Gå til innhold

kan man velge å ikke amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørr du meg, er flaske bedre enn pupp.

Anonymous poster hash: fdc55...a7e

Her er en artikkel fra tidsskriftet for norsk legeforening, som viser noen fordeler med amming. http://tidsskriftet.no/article/1586572

Bl.a regner man med at amming kunne forhindret rundt 720 dødsfall hos spedbarn i USA. Årlig.

I tillegg har vi den relasjonsmessige siden mellom mor og barn.

Jeg hetser ikke kvinner som ikke ammer. Men mødre som velger bort amming selv, og deretter råder andre til å gjøre det samme fordi det er "enkelt", burde tenke seg litt om.

Kommer man gjennom en eventuell bøyg, er faktisk amming det letteste. Og helt klart det beste for barnet. Også moren har helsemessige fordeler.

Mødre som bevisst velger et dårligere alternativ til sine barn, kan i det minste spare seg å oppfordre andre kvinner til det samme, når det ikke er snakk om medisinske årsaker.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en artikkel fra tidsskriftet for norsk legeforening, som viser noen fordeler med amming. http://tidsskriftet.no/article/1586572

Bl.a regner man med at amming kunne forhindret rundt 720 dødsfall hos spedbarn i USA. Årlig.

I tillegg har vi den relasjonsmessige siden mellom mor og barn.

Jeg hetser ikke kvinner som ikke ammer. Men mødre som velger bort amming selv, og deretter råder andre til å gjøre det samme fordi det er "enkelt", burde tenke seg litt om.

Kommer man gjennom en eventuell bøyg, er faktisk amming det letteste. Og helt klart det beste for barnet. Også moren har helsemessige fordeler.

Mødre som bevisst velger et dårligere alternativ til sine barn, kan i det minste spare seg å oppfordre andre kvinner til det samme, når det ikke er snakk om medisinske årsaker.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Bruker som du siterer her sier spesifikt at hennes erfaring er at flaske er bedre enn pupp. Jeg oppfatter ikke henne som at hun "overtaler" TS på noen som helst måte ved å dele hennes erfaring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker som du siterer her sier spesifikt at hennes erfaring er at flaske er bedre enn pupp. Jeg oppfatter ikke henne som at hun "overtaler" TS på noen som helst måte ved å dele hennes erfaring

Vi kan sikkert spikke fliser om hvorvidt det er en slags oppfordring når en bruker sier: gjør som du selv mener er best, det går helt bra, kommer med anekdotiske bevis om seg selv og babyen etc.

Faktum er at morsmelk gir babyen et langt bedre utgangspunkt enn morsmelk. Faktum er at mange spedbarnsliv ville bli reddet hvis flere ammet. Faktum er også at når man diskuterer amming på kvinneforum som dette, er man såpass redde for å støte folk som ikke kunne amme barnet sitt at man later som om "alt er greit".

Jeg synes det er langt bedre hvis man er ærlige om dette. Det betyr selvsagt ikke at man skal hetse kvinner som ikke ammer barna sine. Men det bør bety at man bør ha sterke medisinske hensyn som tilsier at amming er verre for barnet enn morsmelk, før man gir opp ammingen.

At man har "sensitive bryster" er en dårlig grunn for å gamble med et spedbarns helse. Å støtte opp holdninger som dette med "det gikk fint for meg, flaske er best, du bestemmer selv", synes ikke jeg er riktig.

Linken jeg la ved, hvor det står om et estimat på 720 dødsfall hos spedbarn hvert år, er ikke snakk om et u-land med sult og urent vann. Vi snakker om USA.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert spikke fliser om hvorvidt det er en slags oppfordring når en bruker sier: gjør som du selv mener er best, det går helt bra, kommer med anekdotiske bevis om seg selv og babyen etc.

Faktum er at morsmelk gir babyen et langt bedre utgangspunkt enn morsmelk. Faktum er at mange spedbarnsliv ville bli reddet hvis flere ammet. Faktum er også at når man diskuterer amming på kvinneforum som dette, er man såpass redde for å støte folk som ikke kunne amme barnet sitt at man later som om "alt er greit".

