Gå til innhold

Lønn på 400 000


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du tuller nå, ikke sant? Ring et forsikringsselskap og få dem til å sette deg inn i hvordan det fungerer. Jeg lover deg at de går i pluss :) Noen ganger er kunnskapsnivået til enkelte så lavt at de burde vært beskyttet mot seg selv.

Anonymous poster hash: a02d7...b27

Jeg er aktuar i et forsikringsselskap, så dette vet jeg nok mer om enn det du gjør. Men for all del, du kan gjerne dele noe av ditt "kunnskapsnivå", som antakelig særdeles begrenset på dette området. Kom igjen, nå, ble nesten litt spent her!

Anonymous poster hash: 9d5f4...dc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg spørre hva slags ingeniør du er? Har søkt bioteknologi og kjemiingeniør, men vet ikke helt hva lønnen ligger på.

Har hatt lignende lønn selv med samme utdanning og erfaring. Det innebærer som regel mye reising og offshorearbeid. Regn med 150-200 reisedøgn i året i Norge, Afrika og Asia. Var slik for min del ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå, ikke sant? Ring et forsikringsselskap og få dem til å sette deg inn i hvordan det fungerer. Jeg lover deg at de går i pluss :) Noen ganger er kunnskapsnivået til enkelte så lavt at de burde vært beskyttet mot seg selv.

Anonymous poster hash: a02d7...b27

Tåpelig utsagn. Hvor tror du de tar pengene fra? Selv om de har overskudd må pengene inn, og det er de som betaler forsikringer som betaler for skadene som skjer. Flere skader = dyrere forsikring.

Men når det skal sies har du selvsagt rett på erstatning når det skjer noe du har forsikret deg mot.

Anonymous poster hash: 36530...c12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk for deg selv. Jeg har forsikringer (som jeg betaler privat) for å sikre meg og familien min om noe skulle skje. Det er uaktuelt for meg å skulle leve av andres skattepenger hvis jeg selv kommer i en situasjon hvor jeg ikke kan forsørge meg og mine.

Anonymous poster hash: a02d7...b27

Du tuller nå, ikke sant? Ring et forsikringsselskap og få dem til å sette deg inn i hvordan det fungerer. Jeg lover deg at de går i pluss :) Noen ganger er kunnskapsnivået til enkelte så lavt at de burde vært beskyttet mot seg selv.

Anonymous poster hash: a02d7...b27

Hahaha. Lenge siden noen har blitt så ettertrykkelig gruset her inne :skratte:

Er særdeles spent på hvordan dette med forsikring forklares av deg her nå :fnise: .

(Henter kaffe og venter spent) :laugh:

Anonymous poster hash: 90982...8de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de summene vi har fått beskrevet i tråden er representative for sine ulike stillinger er det flere yrkesgrupper som virkelig må slutte med sutringen om lav lønn. Eksempelyrker her er syke- og vernepleier og lærere i grunnskolen.

Her i tråden beskrives det hvordan man som relativt nyutdannet har 400 K + i lønn i slike yrker med 3-årig bachelor (som har fokus på praksis). Dette er gjerne utdanninger det er lett å komme inn på, som har liten prestisje, hvor det er relativt lett å få jobb og karakternivået er av mindre betydning. Ja, det man ikke har i prestisje veies til dels opp av behov i arbeidsmarkedet, dog jobbene er gjerne offentlige med faste satser slik at økt lønnsnivå som følge av etterspørsel ikke er en stor faktor.

Jeg har ingen problem med at folk får skikkelig betalt i viktige jobber innen helse og utdanning. Problemet for meg er når man likevel presterer å klage på lønnsnivået.



Anonymous poster hash: fac61...b65
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aktuar i et forsikringsselskap, så dette vet jeg nok mer om enn det du gjør. Men for all del, du kan gjerne dele noe av ditt "kunnskapsnivå", som antakelig særdeles begrenset på dette området. Kom igjen, nå, ble nesten litt spent her!

Anonymous poster hash: 9d5f4...dc4

Det er da så vanvittig enkelt å skjønne at selv en nepe greier å henge med om man ellers bare gidder. Risikoen spres på flere ved at det innbetales en viss sum (avhengig av hva man forsikrer). Hadde alle blitt uføre samtidig (i akkurat dette tilfelle) hadde potten selvfølgelig ikke vært nok til å dekke opp for de utbetalingene forsikringsselskapet hadde måttet gjøre. Innbetalingene er beregnet utfra sannsynligheten for hvor hvor store utbetalinger man beregner å gjøre, og således innebærer det sjeldent noen risiko for forsikringsselskapene.

