Gå til innhold

Invitert i bryllupp med kleskode: Shabby Chic!..!?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Takk for det.

Men trodde egentlig du veldig kritisk til å gå med noe som helst i den stilen? Eller tenker du nå at mulighetene er faktisk ganske mange, for det var det jeg ville formidle?

Selv om jeg syntes det er en dust kleskode og har tøyset mye med det i tråden så ser jeg jo at du er løsningsorientert og kommer med gode forslag :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg syntes det er en dust kleskode og har tøyset mye med det i tråden så ser jeg jo at du er løsningsorientert og kommer med gode forslag :)

Takk :)

Som sagt, jeg liker stilen og går for det meste med sånne type klær, men er helt enig med deg i at jeg ikke synes noe om at man skal ha den kleskoden.

Endret av Berit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss her var det mange damer uten smak og sans for en bra rød tråd!

Shabby chic bryllup er jo aldeles nydelig. Regner med ingen av dere har sett et slikt før?

Selve essensen i shabby chic, er romantikk og duse farger. Også noe som går igjen kan være nostalgi og og "sjarme" Eksempel 1

Eksempel 2 Eksempel 3

Det at de har valgt å ha kleskode i samme tema gjør jo bare brylluppet gjennomført.

Ser for meg at dette blir et veldig klassisk pent og gjennomført bryllupp.

Eksempel 1 Eksempel 2 Eksempel 3

Dere må forstå at en shabby chic- stil i et hjem nødvendigvis ikke trenger å være så pent, men i et bryllupp er det et veldig aktuelt tema.

Du misser poenget fullstendig her. Om det er pent eller ikke er i grunnen helt irrelevant. Det som er problemet er set brudeparet setter sitt eget behov for "klassisk pent og gjennomført bryllup" foran mange av gjestenes mulighet å bruke klær de allerede har og til å gå i antrekk de liker og føler seg vel i. Hadde jeg fått en sånn invitasjon ville jegikke oppfattet den som "kom og del en hyggelig dag med oss", men "vi trenger rekvisitter!".

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lavendelkyss

Du misser poenget fullstendig her. Om det er pent eller ikke er i grunnen helt irrelevant. Det som er problemet er set brudeparet setter sitt eget behov for "klassisk pent og gjennomført bryllup" foran mange av gjestenes mulighet å bruke klær de allerede har og til å gå i antrekk de liker og føler seg vel i. Hadde jeg fått en sånn invitasjon ville jegikke oppfattet den som "kom og del en hyggelig dag med oss", men "vi trenger rekvisitter!".

Det er DERES dag og ja, da har de rett til å velge klesskode. Synes det er sært at man skal være så firkantet at man ikke kan tilpasse seg en dag i for et brudepar! :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Har du bare tettsitende skjørt eller kjoler?

Ja. Eventuelt 50-talls kjoler. Jeg hater flagreplagg, og ser fort veldig stor ut i sånt. Kunne kanskje sett OK ut i en "romantisk" kjole, men jeg syns det er så stygt og kjedelig (på meg) at det hadde jeg uansett ikke kjøpt. Man vil jo føle seg fin selv om man bare er gjest, og ikke føle at man er på karneval...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Det er DERES dag og ja, da har de rett til å velge klesskode. Synes det er sært at man skal være så firkantet at man ikke kan tilpasse seg en dag i for et brudepar! :klo:

De har rett til det ja, men gjestene har også rett til å uttrykke at de ikke ønsker å være romantiske rekvisitter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Eventuelt 50-talls kjoler. Jeg hater flagreplagg, og ser fort veldig stor ut i sånt. Kunne kanskje sett OK ut i en "romantisk" kjole, men jeg syns det er så stygt og kjedelig (på meg) at det hadde jeg uansett ikke kjøpt. Man vil jo føle seg fin selv om man bare er gjest, og ikke føle at man er på karneval...

