Gå til innhold

Er det vanskelig å få resept på sovetabletter av fastlege?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk kan respondere ulikt på medisiner og få ulike bivirkninger. Men vektøkning er en kjent og vanlig bivirkning ved Seroquel (les Felleskatalogen eller pakningsvedlegg). Derfor greit å informere Ts om dette.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Seroquel har mange fordeler også, det er ikke avhengighetsskapende og det er mye bedre å få dette enn Imovane for eksempel.

Vektøkning kan man dessuten kontrollere selv om man er bevisst på det.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som problemet ditt er innsovning, og ikke soving i seg selv. Ville derfor foreslått en innsovningstablett, f eks stillnoct eller imovane.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/stilnoct-sanofi-aventis-564177

http://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033

Dette er "sovetabletter" med relativt kort halveringstid, som derfor fungerer utmerket som innsovningstabletter for pasienter som har problemer med uro/tankekjør ved leggetid.

Det stemmer. Når jeg først sovner sover jeg veldig godt og ikke minst tungt. Skal spørre etter disse tablettene hos fastlegen i neste uke. :) -TS

Anonymous poster hash: 55369...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel har mange fordeler også, det er ikke avhengighetsskapende og det er mye bedre å få dette enn Imovane for eksempel.

Vektøkning kan man dessuten kontrollere selv om man er bevisst på det.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Det er riktig det du sier, at Seroquel går for ikke å være vanedannende. Men likevel opplevde jeg at jeg etter kort tid måtte doble dosen (fra 25mg til 50mg) for å få samme virkning. Så jeg vet ikke helt.. Samme måtte en kollega av meg som også tar denne. Hun er nå oppe i 75 mg for å få samme effekt som hun i starten fikk av 25mg.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG jeg ble veldig tørr i munnen av Seroquel. Våknet opp og følte jeg hadde overnattet i Sahara.



Anonymous poster hash: 822ff...461
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det du sier, at Seroquel går for ikke å være vanedannende. Men likevel opplevde jeg at jeg etter kort tid måtte doble dosen (fra 25mg til 50mg) for å få samme virkning. Så jeg vet ikke helt.. Samme måtte en kollega av meg som også tar denne. Hun er nå oppe i 75 mg for å få samme effekt som hun i starten fikk av 25mg.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Ja, jeg tar også 75 mg. Noen ganger kun 50 mg, ser det ofte litt an. Noen kvelder tar jeg ikke noen i det hele tatt. Det er helt vanlig.

Det er i hvert fall langt å foretrekke å ta Seroquel enn Imovane for innsoving.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG jeg ble veldig tørr i munnen av Seroquel. Våknet opp og følte jeg hadde overnattet i Sahara.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Jaja, så får man sette et glass vann på nattbordet. Heller det enn å ikke få sove.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest iGirl

Det er riktig det du sier, at Seroquel går for ikke å være vanedannende. Men likevel opplevde jeg at jeg etter kort tid måtte doble dosen (fra 25mg til 50mg) for å få samme virkning. Så jeg vet ikke helt.. Samme måtte en kollega av meg som også tar denne. Hun er nå oppe i 75 mg for å få samme effekt som hun i starten fikk av 25mg.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Noen medikamenter blir brukt for å utnytte bivirkninger. Serequel er en slik en. Den gjør deg døsig og trøtt og fungerer derfor for noen som sovemedisin (for en periode). Etter en stund vil denne (bi)virkningen avta fordi kroppen tilvennes medikamentet. Dette vil ikke si at den er vanedannende.

og for øvrig; både økt apetitt og vektøkning er kjente bivirkninger av Serequel.

Endret av iGirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar også 75 mg. Noen ganger kun 50 mg, ser det ofte litt an. Noen kvelder tar jeg ikke noen i det hele tatt. Det er helt vanlig.

Det er i hvert fall langt å foretrekke å ta Seroquel enn Imovane for innsoving.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Der har vi nok ulike erfaringer. Jeg foretrekker helt klart Imovane foran Seroquel. Den har kortere halveringstid, så da slipper jeg å våkne opp med tidenes hangover når jeg skal tidlig opp og på jobb.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der har vi nok ulike erfaringer. Jeg foretrekker helt klart Imovane foran Seroquel. Den har kortere halveringstid, så da slipper jeg å våkne opp med tidenes hangover når jeg skal tidlig opp og på jobb.

Anonymous poster hash: 822ff...461

Seroquel gir ikke hangover på samme måten som Imovane gjør, Seroquel er antipsykotika. Det må være noe du innbiller deg.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Imovane/Zopiclone er et flott legemiddel for de som sliter med innsovning. Kort halveringstid, og få bivirkninger. Om du forklarer godt til din fastlege om dine problemer, så vil du nok få en resept.

Serequel, Remeron, Vallergan kan gi mange ugne bivirkninger, og de er heller ment som SOVEmedisin (selv om de opprinnelig er ment som behandling for psykoser, antidepressiva, allergi), enn innsovning.

Lykke til, TS. God søvn er alfa og omega for god livskvalitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Seroquel gir ikke hangover på samme måten som Imovane gjør, Seroquel er antipsykotika. Det må være noe du innbiller deg.

Anonymous poster hash: 67da4...c32

Imovane/Zopiclone skal ikke gi hangover hos majoriteten. Pga den korte halveringstiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Imovane/Zopiclone er et flott legemiddel for de som sliter med innsovning. Kort halveringstid, og få bivirkninger. Om du forklarer godt til din fastlege om dine problemer, så vil du nok få en resept.