En stadig økende gruppe uføre har jobbet minimalt i løpet av livet, i motsetning til de som blir uføre i høy alder på grunn av slitasje eller liknende. Sistenevnte har betalt inn skatt samt at det via arbeidsgiveravgiften har blitt innbetalt penger til folketrygden. Den første gruppen, som er representert ved tilfeller hvor uførhet "går i arv" har omtrent ikke bidratt med en krone til fellesskapet. Disse menneskene tapper samfunnet for verdier uten å gi noe tilbake. Jeg mener oppriktig at trygdeutbetalingene er alt for høye, det SKAL lønne seg å jobbe, og hvis man ikke er fornøyd med det man får så får man sørge for å sikre seg på annen måte (gjennom for eksempel private forsikringer).

Anonymous poster hash: a02d7...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nepen skjønner også at det du får igjen om 5-8 millonershuset ditt brenner er myye mer enn du noensinne kommer til å betale inn selv, ikke sant?

Så da får de andre forsikringstakerne svi for at du var dritings og glemte grandisen i ovnen og brant med hele greia.

Ikke verst for en nepe;-)?



Anonymous poster hash: 90982...8de
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da så vanvittig enkelt å skjønne at selv en nepe greier å henge med om man ellers bare gidder. Risikoen spres på flere ved at det innbetales en viss sum (avhengig av hva man forsikrer). Hadde alle blitt uføre samtidig (i akkurat dette tilfelle) hadde potten selvfølgelig ikke vært nok til å dekke opp for de utbetalingene forsikringsselskapet hadde måttet gjøre. Innbetalingene er beregnet utfra sannsynligheten for hvor hvor store utbetalinger man beregner å gjøre, og således innebærer det sjeldent noen risiko for forsikringsselskapene.

En stadig økende gruppe uføre har jobbet minimalt i løpet av livet, i motsetning til de som blir uføre i høy alder på grunn av slitasje eller liknende. Sistenevnte har betalt inn skatt samt at det via arbeidsgiveravgiften har blitt innbetalt penger til folketrygden. Den første gruppen, som er representert ved tilfeller hvor uførhet "går i arv" har omtrent ikke bidratt med en krone til fellesskapet. Disse menneskene tapper samfunnet for verdier uten å gi noe tilbake. Jeg mener oppriktig at trygdeutbetalingene er alt for høye, det SKAL lønne seg å jobbe, og hvis man ikke er fornøyd med det man får så får man sørge for å sikre seg på annen måte (gjennom for eksempel private forsikringer).

Anonymous poster hash: a02d7...b27

Det er sterk konkurranse innen forsikring, og mange forsikringsselskap har negative risikoresultat på diverse uførheprodukter fra år til år. Altså at utbetalinger for en skadeårgang viser seg å bli større enn innbetalt risikopremie. Om det er en vedvarende trend må prisen settes opp. Uansett vil mesteparten av uføretrygden komme fra folketrygden i de aller fleste tilfeller, med privat forsikring eller forsikring gjennom jobben som et tillegg.

Går vi tilbake til utgangspunktet for denne diskusjonen, så tviler jeg på du vil si nei takk til uførepensjon fra NAV dersom du skulle bli ufør, i tillegg til hva private forsikringer vil gi deg. Eller?

Og det er fremdeles slik at om du blir syk, så vil dette belaste forsikringsselskapets risikoresultat direkte, og kan medvirke til at prisen på produktet vil måtte settes opp for nye kunder i framtiden. Pengene tas altså fra noen. Selskapene har som regel en skadestrategi, gjerne 80 % skadeprosent som mål. Det vil si at det siktes mot at kun 80 % av risikopremiene skal betales ut i erstatninger, slik at man som regel vil tjene penger, men det vil alltid være svingninger og man må tåle dårlige år også.

Jeg er ellers enig i det du skriver i det siste avsnittet.

Anonymous poster hash: 9d5f4...dc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silverstream

Om de summene vi har fått beskrevet i tråden er representative for sine ulike stillinger er det flere yrkesgrupper som virkelig må slutte med sutringen om lav lønn. Eksempelyrker her er syke- og vernepleier og lærere i grunnskolen.

