Gå til innhold

Folk som gasser på mens de blir forbikjørt...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare for å få det klart; forventer du at folk skal slakke ned for at du skal få gjennomført forbinkjøringen din sikrest mulig? Eller bare at de ikke skal gaze på? Hvis førstnevnte; du er på jordet.

Jeg kjører ikke forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plager og plager. Råkjøring er irriterende fordi det er unødvendig, ulovlig og øker sjansen for ulykker. Det var ikke jeg som skrev innlegget, men jeg irriterer meg litt over sånne forbikjøringer, det er dog ikke sånn at jeg gremmes over det resten av dagen. Tenker en irritert tanke idet forbikjøringen skjer, og så glemmer jeg det (bortsett fra når jeg tar igjen idioten litt senere fordi han har kjørt så fort at han ikke greide å stoppe for elgen som kom vandrende over det skiltede elgtråkket, elgen ligger blødende på veien og bilen til idioten i grøfta...det har nemlig skjedd.)

Anonymous poster hash: ce0d3...66f

Understreker at jeg da snakker om de forbikjøringene som var nevnt i første svar, nemlig der man allerede ligger i fartsgrensa og litt til, sånn at forbikjøreren kun kjører forbi fordi h*n ønsker å kjøre for fort. Om jeg derimot ligger i 70 i 80-sona fordi jeg har et gammelt vrak av en bil som ikke er forsvarlig å holde fartsgrensa med på glatta, mens andre har bedre biler, så gjør jeg naturligvis det jeg kan for å hjelpe til å slippe forbi de som ønsker.

Anonymous poster hash: ce0d3...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at om man stadig vekk belønner idiotforbikjøringer ved å gjøre det lettere for dem, så finner de ut at dette var jo jammen ikke noe problem, og så fortsetter de bare å foreta usikre forbikjøringer. Flere forbikjøringer, flere ulykkessjanser. Enkel matematikk. Man skal ikke kjøre forbi dersom man er avhengig av at den som blir forbikjørt slakker ned. Da bør man heller levere inn førerkortet.

Anonymous poster hash: ce0d3...66f

Så da er det viktig å lære dem en lekse ved å lage en nestenulykke slik at de lærer til neste gang? Uansett om forbikjøreren er en dust eller ei så er det din plikt å kjøre aktpågivende i trafikken. Det innbefatter også å sakke ned farten for en dust som tar farlige forbikjøringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det viktig å lære dem en lekse ved å lage en nestenulykke slik at de lærer til neste gang? Uansett om forbikjøreren er en dust eller ei så er det din plikt å kjøre aktpågivende i trafikken. Det innbefatter også å sakke ned farten for en dust som tar farlige forbikjøringer.

Ikke før det faktisk blir potensielt farlig. Og man skal ikke slakke ned på farten før tidligst når forbikjøreren er kommet til point of no return, ettersom man skal holde åpen sjansen for at de kan avbryte forbikjøringen og legge seg inn bak.

Anonymous poster hash: ce0d3...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en farlig trafikant dersom du er blandt dem som stadig må inn i busslommer for å slippe forbi køen bak, og dersom du ofte må signalisere om forbikjøringer. Hva med å øke fargen til normalt nivå til fordel for alle sin sikkerhet?

Lusekjørere som ligger i ca 77-78 på speedometeret i 80-sonen er oftere nede i 70 enn opp mot 80. Med tanke på at speedometre viser mer enn reel fart så kjører dem for de fleste andre alt for sent. For hver råkjører finner man en like farlig sinke i trafikken, de tryggeste sjåførene er de som holder normal hastighet og ikke skaper så mange situasjoner av forbikjøringer.

Ta hintet, øk farten for tryggere ferdsel for alle du møter på din vei.

Du har rett i mye av det du skriver, men en farlig sinke og skape mange situasjoner av forbikjøringer faller på sin egen urimelighet. Selv om man ligger under fartsgrensen er man ikke skyld i forbikjøring. Det er den som tar forbikjøringen, "berettiget eller ei", som er skyld i forbikjøringen og en evt. farlig situasjon. Hvordan man handler når man blir irritert er ens egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å kjøre opp nå. Lærer sier at vi ikke skal slakke farten i det hele tatt, da den som ønsker å forbikjøre skal ha muligheten til å "angre seg" og komme inn bak igjen hvis det ikke er klart likevel. Hvis man sakker ned da, blir det påkjørsel bakfra i relativt stor fart. Man skal ha samme fart hele veien, og når han først har kommet opp på siden skal man slakke litt av.

