Gå til innhold

Er det vanskelig å få resept på sovetabletter av fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har det slik kan det være veldig nyttig å lære seg og "slå av hjernen". En psykolog har god erfaring med slikt.

Anonymous poster hash: 2243a...e2e

Men ikke psykologiser alt i hjel, da! Hvis alle som sliter litt med å få sove skulle oppta plass hos psykologene, da ville vi VIRKELIG fått lange køer for psykologhjelp (noe vi allerede har). Dumt for dem som virkelig trenger den hjelpen.

Anonymous poster hash: 822ff...461

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomst83

Men til syvende og sist er det bare en måte å få et svar på spørsmålet ditt,og det er ved å bestille legetime og drøfte det med legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg TS, men det der tror jeg ikke noe på.

Hva er det du ikke tror på? At det finnes avspenningsteknikker? Eller tror du at avspenningsteknikker ikke fungerer?

Jeg hadde det som TS før. Jeg hadde tusen ting å tenke på, alt fra hva jeg skulle spise til frokost neste morgen til hvilken mat som skal serveres i begravelsen min. Trivielle ting, viktige ting, positive, negative, nær framtid, nær fortid, ting jeg opplevde som barn, ting jeg så fram til, ting jeg gruet meg til - alt, rett og slett. Jeg kunne ligge i timevis og bare tenke. Noen ganger stresset jeg meg selv med tanker som "hvis jeg ikke sovner nå så får jeg bare seks timer søvn", og da fikk jeg iallfall ikke sove. Men stort sett lå jeg bare i et tankesammensurium og sov ikke, eller jeg bare halvsov.

En periode hadde jeg skrivebok ved sengen og brukte den som dagbok og tankebok. Det fungerte slik at jeg "parkerte" tankene der og lovte meg selv at jeg ikke skulle tenke på de før dagen etter. Det hjalp litt i perioder, men jeg fant ikke søvnen før jeg startet på et yogakurs.

Jeg er absolutt ikke noe alternativtype eller selvhjelpsmenneske eller opptatt av meditasjon og "mindfulness" som livsstil, men jeg startet på yoga fordi jeg hadde lyst til å prøve det som treningsform. Etter å ha gått på yoga noen uker sovnet jeg mye lettere, etter et par måneder sov jeg som et barn. Ved sengetid brukte jeg de samme avspenningsteknikkene jeg brukte i yogaen, hodet ble tømt og jeg sov godt.

TS, det er ikke nødvendig å gå til en psykolog for å lære å få kontroll over tankene. Prøv et yogakurs eller meditasjon. Det høres kanskje rart og dumt ut, men gi det en sjanse. Kanskje du blir positivt overrasket.

Anonymous poster hash: 826a8...7ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovemedisiner er virkelig ikke en god løsning, ei heller psykofarmaka. Imovane venner man seg utrolig lett til, og toleranse blir fort problematisk. Det har faktisk høyere avhengighetspotensiale enn f.eks. sobril.

Jeg ser du ikke liker forslag om å gå til noe behandling, men jeg tror du kunne hatt stor nytte av å gå til en søvnspesialist, og få noen verktøy som gjør at du kan ha god søvn uten medikamenter. Det er virkelig verdt å prøve :)

Anonymous poster hash: 305c6...de1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg gå til psykolog? Jeg har ikke psykiske problemer eller trenger å snakke om noe. Forstår ikke hvorfor ALT skal sykeliggjøres. -TS

Anonymous poster hash: 55369...4ea

Du vil ha piller, men ikke sykeliggjøres?

Det må være dagens dummeste...

Anonymous poster hash: 1d540...625

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun fått innsovningstabletter i korte perioder. Legen ville ikke gi meg det lenger så jeg fikk Remeron. Dosen for å sove er 15 mg, men jeg har erfart at det holder med 7,5. Jeg har en sykdom som gjør at kroppen går på høygir og har store problemer med innsovning. Jeg har hverken merket søtsug eller sult med dertil vektøkning.

Anonymous poster hash: 3fae1...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ha piller, men ikke sykeliggjøres?

Det må være dagens dummeste...

Anonymous poster hash: 1d540...625

Ufølsomt og flåsete sagt! Man kan så klart vurdere medisiner for søvn uten å oppfatte seg selv som spesielt "syk".

Anonymous poster hash: 822ff...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Sovemedisiner er virkelig ikke en god løsning, ei heller psykofarmaka. Imovane venner man seg utrolig lett til, og toleranse blir fort problematisk. Det har faktisk høyere avhengighetspotensiale enn f.eks. sobril.

