Gå til innhold

NAV - "aktivitet likestilt med arbeid".? - foreldrepenger! -


Ninakanin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ganske heftig det studiet jeg tar nå, så det er det ikke kapasitet til. Men jeg venter ppå svar fra lånekassen på om jeg har hentet inn igjen det jeg ligger etter når forrige semester og dette blir regnet med :)

Hvor mye ligger du etter da? Er bare å ta eksamen som tilsvarer de studiepoengene du mangler. Hvis de på studiet ditt tillater det er det også mulig å konte eksamen, eller hva det nå heter.

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ligger du etter da? Er bare å ta eksamen som tilsvarer de studiepoengene du mangler. Hvis de på studiet ditt tillater det er det også mulig å konte eksamen, eller hva det nå heter.

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

Det blir også besvart i mailen jeg venter på :) jeg brøt av noen studier i Bergen for mange år siden, det er muligens det som lager litt krøll nå mht antall år støtte vs beståtte eksamener.

Men jeg stresser ikke, alt ordner seg :) Vi har jo levd på oppsparte midler og hans lønn (hadde et halvt år hvor begge bare studerte) en god stund nå, så det går greit. Var bare kjekt å vite hvilke muligheter jeg hadde, og jeg blir fort forvirret av generelle retningslinjer på offentlige nettsteder.. foretrekker å få noen til å forklare ting basert på erfaringer!

Kommer ofte gode råd med på kjøpet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ett års tid er han ferdig utdannet med master og vil få et hopp i lønn, så da går det seg ihvertfall til uten hjelp fra foreldre! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! Ikke bry deg om dem som mener man må planlegge hver eneste lille detalj før man blir gravid... Du er ikke alenemor engang, du har jo faktisk en samboer å støtte deg opp mot, så du er ikke så økonomisk på kjøret som folk skal ha det til her! :blomst:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, jeg skulle gi meg, men er for nysgjerrig:

Hvordan kom du frem til dette?

Engangsstønaden er på 38.750. De fleste har permisjon rundt ett år. You do the math. Og å basere seg på at foreldrene deres skal forsørge dere - skikkelig modent og ansvarlig.

Anonymous poster hash: 844e2...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engangsstønaden er på 38.750. De fleste har permisjon rundt ett år. You do the math. Og å basere seg på at foreldrene deres skal forsørge dere - skikkelig modent og ansvarlig.

Anonymous poster hash: 844e2...646

Ok...

Så det faktum at jeg jobber og tjener nok til å bygge meg opp stønad ifølge det folk referer til hos nav stemmer ifølge deg ikke?

Rimelig frekk tone på deg og.

Må være behagelig å gjemme seg bak anonymitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten! Ikke bry deg om dem som mener man må planlegge hver eneste lille detalj før man blir gravid... Du er ikke alenemor engang, du har jo faktisk en samboer å støtte deg opp mot, så du er ikke så økonomisk på kjøret som folk skal ha det til her! :blomst:

Takk, jeg blir helt paff av folk her!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...

Så det faktum at jeg jobber og tjener nok til å bygge meg opp stønad ifølge det folk referer til hos nav stemmer ifølge deg ikke?

Rimelig frekk tone på deg og.

Må være behagelig å gjemme seg bak anonymitet!

Det kommer jo an på hvor mye du jobber og det er jo ikke all verden i og med at du selv sier at det ikke er forenelig med studiet ditt.

Frekk tone på meg og? Hva mener du med det? Jeg kommer kun med fakta. Hold deg til reglene på forumet.

Anonymous poster hash: 844e2...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor mye du jobber og det er jo ikke all verden i og med at du selv sier at det ikke er forenelig med studiet ditt.

Frekk tone på meg og? Hva mener du med det? Jeg kommer kun med fakta. Hold deg til reglene på forumet.

Anonymous poster hash: 844e2...646

Takk det samme ;)

Jeg orker ikke å svare deg mer, du er åpenbart et troll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk det samme ;)

Jeg orker ikke å svare deg mer, du er åpenbart et troll.

Takk det samme? Jeg er ikke et troll. Og du bryter nok en gang reglene.

Anonymous poster hash: 844e2...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, jeg blir helt paff av folk her!

Sikkert bare misunnelige... Gratulerer så mye med graviditeten foresten :)

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engangsstønaden er på 38.750. De fleste har permisjon rundt ett år. You do the math. Og å basere seg på at foreldrene deres skal forsørge dere - skikkelig modent og ansvarlig.

Anonymous poster hash: 844e2...646

Men hvis pappaen er fulltidsansatt og student, kan vel han ta ut foreldrepenger?

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis pappaen er fulltidsansatt og student, kan vel han ta ut foreldrepenger?

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

Slik jeg har oppfattet ting slik de har blitt forklart vil jeg rekke å opparbeide meg nok rettigheter innen fødsel til å ha rett på foreldrepenger.

Barnefaren er i fulltidsjobb og vil også kunme rekke å tjene seg opp rettigheter innen barnet kommer.

Så helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor noen øser seg opp!

For all del, jeg kan ha blingset på en detalj eller misforstått noe, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis pappaen er fulltidsansatt og student, kan vel han ta ut foreldrepenger?

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

Nei. Hvis mor er student og ikke har rett til foreldrepenger så får heller ikke far fedrekvote. Det eneste alternativet er da at han tar hele permisjonsperioden. Da får ikke mor noen ting, ikke heller engangsstønad.

https://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+fødsel+og+adopsjon/Fedrekvote

Anonymous poster hash: 844e2...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har oppfattet ting slik de har blitt forklart vil jeg rekke å opparbeide meg nok rettigheter innen fødsel til å ha rett på foreldrepenger.

Barnefaren er i fulltidsjobb og vil også kunme rekke å tjene seg opp rettigheter innen barnet kommer.

Så helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor noen øser seg opp!

For all del, jeg kan ha blingset på en detalj eller misforstått noe, men...

Nei, ser ikke det storet problemet jeg heller. Men vi er jo tross alt på et kvinneforum:/

Anonymous poster hash: f12ad...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo et alternativ ja, at han tar alt så kan du fortsette å jobbe og studere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare usikker på om du vet at det du vil få utbetalt i foreldrepenger regnes ut i fra det du har tjent de tre siste årene. Om du ikke har hatt noen inntekt utenom i år og det da ikke kommer til å bli så mye mer en 50 000 så vil jo utbetalingen bli marginal.



Anonymous poster hash: 9ac42...93a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hatt vesentlig høyere inntekt de siste 6-10 mnd så tar de vel utgangspunkt i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet før jeg tok opp igjen studiene i høst etter to års pause. Men jeg tror vi har kommet frem til at vi får mest ut av støtten om jeg jobber meg opp rett på foreldrepenger, men at han tar ut alt. Så blir spørsmålet bare om jeg fortsetter med studier eller jobb etterpå, men det grubler vi på en stund til :) Flytter sannsynligvis ut av byen når han er ferdig med master og ds synker boutgiftene betraktelig i tillegg, så jeg tror det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...