tussi84 Skrevet 17. februar 2014 #1 Skrevet 17. februar 2014 Etter å ha sett på 200 års jubeleum for Eidsvoll 1814 idag på tv der en jente med down syndrom holdt tale ønsker jeg å stsrte en diskusjon om dette. Jenta hevdet at det blir utført mange aborter her i landet oga fosteret har down syndrom. Hun mente at alle med denne kromosom feilen har like rett til å bli født som alle andre og til å leve. Så her er spm til dere 1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg. Spm gjelder også de som har en med down syndrom i nærmeste familie. Angrer du på valget du tok? Hva er det mest utfordrende?
Gjest BettyBoop Skrevet 17. februar 2014 #2 Skrevet 17. februar 2014 Jeg tror jeg hadde tatt abort men det betyr ikke at jeg mener de med ds ikke har rett til å leve. Blir så matt av at de tror det er det det handler om. Har hørt sånne taler før og jeg blir bare oppgitt. 39
Blod Skrevet 17. februar 2014 #3 Skrevet 17. februar 2014 Jeg føler at mange av de som tar abort ikke tenker godt nok igjennom det, ikke vet ordentlig hva det er. Jeg synes barn med downs gjør verden til et bedre sted. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 17. februar 2014 #4 Skrevet 17. februar 2014 Jeg føler at mange av de som tar abort ikke tenker godt nok igjennom det, ikke vet ordentlig hva det er. Jeg synes barn med downs gjør verden til et bedre sted.på hvilken måte bidrar de til verden mer enn andre mennesker på denne jorda? De bidrar da ikke noe mer eller mindre enn andre 40
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #5 Skrevet 17. februar 2014 Fact: Barn med downs koster samfunnet utrolig mange penger. Det vil gå utover de som allerede er født, og som har brukt et langt liv på å bygge opp landet vårt og det velferdssystemet vi har i dag. De har det ikke alltid så godt heller, downs-barna. Vil man dem så vondt, og vil man samfunnet så vondt? Oljefondet tømmes, og vi er nødt til å tenke bærekraftig. Det blir ikke nok til resten hvis man med overlegg skal føde frem de som krever en enormt stor del av kaka. Anonymous poster hash: 96859...a74 18
Blod Skrevet 17. februar 2014 #6 Skrevet 17. februar 2014 på hvilken måte bidrar de til verden mer enn andre mennesker på denne jorda? De bidrar da ikke noe mer eller mindre enn andre De er åpne og sprer glede. Jeg er lei av mennesker som alltid skal være sure og ikke gjengjelder smil. Kjenner du noen som har downs syndrom? Tror de fleste skjønner hva jeg mener som gjør det... 8
Blod Skrevet 17. februar 2014 #7 Skrevet 17. februar 2014 Fact: Barn med downs koster samfunnet utrolig mange penger. Det vil gå utover de som allerede er født, og som har brukt et langt liv på å bygge opp landet vårt og det velferdssystemet vi har i dag. De har det ikke alltid så godt heller, downs-barna. Vil man dem så vondt, og vil man samfunnet så vondt? Oljefondet tømmes, og vi er nødt til å tenke bærekraftig. Det blir ikke nok til resten hvis man med overlegg skal føde frem de som krever en enormt stor del av kaka. Anonymous poster hash: 96859...a74 Det er mye unødvendig mennesker gjør fordi de bare tenker på hva som er billigst og gir dem mest penger. Synes det blir helt feil å starte å abortere barn for å spare penger 1
Djungelvrål Skrevet 17. februar 2014 #8 Skrevet 17. februar 2014 Etter å ha sett på 200 års jubeleum for Eidsvoll 1814 idag på tv der en jente med down syndrom holdt tale ønsker jeg å stsrte en diskusjon om dette. Jenta hevdet at det blir utført mange aborter her i landet oga fosteret har down syndrom. Hun mente at alle med denne kromosom feilen har like rett til å bli født som alle andre og til å leve. Så her er spm til dere 1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg. Spm gjelder også de som har en med down syndrom i nærmeste familie. Angrer du på valget du tok? Hva er det mest utfordrende? Jeg hadde tatt abort uten å nøle. 33
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #9 Skrevet 17. februar 2014 stort spørsmål og jeg skal ikke gå inn på downs syndrom med eller uten tilleggs problemer, men m jeg hadde vært gravid no så hadde det blitt abort uansett pga at jeg syns jeg er for gammel til å få barn no , vil jo være 60 år når dette barnet skal konfirmeres, og for barnet vil det være dumt med søsken som er 22-27 år eldre enn seg selv jeg sier jeg er i bestemoralder , men håper de venter litt til med å skifte navn på meg fra mamma til farmor Anonymous poster hash: 57db2...c4c
Snowblind Skrevet 17. februar 2014 #10 Skrevet 17. februar 2014 Jeg ville tatt abort på grunn av faren for hjertefeil for folk med downs syndrom, i tillegg til andre sykdommer. 7
#Sunrise Skrevet 17. februar 2014 #11 Skrevet 17. februar 2014 Syns det er kort tenkt og ta abort pga downs syndrom, barn kan få mange skader etter fødsel, og det er faktisk en del av det og få barn:) 5
Stormborn Skrevet 17. februar 2014 #12 Skrevet 17. februar 2014 Jeg hadde tatt abort! Jeg vet at det er en viss risiko for mange typer sykdommer, men hadde jeg kunne unngått det gjør jeg jo selvfølgelig det... Hovedargumentet til de som er imot abort av DS er alltid at det er mange andre sykdommer og at man da ikke fortjener barn uansett. Men at man ikke velger å få det betyr jo ikke at man ikke klarer å ta seg av problemer som kan komme som man ikke vet om Og jeg syns det er kvalmende at de bruker folk som har downs til å tale om det her... 14
