Gå til innhold

Uten en rød tråd


Ciara

Anbefalte innlegg

Gjest åffårno

NÅ skjønte jeg at jeg hadde fått bilder på mail!

Og jeg måtte le litt, vi har samme smak. Ikke at den er sær, men det var liksom alle de samme tingene og at jeg foretrekker akkurat sånn benkeplate :)

Men jeg har eldre modell på den blenderen, altså. Samme blomster hadde vi faktisk og på kjøkkenbenken, men jeg har ikke plukka de sjøl.

Likte frontene asså, det er - surprise surprise - akkurat sånn jeg vil ha.

Men jeg lurer på om du noensinne fikk brukt sånne "historiske fliser" du nevnte eigang i en sammenheng jeg ikke husker i en tråd? Jeg er så forelska i de........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NÅ skjønte jeg at jeg hadde fått bilder på mail!

Og jeg måtte le litt, vi har samme smak. Ikke at den er sær, men det var liksom alle de samme tingene og at jeg foretrekker akkurat sånn benkeplate :)

Men jeg har eldre modell på den blenderen, altså. Samme blomster hadde vi faktisk og på kjøkkenbenken, men jeg har ikke plukka de sjøl.

Likte frontene asså, det er - surprise surprise - akkurat sånn jeg vil ha.

Men jeg lurer på om du noensinne fikk brukt sånne "historiske fliser" du nevnte eigang i en sammenheng jeg ikke husker i en tråd? Jeg er så forelska i de........

Så morsomt! :)

Jeg er veldig fornøyd med kjøkkenet. Det meste av underskapene består av skuffer, men det er også noen vanlige skapdører. Liker at skapdørene har samme striper/spor så linjene blir uavbrutte :)

Blenderen fikk jeg til bursdagen min (men hadde informert min mann godt ;)), og den er nesten i daglig bruk. Hele familien elsker smoothies :)

De historiske flisene fant jeg ut at dessverre ikke passer i vårt hus. Huset er fra 1970, så ikke mye historisk over det, dessverre. Dessuten var min mann skeptisk fordi de må impregneres. Det hadde nok gått helt fint, men litt ekstra jobb. I tillegg synes jeg farger og mønster er veldig vanskelig. Jeg synes begge deler er kjempefint, men jeg er alltid redd for at jeg angrer om noen år. Så da ender jeg, om og om igjen med nøytrale farger og materialvalg... Og piffer heller opp med blomster på kjøkkenbenken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Åååh, impregnering gidder jeg jo ikke. Jeg er jo maks uhandy av meg.

Hadde sett for meg ei gang eller kjøkkengulv med dem. Enten i blåtoner eller sort/hvitt.

Ellers vil jeg helst ha den kjøkkenmaskina der i sånn retroblå, men etter hva jeg har skjønt tar de bare en brøddeig av ganga(?) i motsetning til den mindre vakre Kenwood - men igjen; kommer jeg til å bake mye brød? Tja.

Og så har jeg lyst på verdens dyreste espressomaskin, den Francis Francis etellerannet om du vet hvilken jeg mener i sort......men det er litt drøy pris bare for at noe skal se ekstra pent ut på benken. Har litt samme forholdet til dansk design generelt, og innser at det å bli akademiker var helt feil valg til min interiørsmak :ler:

Tipper du har et par ting fra Hay og.......tapet fra Ferm Living(jeg er ikke stalker om jeg har rett altså, vi har i så fall bare sett for mye i de samme bladene og sakte med sikkert blitt hjernevaska)........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, impregnering gidder jeg jo ikke. Jeg er jo maks uhandy av meg.

Hadde sett for meg ei gang eller kjøkkengulv med dem. Enten i blåtoner eller sort/hvitt.

Ellers vil jeg helst ha den kjøkkenmaskina der i sånn retroblå, men etter hva jeg har skjønt tar de bare en brøddeig av ganga(?) i motsetning til den mindre vakre Kenwood - men igjen; kommer jeg til å bake mye brød? Tja.

Og så har jeg lyst på verdens dyreste espressomaskin, den Francis Francis etellerannet om du vet hvilken jeg mener i sort......men det er litt drøy pris bare for at noe skal se ekstra pent ut på benken. Har litt samme forholdet til dansk design generelt, og innser at det å bli akademiker var helt feil valg til min interiørsmak :ler:

Tipper du har et par ting fra Hay og.......tapet fra Ferm Living(jeg er ikke stalker om jeg har rett altså, vi har i så fall bare sett for mye i de samme bladene og sakte med sikkert blitt hjernevaska)........