Jeg ser du ikke liker forslag om å gå til noe behandling, men jeg tror du kunne hatt stor nytte av å gå til en søvnspesialist, og få noen verktøy som gjør at du kan ha god søvn uten medikamenter. Det er virkelig verdt å prøve :)

Anonymous poster hash: 305c6...de1 I

Kan du vise til kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke store problemer, men hun er obs på å ikke skrive ut en pakke pr uke om du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Jeg hadde ikke store problemer, men hun er obs på å ikke skrive ut en pakke pr uke om du forstår hva jeg mener.

En pakke kan inneholde alt fra 10-100 tbl. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri skrevet ut benzo eller benzoderivater til en så ung jente med såpass milde plager. Kunne gjort det i en unntakstilstand, feks ved dødsfall ieller andre kriser, men aldri på fast basis/som "noe å ha i skapet". Enhver ansvarlig lege tenker nok det samme. Andre typer medikamenter kunne jeg gått med på å prøve ut, men plagene dine er vanlige og så mottakelig for annen type behandling at det absolutt ikke ville vært førstevalg. Det finnes enkle avledningsteknikker som er veldig virkningsfulle, blant annet.

Anonymous poster hash: e3fc9...15f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Ville aldri skrevet ut benzo eller benzoderivater til en så ung jente med såpass milde plager. Kunne gjort det i en unntakstilstand, feks ved dødsfall ieller andre kriser, men aldri på fast basis/som "noe å ha i skapet". Enhver ansvarlig lege tenker nok det samme. Andre typer medikamenter kunne jeg gått med på å prøve ut, men plagene dine er vanlige og så mottakelig for annen type behandling at det absolutt ikke ville vært førstevalg. Det finnes enkle avledningsteknikker som er veldig virkningsfulle, blant annet.

Anonymous poster hash: e3fc9...15f

Er du lege? Og du baserer din konsultasjon på noen linjer fra TS her på KG? Hmm.

Endret av Citronella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Jeg fikk kun de som hadde 10 da :P

Enhver som har salige Albert i signaturen sin, er en venn av meg. Og jeg unner deg god søvn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du lege? Og du baserer din konsultasjon på noen linjer fra TS her på KG? Hmm.

Må nesten basere meg på det hun skriver her, ja. Uansett ekstremt høy terskel for å skrive ut slike preparater til unge mennesker med kroniske plager. Og slik skal det være, dette er vanedannende medisiner og ingen god løsning på problemet.

Anonymous poster hash: e3fc9...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovetabletter, nei. Men ikke noe problem å få "innsovningstabletter" type Vallergan o.l.

Anonymous poster hash: b086b...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Citronella

Må nesten basere meg på det hun skriver her, ja. Uansett ekstremt høy terskel for å skrive ut slike preparater til unge mennesker med kroniske plager. Og slik skal det være, dette er vanedannende medisiner og ingen god løsning på problemet.

Anonymous poster hash: e3fc9...15f

Det er ikke særlig profesjonelt av deg som lege(?) å anta brukere her inne på forum. Du er ikke her i en situasjon hvor du skal konsultere.

Hold deg til generelle og objektive opplysninger.

Endret av Citronella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten basere meg på det hun skriver her, ja. Uansett ekstremt høy terskel for å skrive ut slike preparater til unge mennesker med kroniske plager. Og slik skal det være, dette er vanedannende medisiner og ingen god løsning på problemet.

Anonymous poster hash: e3fc9...15f

Det er ganske entydig ut ifra det hun skriver at dette har vært et vedvarende problem over lang tid, og zopiklone, andre z-drugs og benzodiazepiner er ikke noen god løsning på tankekjør og alle mulige kroniske søvnforstyrrelser. Basic søvnhygiene og henvisning til søvnspesialist og/eller psykolog, evt et antihistamin 1 gen som pragmatisk første løsning. Det er ikke uproft å påpeke det. Det er så basic at hvem som helst som har studert medisin eller farmasi vet dette. Jeg bruker det selv, i forb med å komme inn i riktig rytme igjen etter nattevakter. Forbruket er såpass lite at jeg håper det oversees. Hadde også turnusleger som sverget til zopiklone eller zolpidem. Men jeg har lurt på hvor lang tid det ville gått før fylkeslegen fikk beskjed om jeg valset inn i et apotekt og ba om 3 hundrepakninger med zopiklone.

Anonymous poster hash: a8622...b24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du vise til kilder?

Oversikten over potensiale for avhengighet i lærebok i psykiatri utgitt ved redaktør Ulrik Målt, 2012.

Anonymous poster hash: 305c6...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...