Gå til innhold

Er det vanskelig å få resept på sovetabletter av fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i større perioder store søvnvansker. Jeg er nå 22 år, og har hatt dette siden jeg var ganske ung. Jeg har en veldig aktiv hjerne(eller hva jeg skal si:P), tenker ekstremt mye og spesielt når jeg skal legge meg. Er ikke nødvendigvis dårlig tanker, men tenker bare utrolig mye(mest hverdagslige ting) og det ender opp med at jeg ikke får sove. Periodene hvor jeg faktisk får sovnet tidlig om kvelden føler jeg meg fantastisk bra, og jeg fungerer mye bedre i hverdagen. Det sier seg jo selv. Jeg føler meg per i dag litt redusert pga. "lite søvn"(5-6 timer, alt ettersom. trenger 8-9 for å føle meg uthvilt), og ønsker sovetabletter som jeg evt. kan ta i dårlige søvnperioder.

Jeg vet jo at det finnes folk som misbruker dette, noe jeg ikke har planer om(det hadde sikkert ikke de planer om heller, men dere forstår), men hvor enkelt/vanskelig er det å få resept på dette? Jeg ønsker jo en resept på litt flere enn en halv uke-ukes bruk. Planen er å ta det når jeg har dårlige perioder og ligger våken til kl. 4 om natten, og ikke ta dem når jeg faktisk sover bra. Greit å ha i skapet, liksom.

Jeg føler rett og slett at dette er siste løsning på mine søvnproblemer. :) Og nei, jeg pusler ikke med telefonen eller andre ting. Ligger i et mørkt rom med god temperatur++ og burde ha alle forutsetninger for å falle i søvn.



Anonymous poster hash: 55369...4ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om Seroquel, de hjelper mot tankekjør og gjør det enklere å sove.



Anonymous poster hash: 67da4...c32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege skriver ut Imovane villig vekk.



Anonymous poster hash: 822ff...461
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be heller om henvisning til søvnterapi!

Store problemer kan forsvinne overaskende raskt med litt hjelp :)

(Det er bedre å gjøre noe med problemet, heller enn å døyve det med medisiner)

Endret av isbjørnungen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig her. Jeg sliter enda mer og med tunge tanker. Får bare slike teite alergitabletter og slike for søvn som ikke er noe sterke. De får du sikkert og, og de funker, men man skal bare bruke de i 3 mnd i strekk, jeg har brukt de i et år og virkningen er borte..



Anonymous poster hash: a1577...0f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, men du vil nok neppe få de som er avhengighetsskapende i første omgang. I tillegg så er mange av sovemedisinene på markedet idag egentlig en antidepressiva (slik som anonymbruker anbefalte, Seroquel) men mange bruker det kun for bivirkningen som er bedre søvnkvalitet. Og mange fungerer bra faktisk. For eksempel remeron (mirtzapine) men den er også kjent for å gi et ekstremt søtsug som ikke kan tilfredsstilles hos noen mennesker. Eller du kan få resept på melatonin som er det naturlige sove hormonet i kroppen, ikke like mange bivirkninger. Eller valerian root som er en urt, kan fåes på ebay.

Etter flere år med søvnproblemer vil jeg ABSOLUTT anbefale deg å løse det på en måte som innebærer så lite medisiner som mulig, for da havner du i en ond spiral hvor før du rekker å ta et skritt tilbake og få et overblikk så går du på 5 forskjellige medisiner med masse ubehagelige bivirkninger. Er mange selv-hjelp videoer på youtube som kan hjelpe. ta vare på deg selv kjære :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men du vil nok neppe få de som er avhengighetsskapende i første omgang. I tillegg så er mange av sovemedisinene på markedet idag egentlig en antidepressiva (slik som anonymbruker anbefalte, Seroquel) men mange bruker det kun for bivirkningen som er bedre søvnkvalitet. Og mange fungerer bra faktisk. For eksempel remeron (mirtzapine) men den er også kjent for å gi et ekstremt søtsug som ikke kan tilfredsstilles hos noen mennesker. Eller du kan få resept på melatonin som er det naturlige sove hormonet i kroppen, ikke like mange bivirkninger. Eller valerian root som er en urt, kan fåes på ebay.

Seroquel er ikke antidepressiva, det er antipsykotika. I lave doser reduserer den tankekjør og gjør en søvnig. Brukes mot schizofreni, men da i mye høyere dagsdoser.

Anbefaler TS Seroquel og ikke Imovane eller andre sterke tabletter. Ingen vits i å hive seg på pillekarusellen.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at Seroquel har vektøkning som vanlig bivirkning. Denne bivirkningen er doseuavhengig. Jeg tok kun 25 mg av denne for søvn og ikke ganske mye opp i vekt. Gikk ned igjen da jeg sluttet å ta den.