Jeg synes det er langt bedre hvis man er ærlige om dette. Det betyr selvsagt ikke at man skal hetse kvinner som ikke ammer barna sine. Men det bør bety at man bør ha sterke medisinske hensyn som tilsier at amming er verre for barnet enn morsmelk, før man gir opp ammingen.

At man har "sensitive bryster" er en dårlig grunn for å gamble med et spedbarns helse. Å støtte opp holdninger som dette med "det gikk fint for meg, flaske er best, du bestemmer selv", synes ikke jeg er riktig.

Linken jeg la ved, hvor det står om et estimat på 720 dødsfall hos spedbarn hvert år, er ikke snakk om et u-land med sult og urent vann. Vi snakker om USA.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Er det mulig. Bytt ut "morsmelk" med morsmelkerstatning der det passer. Gikk litt kjapt dette her.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert spikke fliser om hvorvidt det er en slags oppfordring når en bruker sier: gjør som du selv mener er best, det går helt bra, kommer med anekdotiske bevis om seg selv og babyen etc.

Faktum er at morsmelk gir babyen et langt bedre utgangspunkt enn morsmelk. Faktum er at mange spedbarnsliv ville bli reddet hvis flere ammet. Faktum er også at når man diskuterer amming på kvinneforum som dette, er man såpass redde for å støte folk som ikke kunne amme barnet sitt at man later som om "alt er greit".

Jeg synes det er langt bedre hvis man er ærlige om dette. Det betyr selvsagt ikke at man skal hetse kvinner som ikke ammer barna sine. Men det bør bety at man bør ha sterke medisinske hensyn som tilsier at amming er verre for barnet enn morsmelk, før man gir opp ammingen.

At man har "sensitive bryster" er en dårlig grunn for å gamble med et spedbarns helse. Å støtte opp holdninger som dette med "det gikk fint for meg, flaske er best, du bestemmer selv", synes ikke jeg er riktig.

Linken jeg la ved, hvor det står om et estimat på 720 dødsfall hos spedbarn hvert år, er ikke snakk om et u-land med sult og urent vann. Vi snakker om USA.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Syns absolutt ikke det er noe bedre det du fremlegger her. Satt det på spissen så sier du at hvis TS ikke ammer ungen sin kommer den til å dø. Det er utallige artikler med fordeler om morsmelk. Det fins også artikler som viser at morsmelk inneholder miljøgifter som mor har fått i seg, som har en negativ helseeffekt på babyen. For noen fungerer det å amme, for andre fungerer det å gi flaske. Syns alle erfaringer må så komme fram uten at de skal bli stigmatisert.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sikkert spikke fliser om hvorvidt det er en slags oppfordring når en bruker sier: gjør som du selv mener er best, det går helt bra, kommer med anekdotiske bevis om seg selv og babyen etc.

Faktum er at morsmelk gir babyen et langt bedre utgangspunkt enn morsmelk. Faktum er at mange spedbarnsliv ville bli reddet hvis flere ammet. Faktum er også at når man diskuterer amming på kvinneforum som dette, er man såpass redde for å støte folk som ikke kunne amme barnet sitt at man later som om "alt er greit".

Jeg synes det er langt bedre hvis man er ærlige om dette. Det betyr selvsagt ikke at man skal hetse kvinner som ikke ammer barna sine. Men det bør bety at man bør ha sterke medisinske hensyn som tilsier at amming er verre for barnet enn morsmelk, før man gir opp ammingen.

At man har "sensitive bryster" er en dårlig grunn for å gamble med et spedbarns helse. Å støtte opp holdninger som dette med "det gikk fint for meg, flaske er best, du bestemmer selv", synes ikke jeg er riktig.

Linken jeg la ved, hvor det står om et estimat på 720 dødsfall hos spedbarn hvert år, er ikke snakk om et u-land med sult og urent vann. Vi snakker om USA.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Spedbarnsliv ville blitt reddet om man ammet? NÅ MÅ DU ROE NED NOEN HAKK OG LESE DET DU LINKER TIL!

Er ikke snakk om at babyen til noen som gir MME bare vil dø sånn helt uten videre mens den er spedbarn slik du legger det frem! Ignorante kjærring!

Og, JA, jeg har ammet!

