Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

Ja... I dag starter "Prosjekt Sunn". Klokka er 07.42 og jeg er lei allerede.

Siden Softie ble født har jeg ikke hatt så mye tid til å tenke på meg selv. Trening har det blitt så som så med, kosemat har det blitt for mye av, og jeg har vært for lite utendørs på tur alene (å henge på lekeplassen teller ikke), jeg har hatt for lite ro på meg til å lese bøker.

I stedet har jeg brukt ledige stunder til å surfe på mobil, gjøre husarbeid, ligge på sofaen.

Og energinivået er derfor ikke så mye å skryte av.

Nå er det skjerpings. Jeg skal gjøre ting for meg igjen.

Treningen har jeg tatt opp igjen de siste par månedene, så der er jeg inne i en grei rutine. Nå går jeg i gang med mindre andre mål:

1) Ut med godteri midt i uka, mer grønnsaker og frukt.

2) Surfe på mobil minst mulig. Det er ikke bra! Jeg liker ikke å fikle med telefonen hele tiden og jeg blir ukonsentrert av det.

3) Lese mer bøker igjen. Jeg elsker å lese bøker av mange grunner, først og fremst fordi det er fantastisk å dykke inn i en annen historie enn sin egen og lære noe av det. Men faktisk tror jeg lesing blir viktigere og viktigere, og det henger mye sammen med punkt 2). Mennesker er snart ikke vant til å konsentrere seg om noe i fred og ro lenger. Det er multitasking, avbrytelser, overskrifter. Jeg tror veldig på at det er sunt å fordype seg i noe.

Jeg misliker egentlig å dele sånne mål, for jeg er så utrolig lei av å lese om det selv. Men det er vel en grunn til at det skrives om generelt da. Og så har jeg et ørlite håp om at jeg skal lykkes siden jeg har sagt det høyt. Så, der er det sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som fornuftige mål. :Nikke:

Og en post med målene nedskrevet går jo greit, så lenge du ikke har daglige poster med hva du har klart å gjennomføre og hvor det evt. gikk galt. :fnise:

Ha en fin regnværsdag! :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som fornuftige mål. :Nikke:

Og en post med målene nedskrevet går jo greit, så lenge du ikke har daglige poster med hva du har klart å gjennomføre og hvor det evt. gikk galt. :fnise:

Ha en fin regnværsdag! :regn:

Haha, jeg vet, det er så forferdelig kjedelig! På samme måte som oppussingsrapporter. Jeg prøvde virkelig i å minimere det selv, for jeg kunne høre hvor utrolig uinteressant det er for alle andre. ".....og nå har vi fått på lister i kjellerstua..." Gjesp.

Så jeg lover! Ingen daglige poster!

Heller poster om bøkene som faktisk er lest, tenker jeg vi sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, poster om bøker vil vi ha. Jeg trenger inspirasjon for jeg har gått litt i lesedvale for tiden. Blir mest strikkebøker som leses og det er forholdsvis ensporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal straks gå løs på Siri Hustvedts nye, og gleder meg som en unge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Kutte ned på mobilbruk høres veldig fornuftig ut. Er jo svært sjeldent det faktisk skjer noe megaviktig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller poster om bøkene som faktisk er lest, tenker jeg vi sier :)

Det er jeg for :Nikke:

Siri Hustvedt figurerer stadig på min "Forfattere jeg absolutt burde lese"-liste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forøvrig smarttelefon-løs, og en av grunnene til at jeg holder på min gamle klapptelefon (i tillegg til at størrelsen er jo genial - den går i alle små vesker) er at jeg ser hvor stor tidstyv en mobil med surfemuligheter kan bli. Jeg hadde twitret veldig mye oftere med en smarttelefon, for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutte ned på mobilbruk høres veldig fornuftig ut. Er jo svært sjeldent det faktisk skjer noe megaviktig :fnise:

Nei, men jeg tror vel ikke jeg er alene om å tro at alt skjer når jeg ikke er der. Litt sånn som den festen man ikke gikk på som føltes som århundrets kuleste. (Begynner å bli noen år siden jeg hadde den tanken, for så vidt...)

Det er jeg for :Nikke:

Siri Hustvedt figurerer stadig på min "Forfattere jeg absolutt burde lese"-liste...

Hun anbefales virkelig. Med unntak av Sommeren uten menn, som jeg likte sånn passe, er alle veldig bra.

Jeg er forøvrig smarttelefon-løs, og en av grunnene til at jeg holder på min gamle klapptelefon (i tillegg til at størrelsen er jo genial - den går i alle små vesker) er at jeg ser hvor stor tidstyv en mobil med surfemuligheter kan bli. Jeg hadde twitret veldig mye oftere med en smarttelefon, for å si det sånn...

