Gå til innhold

Lei meg etter første kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på første kontroll i svangerskapet hos legen min på fredag. Har ikke møtt denne legen før, fordi jeg fikk ny for et år siden og har ikke vært hos legen siden det. Kom inn til legen, en ung dame som nærmest bare målte meg opp og ned.

Greit at man ikke skal forvente at legen er overentusiastisk og gratulerer pasienten sin med graviditeten, men denne legen virket nesten sint og oppgitt fra første stund. Jeg hadde gledet meg masse til timen, fordi vi har prøvd ganske lenge på å bli gravid, og jeg har gledet meg til første kontroll ble en realitet. I tillegg har jeg slitt masse med kvalme, så jeg håpet å få noe hjelp for det. Vi fylte ut skjemaet og fikk informasjon, men så begynte det.

Hun sa: Jeg må ærlig innrømme at jeg er bekymret for at du er gravid med den størrelsen du har. At du har blitt planlagt gravid når du er så stor, er bekymringsfullt. Jeg håper du er innstilt på å ta tak i dette nå, slik at du går ned, ikke opp, i løpet av svangerskapet.

Jeg sa at jeg var klar over at jeg veide for mye, men at jeg ikke visste at det var så farlig for graviditeten. Da himlet hun lett med øynene og sa: Nei, det er jo ikke så overraskende. Det har jo nærmest blitt normalen å være overvektig og fet i dag.

Da jeg spurte om kvalmen, sa hun at det kanskje var positivt for vekttapet mitt at jeg ikke orket så mye mat eller beholdt maten (!!). Motvillig ga hun meg råd om mat jeg kunne spise, og at jeg kunne prøve ingefær.

Hun vil også ha meg tilbake på vektkontroll om 4 uker, og da "forventer hun at jeg minst har gått ned 1 kg".

Er dette normalt? Jeg var i hvert fall helt uforberedt på at dette ville bli et så stort tema på første time. Vet jo at det ikke er gunstig (for noe som helst) å være overvektig, og at man ikke bør gå så mye opp i vekt under graviditeten, men jeg forventet ikke å bli satt på slankekur.

Ble mer bekymret for graviditeten nå, og tenker at jeg kanskje burde ventet til jeg hadde klart å gå ned til normalvekt. Litt av gleden over det har gått bort, føler meg nesten allerede som en dårlig mor...:(



Anonymous poster hash: cfa0e...b2b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette normalt? Jeg var i hvert fall helt uforberedt på at dette ville bli et så stort tema på første time. Vet jo at det ikke er gunstig (for noe som helst) å være overvektig, og at man ikke bør gå så mye opp i vekt under graviditeten, men jeg forventet ikke å bli satt på slankekur.

Ble mer bekymret for graviditeten nå, og tenker at jeg kanskje burde ventet til jeg hadde klart å gå ned til normalvekt. Litt av gleden over det har gått bort, føler meg nesten allerede som en dårlig mor... :(

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Hei! Jeg vet desverre ikke så mye om å være gravid, men jeg vil bare si med èn gang at det er legen so er uprofesjonell her! Dette er ikke greit, og om det så er en stor helserisiko forbundet med overvekten, må dette uansett kunne formidles til deg på en konstruktiv måte.

Jeg ville forsøkt å skaffet meg mer kyndig hjelp ifb. eventuell vektkontroll i svangerskapet, og så ville jeg nok sett etter ny lege, for å bli behandlet sånn er ikke noe lett å glemme.

Gratulerer med barnet i magen :klemmer:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en lege med mye kunnskap innen helse men lite kunnskap om hvordan man behandler mennesker. Det høres litt rart ut å anbefale en gravid kvinne å slanke seg. Jeg ville heller ha trodd målet var å unngå å legge på seg for mye under svangerskapet.



