Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Tekola

:ler:

Religiøse funfacts, du kommer til å bli festivalens største trekkplaster! Og her er det ikke snev av ironi! ;)

Har du lest Gillian Flynns Gone Girl?

Å ja, det er de :hjerte:

Det er fryktelig mye morsomt man lærer på universitetet, selv om det er toatlt ubrukelig! :ler:

Som for eksempel at Fitte på norrønt er fud (funky d, som uttales litt som th). Eller at Shakespear sannsynligvis var homo. Og at en av teoriene går ut på at mennesket kan være religiøst fordi det fortår at ting er der selv om de ikke kan se dem, og at denne utviklingen sannsynligvis skjedde en stund etter at det lærte å varmebehandle mat :jepp:

Oooh, den har jeg ikke vært borti, men det så meget lovende ut!

Jeg leste Lahlums tre første i påsken i fjor og var veldig begeistret, til tross for at jeg egentlig ikke liker krim. Det irriterer meg litt at han dikter opp adresser som ikke finnes, da - ekte veier, men gatenummer som ikke eksisterer...

De er veldig ikke-krimmete, synes jeg, samtidig som det jo er krim!

Og godt at det ikke bare er meg som leter opp sånt! :ler:

Russenavnet mitt var Google, men allikevel :plystre:

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvor i Oslo jeg ville passet inn! Er jo født og oppvokst i Tønsberg og flytter tilbake dit til sommeren, så jeg er nesten litt flaut lite kjent i Oslo! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Velkommen skal du være, både hit og til KG-festival! Det er godt noen flere kan være med å drikke vin, for her er jo mange av naturlige årsaker avholds...

Er det The Rosie Project?

Ingen fare for at jeg trenger å droppe vinen, av den grunnen i hvert fall. :)

Jepp, er The Rosie Project. Har du lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og godt at det ikke bare er meg som leter opp sånt! :ler:

Russenavnet mitt var Google, men allikevel :plystre:

P

Fantastisk rusenavn. Jeg er for gammel til å få et sånt navn, ikke at noen ville funnet på å kalle meg det heller. :ler:

Jeg liker ikke når det er inkonsistens mellom årstall og alder gjennom boken. Er litt pirkete der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvor i Oslo jeg ville passet inn! Er jo født og oppvokst i Tønsberg og flytter tilbake dit til sommeren, så jeg er nesten litt flaut lite kjent i Oslo! :P

Og jeg er vokst opp i Drammen og bodde fire år i Oslo. Likevel er du sikkert like kjent der som meg :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og godt at det ikke bare er meg som leter opp sånt! :ler:

Russenavnet mitt var Google, men allikevel :plystre:

Med andre ord er du yngre enn meg, da jeg var russ var det AltaVista som gjaldt :fnise:

Men godt vi er flere som blir nysgjerrige og vet å gjøre noe med det. Var sånn som barn også, men da gikk jeg selvfølgelig til biblioteket i stedet for til internett. Leste Forbudt by da jeg gikk på ungdomsskolen, den handler om studentmassakren på Den Himmelske Freds plass i 1989. Den var jeg litt for liten til å huske, ergo gikk jeg rett til historiehylla på skolebiblioteket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Nå følte jeg meg kjempeung :ler:

Det der med alder er fryktelig rart. For i år kan 96-modellene dukke opp i ViMenn, og det var ungene som ble født det året jeg ble seks år. Så sånn sett føler jeg meg "gammel". Men da jeg tuslet inn på St. Olavs for OUL en uke før jeg ble 22 følte jeg meg som den barnerumpa og følte meg dømt nord og ned av alle på venterommet. Hadde bare lyst til å skrike ut at jeg hadde giftet meg samme år og nettopp hadde begynt på fjerdeåret av masteren :ler:

*slutter å spore av i andres dagbøker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i videregående skole - de elevene som får i første klasse der nå ble født mens jeg gikk første klasse på vgs,,, Men jeg føler meg ikke gammel av det - neeida... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er aller verst med alle idrettsstjernene som er født i 1995 og sånt, jeg.

Da jeg var liten, var alle eldre enn meg og født på starten av 70-tallet. Kunne de ikke bare holdt seg der?

Og Susa: maken til fristende bilde, da. Det er jo så man får akutt lyst til å hente fram pledd og nistekurv og slå seg ned på gresset... *drømme* Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste krimboken jeg har orket er Knut Nærums påskekrim :P (den er gøy altså)

Ja, den er utrolig bra!

Dæven til skravling det har vært her i dag da!

Gleder meg til den dagen gutten min begynner å prate litt jeg, de sier jo så mye morsomt. I hvert fall når jeg har lest Ciaras små anekdoter om hverdagen. Og Softie må jo være en godgutt.

Ja, de sier så mye gøy. I går satt mannen og eldstemann på kjøkkenet og snakket om fly.

Ciaramannen: "Du har jo kjørt fly, du - men da var du bare to år, så du husker det kanskje ikke?"

Eldstemann: "Jo. Da dro jeg til Sør-Amerika."

Tenke seg til! Eldstemann har vært alene i Sør-Amerika, et kontinent jeg ikke engang visste han hadde hørt om!

Bare for å friste dere mer til en kgfestival... :sjarmor:

attachicon.gifBilde0253.jpg

For en nydelig plass! Det må være flott å kunne nyte den utsikten der :)

Det er fryktelig mye morsomt man lærer på universitetet, selv om det er toatlt ubrukelig! :ler:

Som for eksempel at Fitte på norrønt er fud (funky d, som uttales litt som th). Eller at Shakespear sannsynligvis var homo. Og at en av teoriene går ut på at mennesket kan være religiøst fordi det fortår at ting er der selv om de ikke kan se dem, og at denne utviklingen sannsynligvis skjedde en stund etter at det lærte å varmebehandle mat :jepp:

Oooh, den har jeg ikke vært borti, men det så meget lovende ut!

De er veldig ikke-krimmete, synes jeg, samtidig som det jo er krim!

Og godt at det ikke bare er meg som leter opp sånt! :ler:

Russenavnet mitt var Google, men allikevel :plystre:

Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig på hvor i Oslo jeg ville passet inn! Er jo født og oppvokst i Tønsberg og flytter tilbake dit til sommeren, så jeg er nesten litt flaut lite kjent i Oslo! :P

:ler:

Hva hadde varmebehandling av mat med å forstå at ting er der selv om de ikke synes?

Etter samme teori drøyer det før barn kan sies å være religiøse mennesker.

Ingen fare for at jeg trenger å droppe vinen, av den grunnen i hvert fall. :)

Jepp, er The Rosie Project. Har du lest den?

Nei, har bare hatt lyst til å lese. Men visste ikke at hovedpersonen hadde Asperger. Asperger er virkelig en diagnose som dukker opp overalt!

Fantastisk rusenavn. Jeg er for gammel til å få et sånt navn, ikke at noen ville funnet på å kalle meg det heller. :ler:

Jeg liker ikke når det er inkonsistens mellom årstall og alder gjennom boken. Er litt pirkete der. :)

Fantastisk "rusenavn"? Hva var det dere drev med i russetiden, egentlig? (Sorry, kunne ikke dy meg! :ler:)

Jeg husker ikke årstallene jeg, så ergo oppdages sjelden inkonsistensen...

Og jeg er vokst opp i Drammen og bodde fire år i Oslo. Likevel er du sikkert like kjent der som meg :rodme:

Why, why? Oslo som er så gøy å oppdagelsesvandre i?

Med andre ord er du yngre enn meg, da jeg var russ var det AltaVista som gjaldt :fnise:

Men godt vi er flere som blir nysgjerrige og vet å gjøre noe med det. Var sånn som barn også, men da gikk jeg selvfølgelig til biblioteket i stedet for til internett. Leste Forbudt by da jeg gikk på ungdomsskolen, den handler om studentmassakren på Den Himmelske Freds plass i 1989. Den var jeg litt for liten til å huske, ergo gikk jeg rett til historiehylla på skolebiblioteket...

Altavista :ler:

Fantastisk. Foreldrene dine må jo ha slått seg på brystet og konstatert at de hadde fått drømmeungen!

