Gå til innhold

kan man velge å ikke amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei TS her.

Det har eg slik at jeg har fått invilget planlagt keisersnitt pga angst, jeg sliter med angst i hverdagen og er varig ufør pga det.

jeg går daglig på medesiner mot angst, men tar nå ingenting fordi jeg vil ikke det skal påvirke fosteret.

men når jeg har født vil jeg begynne på mine medesiner så raskt som mulig, og da er det kanskje praktiskt å ikke amme?

jeg kan jo selfølgelig prøve mitt beste, men ser at flasken kansje vil være det beste for meg, jeg skjems veldig over min kropp og hadde aldri klart å amme i offentlighet, fks i familieselskaper osv :S

mange meninger om ammine og takker for alle råd :)

men føler det er litt sånn "siden jeg led meg igjennom må du også!" holdninger ute og går, det er litt skammelig holdtning..

Anonymous poster hash: 6bb83...592

Hei TS. Gratulerer med at du er snart er mor! Om det er farlig å amme med medisiner, må du ta med legen din. Det kommer an på hvilke medisiner det er.

Om du ikke begynner å ta medisiner under ammeperioden, eller om det er greit å amme med de medisinene du tar: Du kan lære deg å amme ganske diskret. Det er også helt greit å trekke seg tilbake når du ammer, hvis det føles lettere. Du kan snu ryggen til, sette deg et stykke bort fra de andre, spørre om et rom du kan trekke deg tilbake til etc.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange fattige i usa. Gjerne du kan finne forskning fra nordeuropeiske land eller? Ikke for det. jeg er med på den at amming er best, men når ammingen blir en lidelse for mora og det faktisk kommer blod ut (det kan ihvertfall ikke være bra for babyen), så må man nesten få lov å gi seg

Om blod i morsmelk skriver ammehjelpen dette:

http://ammehjelpen.no/artikkel/64/Blod-i-melken

Det er for øvrig helt vanlig at man kan slite med brystvortene, særlig i starten av et ammingsforløp.

Hvis du ser artikklen jeg linket til, bygger den på 57 ulike kilder om morsmelk og effekter. En av de kildene sier noe om spedbarnsdødsfall i USA. Jeg vet ikke om andre studier gjort av dette i Nord-Europa spesifikt. Men også nord-europeiske barn har et immunsystem som blir påvirket av morsmelk. Effekt av morsmelk er vist når det gjelder kreft, overvekt, infeksjoner, tarmsykdommer, diabetes ogsåvidere. Morsmelk er flytende helsegull.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Om blod i morsmelk skriver ammehjelpen dette:

http://ammehjelpen.no/artikkel/64/Blod-i-melken

Det er for øvrig helt vanlig at man kan slite med brystvortene, særlig i starten av et ammingsforløp.

Hvis du ser artikklen jeg linket til, bygger den på 57 ulike kilder om morsmelk og effekter. En av de kildene sier noe om spedbarnsdødsfall i USA. Jeg vet ikke om andre studier gjort av dette i Nord-Europa spesifikt. Men også nord-europeiske barn har et immunsystem som blir påvirket av morsmelk. Effekt av morsmelk er vist når det gjelder kreft, overvekt, infeksjoner, tarmsykdommer, diabetes ogsåvidere. Morsmelk er flytende helsegull.

Anonymous poster hash: b34c6...621

men hvorfor kan man ikke pumpe å gi morsmelk på flaske da isåfall (om man får det til da). Er ikke det like bra som å amme?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor kan man ikke pumpe å gi morsmelk på flaske da isåfall (om man får det til da). Er ikke det like bra som å amme?