Serequel, Remeron, Vallergan kan gi mange ugne bivirkninger, og de er heller ment som SOVEmedisin (selv om de opprinnelig er ment som behandling for psykoser, antidepressiva, allergi), enn innsovning.

Lykke til, TS. God søvn er alfa og omega for god livskvalitet.

bare hun ikke begynner å skal stå på det fast.. Men helt ærlig 6 timers søvn er ikke såå lite

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

bare hun ikke begynner å skal stå på det fast.. Men helt ærlig 6 timers søvn er ikke såå lite

Nei, det er ikke så lite med 6 timers søvn, men noen har behov for mer. Og om medikamenter gjør at TS slipper å stresse med søvn, så er Imovane/Zopiclone et godt alternativ i perioder.

God søvnhygiene er uansett det beste. Legge seg tidlig, unngå stimuli (kaffe, røyk, alkohol, data, TV) i tiden før man finner senga. Være streng mot seg selv, og finne gode (om enn kjedelige) rutiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke fått henvisning til psykolog? Det høres ut som om du trenger hjelp til å lære deg noen mestringstekniker.

Anonymous poster hash: 2243a...e2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker periodevis imovane. Måtte gjennom noen mildere varianter først, men enten virket de ikke, eller gav hangover. Jobber med depresjon osgå da, men hadde nok fått de utskrevet uansett. Vis at du er bevisst på ønsket bruk og bivirkninger, samt klar over at det er en nødløsning noen ganger.

Imovane er fantastisk for meg. Fungerer godt, gir ikke hangover.

Siden de er avhengighetsdannende er bruker jeg de så sjelden som mulig. Ofte er det nok å vite at de er der, slik at jeg ikke får lakenskrekk og havner i en dårlig periode igjen.

Anonymous poster hash: 8d42a...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke brukerne her snart få med seg at alle har en individuell respons på meikamenter. Det som fungerer godt for én, fungerer ikke nødvendigvis godt for en annen.

Jeg tror ikke medikamenter er løsningen for ts - i hvert fall ikke på annet enn veldig kort sikt. Dette høres ut som helt normale innsovningsvansker som alle mennesker har i perioder. Det er langt bedre å bearbeide årsaken til at alle disse tankene kommer ved leggetid, og finne strategier for å klare å "tømme" hodet ved leggetid.

Jeg synes ikke dette er noen indikasjon for medikamentell terapi i det hele tatt.

Ts - snakk med fastlegen din. Han gir langt mer kvalifiserte råd enn brukeropplevelser og eventuelle feiloppfatninger fra ukjente mennesker på nett.

Anonymous poster hash: dd9cc...619

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med innsoving og fikk det ikke da moren min døde da jeg var 30 engang. Tok opp det med søvnløsheten igjen i fjor og da sa hun bare at jeg var et B menneske og foreslo ikke piller. Nå er jeg 40 og har slitt med innsoving siden jeg var i tidlig tenårene.



Anonymous poster hash: 780df...e37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som problemet ditt er innsovning, og ikke soving i seg selv. Ville derfor foreslått en innsovningstablett, f eks stillnoct eller imovane.

http://www.felleskatalogen.no/medisin/stilnoct-sanofi-aventis-564177

http://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033

Dette er "sovetabletter" med relativt kort halveringstid, som derfor fungerer utmerket som innsovningstabletter for pasienter som har problemer med uro/tankekjør ved leggetid.

Nei-nei-nei! :bond: ... :fnise:

Problemet er at TS trenger noe å "ha i skapet", og hvor lange disse periodene med søvnvansker er, kan sikkert variere noe. Om man tar Imovane jevnlig (selv om det ikke er jevnt), så kan det ha stikk motsatt effekt på sikt. Hvor mye som skal til før du får den effekten, er ikke godt å si, men ta det fra en som har sett folk som strever med tilvenning og seponering av Imovane; det er definitivt verdt det å innstille seg på å gå med på å utnytte bivirkninger av helt andre medisiner enn Imovane - alt etter hva legen finner best i forhold til andre helseplager, medisiner, alder etc. Det er mange medisiner som ikke gir avhengighet selv om du blir mer i stand til å tolerere eventuelle bivirkninger som tørr munn i oppstartfasen.

Man kan godt si at "jammen det blir bare to-tre dager av gangen", men så dukker det plutselig opp noe som gjør at det ble lenger tid, og for noen, er det nok til å sette i gang seponeringskarusellen. Om det er eksempelvis antidepressiva man bruker i stedet, vil ikke seponeringssymptomene nødvendigvis være søvnmangel eller søvnforstyrrelser forbi det du i utgangspunktet har. Med Imovane er dette derimot en klassiker.

Synes at det er en uting at folk insisterer på gitte medisiner uten å ha kommet seg til legen enda... Sier ikke at noen av dere nødvendigvis har planer om det, men vil bare nevne at legen gjerne kan ta bekymringer om vekt og lignende til etterretning uten at det trenger å bety at dere havner på en medisin som kanskje ikke er like optimal som noe legen ville foretrukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker periodevis imovane. Måtte gjennom noen mildere varianter først, men enten virket de ikke, eller gav hangover. Jobber med depresjon osgå da, men hadde nok fått de utskrevet uansett. Vis at du er bevisst på ønsket bruk og bivirkninger, samt klar over at det er en nødløsning noen ganger.

Imovane er fantastisk for meg. Fungerer godt, gir ikke hangover.

Siden de er avhengighetsdannende er bruker jeg de så sjelden som mulig. Ofte er det nok å vite at de er der, slik at jeg ikke får lakenskrekk og havner i en dårlig periode igjen.

Anonymous poster hash: 8d42a...f85

Samme her!

Anonymous poster hash: 822ff...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...