Anonymous poster hash: 0c3e1...d16
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da allmennkunnskap at overvektige kan slite med å blir gravide (noe du har gjort) og at det er større risiko å gå gravid som overvektig enn som normalvektig. Forstår at det ikke var noe kjekt for deg å høre, men jeg syns faktisk legen er tøff som sier fra til deg at du må fokusere på vekt fremover for ikke å ese ut enda mer. Det kan igjen skape større risiko ved fødsel, og ta lengre tid å komme seg etter fødsel. Ta legens anbefalinger som en som vil ditt beste, og forsøk å se på det som et gode at noen tørr å gi deg beskjed.



Anonymous poster hash: ba2d9...aaa
  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange leger er veldig strikte på overvekt. Har selv fått beskjed av legen at jeg må se å gå ned. Har slitt med spiseforstyrrelser tidligere (for tynn). De tenker ikke på følelsene dine, men de medisinske komplikasjonene. Det koster samfunnet mye penger.

"Bedside manners" er det mange leger som ikke er noe flinke på.

Anonymous poster hash: 10aec...083

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trollkjerring.

Sannsynligvis var det jo noe i det hun sa, men det var jo en forferdelig måte å legge det frem på, og når hun tillater seg å snakke til deg på den måten hadde jeg bytta lege på flekken.

Skjønner godt at du føler deg skuffet og trist, hvem hadde vel ikke det?

Som sagt, bytt lege og bestill ny time hos denne. Det skal rimelig mye til for at du skal bli møtt på den måten av en lege til.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da allmennkunnskap at overvektige kan slite med å blir gravide (noe du har gjort) og at det er større risiko å gå gravid som overvektig enn som normalvektig. Forstår at det ikke var noe kjekt for deg å høre, men jeg syns faktisk legen er tøff som sier fra til deg at du må fokusere på vekt fremover for ikke å ese ut enda mer. Det kan igjen skape større risiko ved fødsel, og ta lengre tid å komme seg etter fødsel. Ta legens anbefalinger som en som vil ditt beste, og forsøk å se på det som et gode at noen tørr å gi deg beskjed.

Anonymous poster hash: ba2d9...aaa

Nei legen var ikke tøff, bare totalt uten mangel på sosial intelligens og uten grunnleggende kunnskap om psykologi. Sånn snakker man ikke til folk. Det finnes andre måter å være ærlig på uten å ødelegge hele dagen til en lykkelig gravid kvinne.

Anonymous poster hash: 0c3e1...d16

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da allmennkunnskap at overvektige kan slite med å blir gravide (noe du har gjort) og at det er større risiko å gå gravid som overvektig enn som normalvektig. Forstår at det ikke var noe kjekt for deg å høre, men jeg syns faktisk legen er tøff som sier fra til deg at du må fokusere på vekt fremover for ikke å ese ut enda mer. Det kan igjen skape større risiko ved fødsel, og ta lengre tid å komme seg etter fødsel. Ta legens anbefalinger som en som vil ditt beste, og forsøk å se på det som et gode at noen tørr å gi deg beskjed.

Anonymous poster hash: ba2d9...aaa

Det er forskjell på å tørre å si fra og det å sable ned en forventningsfull gravid dame fullstendig.

Ingen hadde fått snakke til meg på den måten, hun var jo direkte ufin.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er overvektig og hun gjør rett i å veilede deg medisinsk på det ift graviditet, så betyr ikke det at hun kan si akkurat hva hun vil på den måten hun vil. Jeg skjønner at du reagerer.



Anonymous poster hash: 05d61...326
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så utrolig fælt å få den i ansiktet : / Hadde blitt så utrolig lei meg. Jeg har hatt en spiseforstyrrelse før, og nå som friskmeldt veier jeg ca 5kg over det jeg burde. Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier så jeg er litt forbredt?



Anonymous poster hash: 5d529...bbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sin vekt nevnes ikke, ergo blir det vanskelig å kommentere.

Nei, slanking skal gravide ikke bedrive.

Nei, det er ikke farlig dersom godt overvektige går ned i vekt.