GudSelv Skrevet 17. februar 2014 #13 Skrevet 17. februar 2014 Syns det er kort tenkt og ta abort pga downs syndrom, barn kan få mange skader etter fødsel, og det er faktisk en del av det og få barn:) Hvorfor ta en større risiko en nødvendig? Det er riktignok opptil enhver hva de ønsker å oppfostre, men for meg er det feil å bevisst fostre opp noe som aldri har muligheten til å bli selvstendig, frisk eller oppegående når man har mulighet til å ta abort. 22
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #14 Skrevet 17. februar 2014 Det er mye unødvendig mennesker gjør fordi de bare tenker på hva som er billigst og gir dem mest penger. Synes det blir helt feil å starte å abortere barn for å spare penger Billigst? Det er snakk om å få samfunnet til å henge sammen i fremtiden, sånn at alle som ikke har 7 mill på konto også kan få tilgang til helsetjenester. Anonymous poster hash: 96859...a74 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #15 Skrevet 17. februar 2014 Syns det er kort tenkt og ta abort pga downs syndrom, barn kan få mange skader etter fødsel, og det er faktisk en del av det og få barn:) Du ser ikke forskjellen på det å vite at barnet har skader, kontra at det skjer uforutsett? Tror mange som er mot abort ved downs trenger en reell oppvåkning i forhold til hvilken økonomisk fremtid dette landet går i møte, og viktigheten av å ikke skape unødvendige belastninger med å føde frem unger som krever veldig mye ressurser, og ikke får muligheten til å klare seg som selvstendige individer. Jeg synes dere som velger å få downs-barn skal betale gildet selv. Så får dere som ikke har råd la være. Anonymous poster hash: 96859...a74 8
Medusa13 Skrevet 17. februar 2014 #16 Skrevet 17. februar 2014 Fact: Barn med downs koster samfunnet utrolig mange penger. Det vil gå utover de som allerede er født, og som har brukt et langt liv på å bygge opp landet vårt og det velferdssystemet vi har i dag. De har det ikke alltid så godt heller, downs-barna. Vil man dem så vondt, og vil man samfunnet så vondt? Oljefondet tømmes, og vi er nødt til å tenke bærekraftig. Det blir ikke nok til resten hvis man med overlegg skal føde frem de som krever en enormt stor del av kaka. Anonymous poster hash: 96859...a74 det er vel ikke akkurat de som er den største utgiften her i landet heller. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2014 #17 Skrevet 17. februar 2014 Etter å ha sett på 200 års jubeleum for Eidsvoll 1814 idag på tv der en jente med down syndrom holdt tale ønsker jeg å stsrte en diskusjon om dette. Jenta hevdet at det blir utført mange aborter her i landet oga fosteret har down syndrom. Hun mente at alle med denne kromosom feilen har like rett til å bli født som alle andre og til å leve. Så her er spm til dere 1 om du var gravid og fikk vite at babyen hadde down syndrom ville du tatt abort eller beholdt? Oppgi også grunnen til ditt valg. Spm gjelder også de som har en med down syndrom i nærmeste familie. Angrer du på valget du tok? Hva er det mest utfordrende? Jeg ville tatt abort. Jeg jobber med mennesker med Ds og ser hvor slitsomt det er for hele familien og hvilken livskvalitet de får.Anonymous poster hash: 80adb...027 31
kareen Skrevet 17. februar 2014 #18 Skrevet 17. februar 2014 Jeg ville tatt abort, uten tvil. Som noen over her påpeket: de har større risiko for annen sykdom og lever kortere, mer oppfølging, tilrettelegging og et barn som er et barn hele livet. I tillegg koster samfunnet utrolig mye penger. Folk sier at de med Downs syndrom er så glade og sprer så mye glede, men halvparten av de jeg har møtt har vært like sure og frekke som mennesker uten et ekstra kromosom. Evolusjonsmessig ville ikke de med Downs overlevd, og jeg har ingen argumenter FOR å få et barn med Downs når man kan velge å abortere bort et foster som hverken har formet personlighet eller bevissthet enda. Det samme gjelder diverse andre sykdommer også. Det betyr ikke at jeg ikke mener folk med Downs er verdt noe. 18
Sjokoladenøtt Skrevet 17. februar 2014 #19 Skrevet 17. februar 2014 Ja selvfølgelig har de rett til å leve de også.. Men jeg ville tatt abort mest på grunn av at jeg ikke kunne klart å tatt meg av et barn med et slikt syndrom, det trengs utrolig mye tid og ressurser for å klare det, og selv da er det utrolig vanskelig. Ja, selvfølgelig kan barnet få feil etter fødselen, men da får man ta et valg der og da.. Om man kan se om barnet er skadet på noen måte og trolig kan få mange problemer etter fødsel, så ville jeg valgt å avsluttet svangerskapet.. Jeg personlig har ingenting imot de som velger å få et barn med downs eller andre feil, men jeg ville aldri i livet gjort det selv. Det er så utrolig slitsomt for familien og de rundt barnet, det gjelder de fleste komplikasjoner og syndrom igrunn. Jeg synes heller ikke de får bra livskvalitet, og det går utover andre enn kun det barnet. Og jeg tviler sterkt på at noen vil ha eller ønsker seg et barn med downs syndrom.. Så om man får vite at barnet har dette så vil nok de aller fleste ta abort. Jeg hadde jo beholdt ungen om det viste seg i etterkant at barnet hadde andre "feil" for eksempel, men ikke om jeg hadde fått vite det i svangerskapet. 3
glassmanet Skrevet 17. februar 2014 #20 Skrevet 17. februar 2014 Ville aldri tatt abort pga kromosomfeil. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå