Gå til innhold

Lei meg etter første kontroll


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forresten... Jobber denne legen på østkanten i Oslo?

Har nemlig hørt en lignende historie.....

Anonymous poster hash: ffc3a...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Bytt lege!

Jeg er like høy som deg og startet på 88kg da jeg ble gravid. Raste opp i vekt første trimester uten at legen min bekymret seg det spø (4kg).

Men hvis du ønsker det kan du jo høre med den nye legen om det er et opplegg for overvektige gravide i nærheten. Jeg ønsket meg egentlig det, men legen min syntes ikke det var nødvendig.

Anonymous poster hash: a2ab6...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!

Du er da ikke stor!

Normalt sett går ikke overvektige så mye opp i vekt som undervektige/slanke under graviditet, vi har litt å ta av.



Anonymous poster hash: 70205...0f6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv leger trenger å kunne noe om kommunikasjon. Det er lettere å bli lyttet til om man formidler seg slik at ikke samtalepartner får piggene ut. Det er mye som kan gjøres for å gjøre vanskelige budskap enklere å svelge for den som lytter. Smil, toneleie etc kan gjøre mye.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Husk at du kan velge å kun gå til jordmor.

Lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke vekten din var så ille som jeg forventet da jeg leste hovedinnlegget ditt. Skjønner at dette var leit for deg :klem:

Anonymous poster hash: b13ce...c0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan se igjennom fingrene med mye småplukk, men det første jeg tenkte på var at du burde ha klagd på legen, faktisk. Synes fremgangsmåten til denne legen var både frekk, ydmykende.

Hvis dette er normen til legen, så bør legen få en spark bak. Kan ikke unnskyldes.

Det er bra legen tar helse på alvor, men dette.. Du skrev som om legen snakket til ei på langt større overvekt, og blandet inn personlige meninger under en konsultasjon. Ingenting av dette var greit.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Det der er ikke så mye, så den håndteringen var helt håpløst dårlig av legen din!

Til sammenligning: Jeg er like høy som deg, men veide før svangerskapet 100kg, og jeg fikk ingen slike kommentarer, snarere sa jordmor at jeg skulle spise sunt, men IKKE slanke meg, da dette ikke var perioden å gjøre det på.

Jeg gikk forvrig opp 18kg i svangerskapet, og nå 6mnd etter fødsel veier jeg 97kg, så om du skulle gå mye opp i vekt synes jeg allikevel ikke at du skal bekymre deg.

Som mange andre har nevnt: Bytt lege!

Anonymous poster hash: 9ebc8...59a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ca samme vekt som deg da jeg ble gravid, og ble ikke møtt med den holdninga NOE sted.

Jeg fikk beskjed om å spise sunt, fortsette å være aktiv, og prøve ingefær for å stilne kvalmen.

Pga mye, mye kvalme, lå jeg mye ned, og gikk totalt opp 23kg..!

Tok ca ett år å gå ned dit jeg var før graviditet.

Jeg spiser sunt, er aktiv, og veier ca 87 pr dags dato. Kroppen min trives tydeligvis rundt der, er ca det jeg har ligget på i 7år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei f*tte!

Jeg er 169 cm høy og veide 118 kg da jeg ble gravid, og vekta ble ALDRI nevnt på noen kontroller! Hadde 0 i ødem stort sett hele tiden, aldri utslag på sukker i urinen, litt høyt blodtrykk hadde jeg fra før, men det var ikke faretruende. Jeg gikk opp, ja, men alt forsvant en uke etter fødselen.

Alle gravide bør spise sunt og bevege seg, men man skal IKKE slanke seg!



Anonymous poster hash: d57be...092
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig kjipt at du skulle ha en sånn opplevelse!

Desverre er det sånn at når man er overvektig har man et risikosvangerskap. Man blir aldri anbefalt av en lege å bli gravid hvis man er overvektig, nettopp fordi det er høyere risiko for at noe skal gå galt.

Men det hjelper lite å "kjefte" på deg for det når du allerede er gravid.

Legen mener nok ikke at du skal slanke deg veldig mye. 1 kg på fire uker er veldig lite :) bare spis litt mindre porsjoner og sunnere enn du pleier.

