Gjest Runforit Skrevet 8. februar 2014 #21 Skrevet 8. februar 2014 (endret) Jeg hadde går rett til foreldrene til barnet som mobbet. Både uten og med barnet som mobbet. Om det ikke hadde endret seg etter det så hadde jeg gått enda hardere på foreldrene til mobberen. Sammen med mannen min. Skulle kvelt faenskapet der det startet og det er i hjemmet og hva som er problemet med barnet som mobber og hjemmet det kommer fra. Endret 8. februar 2014 av Runforit
Gjest RompeRusk Skrevet 8. februar 2014 #22 Skrevet 8. februar 2014 1. Det er vanligvis foreldrenes skyld i utgangspunktet, stort sett blir mobbeoffer oppdratt til å være mobbeoffer. Snille og greie barn som ikke har nok vett til å bjeffe tilbake når noen sier noe. 2. Skolen burde heller fokusere på å styrke mobbeofrenes selvtilitt og hjelpe barna til å takle problemene selv. Det er tross alt å takle problemer man skal lære i løpet av barndommen. 3. So? Mobbing er normal atferd blandt alle dyr, mennesker er dyr og når vi ser svakhet eller usikkerhet går vi etter den svakheten. Det er et overlevelsesinnstinkt. Hvis mobbeofferet skal fortsette på samme skole må han eller hun faktisk lære ser å takle problemet, sette seg selv i respekt. 4. Mobbere er ikke nødvendigvis slemme, det å "mobbe" er å pirke på et åpent sår for å passe på at det blir gjort noe med det. Mobbing er noe man kommer til å møte på gjennom hele livet, baksnakking, bli forbigått i køen på butikken, eller forfremmelseskøen for den saks skyld. Hvis man ikke klarer å sette seg selv i respekt kommer det til å fortsette livet ut. Typiske grå mus som er tidligere mobbeofre, gi dem heller noen timer ekstra i uka med privat gymundervisning, styrk kroppen deres og selvtilitten, gi dem en mestringsfølelse så er det ingen som kommer til å mobbe lenger. Anonymous poster hash: 0bece...66f ... sa mobberen 6
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #23 Skrevet 8. februar 2014 Jeg mener at mye mobbing i skolen kunne ha vært fjernet med nulltoleranse for mobbing, strengere reaksjoner men også flere yrkesgrupper inn i skolen: Helsearbeidere, spesialpedagoger som straks tok affære og tok seg av mobberen, eleven måtte gå i terapi eller behandling, gjerne sammen med foreldre. Jeg mener også det er veldig viktig å ha fokus på klassemiljø helt fra første klasse. Anonymous poster hash: 7f7a1...95a ja enig, og om mobbing skjer på ungdomsskolen og vgs der ungdommene kan være over den kriminelle lavalder(15) mener jeg ungdommen som mobber måtte kunne anmeldes. I barneskolenivå at eleven som mobber blir utvist, en periode. I begge tilfeller når barnet eller ungdommen kommer tilbake på skolen, burde de hatt prøvetid, dvs at dersom de mobbet igjen, utvisning hele resten av skoleåret eller at de måtte ta forrige klasse om igjen 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #24 Skrevet 8. februar 2014 ... sa mobberen Feil. Anonymous poster hash: 0bece...66f
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #25 Skrevet 8. februar 2014 En god del er allerede i barnevernets søkelys. Anonymous poster hash: 7f7a1...95a går an å melde de på nytt selv om de allerede er i søkelyset. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #26 Skrevet 8. februar 2014 ja enig, og om mobbing skjer på ungdomsskolen og vgs der ungdommene kan være over den kriminelle lavalder(15) mener jeg ungdommen som mobber måtte kunne anmeldes. I barneskolenivå at eleven som mobber blir utvist, en periode. I begge tilfeller når barnet eller ungdommen kommer tilbake på skolen, burde de hatt prøvetid, dvs at dersom de mobbet igjen, utvisning hele resten av skoleåret eller at de måtte ta forrige klasse om igjen Helt enig med deg i alt du skriver! Anonymous poster hash: 7f7a1...95a
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #27 Skrevet 8. februar 2014 Helt enig med deg i alt du skriver! Anonymous poster hash: 7f7a1...95a tragisk at ledelsen bare sitter stille og ser på at barn lider kun fordi de vil unngå konflikter. Feige, egoistiske drittsekker. De er ikke noe bedre enn mobberne selv.