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns absolutt ikke det er noe bedre det du fremlegger her. Satt det på spissen så sier du at hvis TS ikke ammer ungen sin kommer den til å dø. Det er utallige artikler med fordeler om morsmelk. Det fins også artikler som viser at morsmelk inneholder miljøgifter som mor har fått i seg, som har en negativ helseeffekt på babyen. For noen fungerer det å amme, for andre fungerer det å gi flaske. Syns alle erfaringer må så komme fram uten at de skal bli stigmatisert.

Det er den type relativisering du viser her, jeg prøver å påpeke ikke er bra. At ikke alle mødre kan amme, er en ting. At man relativiserer vitenskapelige fakta med "for noen fungerer det å amme, for andre fungerer det å gi flaske", er en uting.

Både helsemessig og tilknytningsmessig er morsmelk og amming det beste for et spedbarn. I et samfunn som er så absurd opptatt av helse som vårt, er det bare merkelig at man tar såpass lett på det.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spedbarnsliv ville blitt reddet om man ammet? NÅ MÅ DU ROE NED NOEN HAKK OG LESE DET DU LINKER TIL!

Er ikke snakk om at babyen til noen som gir MME bare vil dø sånn helt uten videre mens den er spedbarn slik du legger det frem! Ignorante kjærring!

Og, JA, jeg har ammet!

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

Jeg har lest det jeg linker til. Jeg siterer: "Også i vår del av verden vil redusert infeksjonsforekomst gi økonomisk og helsemessig gevinst. I en undersøkelse anslås det at 720 postneonatale dødsfall i USA kan unngås årlig ved økt brysternæring (16)." Kilde: http://tidsskriftet.no/article/1586572

Det betyr selvsagt ikke at barn som får MME "bare vil dø sånn helt uten videre". Men at det er såpass store helsemessige gevinster ved å gi morsmelk, at det bør være tungtveiende grunner for å gi MME i stedet.

Sensitive bryster går ikke under dette. Ei heller at noen synes det er "lettvint" at far kan gi en flaske MME.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den type relativisering du viser her, jeg prøver å påpeke ikke er bra. At ikke alle mødre kan amme, er en ting. At man relativiserer vitenskapelige fakta med "for noen fungerer det å amme, for andre fungerer det å gi flaske", er en uting.

Både helsemessig og tilknytningsmessig er morsmelk og amming det beste for et spedbarn. I et samfunn som er så absurd opptatt av helse som vårt, er det bare merkelig at man tar såpass lett på det.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Selv om det er det beste for spedbarnet er det ikke alle som får det til. Og hvis man ikke har strevd med amming så er det veldig lett å uttale seg om at alt med amming er rosenrødt. Det finnes forskning som viser at mange nybakte mødre går inn i en depresjon pga "ammepolitiet" i Norge. Jeg syns du har er snevert syn på amming og håper TS tar alle synspunkter med i betraktning når hun skal ta sitt valg, ikke bare dine.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er det beste for spedbarnet er det ikke alle som får det til. Og hvis man ikke har strevd med amming så er det veldig lett å uttale seg om at alt med amming er rosenrødt. Det finnes forskning som viser at mange nybakte mødre går inn i en depresjon pga "ammepolitiet" i Norge. Jeg syns du har er snevert syn på amming og håper TS tar alle synspunkter med i betraktning når hun skal ta sitt valg, ikke bare dine.

Jeg vil gjerne se en link til den forskningen som viser at mange kvinners svangerskapsdepresjon kommer av at de blir opplyst om at det er best for barnet med morsmelk. Hvis det er det du mener med "ammepoliti". Eventuelt, om du har en tittel på avhandlingen.

Jeg har ellers ikke et spesielt sneversynt og rosenrødt syn på amming. Jeg har selv hatt min tørn med brystinfeksjon, pumping, sårskorper og smerter. Det gikk over, etter en nokså smertefull periode. Det var jeg veldig glad for. Men å droppe amming var altså ikke aktuelt. Ikke etter å ha lest meg noe opp på forskningslitteratur, eller da jeg så hvor viktig det var for tilknytningen.

Ellers er det mye som ikke er rosenrødt når det kommer til livet, men som man skal gjennom likevel. Kanskje vi skal slutte å klappe hverandre på skuldrene hver gang vi gir opp når det kommer litt motgang. Kanskje vi heller skal heie litt, og si at dette greier du?