Det er selvfølgelig mulig, selv om du da går glipp av selve matingssituasjonen. Mange som ammer pumper seg jo i tillegg, og noen (her snakker vi heltinner) gjør dette i månedsvis fast og til alle matingssituasjoner. De fleste synes nok det er langt mer tungvint enn å amme.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mulig, selv om du da går glipp av selve matingssituasjonen. Mange som ammer pumper seg jo i tillegg, og noen (her snakker vi heltinner) gjør dette i månedsvis fast og til alle matingssituasjoner. De fleste synes nok det er langt mer tungvint enn å amme.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Heltinner? Hva faen!?! Nå må du roe deg ned, du er jo hysterisk!

Jeg sa også i sted at man kan få til akkurat like bra tilknytning ved flaskemating som ved amming, noe du valgte å ikke kommentere, men det er faktisk sant!

Det er folk som deg som får mødre til å føle seg mislykket og til å slutte å amme! Motsatt effekt av det du kanskje ønsker å oppnå....eller????

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heltinner? Hva faen!?! Nå må du roe deg ned, du er jo hysterisk!

Jeg sa også i sted at man kan få til akkurat like bra tilknytning ved flaskemating som ved amming, noe du valgte å ikke kommentere, men det er faktisk sant!

Det er folk som deg som får mødre til å føle seg mislykket og til å slutte å amme! Motsatt effekt av det du kanskje ønsker å oppnå....eller????

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

Det er klart man kan få en like god tilknytning til babyen når man mater med flaske, som når man ammer. Helsespørsmål er jo ikke noe en til en risiko. At man f.eks har økt fare for lungekreft når man røyker, betyr ikke at man må få lungekreft hvis man røyker, eller at man er sikret å ikke få lungekreft hvis man er ikke-røyker. Greia med amming er at man får mye gratis. I begynnelsen av ammingen, er det ikke uvanlig å amme halve døgnet. Et spedbarn som ammes kan derfor få 8-12 timer med hudkontakt bare gjennom måltider. Det er vanskelig å holde tritt med det med flaske. Men det finnes mange som mater barnet med flaske som er bevisste på det du skriver om hudkontakt og blikk - og det er fint og viktig.

Det valget vi gjør som mødre disse første månedene, kan ha innvirkninger på barnets helse langt opp i voksen alder. Amming har viste seg å kunne ha effekt på en rekke områder.

Men iblant er selvsagt ikke god vilje nok. Noen mødre kan ikke amme av medisinske årsaker. Da har vi heldigvis mme. Poenget mitt er at om man har et reelt valg på om man skal amme eller gi erstatning, bør man gjøre det på et ordentlig grunnlag. Da bør man få vite om medisinsk forskning, ikke bare få et klapp på skulderen og et halvhjertet "det går sikkert bra".

Fullpumping i månedsvis er for øvrig relativt krevende for de fleste. Jeg synes kvinner som gjør det, fortjener anerkjennelse.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man kan amme bør man amme.

Har ei veninne som kom og sa under svangerskapet at ho visste ikke om ho gadd og amme. Da blir jeg irritert. Greit man ikke kan tvinges til og amme og velger selv osv. Men om man kan så bør man. Min mening !!



Anonymous poster hash: f1226...3dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man kan få en like god tilknytning til babyen når man mater med flaske, som når man ammer.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Så hvorfor påstår du, i de to forrige innleggene dine, at å amme gir bedre tilknytning, da?

Fullpumping i månedsvis er ikke noe å hige etter, jeg gjorde det i 3 måneder pga. prematur baby og endte opp med en fødselsdepresjon som varte i 4 år OG angst for å få flere barn.

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvis man kan amme bør man amme.

Har ei veninne som kom og sa under svangerskapet at ho visste ikke om ho gadd og amme. Da blir jeg irritert. Greit man ikke kan tvinges til og amme og velger selv osv. Men om man kan så bør man. Min mening !!

Anonymous poster hash: f1226...3dd

hvorfor skal du bry deg med det? Er ikke din unge. Du snakker som om det er mishandlig å ikke amme jo.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor påstår du, i de to forrige innleggene dine, at å amme gir bedre tilknytning, da?