Gjest BabyBlue Skrevet 8. februar 2014 #28 Skrevet 8. februar 2014 1. Det er vanligvis foreldrenes skyld i utgangspunktet, stort sett blir mobbeoffer oppdratt til å være mobbeoffer. Snille og greie barn som ikke har nok vett til å bjeffe tilbake når noen sier noe. 2. Skolen burde heller fokusere på å styrke mobbeofrenes selvtilitt og hjelpe barna til å takle problemene selv. Det er tross alt å takle problemer man skal lære i løpet av barndommen. 3. So? Mobbing er normal atferd blandt alle dyr, mennesker er dyr og når vi ser svakhet eller usikkerhet går vi etter den svakheten. Det er et overlevelsesinnstinkt. Hvis mobbeofferet skal fortsette på samme skole må han eller hun faktisk lære ser å takle problemet, sette seg selv i respekt. 4. Mobbere er ikke nødvendigvis slemme, det å "mobbe" er å pirke på et åpent sår for å passe på at det blir gjort noe med det. Mobbing er noe man kommer til å møte på gjennom hele livet, baksnakking, bli forbigått i køen på butikken, eller forfremmelseskøen for den saks skyld. Hvis man ikke klarer å sette seg selv i respekt kommer det til å fortsette livet ut. Typiske grå mus som er tidligere mobbeofre, gi dem heller noen timer ekstra i uka med privat gymundervisning, styrk kroppen deres og selvtilitten, gi dem en mestringsfølelse så er det ingen som kommer til å mobbe lenger. Anonymous poster hash: 0bece...66f Sorry ass, men det å sammenligne mennesker med dyr på den måten synes jeg er noe primitivt. Og det at man kan møte mobbing gjennom hele livet sitt er sant, men når det gjelder barn trengs det selvsagt drahjelp fra de voksne og skolen. Hvis det hadde vært normalt å angripe den svake, hadde ikke alle vært mobbere da...? Barneskolen er ikke en dyrehage, det er ikke slik at det er greit at den store sterke løven angriper den halte antilopen i lunsjkøen, mennesker er litt mer avansert oppi toppen enn som så. Noen mobbere er jo direkte småspykopater som ikke bare erter og pirker på folk over tid, de slår og sparker og er en trussel for helsa til mobbeofferet. Da hjelper det ikke med to dobbeltimer med gym ekstra i uken. Hadde disse timene derimot blitt brukt til å lære mobbeofferne selvforsvar og det å fysisk slå tilbake, da hadde jeg vært med deg, men vold er dessverre ikke lov å bruke for å forsvare seg. Tar de karatetimer, er det jo ikke lov å praktisere dette utenfor ringen. Får en følelse av at hele innlegget ditt er basert på det at mobbeofferet skal forandre seg, når det egentlig er den som mobber som trenger noen som griper inn.
Libe Skrevet 8. februar 2014 #29 Skrevet 8. februar 2014 Oi, da må det jo ha vært ganske alvorlig. Ble det satt inn noen tiltak som bare ikke fungerte før du tok henne ut av skolen, eller ble det ikke gjort noe for å hjelpe henne i det hele tatt? Ja, det var alvorlig. Ene dagen gjemte hun seg under trappen en hel skoledag fordi hun ble truet med å bli fratatt den nye buksen sin slik at hun måtte gå i bare trusen. Og så gikk det mye i "hore" og "taper" og andre oppløftende ord, samt vold. Skolen reagerte med oppgitte sukk, og "ja, vi veeeeeeet det, vi haaaar sagt at han skal slutte.....". Så var jeg plutselig den irriterende moren som klaget så mye. De gjorde vel det de kunne, velger jeg å tro, men det ble ingen forandring. Så i ettertid at den skolen lå i toppen av mobbestatistikken. Riktignok for videregående, men det er nok kun fordi barneskolen ikke var tatt med i underdøkelsen.
