Gå til innhold

Lei meg etter første kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke store risikoer er det vi overvektige har i løpet av svangerskap/fødsel som dere normalvektige ikke har? Jeg veide 99 kilo første gangen jeg ble gravid, og hadde null plager, jobbet fullt hele veien fram til termin og var aktiv i hele svangerskapet - i motsetning til flere av mine slanke bekjentskaper som var sykemeldte for både det ene og det andre. Jeg hadde også en kjempefin fødsel uten komplikasjoner - også her i motsetning til flere av mine slanke og langt sprekere bekjentskaper.

Forresten, så gikk jeg bare opp 6 kilo. Veier fremdeles 99 kilo og er gravid med nr 2. Sliter heller ikke med å bli gravid, til tross for min usunne vekt.

Anonymous poster hash: e8185...7dd

Det finnes alltid unntak. Visstnok skal overvektige ha lettere for å få diabetes, høyt blodtrykk, pre-e, igangsatte fødsler, vanskeligere fødsler m.m. Jeg har heller aldri opplevd noe av det der og fødslene mine er verdens enkleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tydeligvis var det ikke mye overvekt.

What? Det er jo ikke akkurat veldig mye da :P Jeg er 1,74 og begynte med 88 kilo og jeg har jo ikke valker og sånt akkurat. Skal ikke skryte på meg å være tynn, men er ikke feit heller...

Anonymous poster hash: c8541...831

TS har en BMI på over 30. BMI over 30 regnes som helseskadelig overvekt, i følge WHO (World Health Organization). Konsekvensene av overvekt under graviditeten er blant annet hyppigere spontanabort og for tidlig fødsel. De overvektige kvinnene føder oftere store barn, som igjen kan føre til flere keisersnitt og fødselskomplikasjoner. Alle disse tilstandene kjennetegnes av et høyt insulinnivå i blodet, på grunn av såkalt insulinresistens. Det kan også oppstå en rekke komplikasjoner under svangerskap og fødsel, som svangerskapsdiabetes, store fostre, plutselig fosterdød. Barn født av overvektige mødre synes å ha økt risiko for overvekt og diabetes og muligens også for visse kreftformer.

Dette er statistikk og forskning. Selv om en bekjent av din kollegas tante veide 100 kg og poppet ut sju friske unger på like mange år, så betyr ikke det at det er ufarlig. På samme måte som at 1 av 10 som får lungekreft aldri har røyket. Det finnes alltid unntak fra regelen, men hvor mye skal man stikke hodet i sanden? Ta ansvar for helsa deres, jenter! Og hvert fall om dere har ansvaret for en liten en i magen i tillegg.

Legen høres for øvrig svært frekk ut, det å himle med øynene og lire av seg så mye uempatiske gloser er både uprofesjonelt og skammelig. Jeg hadde sendt inn en klage på henne via Helsetilsynet om jeg var deg:

http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/#hvordanklagerdu

Du bør absolutt fortsette med å ta svangerskapskontroller hos fastlegen siden du har et risikosvangerskap, men du burde ikke trenge å finne deg i respektløshet. Kan du ta med en venninne eller mannen din på neste kontroll, om du er for beskjeden til å sette henne på plass selv?

Anonymous poster hash: ebb7a...fa8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har en BMI på over 30. BMI over 30 regnes som helseskadelig overvekt, i følge WHO (World Health Organization). Konsekvensene av overvekt under graviditeten er blant annet hyppigere spontanabort og for tidlig fødsel. De overvektige kvinnene føder oftere store barn, som igjen kan føre til flere keisersnitt og fødselskomplikasjoner. Alle disse tilstandene kjennetegnes av et høyt insulinnivå i blodet, på grunn av såkalt insulinresistens. Det kan også oppstå en rekke komplikasjoner under svangerskap og fødsel, som svangerskapsdiabetes, store fostre, plutselig fosterdød. Barn født av overvektige mødre synes å ha økt risiko for overvekt og diabetes og muligens også for visse kreftformer.

Dette er statistikk og forskning. Selv om en bekjent av din kollegas tante veide 100 kg og poppet ut sju friske unger på like mange år, så betyr ikke det at det er ufarlig. På samme måte som at 1 av 10 som får lungekreft aldri har røyket. Det finnes alltid unntak fra regelen, men hvor mye skal man stikke hodet i sanden? Ta ansvar for helsa deres, jenter! Og hvert fall om dere har ansvaret for en liten en i magen i tillegg.