Den kjøkkenmaskinen er jeg så utrolig fornøyd med, så slå til, sier jeg bare. Den er i bruk 2-3 ganger i uka hos oss. Jeg har også iskrembollen som hører til, og den er super! Bollen er stor nok til en deig til to brød. Det holder for vårt bruk, for jeg er ekstremt sær på brød og spiser bare ferskt (fryser aldri ned). Ender for det meste med kjøpebrød, altså ;)

Ja, jeg er hjernevasket og har ganske standard Bo Bedre-smak ;) Mange klassiske merker er representert hos meg, som Vipp, Hay, dyre lamper og stoler. Men jeg har også mye fra IKEA og Finn :) Lamper er vel min store last, sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så sånne historiske fliser over benken i hvitt og en lys grå/blå farge på TV i dag, tror jeg, og de var så fine. De ble litt nøytrale også i og med de var såpass lyse. Kunne gjerne hatt sånne, men litt upraktisk når det er planet på kjøkkenveggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så sånne historiske fliser over benken i hvitt og en lys grå/blå farge på TV i dag, tror jeg, og de var så fine. De ble litt nøytrale også i og med de var såpass lyse. Kunne gjerne hatt sånne, men litt upraktisk når det er planet på kjøkkenveggene.

Det høres veldig fint ut! Men - planet på kjøkkenveggene? Høres litt upraktisk ut, ja! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig fint ut! Men - planet på kjøkkenveggene? Høres litt upraktisk ut, ja! :ler:

Trodde det var helt vanlig på vegg - eller er det panel kanskje... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Den kaffemaskinen kjenner jeg forresten ikke til. Sverger til mokkakanne :)

Har bare 3 Bialetti i div størrelse+bialetti melkeskummer som jeg har brukt ei gang samt en aeropress, så det holder vel :P

Likevel sier sjelen min at jeg trenger en kaffemaskin. Koffeinaddicted mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var helt vanlig på vegg - eller er det panel kanskje... ;)

;) Morsomt da. Dette var jo et uskyldig eksempel på stavekontroll gone wrong...

Har bare 3 Bialetti i div størrelse+bialetti melkeskummer som jeg har brukt ei gang samt en aeropress, så det holder vel :P

Likevel sier sjelen min at jeg trenger en kaffemaskin. Koffeinaddicted mao.

Aeropress aner jeg ikke hva er en gang!

Holder meg til min Bialetti - men apropos kjøkken - det sier vel litt om min Bialetti-kjærlighet at det ble en nedtur for meg da jeg innså at den ikke funket på den nye induksjons-koketoppen. De har en variant tilpasset induksjon, men den ser jo helt annerledes ut. Snufs! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en nydelig påske.

Vi var noen dager på fjellet - skikkelig fjellhytte uten innlagt vann (men heldigvis med strøm) i verdens flotteste omgivelser. Jeg har lært meg en lekse denne påskeferien: Det er dumt å bekymre seg. Det er nemlig ikke umulig at man kaster bort krefter helt forgjeves. Jeg er av natur bekymret anlagt og forberedt på alle mulige scenarioer. Følgende gikk over all forventning i motsetning til hva jeg trodde:

1) Pakkingen gikk supert

Jeg håper jeg ikke er alene om å synes at pakking til tur er det verste med å reise. Ikke bare skal man huske alt man trenger, man skal også klare å lokalisere det i skap/kjellerbod/wherever og få det ut i bilen. Mens ungene selvfølgelig kravler over hele pakkehaugen som små maur og plutselig har all verdens prekære behov. Det er flaut, men det er flere slike reisemorgener som har blitt forsuret av at jeg har brølt: "Kan jeg bare få bære denne h%&%¤&/%/&%/% sekken i bilen, eller?" (banningen har, formildende nok, kun vært innvortes).

Men denne gangen? Så fint! Vi fant alle tingene våre uten større leteaksjoner! Takk og pris, for mannen min er avsindig irriterende når han leter etter noe. Han er sur allerede i det han starter og huffer og puffer seg gjennom hele huset mens han leter på de mest idiotiske steder. (Og reagerer dårlig på spørsmål av typen: "Si meg, hvorfor leter du i mitt klesskap etter dine skisko? Hva med å se i boden, der skiene står?)

Og, undre over alle undre - alt fikk plass i bagasjerommet på første forsøk uten større omrokkeringer! Ikke var vi omringet av poser og stæsj inne i bilen, heller!

2) Bilturen gikk supert

Tenk det! Det er en ganske lang biltur til hytta - 4,5 timers kjøring, og med stans underveis går det fort en del ekstra. Jeg hadde sett for meg skriking og kø store deler av veien. Men nei. De første to timene kjørte vi i ett strekk fordi ungene sovnet i øyeblikket bilen startet å rulle. Deretter ble det MacDonalds-lunsj til Eldstemanns store begeistring. Så kjørte vi resten av turen i nesten ett jafs også, bare avbrutt av tissepause og Donald-kjøp på bensinstasjon. Softie sutret litt det siste kvarteret, men det hadde jo nesten vært underlig ellers.

