Gå til innhold

Hygiene og småbarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er dette opplyst nok?

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/347150

Anonymous poster hash: 5474c...f87

Denne bør leses!

Jeg tror ikke litt større unger (som har lært å tørke seg skikkelig etter dobesøk og som ikke skvetter) trenger å vaske underlivet eller bytte truse hver dag. Mine gjør ikke det, og det lukter helt normalt av dem. De bytter heller ikke tynnsokker hver dag. Vinterstid her de feks som regel ullsokker utenpå og så lenge tynnsokkene ikke lukter tåfis eller skitne kan de godt bruke sokkene mer enn en dag.

Noen unger har kanskje løsere avføring, bæsjer hver dag og har problemer med å få tørket seg grundig? Da er det nok best å vaske seg daglig for å unngå lukt og sårhet.

Må ellers bare tilføye at jeg syns lukt av barnehud (feks på armene, i nakken, etc., ikke i rompa!) er fantastisk mye bedre enn lukten av dusjsåpe.

Personlig vasker jeg underlivet og bytter truse hver dag. Enkelte dager vasker jeg underlivet både morgen og kveld. :)

Anonymous poster hash: 4bdd4...ec1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig vasker jeg underlivet og bytter truse hver dag. Enkelte dager vasker jeg underlivet både morgen og kveld. :)

Skulle kanskje tilføyd at jeg ikke er så sikker på at dette er det beste for underlivet mitt. Kjenner av og til at jeg blir sår av vaskingen og må smøre meg med salver. Dette selv om jeg bruker såper beregnet på intimvask. Så selv om jeg liker å være veldig ren nedentil, er jeg slett ikke sikker på at dette er det beste for meg.

• Liker 2
Skrevet

Men det er bedre å bidra til søppel med truseinnlegg? :P

Truser er vel ikke det som tar opp størst plass i vaskemaskinen. Bedre å bruke håndklær flere ganger, ikke skifte sengetøy så ofte, gå med samme bukse mange ganger uten å vaske den osv hvis man er opptatt av ikke å vaske for mye.

Hvor ofte skifter du sengetøy og håndklær da?

Anonymous poster hash: f7425...050

Skrevet

Jeg leser om truseinnlegg av tøy her inne? Holder på å spy her jeg sitter..

For å bli litt mer seriøs? om barna våre...

De fleste her inne har vel barna sine i barnehage eller? La meg fortelle litt om hverdagen i barnehagen for dere som ikke vasker barna deres daglig..

Barna uten bleier går selv på do og tisser og tørker seg selv når man nærmer seg 4 år eller mer. Resultatet er ofte at noen barn lekker tiss på dosetet før eller etter og det blir liggende til nestemann som setter seg ned. Noen barn tørker bæsjen sin selv og får bæsj på fingrene og litt rundt omkring før det blir vasket vekk. Personalet vasker kanskje doen to ganger i løpet av en barnehagedag, men med avdelinger som rommer opptil 50 barn sier det seg selv at det blir litt bakterier i løpet av dagen .

Småbarna på avdelingene sitter tett ved siden av hverandre og klasser gjerne i håret og på klærne til personen ved siden av seg med fettete fingre av div. pålegg fra sine nistepakker eller varmmat. Noe klarer personalet å stoppe, noe blir ikke oppdaget før det er gjort.

Disse barna kommer hjem til dere og noen her inne ønsker ikke å vaske barna sine hver dag og lever med dette ..neste dag er det da gamle bakterier i rumpa til disse barna som ikke er vasket og som igjen sprer dette videre til de andre ved sine dobesøk. Ganske ufyselig synes jeg..

Med litt skylling av vann i håret på deres minste ,og litt rumpevask med intimsåpe, og rene klær må det da bli en bedre hverdag for barnet!! Og det er da barnet vi skal ta vare på eller hva?

Anonymous poster hash: 6f04e...9a4
  • Liker 5
Skrevet

Jeg leser om truseinnlegg av tøy her inne? Holder på å spy her jeg sitter..

For å bli litt mer seriøs? om barna våre...

De fleste her inne har vel barna sine i barnehage eller? La meg fortelle litt om hverdagen i barnehagen for dere som ikke vasker barna deres daglig..

Barna uten bleier går selv på do og tisser og tørker seg selv når man nærmer seg 4 år eller mer. Resultatet er ofte at noen barn lekker tiss på dosetet før eller etter og det blir liggende til nestemann som setter seg ned. Noen barn tørker bæsjen sin selv og får bæsj på fingrene og litt rundt omkring før det blir vasket vekk. Personalet vasker kanskje doen to ganger i løpet av en barnehagedag, men med avdelinger som rommer opptil 50 barn sier det seg selv at det blir litt bakterier i løpet av dagen .

Småbarna på avdelingene sitter tett ved siden av hverandre og klasser gjerne i håret og på klærne til personen ved siden av seg med fettete fingre av div. pålegg fra sine nistepakker eller varmmat. Noe klarer personalet å stoppe, noe blir ikke oppdaget før det er gjort.

