Gå til innhold

kan man velge å ikke amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer fælt på en ting, kan man velge å ikke amme ungen sin?

Jeg er drektig i 3 måned og gruer meg fælt til ammingen, jeg har hele livet slitt med puppene mine, de har vært såre og øme, og eksremt følsome, jeg hater at noe kommer borti de.

jeg har sjekket brystene mine det er ikke noe i velen med de de bare er veldig overfølsome :S

hvis man velger å ikke amme vil de da slutte å produser melk, eller må man suge melken ut?



Anonymous poster hash: 6bb83...592
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, så heter det ikke drektig.
For det andre vil man vel velge det som er best for barnet?
For det tredje, så kan man bruke brystpumpe for å få ut melken, man slipper å suge den ut.



Anonymous poster hash: 6fefe...3d5
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, drektig!

Ja selvfølgelig kan du selv velge om du skal amme eller ikke. Hvem ellers? Men jeg syns i hvert fall du burde prøve, kanskje går det greit likevel? Hvis ikke er det bare å slutte å gjøre det, da forsvinner melken av seg selv etter en stund. En kan få sprengfølelse i brystene i mellomtiden,

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å ikke amme, ja. For å stoppe melkeproduksjonen burde du binde opp brystene eller bruke en veldig stram bh eller topp. Du vil ha brystspreng i noen dager men så går det over. Å pumpe ut melka vil bare øke produksjonen så det skal man ikke gjøre.

Og selvsagt er morsmelk det beste for babyen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å ikke amme, ja. For å stoppe melkeproduksjonen burde du binde opp brystene eller bruke en veldig stram bh eller topp. Du vil ha brystspreng i noen dager men så går det over. Å pumpe ut melka vil bare øke produksjonen så det skal man ikke gjøre.

Og selvsagt er morsmelk det beste for babyen.

Eller du ber om piller fra legen eller sprøyte på barsel...

Anonymous poster hash: 45dd4...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du ber om piller fra legen eller sprøyte på barsel...

Anonymous poster hash: 45dd4...ae5

...som de helst ser at du ikke tar pga. bivirkningene....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...som de helst ser at du ikke tar pga. bivirkningene....

Svimmel i en ute eller to er null stress ;)

Anonymous poster hash: 45dd4...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart du kan, men jeg ville ha prøvd. Det er jo så bra for barnet, og kanskje det går bra :-)



Anonymous poster hash: fce56...80b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

Kanskje du endelig kan få et positivt forhold til brystene dine om du får til ammingen? :) Og om du misliker ammingen så er det ikke noe stress, det viktigste for babyen er jo en lykkelig mamma :) Men ikke tenk så mye på det, se hva som faller deg naturlig når babyen kommer. For meg forløp ammingen så naturlig og problemfri, kan hende at den gjør det for deg også. Og om det bare blir stress, smerter og problemer så kan du gå over til MME og flasker med god samvittighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg tenkte selfølgelig å prøve, men om det ikke går, vil jeg ikke bli tvunget om dere skjønner :)



Anonymous poster hash: 6bb83...592
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøffel

ja jeg tenkte selfølgelig å prøve, men om det ikke går, vil jeg ikke bli tvunget om dere skjønner :)

Anonymous poster hash: 6bb83...592

Ingen kan tvinge deg. Enkelte jordmødre maser fælt på barsel, og filmen "bryst er best" gikk omtrent på repeat på barselhotellet hvor jeg var etter mine fødsler. Men bare nikk og smil om det kommer jordmødre som absolutt skal gi deg ammeveiledning. Si "ja" og "ha" og "det skal jeg gjøre". Når dere kommer hjem så gjør du akkurat som du vil. Ikke bruk energi på diskusjoner med jordmødrene/barnepleierne/helsestasjonen.

Det er din kropp og du bestemmer, om du får mye smerter og gråter under ammingene, og går og gruer deg til hver amming, så er jo ikke det bra for babyen heller. Så lenge du går amming i møte med et åpent sinn og er villig til å prøve så kan du ikke gjøre så mye mer. Ikke bruk energi på å bekymre deg på forhånd :)

Endret av Trøffel
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du har hatt problemer med sensitive bryster før, betyr ikke det at det kjennes på samme måte når barnet ditt ammer. Morsmelk har store fordeler for barnet. Velger du å la være å amme, gir du barnet ditt et dårligere utgangspunkt enn det det kunne hatt. At noen kvinner ikke kan amme er leit. Da er morsmelk en erstatning. At noen kvinner som kunne ammet, gir opp før de har prøvd, er nesten uforståelig når du leser forskning om spedbarn og morsmelk.

Selvsagt kan ingen tvinge deg til å amme. Men at du velger det selv fordi du har "sensitive bryster", er ille.



Anonymous poster hash: b34c6...621
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sinnsykt såre pupper i 8 uker etter fødsel. Var helt rart å se de andre kose seg igjennom ammingen etter en uke.

Ville bare poengtere at det gir seg til slutt, selv om det kan ta lang tid når du prøver:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, drektig! Fantastisk! Du er ikke tilfeldigvis hestejente? Jeg hadde aldri giddi å amme, vil ikke ødelegge puppa mine på den måten!



Anonymous poster hash: 0c228...737
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ser du an. Men det går nok bedre enn du tror.

Anonymous poster hash: ea626...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, drektig! Fantastisk! Du er ikke tilfeldigvis hestejente? Jeg hadde aldri giddi å amme, vil ikke ødelegge puppa mine på den måten!

Anonymous poster hash: 0c228...737

Ødelegge puppene? Det stemmer ikke altså. Puppene kan bli "ødelagte" etter et svangerskap alene. Visst du bryr deg mer om hvordan brystene dine ser ut fremfor alle fordelene det har for barnet ditt bør du revurdere å i det hele tatt få barn ;-)

Anonymous poster hash: fce56...80b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går helt fint å la være å amme, det bestemmer du helt selv:)

Jeg forsøkte virkelig med nr 1, men det gikk bare ikke, det var så vondt, og babyen fikk ikke melk, men blod tilslutt. Hun gulpa faktisk blod etter ammeforsøk.

Har aldri vært så letta, som da jeg gikk over til flaske, og babyen faktisk ble mett og fornøyd og etter noen dager forsvant de grusomme smertene i puppene, og det ble gøy å være mamma, ikke bare vondt!

Da jeg ble gravid med nr 2 bestemmte jeg meg tildlig for at det ammehælvete skulle jeg ikke utsette meg selv for en gang til.

Sa ifra allerede på fødestua at jeg ville beholde BH på, og at den ikke skulle leggest til brystet.

Han fikk MME fra han vae 30 min gammel, og det fungerte helt fint.

Var selfølgelig noen jordmødre som "glemte" seg å ville gi meg ammeråd, men når jeg sa at han ikke skulle ammes, gikk det helt fint, og de ordent flakser og MME til oss.

Du er ikke en dårlig mamma om du velger flaske. De er fullgod næring til babyen. I tilegg har du faktisk kontroll på hvor mye de spiser, og du kan få hjelp av pappan til mating innimellom, så du kan får sovet litt, e.l.

Spørr du meg, er flaske bedre enn pupp.

Jeg var selv flaskebarn, og har klart meg helt utmerket, uten hverken mye sykdom eller noe allergier, og det samme har barna mine:)

Så gjør det du føler er best for deg!



Anonymous poster hash: fdc55...a7e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er viktig for barnet! Brystene blir følsomme uansett. Ta deg sammen og gjør det som er best for babyen

Anonymous poster hash: 47eaf...19f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...