Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du føler du har "drept" ett ufødt barn hver gang du våkner om morgenen og det er en liten våt flekk i bokseren?? Eller tenk på alle de som sliter med å bli gravide og som har sex så ofte de kan for å lykkes. Men da renner jo bare spermen ut av vagina gang på gang uten å "være til nytte". Tar man da livet av millioner av potensielle barn hver gang man får orgasme uten å befrukte en kvinne?

Merkelig logikk. Sperm i seg selv er jo bare en masseproduserende væske. Når den kommer i kontakt med ett egg blir det andre boller. Først da er grobundet for et liv sådd.

Nei, hvorfor skulle jeg det? Men hver eneste tapte sædcelle og eggcelle er unike individer som går tapt. Det bryr meg like mye som at noen tar abort. Om man er imot det så lar man enten være å gjøre noen gravide eller ta abort. Det er ikke noe å bry seg om etter min mening. Det angår kun de som er involvert.

Jeg er ikke overtroisk og tror ikke på noen overnaturlig "sjel". Om man i utgangspunktet gjør det så er det ikke vits å diskutere med meg. Da får man være enige om å være uenige.

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet

Nei, hvorfor skulle jeg det? Men hver eneste tapte sædcelle og eggcelle er unike individer som går tapt. Det bryr meg like mye som at noen tar abort. Om man er imot det så lar man enten være å gjøre noen gravide eller ta abort. Det er ikke noe å bry seg om etter min mening. Det angår kun de som er involvert.

Jeg er ikke overtroisk og tror ikke på noen overnaturlig "sjel". Om man i utgangspunktet gjør det så er det ikke vits å diskutere med meg. Da får man være enige om å være uenige.

Jeg har da ikke nevnt noe om "overnaturlig sjel", men når du først nevner det så er det jo slik at menneske har en sjel (Eller personlighet om du vil). Så hvorfor du putter det i kategorien "overnaturlig" blir jo nesten litt...ja trist.

Personlig mener jeg det er en stor vesentlig forskjell på en sædcelle og et foster. Kroppen er laget for å produsere milliarder av sædceller slik at muligheten for å kunne få barn er størst mulig. Man kan da vel ikke gå å tro at man mister en potensiell baby hver gang man skvetter litt sperm. Da skal man vel gå rundt med drepende dårlig samvittighet konstant? For at sædceller går til spille er like naturlig som å puste. Det er en naturlig del av kroppens funksjoner. Noen ganger fordummer vi mennesker oss så grådig og gjør allt så sørgelig komplisert. Spermen i seg selv er ikke mer verdifull enn spytt. Det er først når sædcellen befrukter egget at det BLIR til noe. Derfor mener jeg det er stor forskjell på å fange opp sperm i en kondom, kontra det å skrape ut ett 12 uker gammelt foster fra mors liv.

Skrevet

Jeg har da ikke nevnt noe om "overnaturlig sjel", men når du først nevner det så er det jo slik at menneske har en sjel (Eller personlighet om du vil). Så hvorfor du putter det i kategorien "overnaturlig" blir jo nesten litt...ja trist.

Personlig mener jeg det er en stor vesentlig forskjell på en sædcelle og et foster. Kroppen er laget for å produsere milliarder av sædceller slik at muligheten for å kunne få barn er størst mulig. Man kan da vel ikke gå å tro at man mister en potensiell baby hver gang man skvetter litt sperm. Da skal man vel gå rundt med drepende dårlig samvittighet konstant? For at sædceller går til spille er like naturlig som å puste. Det er en naturlig del av kroppens funksjoner. Noen ganger fordummer vi mennesker oss så grådig og gjør allt så sørgelig komplisert. Spermen i seg selv er ikke mer verdifull enn spytt. Det er først når sædcellen befrukter egget at det BLIR til noe. Derfor mener jeg det er stor forskjell på å fange opp sperm i en kondom, kontra det å skrape ut ett 12 uker gammelt foster fra mors liv.

Selvfølgelig mister man en potensiell baby for hver sædcelle. Hva tror du fostre egentlig er lagd av? Hver eneste sædcelle lager en unik person med samme egg. I naturen er å dø like naturlig som alt annet.

