Gå til innhold

NAV - "aktivitet likestilt med arbeid".? - foreldrepenger! -


Ninakanin

Anbefalte innlegg

Hvis du har hatt vesentlig høyere inntekt de siste 6-10 mnd så tar de vel utgangspunkt i det?

Det trodde jeg også.

Men jeg tar en telefon til nav når jeg er ferdig med eksamen. Tar de utgangspunkt i siste 6-10 mnd guffer jeg på med vakter i sommer, hvis ikke tar jeg det med ro :)

Skrev det originale innlegget for en måned siden, og hadde hatt to blå streker i bare noen dager og var full av spenning og spørsmål :) Vi trodde jo vi skulle streve ibett år til og at jeg måtte utredes omtrent, men vips der kom spiren :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Hvis mor er student og ikke har rett til foreldrepenger så får heller ikke far fedrekvote. Det eneste alternativet er da at han tar hele permisjonsperioden. Da får ikke mor noen ting, ikke heller engangsstønad.

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Anonymous poster hash: 844e2...646

Dette stemmer jo ikke!

Joda - han mister det som kalles fedrekvote og som ikke stiller krav til at mor er i jobb/aktivitet mens han tar ut permisjon. Men han kan jo ta ut felleskvoten (opptil 40/50 uker (100/80 %)), verre er det ikke. Det stilles da krav til at mor er i "aktivitet", jobb/studier. Han må ikke ta ut hele felleskvoten, han kan ta ut så lite (eller mye) som han ønsker.

Og engangsstønaden er ment som en "kompensasjon" for de 6 ukene som mor MÅ ta rett etter fødsel uansett om hun har rett på foreldrepenger eller ikke, og er dermed ikke noe som forsvinner om far skal ta permisjon.

§14-17 Engangsstønad - Rundskriv Morens rett til engangsstønad der far tar ut foreldrepenger

[Endret 6/09,7/12]

Mor får engangsbeløpet selv om far tar ut foreldrepenger basert på egen opptjening. Departementet uttalte følgende i Ot. prp. nr 56 (2008-2009):

”…Når det gjelder de ni ukene som er forbehold mor, mener departementet at disse ikke bør overføres til far der bare han har rett til foreldrepenger. De tre ukene mor skal ta ut før fødselen, er begrunnet i helsemessige forhold for kvinnen og fosteret. De seks ukene som skal tas umiddelbart etter fødselen, er forbehold mor av helsemessige årsaker.

Departementet foreslår å styrke fedres rettigheter ved å gå bort fra prinsippet om at fedrekvoten trekkes fra der bare far har rett til foreldrepenger. Denne gruppen fedre vil da få rett til hele perioden med unntak av de ni ukene som er forbeholdt mor…”

Engangsstønaden kan betraktes som en kompensasjon for at familien mister 6 uker av stønadsperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Hvis mor er student og ikke har rett til foreldrepenger så får heller ikke far fedrekvote. Det eneste alternativet er da at han tar hele permisjonsperioden. Da får ikke mor noen ting, ikke heller engangsstønad.

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Anonymous poster hash: 844e2...646

Stemmer at far ikke får fedrekvote og at far kan ta foreldrepenger så lenge mor oppfyller krav om aktivitet, men mor kan i tillegg få engangsstønad.... Engangsstønaden skal dekke utstyr til babyen pluss de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel som mor må ta permisjon. Alle mødre som ikke har rett på foreldrepenger har rett på engangsstønad (så lenge de er medlem i folketrygden på det tidspunkt barnet blir født)...

Anonymous poster hash: 38852...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare usikker på om du vet at det du vil få utbetalt i foreldrepenger regnes ut i fra det du har tjent de tre siste årene. Om du ikke har hatt noen inntekt utenom i år og det da ikke kommer til å bli så mye mer en 50 000 så vil jo utbetalingen bli marginal.

Anonymous poster hash: 9ac42...93a

Dette stemmer ikke, hovedregel ved beregning av foreldrepenger er at det er den inntekten du har ved permisjonsstart som legges til grunn. Har man variabel inntekt skal et lengre tidsrom enn siste 4 uker legges til grunn og det er da vanlig å regne snitt over siste 3,6 eller 9 mnd... Nav gjør alltid en skjønnsmessig vurdering og vurderer opp mot siste 3 år, men for de aller fleste vil det være inntekten ved permisjonsstart som er gjeldende..

Anonymous poster hash: 38852...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg blir helt paff av folk her!

Har ikke du vart på forumet lenge nok hehe? :D Lykke til med graviditeten! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke, hovedregel ved beregning av foreldrepenger er at det er den inntekten du har ved permisjonsstart som legges til grunn. Har man variabel inntekt skal et lengre tidsrom enn siste 4 uker legges til grunn og det er da vanlig å regne snitt over siste 3,6 eller 9 mnd... Nav gjør alltid en skjønnsmessig vurdering og vurderer opp mot siste 3 år, men for de aller fleste vil det være inntekten ved permisjonsstart som er gjeldende.. Anonymous poster hash: 38852...13d

Ja, det står noen eksempler på hvordan de beregner dette et eller annet sted på NAV sine sider (har ikke lenken her nå), og ut i fra det vil jeg akkurat i dette tilfellet anta at de kommer til å bruke inntekten ved permisjonsstart som gjeldende.

Anonymous poster hash: 00775...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...