Viktig å ikke tenke i svangerskapet at man skal spise for to (noen tenker jo dette fra uke 4 og blir veldig digre i svangerskapet)

Anonymous poster hash: 8574d...056

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 172 høy og veier 90 kg. Så litt mer enn 5 kg... Håper ikke du opplever det samme, det var ikke noe gøy. Nesten så jeg håper kvalmen gjør at jeg raser ned i vekt til neste kontroll...

Takk for støttende svar. Jeg skulle gjerne byttet lege, men nærmeste med ledig på lista er over en times reiseveg herfra, og det er heller ikke fristende.

TS

Anonymous poster hash: cfa0e...b2b

Jeg er 10 cm lavere og var et par kg mindre enn det når jeg ble gravid. Hverken fastlegen eller jordmor kommenterte vekta mi, jeg måtte ta en glukosebelastning pga overvekt men det var det eneste som ble nevnt. Overvekt kan være en risiko ja men du er langt fra ekstremt overvektig. Drit i legen din :)

Jeg gikk knapt opp i vekt som gravid og svangerslapet gikk helt fint, fødselen og.

Anonymous poster hash: e796f...78f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt helsestasjonen og jordmor, dvs gå til jordmor for alle kontroller fremover... Og så holder du øynene åpne etter en ny lege.

Har selv vært overvektig i mine to svangerskap, lagt på meg i begge, men i første raste jeg ned til under før vekten rett etter fødsel (mye vann i kroppen), med andre vet jeg ikke helt ennå.

Synes kommentarene var stygge, greit å komme med veiledning og råd, men en slik tone skaper aldri noen god stemning og dermed ikke noe velvilje fra pasienten sin side. For det er ekstra risiko med å være overvektig, men bedre at lege og pasient jobber sammen enn at det blir ovenfra og ned holdning.



Anonymous poster hash: 49ae4...83a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinner er generelt mye tyngre nå enn for 20 år siden. Forsåvidt føder vi veldig store barn også, fordi vi spiser for mye.. Så kan jo skjønne at leger blir oppgitte over at de har så mange flere risikosvangerskap nå enn tidligere

Anonymous poster hash: 8574d...056

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lege skal komme med veiledning og råd, ha fokus på helse og ta pasienten på alvor. Denne legen har sikkert gjort det bra på papiret, men må jo være i total mangel på medmennesklighet!

Greit å si fra om overvekt, men det er lov å gjøre det på en måte som ikke føles støtende eller nedverdigene.

Hadde sendt en kraftig klage på denne legen var jeg deg.

Ellers hadde jeg kjørt den timen for en ny og bedre lege fremfor å møte et så lite mennesklig nek igjen. I følge høyde og vekt er det jo ingenting som tilsier at du ser ut som en elefant...



Anonymous poster hash: b9d94...fd5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da foreslår jeg at du avskriver legen som noe annet enn en som du forholder deg til medisinsk, og bruker jordmor til mer sånn ''kosemose''-oppfølging. :)

Enig!

Anonymous poster hash: 5c174...230

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leger sier jo ifra til undervektige gravide at de må opp i vekt, hvorfor skal de ikke si til overvektige gravide at de må ned/passe vekta?

Synes det var bra gjort av legen jeg da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vesentlig forskjell på å si ifra og å være ufin. Det er vel ingen som har sagt til en tynn person at de aldri burde blitt gravide fordi de var for tynne til å kunne gi barnet sitt næring?

Dessuten himler man ikke med øynene til folk, det er grunnleggende folkeskikk, og definitivt en rimelig grov feil av person i en profesjonell stilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger sier jo ifra til undervektige gravide at de må opp i vekt, hvorfor skal de ikke si til overvektige gravide at de må ned/passe vekta?

Synes det var bra gjort av legen jeg da.

Det er da ingen som har sagt at hun ikke skulle ta det opp, det er måten det ble gjort på som var helt horribel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger sier jo ifra til undervektige gravide at de må opp i vekt, hvorfor skal de ikke si til overvektige gravide at de må ned/passe vekta?

Synes det var bra gjort av legen jeg da.

Greit å si ifra, men dette handler jo også litt om måten det ble sagt fra på... Og gi veiledning om kosthold og viktigheten av å holde seg i bevegelse (hvis det er mulig) er greit. Men vil du som lege lykkes så bør du jo heller spille på lag med pasienten, ikke rakke ned på pasienten. Jeg hadde i alle fall ikke gått til denne legen flere ganger.

Anonymous poster hash: 49ae4...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...