Klart man ønsker å føle seg fin. 50 talls kjoler synes jeg er kjempe stilige, men å gå med det kan jeg forestille meg at man vil kunne føle seg litt stor hvis man da ikke har en forholdsvis smal midje. Dessuten er 50 talls kjoler ofte med litt tykt stoff.

Men med klær som er tynne i stoffet, ser man ikke nødvendigvis stor ut, heller tvert imot. Man ser større ut i stramme kjoler enn løstsittende kjoler i tynne stoffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misser poenget fullstendig her. Om det er pent eller ikke er i grunnen helt irrelevant. Det som er problemet er set brudeparet setter sitt eget behov for "klassisk pent og gjennomført bryllup" foran mange av gjestenes mulighet å bruke klær de allerede har og til å gå i antrekk de liker og føler seg vel i. Hadde jeg fått en sånn invitasjon ville jegikke oppfattet den som "kom og del en hyggelig dag med oss", men "vi trenger rekvisitter!".

Sånn er det allerede mange som føler det. Det finnes drøssevis av menn som ikke føler seg vel i dress, flerfoldige damer som ikke kan kle seg i det de helst vil, og sikkert en skokk med barn som er misfornøyde med å ha på seg klær som helst ikke skal søles til/er upraktiske å leke i. Selv om man har en flott kjole som fungerte i forrige bryllup, kan det hende den ikke passer til sesongen eller antrekkskoden i det neste. Kanskje man har gått ned i vekt og ikke har noen kjole som sitter riktig. Er det grunn nok til å ikke møte opp? Hvor mange kvinner er det egentlig som bruker samme kjole i bryllup etter bryllup? Sikkert noen, og ikke noe galt i det, men det er da ganske vanlig å kjøpe seg noe nytt.

For å bruke meg selv som eksempel: Ikke bare måtte jeg gå i klær jeg ikke trivdes i da jeg ble invitert i bryllup (galla) - jeg måtte også betale for en dyr kjole som ikke var "meg". Jeg så på det (noe motvillig) som en investering den gangen, men sannheten er at den kjolen har hengt i skapet i 10 år nå, og selv om jeg skulle få brukt for den en gang i fremtiden, er jeg stygt redd for at den ikke passer meg lenger - hverken i størrelse eller stil. Det er selvsagt litt kjipt å ha "kastet bort" penger på den kjolen, men selve bryllupet var fantastisk, og jeg har mange gode minner fra det. Det overskygger både at kjolen var dyr og at den ikke var helt meg.

Jeg ser absolutt poenget ditt med uvanlige kleskoder og problemer som kan oppstå med å finne/kjøpe passende antrekk, men shabby chic kan man fint få til uten å bruke en krone, eller i verste fall til en rimelig penge. Det er også greit med rom for personlig smak i denne kleskoden, men jeg skjønner jo at folk blir skremt om de tror de gå rundt i en diarébrun tunika i fløyel fra Ellos, sånn satt på spissen :fnise:

Det å møte opp i bryllup er valgfritt. Ingen kan tvinges til å kle seg i noe de ikke føler seg vel i (unntatt menn i dress, selvsagt), men jeg synes dette er en såpass enkel, normal og romslig kleskode at man lager problemer av ingenting om det er den eneste grunnen til å unngå bryllupet. Enda verre er det om man gir opp før man i det hele tatt har prøvd. Det er jo ikke snakk om franske ballkjoler fra 1700-tallet - det er snakk om klær som finnes lett tilgjengelig i mange klesskap, kjedebutikker, bruktbutikker, samt finere forretninger. Hvor mye penger man vil bruke på det velger man selv.

Er man litt usikker på om man fullt ut har forstått hva antrekkskoden innebærer: Spør bruden om inspirasjonsbilder, les om hva som definerer stilen, let etter plagg innenfor koden som passer egen kropp (og om mulig ikke er for langt unna ens egen stil). Vær litt kreativ - med nål og tråd, tråling av eget og andres klesskap, eller innkjøp av klær. Man trenger ikke å elske stilen for å ha det gøy i et bryllup :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Klart man ønsker å føle seg fin. 50 talls kjoler synes jeg er kjempe stilige, men å gå med det kan jeg forestille meg at man vil kunne føle seg litt stor hvis man da ikke har en forholdsvis smal midje. Dessuten er 50 talls kjoler ofte med litt tykt stoff.