Gjest BabyBlue Skrevet 8. februar 2014 #30 Skrevet 8. februar 2014 Jeg mener at mye mobbing i skolen kunne ha vært fjernet med nulltoleranse for mobbing, strengere reaksjoner men også flere yrkesgrupper inn i skolen: Helsearbeidere, spesialpedagoger som straks tok affære og tok seg av mobberen, eleven måtte gå i terapi eller behandling, gjerne sammen med foreldre. Jeg mener også det er veldig viktig å ha fokus på klassemiljø helt fra første klasse. Anonymous poster hash: 7f7a1...95a Her er vi igjen med mangel på ressurser... :-/ Husker at det var en sjekk av ca. 10 skoler i Stavanger området i avisa, og det var bare en skole som fikk bygget sitt godkjent. Når de ikke har råd til å skape et ideelt innemiljø for elevene, så tviler jeg på at de har råd til spesialpedagoger eller foreldreterapi. Det er for dårlig.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #31 Skrevet 8. februar 2014 Får en følelse av at hele innlegget ditt er basert på det at mobbeofferet skal forandre seg, når det egentlig er den som mobber som trenger noen som griper inn. Damn right, hele konseptet med mobber og mobbeoffer baserer seg på at den sterke mobber den svake. At de går etter de enkleste målene, de svakeste individene. Hvis mobbeofrene ikke hadde blitt oppdratt til å være så forbanna svake hadde de heller ikke vert spesielt enkelt og mobbe dem. Wohoo, problem solved. De fleste mobbeofre har dårlige sosiale ferdigheter, få venner, ikke vet og sette seg selv i respekt og de tar alt for mye dritt fra andre før de reagerer. Anonymous poster hash: 0bece...66f
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #32 Skrevet 8. februar 2014 Damn right, hele konseptet med mobber og mobbeoffer baserer seg på at den sterke mobber den svake. At de går etter de enkleste målene, de svakeste individene. Hvis mobbeofrene ikke hadde blitt oppdratt til å være så forbanna svake hadde de heller ikke vert spesielt enkelt og mobbe dem. Wohoo, problem solved. De fleste mobbeofre har dårlige sosiale ferdigheter, få venner, ikke vet og sette seg selv i respekt og de tar alt for mye dritt fra andre før de reagerer. Anonymous poster hash: 0bece...66f men det er jo mobberen som skal vite at det er totalt uakseptabelt å plage de som er svakere enn seg selv. mener du det er helt ok å hakke på svake mennesker og at de svake må ta seg sammen for å unngå å bli mobbet? Er pga folk som deg at mobbing fortsatt eksisterer.
Gjest BabyBlue Skrevet 8. februar 2014 #33 Skrevet 8. februar 2014 Ja, det var alvorlig. Ene dagen gjemte hun seg under trappen en hel skoledag fordi hun ble truet med å bli fratatt den nye buksen sin slik at hun måtte gå i bare trusen. Og så gikk det mye i "hore" og "taper" og andre oppløftende ord, samt vold. Skolen reagerte med oppgitte sukk, og "ja, vi veeeeeeet det, vi haaaar sagt at han skal slutte.....". Så var jeg plutselig den irriterende moren som klaget så mye. De gjorde vel det de kunne, velger jeg å tro, men det ble ingen forandring. Så i ettertid at den skolen lå i toppen av mobbestatistikken. Riktignok for videregående, men det er nok kun fordi barneskolen ikke var tatt med i underdøkelsen. Den irriterende moren ja... skulle ønske flere mødre kunne vært like irriterende som deg, da hadde de vel blitt tvunget til å gjøre noe. Oppgitte sukk og det å dra ut setningene, ser det for meg, og blir ganske forbanna selv Er jo et varseltegn at mobbing er et problem for videregående, oppfattet videregående som veldig idyllisk og voksent. Kan jo ha noe å gjøre med at det ikke blir gjort noe med problemet tidlig, så blir det bare tatt videre opp gjennom årene.
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #34 Skrevet 8. februar 2014 (endret) Her er vi igjen med mangel på ressurser... :-/ Husker at det var en sjekk av ca. 10 skoler i Stavanger området i avisa, og det var bare en skole som fikk bygget sitt godkjent. Når de ikke har råd til å skape et ideelt innemiljø for elevene, så tviler jeg på at de har råd til spesialpedagoger eller foreldreterapi. Det er for dårlig. mmm ressurser ja. Det er alltid unnskyldninga de bruker. Hvor mye ressurser trenger de på å utvise unger fra skolen? Pedagoger og terapeuter hjelper ikke mot mobbing Endret 8. februar 2014 av BettyBoop
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #35 Skrevet 8. februar 2014 (endret) Ja, det var alvorlig. Ene dagen gjemte hun seg under trappen en hel skoledag fordi hun ble truet med å bli fratatt den nye buksen sin slik at hun måtte gå i bare trusen. Og så gikk det mye i "hore" og "taper" og andre oppløftende ord, samt vold. Skolen reagerte med oppgitte sukk, og "ja, vi veeeeeeet det, vi haaaar sagt at han skal slutte.....". Så var jeg plutselig den irriterende moren som klaget så mye. De gjorde vel det de kunne, velger jeg å tro, men det ble ingen forandring. Så i ettertid at den skolen lå i toppen av mobbestatistikken. Riktignok for videregående, men det er nok kun fordi barneskolen ikke var tatt med i underdøkelsen. høres ikke ut som de gjorde så mye... Ei heller at de tok det seriøst. Endret 8. februar 2014 av BettyBoop