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet

Ja, det er jo en tapt mulighet, akkurat som en abort i 4. uke er en tapt mulighet. Alle former for prevensjon som innebærer at et befruktet egg ikke får utvikle seg (spiral og flere typer p-piller) ble betraktet som abort og dermed mord av reservasjonslegene under debatten om reservasjonsrett. Jeg for min del kan ikke se noen meningsfylt forskjell mellom det ene potensialet for et nytt barn, og det andre, og må bare vedkjenne meg at jeg er en massemorder gjennom bruk av kondom.

:murvegg:

Så det du egentlig sier her, er at alle leger i verden idag anbefaler alle menn til å bli massemordere? For legene mener faktisk at dersom man onanerer eller har mye sex, er det riktig så bra for både prostata, styrken på sædcellene og helsa generellt. Tror du virkelig mennesket er designet for å bli drapsmenn?

For selv ved den minste lille skvett sperm, spilles det jo noen millioner av sædceller.

Gjest HarryDotter
Skrevet

Selvfølgelig mister man en potensiell baby for hver sædcelle. Hva tror du fostre egentlig er lagd av? Hver eneste sædcelle lager en unik person med samme egg. I naturen er å dø like naturlig som alt annet.

Poenget er jo at sædcellene i seg selv ikke er verdt noe...sånn rent teknisk. Forstår du ikke hva jeg mener? Slik er det jo med allt her i verden. Sammensetninger av stoffer gjør at det blir til noe. Det blir f.eks ingen ild uten oksygen. Altså et resultat. Det verdifulle resultatet blir først til når en sædcelle har boret seg inn i egget. Det ene er null verdt i seg selv, men blir ekstremt verdifullt når de blir smeltet sammen. Jeg forsøker å argumentere mot de som mener det er like galt å søle litt sperm på låret til damen, som det er å utføre en abort på ett foster. Om man sammenligner de to tingene, har man etter min mening en ganske hakkende rar innstilling :)

Skrevet

Poenget er jo at sædcellene i seg selv ikke er verdt noe...sånn rent teknisk. Forstår du ikke hva jeg mener? Slik er det jo med allt her i verden. Sammensetninger av stoffer gjør at det blir til noe. Det blir f.eks ingen ild uten oksygen. Altså et resultat. Det verdifulle resultatet blir først til når en sædcelle har boret seg inn i egget. Det ene er null verdt i seg selv, men blir ekstremt verdifullt når de blir smeltet sammen. Jeg forsøker å argumentere mot de som mener det er like galt å søle litt sperm på låret til damen, som det er å utføre en abort på ett foster. Om man sammenligner de to tingene, har man etter min mening en ganske hakkende rar innstilling :)

Å søle sperm og ta abort er like ille. Det er ikke mord noen av delene...

Gjest HarryDotter
Skrevet

Å søle sperm og ta abort er like ille. Det er ikke mord noen av delene...

Hvorfor er det "ille" når ingen av delene er mord?

Tror vi er ferdige med å diskutere dette.

Skrevet

Hvorfor er det "ille" når ingen av delene er mord?

Tror vi er ferdige med å diskutere dette.

Det er ikke ille i det hele tatt...

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener det er mord. Men hva andre mener er en annen sak. 

Tøysete meninger uten begrunnelse er ubrukelige. Det er ikke mord å drepe noe som ikke er et menneske.

• Liker 1
Skrevet

Poenget er jo at sædcellene i seg selv ikke er verdt noe...sånn rent teknisk.

Akkurat som et embryo/foster på et tidlig stadium, som mangler mange egenskaper for å kunne anses for å være et menneske.

• Liker 1
Skrevet

Og hvordan mener du ett annet menneske skal kunne få autoritet til å bestemme akkurat i hvilken uke barnet kan taes livet av?.

Vi må ha lover som beskytter individet. Spørsmålet her er når fosteret blir et individ man bør beskytte. Dette er en glidende overgang. Derfor har lovgiverne (som har autoritet til å bestemme slikt) lagt seg på et konservativt nivå slik at det er mer enn god nok sikkerhetsmargin. Grensene for abort er langt innenfor det som fortsatt ikke anses for å være et menneske.