Fullpumping i månedsvis er ikke noe å hige etter, jeg gjorde det i 3 måneder pga. prematur baby og endte opp med en fødselsdepresjon som varte i 4 år OG angst for å få flere barn.

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

Nei, fullpumping i månedsvis må virkelig være beinhardt. Det der hørtes ordentlig vanskelig ut. Og jeg skjønner det er sterke følelser i sving. Og at man må veie det man selv klarer. Jeg skjønner at jeg virker som ammepolitiet fra innerste helvete. Men jeg er ikke det. Jeg tror svært mange mødre velger ut fra mangelfull informasjon. Med enkelte utgangspunkt er det mer gunstig med mme - det sier seg selv. Man bør velge det gunstigste fra der man er. Er man i ekstreme situasjoner, er det ikke hva KGs medlemmer skriver som skal bestemme hva man gjør. Men de fleste som slutter å amme, er ikke i ekstreme situasjoner. Mange kvinner som slutter å amme gjør det pga brystinfeksjoner, trøtthet og leihet, manglende støtte i omgivelser, vonde, sprukne brystvorter, usikkerhet, sjenanse, sosial binding - og mangel på informasjon om hvor gunstig det er å gi morsmelk.

Å amme er gunstig for tilknytningen. Det er klart det er en fordel å være en levende, luktende matboks for babyen, med hudkontakt store deler av døgnet. Det betyr ikke at man ikke kan få tilknytning på andre måter. Men da er det ekstra viktig å være bevisst på den fordelen det er å amme - for å gjøre et forsøk på å "herme". At man gir svært mye hudkontakt, blikkontakt etc.

Det finnes ingen som klarer å gi fullstendig optimale forhold for barnet sitt. Man er nødt til å velge sine kamper. Og det er bedre å velge ut fra riktig informasjon enn fra mangelfull informasjon. Det føler jeg ofte ikke er tilfelle nå, ikke på denne type fora hvor nettopp mange kvinner kommer og spør om amming.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at TS ønsker og være en god mor. hvis amming gjør det vanskelig har vi heldigvis erstatning :) Babyer trives best med lykkelige mødre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil gjerne se en link til den forskningen som viser at mange kvinners svangerskapsdepresjon kommer av at de blir opplyst om at det er best for barnet med morsmelk. Hvis det er det du mener med "ammepoliti". Eventuelt, om du har en tittel på avhandlingen.

Jeg har ellers ikke et spesielt sneversynt og rosenrødt syn på amming. Jeg har selv hatt min tørn med brystinfeksjon, pumping, sårskorper og smerter. Det gikk over, etter en nokså smertefull periode. Det var jeg veldig glad for. Menbrystvorter amming var altså ikke aktuelt. Ikke etter å ha lest meg noe opp på forskningslitteratur, eller da jeg så hvor viktig det var for tilknytningen.

Ellers er det mye som ikke er rosenrødt når det kommer til livet, men som man skal gjennom likevel. Kanskje vi skal slutte å klappe hverandre på skuldrene hver gang vi gir opp når det kommer litt motgang. Kanskje vi heller skal heie litt, og si at dette greier du?

Jeg vil igjen gjenta: Det finnes selvsagt grunner for å ikke amme barnet sitt, men gi det mme i stedet. Og jeg kommenterer ikke og blander meg ikke inn i hva andre gjør i det virkelige livet, med mindre de spør om råd. Men på et offentlig debattforum må det altså være lov å komme med innlegg om dette. For å være en motvekt til de mange som later som om alt er like bra og greit.

Det er ikke det, altså.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Du får lese litt i graviddagbøkene her inne. Da får du lese om flere nybakte mødre som ikke fikk til ammingen av forskjellige grunner. Og da ikke pga såre bryster. Og blir helt knust. De får dårlig selvtillit fordi de føler at de er verdens verste mor, gruer seg til å dra på barseltreff fordi kanskje alle de andre ammer, gråter mye, osv.