Også hjem gikk det tilsvarende bra.

Og kø så vi ingenting til - der har du en stor fordel med å stå opp tidlig. Det er noen sider ved det barnløse livet som forundrer meg nå i ettertid. Hvorfor satt mannen og jeg alltid i bilkø til og fra hytta den gangen? Det var bare oss, vi kunne jo ha kommet oss avgårde enda tidligere og kjørt enda mer effektivt enn nå? Underlig.

3) Utedo var supert

Eldstemann bruker ikke bleier om natten lenger og har aldri tisset på potte eller gått på utedo. Her så jeg for meg noen artige problemer, tatt i betraktning at det ikke er innlagt vann på hytta.

Men nei - tisse på potte (som han aldri ville før han sluttet med bleie) er nå gøy! Tisse på trær er gøy! Gå på utedo? Spennende det også!

Konklusjoner:

Smekk på lanken til mor. Skal prøve å ikke bekymre meg for turer framover.

Positivt overrasket over ungene! De er jo både tilpasningsdyktige og gode reisekamerater!

Vi har godt av å komme oss hjemmefra. Heretter skal det bli flere turer.

Ha en god tirsdag, alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en person i familien som har det som deg for pakking til ferier og bekymrer seg, sannsynligvis også uten grunn. Jeg vet med sikkerhet at dere ikke er samme person. :ler:

I dag var jeg humlevennlig og jobbet hardt for å få et eksemplar av arten ut av stuen. Lyktes til slutt.Så tok jeg meg i å fundere på om den store Forglemmegei'en jeg kjøpte i dag er humlevennlig. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en person i familien som har det som deg for pakking til ferier og bekymrer seg, sannsynligvis også uten grunn. Jeg vet med sikkerhet at dere ikke er samme person. :ler:

I dag var jeg humlevennlig og jobbet hardt for å få et eksemplar av arten ut av stuen. Lyktes til slutt.Så tok jeg meg i å fundere på om den store Forglemmegei'en jeg kjøpte i dag er humlevennlig. :klo:

Så bra med redningsaksjon! :)

Vi har humler støtt og stadig i hagen. Nå har det også begynt å komme små humler. Har ingen anelse om det er en annen mindre art eller om det er humlebebiser? Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planlegger hage for harde livet nå, og kan ikke vente med å få plantet skikkelig!

Så langt står følgende på lista:

2 Syrin

Syrinhortensia

Magnolia

Dronning Ingrid pelargonia

Peon

Stjerneskjerm

Storkenebb

Roser

Lavendel

Valmue

Kornblomst

Akeleie

Tomatplante

...og jeg leter etter norsk leverandør av rosa hundekjeks. Så fint! Blomstrer kjempelenge og gir et litt vilt preg jeg liker veldig godt (liker ikke bed med definerte kanter og synlig jord. Synes blomstene liksom skal være et frodig kaos).

4 andre planter til krukker. Tar gjerne i mot forslag... Det gjelder å ha en definert liste, så ikke mannen min plutselig handler ukritisk på Plantasjen. Dette blir dyrt nok fra før!

Og for de som er interessert:

Fra før har vi:

Tre klematis (en hvit, en lilla og en rosa)

Syrin

Rhododendron

En haug med stauder vi har fått av naboen. Aner ikke hva de heter.

Høstanemone

En annen høstblomstrende staude jeg ikke vet hva heter. Ganske vanlig, ca 50 høy, rødrosa blomster som kan minne litt om ryllik i formen.

Og vi har sådd disse:

Agurk

Sukkererter

Paprika

Solsikker

Blir spennende, dette! :)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tekola

Mamma har et bed mot naboen (som er særdeles lite hageintetessert) og etter femte året med frustrasjon over at skvalderkålen tok over hele bedet i løpet av tre dager ga hun opp, la tett duk i bånn, grus og pene steiner oppå og så fine krukker med planter :ler: Det ble overraskende bra!

Den dagen vi får egen hage skal landskapsarkitetsvigermor få slå seg løs :sjarmor:

Lavendelen står fint i krukker, men den har dere kanskje andre planer for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har et bed mot naboen (som er særdeles lite hageintetessert) og etter femte året med frustrasjon over at skvalderkålen tok over hele bedet i løpet av tre dager ga hun opp, la tett duk i bånn, grus og pene steiner oppå og så fine krukker med planter :ler: Det ble overraskende bra!