Nå følte jeg meg kjempeung :ler:

Det der med alder er fryktelig rart. For i år kan 96-modellene dukke opp i ViMenn, og det var ungene som ble født det året jeg ble seks år. Så sånn sett føler jeg meg "gammel". Men da jeg tuslet inn på St. Olavs for OUL en uke før jeg ble 22 følte jeg meg som den barnerumpa og følte meg dømt nord og ned av alle på venterommet. Hadde bare lyst til å skrike ut at jeg hadde giftet meg samme år og nettopp hadde begynt på fjerdeåret av masteren :ler:

*slutter å spore av i andres dagbøker*

Jeg jobber i videregående skole - de elevene som får i første klasse der nå ble født mens jeg gikk første klasse på vgs,,, Men jeg føler meg ikke gammel av det - neeida... :plystre:

Jeg synes det er aller verst med alle idrettsstjernene som er født i 1995 og sånt, jeg.

Da jeg var liten, var alle eldre enn meg og født på starten av 70-tallet. Kunne de ikke bare holdt seg der?

Og Susa: maken til fristende bilde, da. Det er jo så man får akutt lyst til å hente fram pledd og nistekurv og slå seg ned på gresset... *drømme* Fantastisk!

Det sies at mange har en slags minikrise i livet når de er sånn ca 25.

Da har nemlig supertalentene på samme alder som regel rukket å slå igjennom, og det går opp for folk at hey, de er ikke så spesielle og unike som de trodde da de vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Foreldrene dine må jo ha slått seg på brystet og konstatert at de hadde fått drømmeungen!

De konkluderte vel med at taktikken med jevnlige familieutflukter til Deichman på Hammersborg fra vi var veldig små var vellykket :ler:

Det sies at mange har en slags minikrise i livet når de er sånn ca 25.

Da har nemlig supertalentene på samme alder som regel rukket å slå igjennom, og det går opp for folk at hey, de er ikke så spesielle og unike som de trodde da de vokste opp.

Jo takk, jeg hadde en sånn kvartlivskrise omtrent på den tiden. Ferdig utdannet, arbeidsledig etter å ha sluttet i en overhodet-ikke-faglig-relevant-jobb som holdt på å sende meg rett i veggen og singel mens bryllupene, samboerskapene og babyene ble stadig flere rundt meg. Å bli eldre er undervurdert, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg advarte om at denne dagboken er uten en rød tråd, gjorde jeg ikke?

Her er noen få utvalgte setninger fra helgens familieliv som jeg synes oppsummerer det litt:

"Softie har bæsja, gidder du å ta det?"

"Pappa, kan jeg få se Ninjago?" - "Nei." - "Mamma, kan jeg få se Ninjago?"

"Mamma, jeg er tøøøørst."

"Tuuuuuu! Tuuuuuuu!" (Softie peker febrilsk på kua i pekeboka)

"Kjære, greit jeg stikker ut en tur og trener med Espen? Så kan du trene etterpå?"

"Lager du kaffe, så pakker jeg det andre vi trenger til lekeplassen?"

"Mamma, hvor er vottene?`"

"Nei, nei, nei!" (Softie rister på hodet og skratter, inspirert at den fabelaktige barneboka Apestreker)

"Mamma, mamma, lillebror gjør noe! Se, han TAR legoen min!"

osvosv.

Men, faktisk så har helgens store samtaleemne mellom mannen og meg vært et ganske annet:

HUMLER.

Jeg har en mann med stort hjerte for små dyr. Jo mindre, jo bedre. Og nå har mannen lest seg opp på ståa for humler og bier og blitt mektig opprørt. De fleste av oss har sikkert fått med seg at bier og humler er utrydningstruede og hvilke fryktelige konsekvenser det kan få. Ikke visste jeg det, men faktisk så er det slik at humler kan være utryddet i Norge om fem år allerede.

Og siden vi har en tom hage, er planen klar: Mannen skal lage en humlevennlig hage.

Og når han først får en ide, går han inn for den med liv og lyst, mannen min.

"Vi må gjøre noe NÅ! Vi må bygge et humlebol!"

"Humlebolet må vi fikse med en gang. Dronningen leter etter nytt hjem nå på våren, og da må det være klart."

"Kan jeg klippe litt av saueskinnet? De skal helst ha noe ull til isolasjon."