Jeg er en av de. Jeg fikk knapt melk og har måttet supplere med mme fra dag en. Måtte pumpe døgnet rundt men det hjalp ikke på produksjonen. Og babyen min klarte ikke suge så vi måtte gi flaske. Jeg hadde såre og blødende brystvorter fra jeg lå på barsel, var grusomt vondt å prøve å amme (med skjold og) og pumpe. Sårene grodde ikke før jeg ga opp å amme og pumpe. Smurte med purulan som bare det. Hadde brystbetennelse, men det alene stoppet med ikke. Det var helheten, alt for lite melk, vondt, sår, en veldig misfornøyd baby (ble rasende under hvert ammeforsøk) som ikke sov, jeg som ikke sov, fant ingen glede i å være mamma, sluttet å smile, bare gråt og gråt og gråt. Det var et mareritt. Og jeg skulle fortsette mener du fordi du klarte det?

At man tar lett på ikke kunne amme er tull! For de aller aller fleste er det et ENORMT nederlag å ikke kunne gi babyen sin melka si og da er mme et supert alternativ!

Men selvsagt om man kan amme uten problemer så bør man amme. Skulle virkelig ønske at det gikk bra for meg :( Og alle andre.

Anonymous poster hash: 90a00...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skulle fortsette mener du fordi du klarte det?

Anonymous poster hash: 90a00...646

Her er hovedproblemet i ammedebatten. Det er mange såre historier der ute, og mange sterke følelser involvert. For å ikke støte/såre mødre i vanskelige situasjoner oppstår det tråder hvor alle råd om amming blir tatt ille opp.

Jeg vet ingenting om din situasjon. Jeg mener ikke noe om din situasjon. Denne tråden handler ikke om at det sitter en rabiat anonym KGer og skal fortelle deg at det du gjorde var feil. Hvorvidt jeg har åtte flaskebarn eller ammet dem til de ble femten år alle sammen, har heller ingenting å si i denne sammenhengen.

Poenget er at det er mange der ute som vet lite om morsmelk og amming. Og bestemmer seg utfra feil grunnlag. At det finnes kvinner som ikke kan amme, forandrer ikke medisinske fakta at det er best for spedbarn å få morsmelk når det er mulig.

Det betyr ikke at man skal trakassere når folk ikke får det til. Men det betyr heller ikke at man skal la være å legge ut informasjon om morsmelk og helseeffekter.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herre Kristus, satan og Allah så mye hysteriske, hormonelle kvinnfolk det er her.

Anonymous poster hash: 0c228...737

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal du bry deg med det? Er ikke din unge. Du snakker som om det er mishandlig å ikke amme jo.

Spør ikke deg om og si min mening om sånne ting !!

Og du virker jo noe rar som kommer med misshandling. Hehe.

Anonymous poster hash: f1226...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hovedproblemet i ammedebatten. Det er mange såre historier der ute, og mange sterke følelser involvert. For å ikke støte/såre mødre i vanskelige situasjoner oppstår det tråder hvor alle råd om amming blir tatt ille opp.

Jeg vet ingenting om din situasjon. Jeg mener ikke noe om din situasjon. Denne tråden handler ikke om at det sitter en rabiat anonym KGer og skal fortelle deg at det du gjorde var feil. Hvorvidt jeg har åtte flaskebarn eller ammet dem til de ble femten år alle sammen, har heller ingenting å si i denne sammenhengen.

Poenget er at det er mange der ute som vet lite om morsmelk og amming. Og bestemmer seg utfra feil grunnlag. At det finnes kvinner som ikke kan amme, forandrer ikke medisinske fakta at det er best for spedbarn å få morsmelk når det er mulig.