Men med klær som er tynne i stoffet, ser man ikke nødvendigvis stor ut, heller tvert imot. Man ser større ut i stramme kjoler enn løstsittende kjoler i tynne stoffer.

Jeg føler meg ikke stor i 50-talls kjoler, men i flagrekjoler som shabby chic ofte er. Jeg har en kroopsfigur som kommer til sin rett i mer kroppsnære plagg som fremhever midjen. Romantiske klær gjør sjelden det uten å bli sukkersøte og flagrete. Så enten ser jeg stor ut, eller teit ut, for jeg er ikke romantisk. Og jeg går ikke i et bryllup hvor jeg må se enten stor eller teit ut. Sorry.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke stor i 50-talls kjoler, men i flagrekjoler som shabby chic ofte er. Jeg har en kroopsfigur som kommer til sin rett i mer kroppsnære plagg som fremhever midjen. Romantiske klær gjør sjelden det uten å bli sukkersøte og flagrete. Så enten ser jeg stor ut, eller teit ut, for jeg er ikke romantisk. Og jeg går ikke i et bryllup hvor jeg må se enten stor eller teit ut. Sorry.

Da er det jo enkelt, blir du invitert i et sånt bryllup så sier du nei takk :) Trenger ikke å rakke ned på andre sin smak selvom en selv kanskje ikke liker den, det jeg skal frem til. Liker overhodet ikke den stilen for det, men om andre gjør det så er jo bare det koselig for dem :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Det er DERES dag og ja, da har de rett til å velge klesskode. Synes det er sært at man skal være så firkantet at man ikke kan tilpasse seg en dag i for et brudepar! :klo:

Greit nok at det er brudeparets dag, men det er da normalt at de ønsker at gjestene skal hygge seg? Jeg har overhode ikke noe som kunne brukes i et slik bryllup. Det betyr at jeg måtte ha brukt penger på ny kjole jeg aldri ville brukt igjen. Og dette kommer da i tillegg til alt annet man må kjøpe, som gave, taxi osv.

Blir man så høy på pæra når man gifter seg at man ikke ser at det er folk man inviterer, ikke staffasje?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Da er det jo enkelt, blir du invitert i et sånt bryllup så sier du nei takk :) Trenger ikke å rakke ned på andre sin smak selvom en selv kanskje ikke liker den, det jeg skal frem til. Liker overhodet ikke den stilen for det, men om andre gjør det så er jo bare det koselig for dem :)

Så en brud vil heller at ti damer melder avbud pga kleskoden en at folk kommer å feirer brudeparet? Snål prioritering.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er DERES dag og ja, da har de rett til å velge klesskode. Synes det er sært at man skal være så firkantet at man ikke kan tilpasse seg en dag i for et brudepar! :klo:

De har jo strengt tatt ikke det. Om jeg var gother så hadde jeg ikke skrevet i innbydelsen: Gothisk og forventet at folk skulle ut og handle gotherklær. I Norge er det kutyme for sommerlig pent, pent eller galla. Da sier man noe om tonen for bryllupet, man dikterer ikke noe om hvilken stil man må ha på klærne