Smart beslutning!

Jeg må ha smarttelefon i forbindelse med jobb, men ellers hadde det sikkert vært lurt å la være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... I dag starter "Prosjekt Sunn". Klokka er 07.42 og jeg er lei allerede.

Unnskyld, men :hoho:

Verden hadde vært et så mye enklere sted om det som var sunt og bra hadde vært

1) velsmakende, eller

2) så spennende/interessant/velgjørende at det ikke krever viljestyrke å få det til

Men sånn er det ikke, og da ender man opp med den gode gamle viljestyrken. Håper den er til stede hos deg også tidlig på morgenen, da!

Jeg misliker egentlig å dele sånne mål, for jeg er så utrolig lei av å lese om det selv. Men det er vel en grunn til at det skrives om generelt da. Og så har jeg et ørlite håp om at jeg skal lykkes siden jeg har sagt det høyt. Så, der er det sagt!

Jeg er omvendt, synes at det er både spennende og inspirerende å snoke litt i andres liv og se hva DE mener bør endres på, og hva de ønsker å gjennomføre. Det handler vel litt om både gjenkjennelseseffekt (ja, altså, ikke dette med godteri midt i uka, altså. Bare så det er sagt! Øh... :fnise:) og inspirasjon til å komme i gang med lignende endringer. Det hjelper liksom litt å vite at andre også baler med sitt, hva enn det måtte være.

Men ok, jeg sier meg enige i at eviglange poster om listene rundt kjellerdøra (først fire poster om planleggingen, så tre poster om gjennomføringen, så en post eller to om hva som ble feil og måtte rettes på, og til sist tre hundre bilder av resultatet) kan bli litt langdrygt, hehe.

Og smartmobilen? Argh.

Jeg tar meg ofte i å lengte tilbake til den tiden da telefonen faktisk var en telefon. Mulig det var i steinalderen, men det hadde sine gode sider, altså...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men :hoho:

Verden hadde vært et så mye enklere sted om det som var sunt og bra hadde vært

1) velsmakende, eller

2) så spennende/interessant/velgjørende at det ikke krever viljestyrke å få det til

Men sånn er det ikke, og da ender man opp med den gode gamle viljestyrken. Håper den er til stede hos deg også tidlig på morgenen, da!

Jeg er omvendt, synes at det er både spennende og inspirerende å snoke litt i andres liv og se hva DE mener bør endres på, og hva de ønsker å gjennomføre. Det handler vel litt om både gjenkjennelseseffekt (ja, altså, ikke dette med godteri midt i uka, altså. Bare så det er sagt! Øh... :fnise:) og inspirasjon til å komme i gang med lignende endringer. Det hjelper liksom litt å vite at andre også baler med sitt, hva enn det måtte være.

Men ok, jeg sier meg enige i at eviglange poster om listene rundt kjellerdøra (først fire poster om planleggingen, så tre poster om gjennomføringen, så en post eller to om hva som ble feil og måtte rettes på, og til sist tre hundre bilder av resultatet) kan bli litt langdrygt, hehe.

Og smartmobilen? Argh.

Jeg tar meg ofte i å lengte tilbake til den tiden da telefonen faktisk var en telefon. Mulig det var i steinalderen, men det hadde sine gode sider, altså...!

Jeg har tenkt mye på trening. Jeg LIKER jo å trene, og når man er i form er det jo faktisk deilig å jogge! Det som er VIRKELIG dumt, er at det er tilsvarende jævlig når man starter opp og er i dårlig form. Det er det som er dårlig gjort. Det skulle vært gøy og behagelig å starte å løpe skikkelig. Og så hadde det selvsagt hjulpet om selleri var bedre enn sjokolade.

Balanse er viktig her, da. Man lever bare en gang her i verden, og kjedelig å sitte sulten og spise grønnkål hele tiden, liksom. Jeg kan ærlig talt ikke se for meg et liv uten litt sjokolade i ny og ne eller for mye vin i blant. Jeg ville sikkert sett bedre ut, men gud hjelpe meg!

En venninne av meg datet på et tidspunkt en bodybuilder (ja, hun har stilt seg spørsmålet Why! Why! i ettertid). Og hun sa at det var den kjedeligste kjæresten hun noensinne hadde hatt. Det ble lørdag kveld og hun var klar for en tur ut, men nei. Han skulle, som hun formulerte det, "være hjemme og restituere seg og spise bananer". Så da ble det skjæring, da... :ler:

For all del, jeg også synes det er interessant å høre om andres prosjekter, både hva angår hjem og livsstil :) MEN, det bør helst ikke være det eneste de snakker om. Jeg kjenner et par slike nemlig, som virkelig er veldig flinke til å gjennomføre og all respekt for det!, men det blir ikke noe spennende å høre på når prosjektet har foregått i to år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Før trente jeg som bare det og var på hils med alle de sterke gutta og de ansatte på treningsplassen, idag holdt jeg på å daue etter 3 mageøvelser. Ikke 3 sett a X antall, men 3 stykk punktum.