Vet ikke hvem jeg skal tro jeg? KG eller kjørelærer..?

Her motsier jo kjørelæreren seg. Ikke i det hele tatt og så litt?

Man må selvfølgelig se an på hvor i situasjonen man er kommet, men når passerende bil er kommet opp på siden slakker man av litt, ikke i det den andre blinker seg ut selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke før det faktisk blir potensielt farlig. Og man skal ikke slakke ned på farten før tidligst når forbikjøreren er kommet til point of no return, ettersom man skal holde åpen sjansen for at de kan avbryte forbikjøringen og legge seg inn bak.

Anonymous poster hash: ce0d3...66f

Det du skrev var at man ikke skal være behjelpelig i det hele tatt for å ikke "belønne" forbikjøreren. Det du skriver nå er jo selvsagt. Personlig bremser jeg ned/slipper gassen når tiden er inne for å hjelpe forbikjøreren inn i riktig felt igjen tidligst mulig selv om jeg synes forbikjøringen er uriktig. Det skaper bedre flyt i trafikken og bedre sikkerhet for meg. Kræsjer forbikjøreren med motgående trafikk kan det ta med meg i dragsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

red: skremmende hvor få av dere som faktisk nevner at alt som gjelder ved forbikjøringer(og bilkjøring generelt) er en vurderingssak. Hvis en idiot prøver å kjøre forbi deg og du ser at det ikke er klart kan du:

a: Late som ingenting og holde jevn fart (håpe at idioten ser problemet før det er for sent)

b: Gi bånn gass for at han skal kunne legge seg inn igjen bak deg

c: Slakke/bremse slik at han klarer forbikjøringen

Og noen av dere vet sikker hva svaret er allerede. Mens vi andre som fortjener lappen vet at det ikke er et fasitsvar her. Begynner å lure på om dette er grunnen til at det er så mange dårlige sjåfører der ute, alle tror at de vet alt og det ikke finnes alternativer til det de tror.

Selvfølgelig er det en vurderingssak. Jeg pleier å ligge i 5-10 over fartsgrensen fra 80 og opp, men får av og til en eller annen (fjott) bak meg (typisk på landeveier) som skal ruse motoren og kjøre forbi. Enten i en sving ( :sjokkert: ) eller opp en bakketopp ( :sjokkert: ). Da holder jeg meg til punkt a og b. Er jeg derimot på en slak strekning hvor det ikke er en bil i synsfeltet foran, holder jeg meg til punkt a. Og hvis jeg er på en slak strekning og det kommer til syne en bil eller flere et stykke unna, holder jeg meg til alle punktene, fordi jeg har opplevd at sjåfører som kommer opp på siden av meg finner ut at de ikke klarer å kjøre forbi meg (selv om jeg slakker av og ligger litt mot høyre) og blinker inn så jeg må gi gass for at han skal kjøre inn bak igjen.

Hvorfor plager det dere å bli forbikjørt?

Det plager meg kun når jeg ligger i 85-90 km og den som kjører forbi legger seg i 60-70 km. Gjerne med litt vingling fra side til side og. >_<

Når jeg da vil kjøre forbi- da skal de plutselig selv gasse opp. >_<

Vanligvis ender sånt med at jeg kjører forbi dem igjen. Jeg kjører kun forbi på veldig oversiktlige veier og slakker av på farten slik at jeg får litt ekstra fart og er forbi og langt vekk i en fart av 100-120 km før sjåføren får sukk for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her motsier jo kjørelæreren seg. Ikke i det hele tatt og så litt?

Man må selvfølgelig se an på hvor i situasjonen man er kommet, men når passerende bil er kommet opp på siden slakker man av litt, ikke i det den andre blinker seg ut selvfølgelig.

Når han/hun som kjører forbi ikke lenger har mulighet til å "angre" forbikjøringen... Les først, svar etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han/hun som kjører forbi ikke lenger har mulighet til å "angre" forbikjøringen... Les først, svar etterpå

Følg nå med på hva du svarer på. Den jeg svarte kom med noe kjørelæreren hadde sagt for så å konkludere med om han skulle høre på kjørelæreren eller KG. Poenget var at kjørelæreren sa det samme som de fleste her inne svarer.