For eksempel kan ikke fosteret kjenne smerte før i uke 24 eller 25, for først da kobles smertemottakerne til hjernen.

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet

Akkurat som et embryo/foster på et tidlig stadium, som mangler mange egenskaper for å kunne anses for å være et menneske.

Det er ikke definisjonen "menneske" de fleste MÅ ha so kriterie for å være mot dette, men bare det faktum at det kan kalles ett liv. Selv om fosteret på ett så tidlig tidspunkt ikke føler og tenker, betyr det ikke at det ikke er ett liv. En sædcelle er ikke under noen omstendigheter regnet som liv. Vesentlig forskjell

Skrevet

Det er ikke definisjonen "menneske" de fleste MÅ ha so kriterie for å være mot dette, men bare det faktum at det kan kalles ett liv. Selv om fosteret på ett så tidlig tidspunkt ikke føler og tenker, betyr det ikke at det ikke er ett liv. En sædcelle er ikke under noen omstendigheter regnet som liv. Vesentlig forskjell

Grisen som blir slaktet og servert som koteletter på middagstallerkenen din er et liv. Et liv som faktisk kan føle smerte i motsetning til fosteret før 24. uke.

Det er altså menneskelige egenskaper man må se på.

En sædcelle er forøvrig også levende, og har i tillegg menneskelig DNA.

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet

Grisen som blir slaktet og servert som koteletter på middagstallerkenen din er et liv. Et liv som faktisk kan føle smerte i motsetning til fosteret før 24. uke.

Det er altså menneskelige egenskaper man må se på.

En sædcelle er forøvrig også levende, og har i tillegg menneskelig DNA.

Jeg har alltid trodd at det var en vesentlig forskjell på menneske og en gris. Men det er kanskje ikke det?

Skrevet

:murvegg:

Så det du egentlig sier her, er at alle leger i verden idag anbefaler alle menn til å bli massemordere? For legene mener faktisk at dersom man onanerer eller har mye sex, er det riktig så bra for både prostata, styrken på sædcellene og helsa generellt. Tror du virkelig mennesket er designet for å bli drapsmenn?

For selv ved den minste lille skvett sperm, spilles det jo noen millioner av sædceller.

Det jeg sier er at jeg ikke har noen motforestillinger mot abort, og jeg tror du tar ett eller annet jeg har skrevet litt ut av konteksten det var skrevet i.

Eller at du ikke har fulgt tråden.

Eller kanskje du bare skummet gjennom innlegget mitt og fullstendig overså at jeg snakket om "reservasjonslegenes" standpunkter og ikke mitt eget. Enkelte av dem hevdet faktisk i fullt alvor at et befruktet egg var et blivende menneske og derfor kunne man ikke anbefale hverken abort, p-piller eller spiral, fordi alle tre bare er forskjellige måter å temrinere et foster på.

Aborten tar livet av et foster etter at det har begynt å utvikle seg i livmoren, enten ved bruk av hormoner, eller med et poliklinisk kirurgisk inngrep.

P-piller og spiral hindrer et befruktet egg i å feste seg i livmoren, og er derfor en form for abort, ifølge disse legene. Dette er etter min mening et ekstremt tåpelig og forstokket standpunkt, som jeg harsellerte litt over. Jeg beklager det dersom det var egnet til å misforstå.

Skrevet (endret)

Så feil på datoen.

Endret av Arabella
Skrevet

Jeg har alltid trodd at det var en vesentlig forskjell på menneske og en gris. Men det er kanskje ikke det?

Grisen er like fullt et levende, tenkende og følende individ.

Skrevet

Ja.

Man tar et annet liv. Om det er "en person" eller ikke kan sikkert defineres, men det er et bankende hjerte og et liv inni der..

Anonymous poster hash: 7d637...7c4

Skrevet

Grisen er like fullt et levende, tenkende og følende individ.

Veldig. Griser er et av de få dyrene som er intelligente nok til å pådra seg nervøse sammenbrudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...