Anbefalingene for godt overvektige er å ligge tilnærmet 0 i vektoppgang, som i realiteten betyr ned i egenvekt. Men altså via sunnere kosthold, ikke slanking.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så utrolig fælt å få den i ansiktet : / Hadde blitt så utrolig lei meg. Jeg har hatt en spiseforstyrrelse før, og nå som friskmeldt veier jeg ca 5kg over det jeg burde. Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier så jeg er litt forbredt?

Anonymous poster hash: 5d529...bbd

Kan ikke tenke meg til at 5 kg ekstra er så iøyenfallende at legen gjør noe nummer ut av det.

Anonymous poster hash: 0c3e1...d16

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så utrolig fælt å få den i ansiktet : / Hadde blitt så utrolig lei meg. Jeg har hatt en spiseforstyrrelse før, og nå som friskmeldt veier jeg ca 5kg over det jeg burde. Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier så jeg er litt forbredt?

Anonymous poster hash: 5d529...bbd

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sin vekt nevnes ikke, ergo blir det vanskelig å kommentere.

Nei, slanking skal gravide ikke bedrive.

Nei, det er ikke farlig dersom godt overvektige går ned i vekt.

Anbefalingene for godt overvektige er å ligge tilnærmet 0 i vektoppgang, som i realiteten betyr ned i egenvekt. Men altså via sunnere kosthold, ikke slanking.

Dette regner jeg med TS vet godt.

I og med at legen var så frempå og ''tøff'' går jeg ut i fra at det er snakk om ganske mye overvekt.

Men det er jo ikke problemstillinga her. TS lufter jo bare at hun ble skuffet og lei seg over at det tok alt fokuset og legen var ufyselig, og det må jo være lov.

Som sagt, sikkert en nødvendig sak å ta opp, men det går an å bruke hodet og empatien sin litt av og til og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Da foreslår jeg at du avskriver legen som noe annet enn en som du forholder deg til medisinsk, og bruker jordmor til mer sånn ''kosemose''-oppfølging. :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette regner jeg med TS vet godt.

I og med at legen var så frempå og ''tøff'' går jeg ut i fra at det er snakk om ganske mye overvekt.

Men det er jo ikke problemstillinga her. TS lufter jo bare at hun ble skuffet og lei seg over at det tok alt fokuset og legen var ufyselig, og det må jo være lov.

Som sagt, sikkert en nødvendig sak å ta opp, men det går an å bruke hodet og empatien sin litt av og til og.

Tydeligvis var det ikke mye overvekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Ei jeg kjenner var ca din størrelse da hun ble gravid. Hun slet også med kvalme, og raste ned 15 kg de to første månedene. Skjønner ikke at det er "greit" i et svangerskap. Aner ikke hvordan legen har forholdt seg til dette da, da vi ikke er så gode venner at vi deler slike ting.

Anonymous poster hash: 5d529...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

What? Det er jo ikke akkurat veldig mye da :P Jeg er 1,74 og begynte med 88 kilo og jeg har jo ikke valker og sånt akkurat. Skal ikke skryte på meg å være tynn, men er ikke feit heller...

Anonymous poster hash: c8541...831

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært då bekymret for dette selv. Veier ca det samme som deg!

Var på god vei ned i vekt, men var heldig å bli gravid fortere enn planlagt. Har hver gang trodd jeg skulle få masse pes pga vekta, men det har ikke blitt sagt noe annet enn mine egne bekymringer.

Jeg har trent og spist sunt hele tida. Er nå i uke 31. Og har gått opp åtte kg.

Sist time med jordmor snakket jeg igjen om at jeg bekymret meg. Denne jordmora har jobba som jordmor i snart førti år! Hun beroliget meg og sa det skulle nok litt mer til før det var fare, så lenge jeg var i så god form, så sterk og spiste sunt!

Så bytt lege, finn en god jordmor, spis sunt og tren godt - det er mine råd:)

Anonymous poster hash: ffc3a...e21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...