Les først, forstå, sett i sammenheng med diskusjonen, svar etterpå = Unngå å dumme deg ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg glemte å si sist: Det vel aldri lov å bryte fartsgrensen? Og ja, jeg vet at det er "greit" å ligge 3-4km over og alt det der, men hvis du må bryte fartsgrensen med f.eks 10-15 km/t for å komme forbi trygt skal du ikke foreta forbikjøringen.

bare teori 1.1, men ser ut til at mange har glemt dette.



Anonymous poster hash: 40183...254
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en voksen person som, når h*n går i forgjengerfeltet, holder vanlig tempo når det ikke er noe trafikk. Men kommer det en bil derimot, sakker vedkommende farten for at bilisten skal bli nødt til å bremse opp, og helst stanse. Samme person "tåler" heller ikke og bli forbikjørt, men gir selvsagt full gass. Det finnes endel mennesker blandt oss som rett og slett ikke får nok oppmerksomhet.

Nevner også lastebilsjåføren i nærheten av Lillestrøm, som ble dømt for uaktsomt bildrap. Den personen kjørte på en slik måte at luka mellom forankjørende ble "stengt". Det er med andre ord IKKE LOV og stenge luka, slik at forbikjørende ikke kommer seg inn i tide. Riktignok var dette i en innsnevring av motorveien, men sier litt om hvor galt det kan gå, dersom man ikke viser aktsomhet i trafikken. Blir du forbikjørt, så trekk til deg høyretåa!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om strekken er lang og oversiktelig og jeg likevel holder god fart (over fartsgrensen) ser jeg ingen grunn til å bremse ned fordi en bak meg plent vil forbi.

Er det møtende trafikk, så gasser jeg litt opp, rett og slett for å forhindre en farlig forbikjøring. Har flere ganger sett noen bak legge seg ut og blinke, selv om møtende trafikk er fryktelig nær. Da gjør jeg det jeg kan for å forhindre at den bak skal kjøre på bare for å komme seg forbi. Man får vente til det er klar bane. Hvorfor kjøre forbi når det er møtende trafikk by the way?

Jeg bremser alltid ned dersom jeg kjører under fartsgrensene og noen vil forbi (som regel kjører jeg til siden ved første anledning ved dårlige forhold) fordi jeg vil ikke hindre andre når jeg kjører for under fartsgrensen.



Anonymous poster hash: 14748...77c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det absolutt verste jeg vet i trafikken er folk som kjører opp til 20 km under

fartsgrensen når forholdene tilsier at fartsgrense er ok, så når du forsøker

å kjøre forbi, gasser de på som bare det. Opplevde en gang en som gasset

opp når jeg forsøkte å kjøre forbi, når det så begynte å nærme seg bil imot,

og jeg forsøkte å sakke ned å legge meg bak igjen, sakket han ned, og slik

fortsatte han til det ble nesten-ulykke. Kan love deg at jeg ikke har noe til

overs for slike mennesker.



Anonymous poster hash: 1e1a6...582
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt verste jeg vet i trafikken er folk som kjører opp til 20 km under

fartsgrensen når forholdene tilsier at fartsgrense er ok, så når du forsøker

å kjøre forbi, gasser de på som bare det. Opplevde en gang en som gasset

opp når jeg forsøkte å kjøre forbi, når det så begynte å nærme seg bil imot,

og jeg forsøkte å sakke ned å legge meg bak igjen, sakket han ned, og slik

fortsatte han til det ble nesten-ulykke. Kan love deg at jeg ikke har noe til

overs for slike mennesker.

Anonymous poster hash: 1e1a6...582

Dersom det snør/slaps og veien er isete så kan det hende at personen har dårlige dekk og må ligge i den fartsgrensen han/hun ligger i? Men å gasse på? Lol, da er man idiot. Om været og veibanen er fin og tørr, vel kan man ikke da ta en tlf til politiet og melde i fra? Utrolig hvor mange som har tatt seg en to tre pils og satt seg bak rattet og kun kjørt i lav hastighet men ikke vinglete. bam bam bam.

Anonymous poster hash: 89412...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bremser alltid litt opp når jeg blir forbikjørt.