(Ble og sjekket opp av noen av de tror jeg, men det er jo som du sier; de restituerer hver lørdag på bananer - og deffer).

Dette blir et hardt år, kjenner jeg......................... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på trening. Jeg LIKER jo å trene, og når man er i form er det jo faktisk deilig å jogge! Det som er VIRKELIG dumt, er at det er tilsvarende jævlig når man starter opp og er i dårlig form. Det er det som er dårlig gjort. Det skulle vært gøy og behagelig å starte å løpe skikkelig. Og så hadde det selvsagt hjulpet om selleri var bedre enn sjokolade.

Åh, men da har du jo allerede et godt utgangspunkt i forhold til en del andre :ler:

Slike som du og åfforno eier min evige misunnelse, altså. Riktignok har jeg hatt noen få treningsperioder selv, men har aldri opplevd å komme til det nivået alle snakker om- at når du er over den første kneika så blir det bedre, snart FÅR du energi av å trene, bare vent, så blir det bra.

Never ever. Det har fortsatt å være et tiltak, etter to måneder, etter et halvt år... Så kanskje det er noen som bare er født slappe? :ler:

Så du kan jo prøve hardt å holde den tanken om at du egentlig liker å trene? Det må jo hjelpe på, så du kommer deg over den tøffe kneika i starten? Jeg heier på deg!

... og i ett eller annet amerikansk forskningslaboratorium holder de sikkert på å utvikle selleri med sjokoladesmak! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest åffårno

Du Ciara.

Jeg lurer veldig på om du har lyst å innvie litt i hva slags løsninger di valgte når dere nettopp(?) pusset opp heimen?

Tror kanskje vi har litt lik smak, bare at du har mye bedre enn meg da og er litt bedre på å faktisk få det til å se pænt ut.

Du kan anse det som en forretningshemmelighet og si nei altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du Ciara.

Jeg lurer veldig på om du har lyst å innvie litt i hva slags løsninger di valgte når dere nettopp(?) pusset opp heimen?

Tror kanskje vi har litt lik smak, bare at du har mye bedre enn meg da og er litt bedre på å faktisk få det til å se pænt ut.

Du kan anse det som en forretningshemmelighet og si nei altså ;)

Jeg deler all info! Noe konkret du lurer på? :)

...og jeg er ikke spesielt god på det. Men har lest mye interiørblader og har en mann med fagkunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg deler all info! Noe konkret du lurer på? :)

...og jeg er ikke spesielt god på det. Men har lest mye interiørblader og har en mann med fagkunnskap :)

Alt :P

Type; velger du fliser over kjøkkenbenken eller har du tapet eller noe helt annet, åssen type kjøkken, superlure løsninger eller egentlig hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har:

Hvitt matt kjøkken fra HTH

Hvite fliser over kjøkkenbenken

Benkeplate i sort granitt

Eikegulv

Grå vegger

Integrerte hvitevarer

Ekstremt nøytralt, altså.

Fikk flyttet plasseringen på en dør og erstattet den med dobbel verandadør for å få inn mest mulig lys.

Jeg kan godt sende et bilde eller to på pm hvis du vil.

Når skal du pusse opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Send,gjerne bilde ja :D

Tja, når vi skal tilbake til heimbyen og det ender nok med rekkehus. Og behov for oppussing ;)

Og ingen av oss er spesielt handy dessverre ;)

Er flink til å finne fine ting å kjøpe da! (bare synd bankkortet mitt ikke er like enig i alle valgene, men)....

Tviler på det blir HTH, aller helst vil jeg ha det derre....hva heter det nå....Unoform. Ja. Du skjønner hva jeg mener med uenig bankkonto.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt Unoform, men så tykk er ikke lommeboka, dessverre... Bilde kommer i kveld når kjøkkenbenken ser litt ryddigere ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg har alltid vært så imponert over mennesker som liker å trene. Mulig det hadde vært annerledes om jeg ikke hadde skadet foten og dermed kommet ordentlig i gang med fekting, for det var kult! Jaja, med 15 mnd mellom barna får jeg kanskje trent nok? :ler:

Åh, tenk å kunne pusse opp et kjøkken med ubegrensede midler, da :rodmer:

Håper dere får en fin påske! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...