Her i tråden beskrives det hvordan man som relativt nyutdannet har 400 K + i lønn i slike yrker med 3-årig bachelor (som har fokus på praksis). Dette er gjerne utdanninger det er lett å komme inn på, som har liten prestisje, hvor det er relativt lett å få jobb og karakternivået er av mindre betydning. Ja, det man ikke har i prestisje veies til dels opp av behov i arbeidsmarkedet, dog jobbene er gjerne offentlige med faste satser slik at økt lønnsnivå som følge av etterspørsel ikke er en stor faktor.

Jeg har ingen problem med at folk får skikkelig betalt i viktige jobber innen helse og utdanning. Problemet for meg er når man likevel presterer å klage på lønnsnivået.

Anonymous poster hash: fac61...b65

Jeg tror ikke man får 400.000kr som nyutdannet, vanlig sykepleier. Da tror jeg de har tatt en del ekstra, hvertfall som jeg har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de summene vi har fått beskrevet i tråden er representative for sine ulike stillinger er det flere yrkesgrupper som virkelig må slutte med sutringen om lav lønn. Eksempelyrker her er syke- og vernepleier og lærere i grunnskolen. Her i tråden beskrives det hvordan man som relativt nyutdannet har 400 K + i lønn i slike yrker med 3-årig bachelor (som har fokus på praksis). Dette er gjerne utdanninger det er lett å komme inn på, som har liten prestisje, hvor det er relativt lett å få jobb og karakternivået er av mindre betydning. Ja, det man ikke har i prestisje veies til dels opp av behov i arbeidsmarkedet, dog jobbene er gjerne offentlige med faste satser slik at økt lønnsnivå som følge av etterspørsel ikke er en stor faktor. Jeg har ingen problem med at folk får skikkelig betalt i viktige jobber innen helse og utdanning. Problemet for meg er når man likevel presterer å klage på lønnsnivået. Anonymous poster hash: fac61...b65

De som er nyutdannede i det som i hverdagstalen kalles lærere har 4 år, og heter egentlig adjunkter. Der er vel startlønna på rundt 380? Jeg startet selv som adjunkt med opprykk, altså fem år utdannelse , startlønn på 384. Syns ikke det var kjempemye når alle med øk-ad bachelor startet på over 400, og i tillegg økte hvert halvår o.l. Ingeniørene er det enda verre å sammenligne seg med..

Bør ikke 4årig utdannelse lønnes med minst 400000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som DCC, ingen relevant utdanning. 400.000 i året. :laugh:



Anonymous poster hash: 61ece...0f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som DCC, ingen relevant utdanning. 400.000 i året. :laugh:

Anonymous poster hash: 61ece...0f0

Ler du av deg selv? Hvorfor det, da?

Anonymous poster hash: 9d5f4...dc4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er nyutdannede i det som i hverdagstalen kalles lærere har 4 år, og heter egentlig adjunkter. Der er vel startlønna på rundt 380? Jeg startet selv som adjunkt med opprykk, altså fem år utdannelse , startlønn på 384. Syns ikke det var kjempemye når alle med øk-ad bachelor startet på over 400, og i tillegg økte hvert halvår o.l. Ingeniørene er det enda verre å sammenligne seg med..

Bør ikke 4årig utdannelse lønnes med minst 400000?

Ikke alle med øk ad går over 400. Det kommer jo helt an på hvor man får jobb. Går man privat er lønna naturligvis høyere enn hvis man søker offentlige arbeidsplasser slik lærere gjør.

Anonymous poster hash: a6528...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Treårig bachelorgrad, jobb som daglig leder i frivillig organisasjon, 360 000 i årslønn (ingen overtidsbetaling eller bonuser). Spennende jobb da!

Endret av Krysanti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siv.ing fra NTNU. Har jobbet ca 4 år. Tjener ca 700.000 i året

Anonymous poster hash: 152b8...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

445' i året.

Jobber med fakturering. Nyutdannet bachelorstudent.



Anonymous poster hash: 4280c...ddf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Driver innen Elg og Terri. Har 600.000 i året.



Anonymous poster hash: 90982...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postbud (sorterer) med ca. 420 000,- i året. Ingen utdannelse.

WHAT THE FUCK

Anonymous poster hash: c8997...4c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WHAT THE FUCK

Anonymous poster hash: c8997...4c9

Det er en ganske statisk og kjedelig jobb med ubekvem arbeidstid, da - noe må man da få tilbake. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avdelingsleder i butikk (nord europas største mtp omsetning). 430.000,- i lønn .



Anonymous poster hash: 9d4d7...e68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...