Anonymous poster hash: 822ff...461
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at Seroquel har vektøkning som vanlig bivirkning. Denne bivirkningen er doseuavhengig. Jeg tok kun 25 mg av denne for søvn og ikke ganske mye opp i vekt. Gikk ned igjen da jeg sluttet å ta den.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Da skal jeg ikke ha den, uansett hva. :P -TS

Takk for svar alle sammen!!

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

For min del var det ikke noe problem. Men jeg fikk ikke direkte sovetabletter, jeg fikk små doser av noe annet med sterke søvnbivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ikke ha den, uansett hva. :P -TS

Takk for svar alle sammen!!

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Jeg har brukt Seroquel av og på i ett år og har gått ned i vekt.

Det er ikke automatikk i at man går opp i vekt på Seroquel.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det ikke noe problem. Men jeg fikk ikke direkte sovetabletter, jeg fikk små doser av noe annet med sterke søvnbivirkninger.

Vallergan kanskje.. Var de blå?

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt Seroquel av og på i ett år og har gått ned i vekt.

Det er ikke automatikk i at man går opp i vekt på Seroquel.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Er det tablettene i seg selv man går opp i vekt av, eller får man økt matlyst? Det er vel heller sistnevnte kanskje, og det skal jeg mest sannsynlig klare å overvinne. :P -TS

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tablettene i seg selv man går opp i vekt av, eller får man økt matlyst? Det er vel heller sistnevnte kanskje, og det skal jeg mest sannsynlig klare å overvinne. :P -TS

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Økt matlyst.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg har i større perioder store søvnvansker. Jeg er nå 22 år, og har hatt dette siden jeg var ganske ung. Jeg har en veldig aktiv hjerne(eller hva jeg skal si:P), tenker ekstremt mye og spesielt når jeg skal legge meg. Er ikke nødvendigvis dårlig tanker, men tenker bare utrolig mye(mest hverdagslige ting) og det ender opp med at jeg ikke får sove. Periodene hvor jeg faktisk får sovnet tidlig om kvelden føler jeg meg fantastisk bra, og jeg fungerer mye bedre i hverdagen. Det sier seg jo selv. Jeg føler meg per i dag litt redusert pga. "lite søvn"(5-6 timer, alt ettersom. trenger 8-9 for å føle meg uthvilt), og ønsker sovetabletter som jeg evt. kan ta i dårlige søvnperioder.

Jeg vet jo at det finnes folk som misbruker dette, noe jeg ikke har planer om(det hadde sikkert ikke de planer om heller, men dere forstår), men hvor enkelt/vanskelig er det å få resept på dette? Jeg ønsker jo en resept på litt flere enn en halv uke-ukes bruk. Planen er å ta det når jeg har dårlige perioder og ligger våken til kl. 4 om natten, og ikke ta dem når jeg faktisk sover bra. Greit å ha i skapet, liksom.

Jeg føler rett og slett at dette er siste løsning på mine søvnproblemer. :) Og nei, jeg pusler ikke med telefonen eller andre ting. Ligger i et mørkt rom med god temperatur++ og burde ha alle forutsetninger for å falle i søvn.

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Håper ikke du får sovetbl pga dette her altså...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper ikke du får sovetbl pga dette her altså...

Hvorfor skulle hun ikke få det?

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du får sovetbl pga dette her altså...

Ånei. Jeg skal være trøtt om dagen og føle meg generelt redusert hver eneste dag i stedet, da? Etter en god natts søvn merker jeg stor forandring på veldig mye. Jeg blir mer motivert, glad, mer aktiv++, og jeg hadde satt pris på om jeg kunne ha denne følelsen litt oftere. Det er ikke snakk om å ta piller hver kveld. -ts

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Det virker som problemet ditt er innsovning, og ikke soving i seg selv. Ville derfor foreslått en innsovningstablett, f eks stillnoct eller imovane.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/stilnoct-sanofi-aventis-564177

http://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033

Dette er "sovetabletter" med relativt kort halveringstid, som derfor fungerer utmerket som innsovningstabletter for pasienter som har problemer med uro/tankekjør ved leggetid.

Endret av iGirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Seroquel av og på i ett år og har gått ned i vekt.

Det er ikke automatikk i at man går opp i vekt på Seroquel.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Folk kan respondere ulikt på medisiner og få ulike bivirkninger. Men vektøkning er en kjent og vanlig bivirkning ved Seroquel (les Felleskatalogen eller pakningsvedlegg). Derfor greit å informere Ts om dette.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...