Legen høres for øvrig svært frekk ut, det å himle med øynene og lire av seg så mye uempatiske gloser er både uprofesjonelt og skammelig. Jeg hadde sendt inn en klage på henne via Helsetilsynet om jeg var deg:

http://www.helsetilsynet.no/no/Rettigheter-klagemuligheter/#hvordanklagerdu

Du bør absolutt fortsette med å ta svangerskapskontroller hos fastlegen siden du har et risikosvangerskap, men du burde ikke trenge å finne deg i respektløshet. Kan du ta med en venninne eller mannen din på neste kontroll, om du er for beskjeden til å sette henne på plass selv?

Anonymous poster hash: ebb7a...fa8

Tror at alle her vet dette, ts og. Poenget er ikke dette, klart ts er ikke en avmagret supermodell men hun er heller ikke ekstremt overvektig.

Poenget er at legen var fryktelig frekk og burde funnet seg en annen jobb hvor hun ikke har noe med mennesker å gjøre.

Anonymous poster hash: e796f...78f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at alle her vet dette, ts og. Poenget er ikke dette, klart ts er ikke en avmagret supermodell men hun er heller ikke ekstremt overvektig.

Poenget er at legen var fryktelig frekk og burde funnet seg en annen jobb hvor hun ikke har noe med mennesker å gjøre.

Anonymous poster hash: e796f...78f

Som jeg skrev, så opptrådte legen skammelig og TS burde melde henne inn for Helsetilsynet slik at hun får en skrape og skjerper seg. Men TS skrev at hun sa til legen at hun ikke visste at overvekten var så farlig for graviditeten. Det å ikke vite hvor mye ekstra risiko man løper som helsefarlig overvektig gravid er ikke bra. Hun skal selvfølgelig ikke slanke seg, men vektoppgang lik null er absolutt å foretrekke fremfor å gå opp ytterligere.

Anonymous poster hash: ebb7a...fa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ca samme sted som deg vekemessig da jeg ble gravid. Og jeg kom over et kurs for overvektige gravide, som jeg fikk lyst til å bli med på. Beskjeden jeg fikk var at jeg var for lett. Kurstet var beregnet på de som var sykelig overvektige, dvs bmi over 30.

Anonymous poster hash: 77840...e87

Man har jo BMI over 30 når man veier 90 kilo og er 172 høy. Ikke at jeg syns det er sykelig, men har du regna feil eller?

Anonymous poster hash: e8185...7dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har jo BMI over 30 når man veier 90 kilo og er 172 høy. Ikke at jeg syns det er sykelig, men har du regna feil eller?

Anonymous poster hash: e8185...7dd

Ser at hun var såvidt over, ja. Jeg var nok så vidt under. Men jeg var likevel langt fra målgruppen for det kurset etter det jeg fikk beskjed om den gang.

Anonymous poster hash: 77840...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmi er jo bare et tegn på at det kan være skadelig overvekt. Jeg har alltid hatt høy BMI men ingen leger har ment at jeg har vært så overvektig som BMI sier ved å se på meg (jada jeg har spurt), og en måtte regne ut BMI'en min da jeg spurte fordi han trodde jeg var langt innafor normalen. Har man litt muskler og kvinnelige former raser BMI'en fort opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en drittlege. Hun der bør du bytte ut så fort som mulig.

Det er sant at overvekt (og da snakker vi ganske mye overvekt) ikke er så bra når man er gravid. Da skal man ikke legge på seg like mye som de med undervekt eller "vanlig" vekt. Derimot er det nytt for meg at man anbefales å slanke seg som gravid!? Jeg er selv ernæringsfysiolog, og aldri hørt dette før. Vanligvis anbefaler man en lav vektoppgang og ikke slanking under graviditeten da dette kan føre til at miljøgifter lagret i kroppens fettlag frigis og overføres til barnet. Dette er ikke ønskelig når barnet er under utvikling i starten av graviditeten.

Ville byttet lege og fokusert på en fornuftig vektoppgang (avhengig av hva du veier fra før). 6-8 kg kan være grei vekt å gå opp. Ekstrem slanking er for etter graviditeten, og gjerne også etter amming. Igjen pga utslipp av miljøgifter i melken (som kan overføres til barnet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var en OK måte legen tok dette opp i det hele tatt. Støtter deg, TS! :hug:

Jeg burde selv gått ned noen kilo (og var i ferd med det før jeg ble uventet gravid), men legen har ALDRI kommentert dette. Men hun støttet meg i at det var lurt at jeg beveget meg mye og spiste sunt, ikke slanking såklart. Hva med at du ikke går annenhver gang lege-jordmor, men kun til jordmor fremover?!

Og evt.bare legen dersom det skulle være behov for noe sykemelding i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en frekkas! Har hørt at gravide ikke bør slanke seg. Overvektige skal ha mindre vektoppgang enn normalvektige og undervektige visstnok. Kanskje være påpasselig med hva man spiser og med mat med mye sukker. Trening er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...