Den dagen vi får egen hage skal landskapsarkitetsvigermor få slå seg løs :sjarmor:

Lavendelen står fint i krukker, men den har dere kanskje andre planer for?

Lurt! Jeg synes krukker er kjempefint. Særlig hvis man har flere i litt forskjellige størrelser. Da kan man faktisk fint klare å få et frodig preg.

Ellers tror jeg det er et poeng å plante ganske tett. Naboene våre har for eksempel plantet tettere enn anbefalt, men som de sier, "Vi behøver aldri å luke", og da er jeg overbevist.

Lavendelen skal jeg plante ned, ja :) Den blir faktisk finere og finere. Får et litt grovere og buskete preg, men det liker jeg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

:fnise: Mannen din leter ca like logisk som min - bare at jeg er den som blir driiiiiiiitsur over teite spørsmål og frekke formuleringer.

Det er rett og slett ikke rom for enkelte typer formuleringer - det er som å trykke på en rød knapp hos meg ;)

Hadde vært ganske morsomt å observere oss to par i en sånn "challenge hvor vi tester parforholds med tilhørende drittleie ungers dårlige sider i en rett-før-ferie-pakking-modus, se hva som skjer NRK 22.15" - vi hadde klikka alle sammen før ferien var startet :ler:

Men det hjelper bare å komme seg ut døra, synes nå jeg. Allerede da letter stemninga, og 5 minutt senere elsker alle hverandre.

Kan du leies inn som sånn hagegartner dersom jeg eigang får hage? Er stygt redd for at jeg bare må legge en gigantisk platting over alt som heter plen og bed, for å ikke gjøre det til skammens hjørne i nabolaget......

Jeg kan ingenting om blomster, men jeg stemmer veldig for noe å ligge i i den hagen - et sted hvor man kan lese ei bok og drikke rødvin :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Mannen din leter ca like logisk som min - bare at jeg er den som blir driiiiiiiitsur over teite spørsmål og frekke formuleringer.

Det er rett og slett ikke rom for enkelte typer formuleringer - det er som å trykke på en rød knapp hos meg ;)

Hadde vært ganske morsomt å observere oss to par i en sånn "challenge hvor vi tester parforholds med tilhørende drittleie ungers dårlige sider i en rett-før-ferie-pakking-modus, se hva som skjer NRK 22.15" - vi hadde klikka alle sammen før ferien var startet :ler:

Men det hjelper bare å komme seg ut døra, synes nå jeg. Allerede da letter stemninga, og 5 minutt senere elsker alle hverandre.

Kan du leies inn som sånn hagegartner dersom jeg eigang får hage? Er stygt redd for at jeg bare må legge en gigantisk platting over alt som heter plen og bed, for å ikke gjøre det til skammens hjørne i nabolaget......

Jeg kan ingenting om blomster, men jeg stemmer veldig for noe å ligge i i den hagen - et sted hvor man kan lese ei bok og drikke rødvin :jepp:

:ler:

En av mine dårlige egenskaper er at jeg har veldig dårlig impulskontroll når det gjelder å si "Hva var det jeg sa". Det er en helt uimotståelig ting for meg å si. Når det gjelder forberedelser, eller mangel på sådan, spesielt. For eksempel kan jeg si før en tur: "Vi pakker alt dagen før, så vi bare behøver å stå opp og putte det i bilen." Mannen sier: "Men det tar så kort tid! Vi tar det i morgen." Og så kommer i morgen. Mannen løper rundt som en hodeløs høne. Hvor er skiene? Hvor er skisko? Hvor er babycallen? Trenger vi håndklær, eller er det på hytta fra før?

Og så kvekker jeg: "Der ser du. Dette her hadde vi sluppet hvis vi pakket i går!"

Det underlige her er jo meg. Jeg vet at den kommentarer ikke hjelper en verdens ting, tvert i mot. Men det er så deilig å si det! Så deilig, faktisk, at det er verdt det, selv om mannen blir pottesur.

*setter det på kontoen for dårlige karaktertrekk jeg vet om, men ikke gidder å endre på*

Men Åfforno, du var også aktiv i den tråden hvor en mann klikket i bilen på forsinket eks? Jeg synes det hadde vært mystisk om han IKKE hadde klikket, jeg. Vi blir jo sure i sånne settinger helt uten eks-problematikk...

Du kan gjerne leie meg inn, men siden dette er min første skikkelige hage og jeg strengt tatt ikke har noen resultater å vise til, garanterer jeg ikke noe godt resultat :ler:

Og du, hvis det er noe jeg har, så er det liggeplasser. Prosjektet er å gjøre dem konfortable (skal få sydd puter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...