Og så var det plantene. Sjekke lista over plantene vi har vurdert å plante. Hvem av dem er humlevennlige? Skal en ikke-humlevennlig plante ut, til fordel for en humlevennlig? Skal vi plante en solsikke? (Visstnok lurt som fargerikt, innbydende blikkfang for humlene, der de flyr over hagen?)

Jada.

Men altså, hiv dere med :)

Så lenge du har en balkongkasse eller hage kan du hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er en humlevennlig plante da?

Og jeg prøvde å være humlevennlig, eller var det bievennlig, her en dag, men dessverre var jeg for gammel. Men mannen på polet redder nok mange med sitt "psssst, vis leg uoppfordret og redd en ***". Og sjarmerer mange av oss litt eldre ved å tro at vi er under 25 og gi oss en kjærlighet på pinne :fnise:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en humlevennlig plante da?

Og jeg prøvde å være humlevennlig, eller var det bievennlig, her en dag, men dessverre var jeg for gammel. Men mannen på polet redder nok mange med sitt "psssst, vis leg uoppfordret og redd en ***". Og sjarmerer mange av oss litt eldre ved å tro at vi er under 25 og gi oss en kjærlighet på pinne :fnise:

En humlevennlig plante er en plante humlen klarer å få ut nektar av. Det er visst ikke så lett å være tjukk og pelskledd, det er faktisk flere planter de ikke kommer til, he he.

Og ja, takk for de som ber om leg på polet! Blir bare morsommere og morsommere for hvert år som går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha! Jeg ler meg i hjel!

Møtte tidligere nevnte kjendis i dag, flau som tusan, jeg hadde ikke fått med meg noen andre på så kort varsel.

Så jeg formulerer noe rundt om at det er opp til ham hvordan vi legger opp kvelden, om han vil spise ute eller slappe av (tilreisende fyr). Og før jeg får kommet med et eneste konkret forslag skynder han seg å si at han gjerne vil slappe av på hotellrommet.

Med andre ord - vi er rørende enige om at vi vil slappe av! Dette er min type mann!

(Og som et apropos - for noen år ville jeg antakelig blitt dødelig fornærmet. Noen år og noen barn senere er denne følelsen ingen steder å spore. Jeg tar i mot alle uventede anledninger til å slappe av som en kjærkommen bonus. Deilig! Jeg har nådd et nytt nivå av avslappethet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er karrierekvinne denne uka.

Mandag ble det elleve timer på jobb, i går 14 timer. Blir nok 14 timer i dag også.

Det er artig nok, men jeg gjør meg jo noen tanker.

Jeg har heldigvis en jobb hvor dette tilhører sjeldenhetene. Vanligviis jobber jeg åttetimers dager, kan jobbe til arbeidstider jeg selv velger, jeg har ikke stemplingsur (og ingen letter på et øyelokk om jeg går før mine åtte timer er omme), jeg får avspasere når jeg vil.

Så når det er en uvanlig hektisk uke stiller jeg selvfølgelig gladelig opp uten å klage, og synes alt i alt at jeg har vært veldig heldig med arbeidsplassen.

Men på dager som dette ser jeg jo omtrent ikke barna. På mandag så jeg dem fem minutter før de skulle sove, i går så jeg dem ikke i det hele tatt, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre i dag.

Jeg synes utspillene om at kvinner burde prøve seg som ledere selv om de er små barn faktisk er ganske absurde. Det handler da ikke bare om likestilling i hjemme - det er en viktig faktor, sant nok, men ikke selve kjernen i problemstillingen. Det handler om at de fleste småbarnsmødre ikke har lyst til å tilbringe 12 timer på jobb. For i de fleste bransjer er det fortsatt slik at topplederjober ikke lar seg gjennomføre med åttetimers dager.

Og da handler dette først og fremst om tid - den mest verdifulle ressursen i en familie - skal man velge toppjobben, eller skal man velge tid med barna?

Gleder meg til i morgen, da er det vanlig arbeidsdag igjen med henting i barnehagen etterpå.