Jeg vil igjen gjenta: Det finnes selvsagt grunner for å ikke amme barnet sitt, men gi det mme i stedet. Og jeg kommenterer ikke og blander meg ikke inn i hva andre gjør i det virkelige livet, med mindre de spør om råd. Men på et offentlig debattforum må det altså være lov å komme med innlegg om dette. For å være en motvekt til de mange som later som om alt er like bra og greit.

Det er ikke det, altså.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som ikke ville føde og ikke ville amme. Hun hadde ingen gode argumenter bortsett fra at hun ikke ville. Likevel fikk hun godkjent keisersnill og nektet å amme. Jeg ble helt sjokkert av hun.
Hun har født to ganger og begge ved keisersnitt.

Hun er egentlig veldig spesiell ellers også... :fnise:



Anonymous poster hash: 6fefe...3d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2012/silje-haga.html

artikkel om en doktorgradsavhandling som har vist at opplysning om at morsmelk er best, eller som jeg kaller det, ammepress, kan føre til barseldepresjon. Hva angår ammepoliti, vet jeg ikke hvor ordet kommer fra, men et raskt googlesøk gir meg flere treff med artikler rundt dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den type relativisering du viser her, jeg prøver å påpeke ikke er bra. At ikke alle mødre kan amme, er en ting. At man relativiserer vitenskapelige fakta med "for noen fungerer det å amme, for andre fungerer det å gi flaske", er en uting.

Både helsemessig og tilknytningsmessig er morsmelk og amming det beste for et spedbarn. I et samfunn som er så absurd opptatt av helse som vårt, er det bare merkelig at man tar såpass lett på det.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Man kan få akkurat like god tilknytning ved å gi flaske! Hudkontakt og øyekontakt er vel så viktig som den fysiske brystvorta i munnen. Babyen vil merke det om mor sliter med amming, gråter og er frustrert og flaske kan da være et vel så bra alternativ.

Anonymous poster hash: ea7fc...9cb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.sv.uio.no/psi/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2012/silje-haga.html

artikkel om en doktorgradsavhandling som har vist at opplysning om at morsmelk er best, eller som jeg kaller det, ammepress, kan føre til barseldepresjon. Hva angår ammepoliti, vet jeg ikke hvor ordet kommer fra, men et raskt googlesøk gir meg flere treff med artikler rundt dette.

Takk. Det synes jeg var en lettvint synopse av deg, av en kvalitativ undersøkelse om ulike faktorer som kan føre til fødselsdepresjon. Men ok.

Det er fryktelig leit med fødselsdepresjon. Og det er klart at fødselsdepresjon kan trigges når man ikke får til noe som er såpass essensielt som amming. Og det er klart at fødselsdepresjoner kan trigges hos mennesker som har en sårbarhet.

Men det betyr ikke at morsmelk ikke har store helsemessige gevinster likevel. At en liten gruppe mennesker har en sårbarhet for noe, betyr ikke at hele samfunnet bør legges opp etter denne sårbarheten. Mødre bør ikke hetses om de ikke ammer. Men de bør ha nok informasjon til å foreta et veloverveid valg - de tilfellene de kan velge. Og det kan de ofte, det ser vi eksempler på f.eks her i tråden.

Morsmelk er klart det beste for barnet, og det valget du gjør i disse månedene kan ha helsemessige konsekvenser langt opp i voksenlivet på barnet ditt. Har du mesisinske tungtveiende grunner for å gi mme i stedet - ja, da har du det. Har du det ikke, men synes det er enklest med mme, eller har "sensitive bryster" bør du ikke heies frem, men gis informasjon.

Anonymous poster hash: b34c6...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme som deg da jeg var gravid første gang. Jeg har så følsomme brystvorter at mannen fikk ikke være bort i de. Grudde meg veldig til ammingen. Men det gikk kjempebra. Jeg ville ha gitt det en sjangs hvis jeg var deg, det er jo det beste for barnet. Men du MÅ ikke amme nei, det er din kropp.



Anonymous poster hash: 549b8...9b4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei TS her.