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #36 Skrevet 8. februar 2014 men det er jo mobberen som skal vite at det er totalt uakseptabelt å plage de som er svakere enn seg selv. mener du det er helt ok å hakke på svake mennesker og at de svake må ta seg sammen for å unngå å bli mobbet? Er pga folk som deg at mobbing fortsatt eksisterer. De fleste mobbeofre mangler rett og slett sosiale antenner, "mobbing" er rett og slett bare en måte og si i fra til dem at de de gjør er uakseptabelt. Det er akkurat det samme som når du stikker en finger inn i siden på samboeren din for å be han om å skjerpe seg eller gir noen et strengt blikk. Den store forskjellen er at mobbeofre stort sett ikke plukker opp det strenge blikket i utgangspunktet så folk tyr til hardere lut. http://www.livescience.com/6032-studies-reveal-kids-bullied-rejected.html Er det akseptabelt for deg å motsi sjefen din offentlig i et møte? På en måte som setter ham i et dårlig lys? Vil ikke det ha negative konsekvenser for deg senere? Jo, det vil det. Det er nettopp den typen tabber mobbeofre gjør gang på gang uten å lære av det, og til slutt er det rett og slett ingen som liker dem. Og for hver gang vi "stopper" mobbingen og lar mobbeofferet gå videre uten å lære hva han eller hun gjorde galt, så sørger vi bare for at det blir enda flere problemer i fremtiden. Anonymous poster hash: 0bece...66f
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #37 Skrevet 8. februar 2014 De fleste mobbeofre mangler rett og slett sosiale antenner, "mobbing" er rett og slett bare en måte og si i fra til dem at de de gjør er uakseptabelt. Det er akkurat det samme som når du stikker en finger inn i siden på samboeren din for å be han om å skjerpe seg eller gir noen et strengt blikk. Den store forskjellen er at mobbeofre stort sett ikke plukker opp det strenge blikket i utgangspunktet så folk tyr til hardere lut. http://www.livescience.com/6032-studies-reveal-kids-bullied-rejected.html Er det akseptabelt for deg å motsi sjefen din offentlig i et møte? På en måte som setter ham i et dårlig lys? Vil ikke det ha negative konsekvenser for deg senere? Jo, det vil det. Det er nettopp den typen tabber mobbeofre gjør gang på gang uten å lære av det, og til slutt er det rett og slett ingen som liker dem. Og for hver gang vi "stopper" mobbingen og lar mobbeofferet gå videre uten å lære hva han eller hun gjorde galt, så sørger vi bare for at det blir enda flere problemer i fremtiden. Anonymous poster hash: 0bece...66f hæ? Herregud det der er bare tull. Er ikke sant at alle mobbeofre mangler sosiale antenner. Og om det så er tilfelle er det lov å si fra uten å være stygg i kjeften.
Snurrebart Skrevet 8. februar 2014 #38 Skrevet 8. februar 2014 Orket ikke lese hele innlegget ditt TS (lesevansker, uff..). Men mitt bidrag her er fra et mobbeoffers side. Jeg ble mobbet. Min mor tok dette opp flere ganger i fortvilelse, men var som du nevner maktesløs. Lærerne SÅ det (det vet jeg, de stod og så på) og grep ikke inn. De sa til min mor at det var oppspinn. De kunne ikke gjøre noe uansett. De gravde hodet i sanden og ignorerte hendelsene hver gang. Jeg husker jeg nøs i siste time, rett før vi skulle hjem. Vi stod med sekken på og stolene på bordene, og jeg fikk et akutt nyseanfall. Jeg fikk dermed kjeft fordi jeg "avbrøt" en annen elev som snakket høyt i klassen - En favorittelev av alle lærerne, selvsagt. De var like mye mobbere de også (lærerne). Min mor forsøkte å ta opp problemene høyere opp, pr. telefon og i møter, men ble kun møtt med en vegg av "nei, dette skjer ikke på vår skole!". Men det gjorde det, det var min hverdag. (Og for å si det, min mor er ikke en av de med spisse skuldre som forsvarer med nebb og klør, hun er konfliktsky og hater slikt, men hun forsøkte alt hun kunne! Det gikk ikke. Og hun var ikke den eneste, fant vi ut etter flere år.) Mobberne mine. Jeg dro på reunion for et par år siden. Mobberne mine... De var nok ikke "spesialtilfeller som krevde mer arbeid enn andre barn". De er alle velstående høyt utdannede i dag. De visste ikke engang hvem jeg var "Nina, aldri hørt om deg... Hvem er du og hvilken klasse gikk du i??" Jeg snudde bare ryggen til de. Det sier litt om hvor fandenivoldske mange unger er, og hvor blinde foreldre og "ansvarspersoner" (aka. lærere) er. De ungene hadde ingen problemer hjemme (for a fact!) og heller ingen adferdsproblemer. De ungene som det gikk til helvete med, var ikke mobbere. De som hadde seriøse problemer, var ikke slemme.