Det betyr ikke at man skal trakassere når folk ikke får det til. Men det betyr heller ikke at man skal la være å legge ut informasjon om morsmelk og helseeffekter.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Men du misjonerer nesten for ammingen! Og selv om du forsøker å forklare at du skriver for å opplyse om hvor bra morsmelk er, så er mange av innleggene dine faktisk ganske såre for meg å lese. Du gir klart uttrykk for at morsmelk er BEST, og at man bør tilstrebe å få til ammingen. Du forstår vel da at for oss som ikke fikk det til så oppleves det sårt?

Jeg fikk stort blodtap etter fødsel, og jeg klarte ikke å legge til jenta mi selv pga det. Ingen på sykehuset gjorde det heller ikke før etter flere timer. Jenta mi fikk flaske etter et døgn (fikk melk fra kopp før det). Etter jeg ble mer oppegående så begynte de å forsøke å legge henne til for fullt. Noen av pleierne ga seg når hun hylte, andre presset henne mot puppen mens hun hylte og jeg gråt. Hun fikk rett og slett ikke tak pga innovervendte brystvorter. Jeg forsøkte å pumpe for å få ut brystvortene, men hun fikk det likevel ikke til, hun gnagde på brystvortene mine til det begynte å blå. Og jeg fikk brystbetennelse. Noen av pleierne formanet meg om ammingen og at jeg måtte bare fortsette.

Jeg dro hjem, med nyanskaffet pumpe i bagen. Jeg pumpet for å få frem brystvorten, la barnet til og hun gnagde. Jeg hadde pumpet ut litt melk så enden på visa var at hun fikk flaske med morsmelk, etterpå pumpet jeg meg, så hadde vi litt "fri" før det var samme runddans igjen. Jeg husker jeg gruet meg til hun våknet for da var det på'n igjen! Jeg kom meg ikke ut på trilletur nesten pga tiden det tok å gi henne flaske og tiden det tok å pumpe. Slik fortsatte det i to mnd, da var det tomt for melk. Jeg forsøkte desperat å opprettholde produksjonen for jeg var jo fullstendig klar over at morsmelk var det beste for henne. Jeg pumpet ofte for å forsøke å øke produksjonen, men det kom mindre og mindre melk ut, samtidig som min frustrasjon og tåreproduksjon økte.

Pga av dette presset så utviklet jeg ikke noen særlig følelser for barnet mitt. Jeg elsket det da hun sov og gråt nesten da hun våknet. Jeg følte meg fullstendig mislykket og lurte på hvorfor jeg hadde fått denne bylten. Jeg utviklet fødselsdepresjon. Heldigvis ble det fanget opp raskt av de rundt meg og de fikk meg til legen.

Etter to mnd, når melka var borte så fikk jeg et helt nytt liv! Jeg følte for første gang at jeg kunne faktisk nyte babyen min. Men selv om det ble bedre så lå, og ligger, den dårlige samvittigheten der. Jenta mi har sine første leveår slitt med jernanemi og refluks, og hele tiden ligger det i bakhodet "kunne dette vært unngått om jeg hadde fått til å amme"? Og det er en tanke jeg aldri blir kvitt, og den kommer mer til overflaten når jeg leser slike tråder.

For selv om erstatning er en fin ting slik som i mitt tilfelle, så vil tanken alltid ligge å lure der, tanken om jeg har gitt jenta mi et dårligere utgangspunkt i livet, helsemessig.

Selv om disse tankene kommer så har jeg erfart at det viktigste er ikke amming, men mamming; det er viktigere for barnet å ha en tilstedeværende mor, enn en fraværende mor som sliter med amming.

I TS sitt tilfelle så mener jeg det må være bedre å gi erstatning, slik at mor får medisiner og kan fungere optimalt som mor.

Kall meg gjerne hårsår som tar innover meg slike tråder, men det er slik det er.

Anonymous poster hash: f132f...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Spør ikke deg om og si min mening om sånne ting !!

Og du virker jo noe rar som kommer med misshandling. Hehe.

Anonymous poster hash: f1226...3dd

hvorfor det? Du blir så sykt provosert over at venninna di ikke hadde lyst å amne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...