Det har eg slik at jeg har fått invilget planlagt keisersnitt pga angst, jeg sliter med angst i hverdagen og er varig ufør pga det.

jeg går daglig på medesiner mot angst, men tar nå ingenting fordi jeg vil ikke det skal påvirke fosteret.

men når jeg har født vil jeg begynne på mine medesiner så raskt som mulig, og da er det kanskje praktiskt å ikke amme?

jeg kan jo selfølgelig prøve mitt beste, men ser at flasken kansje vil være det beste for meg, jeg skjems veldig over min kropp og hadde aldri klart å amme i offentlighet, fks i familieselskaper osv :S

mange meninger om ammine og takker for alle råd :)

men føler det er litt sånn "siden jeg led meg igjennom må du også!" holdninger ute og går, det er litt skammelig holdtning..



Anonymous poster hash: 6bb83...592
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hei TS her.

Det har eg slik at jeg har fått invilget planlagt keisersnitt pga angst, jeg sliter med angst i hverdagen og er varig ufør pga det.

jeg går daglig på medesiner mot angst, men tar nå ingenting fordi jeg vil ikke det skal påvirke fosteret.

men når jeg har født vil jeg begynne på mine medesiner så raskt som mulig, og da er det kanskje praktiskt å ikke amme?

jeg kan jo selfølgelig prøve mitt beste, men ser at flasken kansje vil være det beste for meg, jeg skjems veldig over min kropp og hadde aldri klart å amme i offentlighet, fks i familieselskaper osv :S

mange meninger om ammine og takker for alle råd :)

men føler det er litt sånn "siden jeg led meg igjennom må du også!" holdninger ute og går, det er litt skammelig holdtning..

Anonymous poster hash: 6bb83...592

Du kan fint velge ikke å amme. Morsmelk er best, men det blir mennesker av barn fostret opp på MME også :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg lurer fælt på en ting, kan man velge å ikke amme ungen sin?

Jeg er drektig i 3 måned og gruer meg fælt til ammingen, jeg har hele livet slitt med puppene mine, de har vært såre og øme, og eksremt følsome, jeg hater at noe kommer borti de.

jeg har sjekket brystene mine det er ikke noe i velen med de de bare er veldig overfølsome :S

hvis man velger å ikke amme vil de da slutte å produser melk, eller må man suge melken ut?

Anonymous poster hash: 6bb83...592

Ja det kan du men da må du regne med å oppleve lynsjestemning fra både helsesøstre og jordmødre og flust av ammeglade mødre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Amming er viktig for barnet! Brystene blir følsomme uansett. Ta deg sammen og gjør det som er best for babyen

Anonymous poster hash: 47eaf...19f

Skjerp deg da. Ts har jo sagt at hun kommer til å prøve å amme, men hun er redd hun ikke vil greie det pga overfølsomme brystvorter. Må vel være lov å gi seg om ammingen ikke går greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vi kan sikkert spikke fliser om hvorvidt det er en slags oppfordring når en bruker sier: gjør som du selv mener er best, det går helt bra, kommer med anekdotiske bevis om seg selv og babyen etc.

Faktum er at morsmelk gir babyen et langt bedre utgangspunkt enn morsmelk. Faktum er at mange spedbarnsliv ville bli reddet hvis flere ammet. Faktum er også at når man diskuterer amming på kvinneforum som dette, er man såpass redde for å støte folk som ikke kunne amme barnet sitt at man later som om "alt er greit".

Jeg synes det er langt bedre hvis man er ærlige om dette. Det betyr selvsagt ikke at man skal hetse kvinner som ikke ammer barna sine. Men det bør bety at man bør ha sterke medisinske hensyn som tilsier at amming er verre for barnet enn morsmelk, før man gir opp ammingen.

At man har "sensitive bryster" er en dårlig grunn for å gamble med et spedbarns helse. Å støtte opp holdninger som dette med "det gikk fint for meg, flaske er best, du bestemmer selv", synes ikke jeg er riktig.

Linken jeg la ved, hvor det står om et estimat på 720 dødsfall hos spedbarn hvert år, er ikke snakk om et u-land med sult og urent vann. Vi snakker om USA.

Anonymous poster hash: b34c6...621

Er mange fattige i usa. Gjerne du kan finne forskning fra nordeuropeiske land eller? Ikke for det. jeg er med på den at amming er best, men når ammingen blir en lidelse for mora og det faktisk kommer blod ut (det kan ihvertfall ikke være bra for babyen), så må man nesten få lov å gi seg

Endret av BettyBoop
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...