Og på fredag blir det en virkelig kort dag. Da tenker jeg helgen skal starte allerede etter lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke blir for lange perioder med karrierepress og 12-14-timersdager, så er det vel på en måte deilig med litt "vekselbruk" :) Vanlige arbeidsdager som en hovedregel, og så noen litt hektiske (og gjerne da også spennende) jobbperioder, og så noen dager der man kan korte ned med å gå tidlig hjem eller ha hjemmekontor. Litt både-og.

Men du er absolutt inne på noe, er det sikkert at så mange småbarnsforeldre ønsker å gi bånn gass på karrieren akkurat når barna er små? Som deg tror jeg nok mange prioriterer å være nok hjemme. Men jeg tror ikke likestillingsbiten står noe tilbake for den problemstillingen. Eller, det er kjønnsuavhengig, egentlig, men det sier seg jo selv at for å ha 12-timersdager, så er man avhengig av at partneren synes det er ok at mesteparten av hjemmejobben faller på ham/henne. Og gjør Kari eller Ola Nordmann egentlig det? Over lengre tid?

Jeg kjenner absolutt ingen familier som har klart å kjøre to karriereløp og ta seg av småbarn samtidig. I så fall har de kjøpt seg ut av tidsklemma med vaskehjelp, middag på døra og kanskje au pair. Jeg merker at jeg blir mektig irritert når Erna, Siv, Kristin og Gerd bretter seg ut på Aftenpostens helside og sier at hvis bare mødre hadde villet gi fra seg kontrollen hjemme, så hadde det ikke vært noe problem med lederstillinger. In a pig's arse, altså. Hvem er det de snakker om, som har et enormt maktsykt behov for å regjere over skittentøyskurven og barnehagesekken? Poenget er at døgnet bare har 24 timer, og oppgavene må faktisk gjøres. Det er helt lov å kjøpe seg ut av tidsklemma hvis det er det som skal til, men da må man jaggu kalle en spade for en spade og ikke late som om det bare er å tenke positivt og likestilt, så fikser det seg. For det gjør det ikke. Var det ikke Kristin Skogen Lund som fortalte at de var helt avhengige av besteforeldre og barnløse søskan for å få kabalen til å gå opp? Nettopp! Ting gjør seg ikke sjøl, og det er bra provoserende når det legges fram som eksempler på kontrollbehov og maktsyke.

Hmpf. Dagens lille rant :ler:

Håper dagen i dag blir av det litt mer balanserte slaget, og at fredagen blir en skikkelig go'dag, med tidlig henting og herlig familieidyll (her må jeg skyte inn en fantastisk betraktning fra Liza Marklund, ellers ikke en av mine favorittforfattere: Om hvor herlig livet var da Annika hadde laget en stor sak, fått masse skryt på jobben, og kunne dra tidlig i barnehagen for å hente sine nydelige barn mens sola skinte og de kjørte rally med vogna hjem til leiligheten. Herlig liv, herlige unger, innom butikken og kjøpe masse god mat til kvelden, kos og latter. Og idyllen varte helt til Kalle helte ut fiskesaus på gulvet og Ellen bæsjet i buksa. Ah, klassisk :ler: Håper dog din fredag forløper uten for mye saus på gulvet og at idyllen holder seg helt til mor og far kan synke ned i sofaen med et glass vin ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Jeg leste meg opp på denne med humler, men så kom jeg på at bådejeg og ungene er livredd stikkende dyr så det utgikk. Vi planter likevel noe som er humlevennlig, uten at vi tør og ta den helt ut. Vi har forresten et digert tre som huser hele byens flue/veps/humle-betsand allerede, så føler vi har gjort vår plikt med å ikke kappe ned skiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Why, why? Oslo som er så gøy å oppdagelsesvandre i?

Jeg aner ikke. Har liksom aldri vært noe by-menneske, Drammen er mer enn stort nok for meg :fnise: Men er godt kjent i Oslo Nord da :jepp:

Høres ut som om du har en veldig spennende jobb, men skjønner at det er kjedelig å ikke få sett ungene sine på flere dager på grunn av jobbing. Da tipper jeg fredagen kommer til å bli en super kosedag både for deg og guttene :)

Nå begynte jeg å tenke på humlevennlige planter også. Jeg får gjøre litt research og finne ut hva vi kan plante som er humlevennlig. Du får skrive opp de blomstene dere finner som er humlevennlige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...