Anonymous poster hash: af066...81b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble lært at dersom du ser en bil som vil forbi, legger du seg lengst mulig til høyre og blinker en gang, da "sier" du i fra at bilen skal kjøre forbi. Ellers skal det sies at jeg er jævlig flink til å bruke busslommer til å slippe forbi. Men gasser på mens noen kjører forbi? Aldri.

Det der er livsfarlig, og på kjøreskolen sa de at man skal aldri! blinke biler forbi seg.

Hvorfor?

Fordi bilførerne bak kan misforstå manøveren din. Det ble blant annet brukt et eksempel der føreren bilen bak trodde at han ble sluppet forbi, men egentlig så skulle bilen foran svinge av ved en avkjøring. Bilføreren bak trodde alt var greit, og trodde han kunne kjøre forbi. Det som skjedde var at det kom en bil utfra avkjøringen, som han ikke så. Han hadde jo ikke sett avkjøring, og trodde han ble blinket forbi. Resultatet var en en stor dødsulykke.

Dersom man vil at en bil skal kjøre forbi, skal man flere ganger bremse forsiktig.

Anonymous poster hash: de2da...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er livsfarlig, og på kjøreskolen sa de at man skal aldri! blinke biler forbi seg.

Hvorfor?

Fordi bilførerne bak kan misforstå manøveren din. Det ble blant annet brukt et eksempel der føreren bilen bak trodde at han ble sluppet forbi, men egentlig så skulle bilen foran svinge av ved en avkjøring. Bilføreren bak trodde alt var greit, og trodde han kunne kjøre forbi. Det som skjedde var at det kom en bil utfra avkjøringen, som han ikke så. Han hadde jo ikke sett avkjøring, og trodde han ble blinket forbi. Resultatet var en en stor dødsulykke.

Dersom man vil at en bil skal kjøre forbi, skal man flere ganger bremse forsiktig.

Anonymous poster hash: de2da...d2c

Du som sjåfør må selvfølgelig se an på situasjonen. Om det er snakk om en rett vei uten noen avkjørseler/busslommer whatsoever og få biler, please.

Jeg håper virkelig ikke jeg havner foran enkelte i denne tråden, om dere er like "irriterte" som dere er her inne mens dere kjører er det ikke rart enkelte ikke tør å kjøre.

Anonymous poster hash: 89412...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Bremser ned når noen vil forbi. Er bedre å få dem forbi enn å skape potensielle farlige situasjoner. Jeg har ikke lyst til å dø eller havne i en ulykke, så da gjør jeg det uansett om jeg holder, er over eller under fartsgrensen.

Om jeg kjører litt treigt på grunn av jeg er usikker på føre eller vei, så slipper jeg alltid forbi folk. Hater å ha en bil som ligger tett oppi ræva og skjønner ikke hvordan det er mulig å overse at noen bak deg vil forbi og at køen bak deg gjerne vokser og vokser.

Det er alltid noen som har dårlig tid uansett hvor fort du kjører, så da er det like greit å bli kvitt dem.

Endret av Crazycatlady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er livsfarlig, og på kjøreskolen sa de at man skal aldri! blinke biler forbi seg.

Hvorfor?

Fordi bilførerne bak kan misforstå manøveren din. Det ble blant annet brukt et eksempel der føreren bilen bak trodde at han ble sluppet forbi, men egentlig så skulle bilen foran svinge av ved en avkjøring. Bilføreren bak trodde alt var greit, og trodde han kunne kjøre forbi. Det som skjedde var at det kom en bil utfra avkjøringen, som han ikke så. Han hadde jo ikke sett avkjøring, og trodde han ble blinket forbi. Resultatet var en en stor dødsulykke.

Dersom man vil at en bil skal kjøre forbi, skal man flere ganger bremse forsiktig.

Anonymous poster hash: de2da...d2c

Jeg har vært i en sånn situasjon.

Mørk vei, det regnet og bilfører foran kjørte litt under fartsgrensen, og jeg så ikke avkjørselen. Misforstod og trodde at hun ville at jeg skulle kjøre forbi.

Det gikk heldigvis bra, men det viser jo det du skriver om at det er lett å misforstå signaler så jeg liker å bedre å kjøre inn på en busslomme for eksempel for å slippe noen forbi enn å blinke dem forbi.

Anonymous poster hash: 9fc22...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...