Gjest BabyBlue Skrevet 8. februar 2014 #39 Skrevet 8. februar 2014 Damn right, hele konseptet med mobber og mobbeoffer baserer seg på at den sterke mobber den svake. At de går etter de enkleste målene, de svakeste individene. Hvis mobbeofrene ikke hadde blitt oppdratt til å være så forbanna svake hadde de heller ikke vert spesielt enkelt og mobbe dem. Wohoo, problem solved. De fleste mobbeofre har dårlige sosiale ferdigheter, få venner, ikke vet og sette seg selv i respekt og de tar alt for mye dritt fra andre før de reagerer. Anonymous poster hash: 0bece...66f Altså, jeg er helt for en slik løsning. http://www.youtube.com/watch?v=zfa5T0m04fs Men snørrungen som ble smelt til helvete syntes synd i seg selv og ville ikke si unnskyld, selv om han og kompisene hans hadde plaget denne gutten i flere uker i strekk. Faren til gutten snufset også fordi han mente at det var gutten hans som trengte sympati i etterkant av hendelsen. Karma kom og tok denne gutten, men selv om han ble kastet i asfalten av den han mobbet var han ikke lei seg for det han gjorde eller følte at det var rettferdiggjort. Feilkoblinger i den emosjonelle intelligensen, eller dårlig oppdragelse? Sikkert begge deler. Poenget er at mobberen ikke skjønte hvem offeret var selv om han ble slått tilbake. Det vil alltid være offere, det er derimot et fåtall av barn som faktisk mobber i forhold. Er det ikke bedre å ta tak i de? Det er da en bedre løsning det, enn at offeret ikke handler før det klikker for de.
Gjest BettyBoop Skrevet 8. februar 2014 #40 Skrevet 8. februar 2014 Orket ikke lese hele innlegget ditt TS (lesevansker, uff..). Men mitt bidrag her er fra et mobbeoffers side. Jeg ble mobbet. Min mor tok dette opp flere ganger i fortvilelse, men var som du nevner maktesløs. Lærerne SÅ det (det vet jeg, de stod og så på) og grep ikke inn. De sa til min mor at det var oppspinn. De kunne ikke gjøre noe uansett. De gravde hodet i sanden og ignorerte hendelsene hver gang. Jeg husker jeg nøs i siste time, rett før vi skulle hjem. Vi stod med sekken på og stolene på bordene, og jeg fikk et akutt nyseanfall. Jeg fikk dermed kjeft fordi jeg "avbrøt" en annen elev som snakket høyt i klassen - En favorittelev av alle lærerne, selvsagt. De var like mye mobbere de også (lærerne). Min mor forsøkte å ta opp problemene høyere opp, pr. telefon og i møter, men ble kun møtt med en vegg av "nei, dette skjer ikke på vår skole!". Men det gjorde det, det var min hverdag. (Og for å si det, min mor er ikke en av de med spisse skuldre som forsvarer med nebb og klør, hun er konfliktsky og hater slikt, men hun forsøkte alt hun kunne! Det gikk ikke. Og hun var ikke den eneste, fant vi ut etter flere år.) Mobberne mine. Jeg dro på reunion for et par år siden. Mobberne mine... De var nok ikke "spesialtilfeller som krevde mer arbeid enn andre barn". De er alle velstående høyt utdannede i dag. De visste ikke engang hvem jeg var "Nina, aldri hørt om deg... Hvem er du og hvilken klasse gikk du i??" Jeg snudde bare ryggen til de. Det sier litt om hvor fandenivoldske mange unger er, og hvor blinde foreldre og "ansvarspersoner" (aka. lærere) er. De ungene hadde ingen problemer hjemme (for a fact!) og heller ingen adferdsproblemer. De ungene som det gikk til helvete med, var ikke mobbere. De som hadde seriøse problemer, var ikke slemme. Jeg blir så sinna når jeg leser slikt. Voksne mennesker som jobber i skolen. En del av jobben deres er jo å beskytte barna og så bare driter de i barna og er attpåtil med på mobbingen selv. Er nesten så jeg ikke tør å få barn. Tenker med gru på å sende de på en skole som er som å sende de ut i savannene i afrika hvor de blir ihjelrevet av gale hyener.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå