Gå til innhold

Er det vanskelig å få resept på sovetabletter av fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 43 år. Har slitt med søvnvansker siden jeg fikk mitt siste barn for 15 år siden. Jeg vet alt om hvor pyton det er når man skal fungere i hverdagen med jobb, studier osv. Har i perioder brukt Imovane. Det hjelper der og da, men med en gang jeg kutter ut er problemet tilbake. De siste årene har jeg brukt Vallergan. Det har vært helt supert for meg. Litt hangover i starten, men ikke nå lenger. Bruker i tabl a 10mg daglig. Har ikke trengt å øke. Min fastlege sier jeg kan bruke 2 av disse hvis behov, men som sagt, det har jeg ikke trengt. Vil også nevne at mitt søvnproblem ikke er innsovning, men for tidlig oppvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal jeg gå til psykolog? Jeg har ikke psykiske problemer eller trenger å snakke om noe. Forstår ikke hvorfor ALT skal sykeliggjøres. -TS

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Du forstår ikke hvorfor alt skal sykeliggjøres? Men hvorfor trenger du sovemedisin da? Fordi sovemønsteret ditt gjør deg syk? Det er mange måter å løse dette problemet på, og den absolutt beste er å løse det uten piller. Her kommer psykologen inn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke hvorfor alt skal sykeliggjøres? Men hvorfor trenger du sovemedisin da? Fordi sovemønsteret ditt gjør deg syk? Det er mange måter å løse dette problemet på, og den absolutt beste er å løse det uten piller. Her kommer psykologen inn.

Jeg trenger ikke psykolog. ;) -TS

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt jente, du må nesten ta litt ansvar selv! Du kan ikke sitte på baken og forvente at andre ordner alt for deg. God søvnhygiene og mestringsteknikker. Jeg ser absolutt ingen grunn til å gi deg innsivningsmedisin om du kom til meg. Jeg ville heller ikke gitt deg første generasjons allergitabletter når du er så lite villig til å ta grep og tydlig kun er ute etter piller.

Anonymous poster hash: 2243a...e2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri skrevet ut benzo eller benzoderivater til en så ung jente med såpass milde plager. Kunne gjort det i en unntakstilstand, feks ved dødsfall ieller andre kriser, men aldri på fast basis/som "noe å ha i skapet". Enhver ansvarlig lege tenker nok det samme. Andre typer medikamenter kunne jeg gått med på å prøve ut, men plagene dine er vanlige og så mottakelig for annen type behandling at det absolutt ikke ville vært førstevalg. Det finnes enkle avledningsteknikker som er veldig virkningsfulle, blant annet. Anonymous poster hash: e3fc9...15f

Har du opplevd alvorlige søvnproblemer selv? Tviler...

Anonymous poster hash: 43770...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Ærlig talt jente, du må nesten ta litt ansvar selv! Du kan ikke sitte på baken og forvente at andre ordner alt for deg. God søvnhygiene og mestringsteknikker. Jeg ser absolutt ingen grunn til å gi deg innsivningsmedisin om du kom til meg. Jeg ville heller ikke gitt deg første generasjons allergitabletter når du er så lite villig til å ta grep og tydlig kun er ute etter piller.

Anonymous poster hash: 2243a...e2e

Førstegenerasjons antihistaminer er vel strengt tatt ikke førstevalg ved innsovningsvansker, da de har lang halveringstid og ofte gir "hangover" dagen derpå. TS, jeg foreslår at du snakker med fastlegen din, som kjenner deg, for som du ser i tråden her- selv de lærde strides :) Endret av iGirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Det beste er at du lærer deg selv å slappe av, lærer å skifte fokus fra overtenking til avslapping. Meditasjon kan hjelpe med det. Det er noe du kan få behov for mange ganger i livet, mer enn nå, så det er bedre å lære det nå. 

 

Har brukt sovepiller en tid selv. Har alltid vært veldig forsiktig og ansvarlig med pillebruk. Grunnen til at jeg fikk de var at jeg var på en annen medisinsk behandling som skapte søvnforstyrrelser. De var utrolig lette å ta, for min del økte ikke toleransen, gikk aldri over en halv pille, men det var så lettvint og det funker, og det er en litt skummel kombinasjon. De fleste sovepiller skal ikke tas over lang tid, så det er jo ingen langtidsløsning og det som kan skje er at det blir mye vanskeligere å sovne uten. Dermed er man i en ond sirkel og på et verre sted enn man startet. 

 

Om du er en overtenker, så fikser ikke pillene det. I tillegg er en bieffekt av mange sovepiller at man kan bli sløv/hangover på dagen. De gjør heller ikke underverker for hukommelsen. 



Anonymous poster hash: b15a0...dd9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på kropp og helses retningslinjer.

 

 

 

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

 

Marr, mod.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler folk typer medisiner her? Hun kan ikke be om å få akkurat det og det. Legen bestemmer ut i fra problemet og andre hensyn man må ta med hver enkelt person. Ser legen et behov for søvnmedisin så får hun det, ser ikke legen behovet så får hun det ikke. Noen henviser også kanskje videre til søvnsenter/terapi eller annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv stilnoct, beste etter min mening men er et must at du legger deg inne maks 15 min, det loker veldig med hodet ditt å setter i gang et veldig tankekjør hvis du ikke prøver å sovne men heller "nyte rusen".



Anonymous poster hash: 02a66...6b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor anbefaler folk typer medisiner her? Hun kan ikke be om å få akkurat det og det. Legen bestemmer ut i fra problemet og andre hensyn man må ta med hver enkelt person. Ser legen et behov for søvnmedisin så får hun det, ser ikke legen behovet så får hun det ikke. Noen henviser også kanskje videre til søvnsenter/terapi eller annet. 

Avhenger nok av legen, selv er det som regel jeg som kommer med anbefalinger til hva jeg ønsker meg, noe som som regel får skrevet ut. Nå er det ikke snakk om mye heavy preparater , men en del B-prep

Anonymous poster hash: 02a66...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føst ville jeg heller snakket med legen om god søvnhygiene, og evt be om henvisning til en søvnekspert.

Å bli "avhengi" av sovepiller periodevis resten av livet er vel ikke helt optimalt.

Men om du absolutt må ha piller ville jeg spurt om Vallergan. Det er velig milde innsovningspiller og ikke vanedannende i det hele tatt. Altså ikke sovepiller, men innsovningspiller ettersom det virker som at det er det du sliter med.

 

Ønsker deg lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett/vanskelig det er å få sovemedisiner varierer fra lege til lege. Noen har omtrent som prinsipp at de ikke skriver ut sovemedisiner/beroligende medisiner, andre er langt fra så strenge.

 

Det som kan tale mot at du får det er at du er så ung, at du faktisk sover en del, og at du vil ha mer enn til bare en uke. Det som taler til din "fordel" er at du har hatt søvnproblemer lenge (vet legen om det?), at du har gode vaner i forhold til søvn og har gjort det du kan for å få sove uten å ty til piller. En viktig faktor er også hvor godt legen kjenner deg. Kjenner han deg og vet at du ikke ber om piller for hver minste lille ting, og du ikke har hatt problemer med avhengighet på andre områder vil du lettere få sovemedisiner. Kjenner han deg ikke vil han være mer tilbakeholden.

 

Det finnes mange alternativer. Diskuter de forskjellige med legen din i stedet for å følge anbefalingene til fremmede på et nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...