Anonymous poster hash: 91f6f...005

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gjester kan gå i akkurat hva de vil, om de så vil gå i brudekjole så be my guest, men hadde jeg virkelig hatt lyst på et gjennomført tema å bedt gjestene om å holde seg innenfor et viss tema ville jeg satt pris på at de hørte på meg.. Ville aldri diktert hva de skulle ha på seg, men om de så hadde hårpynt eller frisyre som matchet ville det vist at de faktisk ville være der å respekterte våres valg til vår dag :)
Sier ikke at jeg er enig med denne bruden, syns gjestene kan gå kledd som de vil, men er imot sånn type baksnakking som skjer her. Vi er alle forskjellige, å det syns jeg alle skal respektere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gjester kan gå i akkurat hva de vil, om de så vil gå i brudekjole så be my guest, men hadde jeg virkelig hatt lyst på et gjennomført tema å bedt gjestene om å holde seg innenfor et viss tema ville jeg satt pris på at de hørte på meg.. Ville aldri diktert hva de skulle ha på seg, men om de så hadde hårpynt eller frisyre som matchet ville det vist at de faktisk ville være der å respekterte våres valg til vår dag :)

Sier ikke at jeg er enig med denne bruden, syns gjestene kan gå kledd som de vil, men er imot sånn type baksnakking som skjer her. Vi er alle forskjellige, å det syns jeg alle skal respektere :)

Poenget er at man gjør bare ikke sånt.

Anonymous poster hash: 91f6f...005

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ciegus

Da er det jo enkelt, blir du invitert i et sånt bryllup så sier du nei takk :) Trenger ikke å rakke ned på andre sin smak selvom en selv kanskje ikke liker den, det jeg skal frem til. Liker overhodet ikke den stilen for det, men om andre gjør det så er jo bare det koselig for dem :)

Jeg har da ikke rakket ned på noen sin smak. Men jeg syns det er trist å utelukke så mange gjester fordi man har en romantisk fantasi om at gjestene skal dele ens klessmak. Som brud kunne det ikke ramlet meg inn å sette en kleskode som kan være så ekskluderende. Hadde jo vært leit om jeg ikke kunne deltatt i et bryllup fordi eneste alternativet var å kle meg ukomfortabelt.

Men jeg vet jeg er rar, som bryr meg om gjestenes komfort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes brudeparet kan slå seg løs med hardcore shabby chic-stil så mye de bare orker når det gjelder pynt og stasj i bryllupet sitt, men å fortelle folk hvilken klesstil de skal iføre seg, utover å opplyse om det skal være mørk dress, smoking/galla, osv, synes jeg er å dra det for langt. Karneval kan de ha i utdrikningslaget. :nigo:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke unner brudeparet en dag i en kjole man muligens føler seg ukomfortabel i, så burde man ikke være der i det hele tatt. Jeg hadde nok ikke satt et tema selv, men hadde infunnet meg i det. Blir jeg invitert i et bryllup hvor jeg dresscoden er undertøy, så drar jeg bare ikke i det bryllupet. Jeg kan synes det er så teit jeg bare vil, men brudeparet har en fest sammen hvor de kan gjøre som de ønsker, man infinner seg i det eller så lar man være å komme.

Dere som er så i mot, blir dere like oppgitt og irriterte når dere blir invitert til utkledningsfest også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke unner brudeparet en dag i en kjole man muligens føler seg ukomfortabel i, så burde man ikke være der i det hele tatt. Jeg hadde nok ikke satt et tema selv, men hadde infunnet meg i det. Blir jeg invitert i et bryllup hvor jeg dresscoden er undertøy, så drar jeg bare ikke i det bryllupet. Jeg kan synes det er så teit jeg bare vil, men brudeparet har en fest sammen hvor de kan gjøre som de ønsker, man infinner seg i det eller så lar man være å komme.

Dere som er så i mot, blir dere like oppgitt og irriterte når dere blir invitert til utkledningsfest også?

Det blir jo noe ganske annet, da kaller man en spade for en spade. Og liker man ikke å kle seg ut, så blir man vel hjemme? Det sitter gjerne lengre inne for de fleste å takke nei til en bryllupsinvitasjon, selv om man hater å "kle seg ut" . Et bryllup skal da ikke være karneval? Hadde jeg blitt invitert i et shabby chic-bryllup, så hadde jeg antagelig gjort det beste ut av det, men ikke uten irritasjon.

Endret av Bodillen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...