Disse barna kommer hjem til dere og noen her inne ønsker ikke å vaske barna sine hver dag og lever med dette ..neste dag er det da gamle bakterier i rumpa til disse barna som ikke er vasket og som igjen sprer dette videre til de andre ved sine dobesøk. Ganske ufyselig synes jeg..

Med litt skylling av vann i håret på deres minste ,og litt rumpevask med intimsåpe, og rene klær må det da bli en bedre hverdag for barnet!! Og det er da barnet vi skal ta vare på eller hva?

Jeg tror folk som skifter truser annen hver dag ser an behovet litt. Tror ingen lar barnet sitt gå med bæsj i trusa eller i håret for den sak skyld.

• Liker 2
Skrevet

Litt av noen tilstander du mener det er i barnehagene... Her hos oss er de ikke 50 i hele barnehagen en gang, og de er likevel fordelt på to avdelinger. Hygienen er faktisk veldig bra også :)

Anonymous poster hash: 81d01...0e8

• Liker 2
Skrevet

Litt av noen tilstander du mener det er i barnehagene... Her hos oss er de ikke 50 i hele barnehagen en gang, og de er likevel fordelt på to avdelinger. Hygienen er faktisk veldig bra også :)

Jeg mener det ikke ut av det blå..jeg arbeider i storbarnehage. Hvordan vet du at hygienen er bra på alle barna som går i din barnehage? Strenge rutiner finnes i alle barnehager, men det blir ikke sjekket etter ethvert dobesøk, og det finnes minst et eller fler barn i alle barnehager som ikke følger den vanlige hygieneformen som vi egentlig liker å tro at folk gjør, dette går videre til de andre barna og du kan heller ikke bare se i håret på ditt minstebarn til enhver tid, at ingen har vært henpå med "skitne" hender. Beklager det blir jo bare å lure seg selv.

Jeg vil egentlig bare oppfordre alle foreldre til å ha litt vask hver dag på sine skjønne små, jeg blir veldig skeptisk i denne tråden når flere her mener at det absolutt ikke er nødvendig...dessuten når en her sier at sitt barn ikke er syk på flere år fordi de ikke er nøye med håndvasken, er jeg veldig lei meg på andre barn sitt vegne som har lite motstand og som er i lek med dette barnet ,og som blir syke stadig vekk. Det hjelper ikke på alle epidemier som starter rundt om i barnehagene og ikke minst i skolemiljøer.

• Liker 4
Gjest Riskjeks
Skrevet

Hvor ofte skifter du sengetøy og håndklær da?

Sengetøy annenhver uke, håndklærne bruker vi vel 3-4 ganger tipper jeg.

Vel, i mine barns barnehage er det bare litt over 30 barn, fordelt på 3 avdelinger. Har likevel ingen illusjoner om at det er gullende rent der hele tiden...

• Liker 1
Skrevet

Bra for de, men kjipt for de som blir smittet pga slaskete mennesker som sprer smitte pga elendig håndhygiene!

Altså, for å smitte noen må man selv være en smittekilde. Et barn som ikke er syk, kan ikke smitte noen. Dersom barnet blir utsatt for smitte uten å bli syk, er det fordi kroppen klarer å bryte ned viruset eller bakterien, ergo kan de ikke smitte videre.

Anonymous poster hash: dce62...6eb

• Liker 1
Skrevet

Altså, for å smitte noen må man selv være en smittekilde. Et barn som ikke er syk, kan ikke smitte noen. Dersom barnet blir utsatt for smitte uten å bli syk, er det fordi kroppen klarer å bryte ned viruset eller bakterien, ergo kan de ikke smitte videre.

Anonymous poster hash: dce62...6eb

Har du hørt om skjulte smittebærere? Man kan faktisk bære smitte videre selv om man selv ikke er syk. Har man f.eks bakterier på hendene og kommer i nærheten av noen med nedsatt immunforsvar så kan den med nedsatt immunforsvar bli syk selv om bæreren ikke blir det.

Håndhygiene er så utrolig viktig, og enkelt tiltak for å begrense f.eks norovirusepidimier. Hvorfor tror du det på sykehus er så nøye med håndvask mellom rommene? Jo, pga man bærer smitte selv om man ikke er syk selv. Ta f.eks på fødeavd så skal man vaske hendene før man tar opp en nyfødt baby, selv om man ikke er syk selv så kan man bære med seg noe som smitter den nyfødte.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er forholdsvis avslappet med hygiene, med noen unntak.

På sykehus er jeg veldig nøye, med sårhygiene er jeg veldig nøye og veldig obs på rått kjøtt.

Vasker ikke barnet i ansiktet med såpe på vinteren, kun vann. Og vi bader en gang i uken. Kun såpe i håret, hendene og rumpen.

Anonymous poster hash: de98b...7f4

Skrevet

Bades ca hver 4 dag, skifter truse annenhver dag. Har ikke behov for noe mer og har aldri opplevd noe lukt

Anonymous poster hash: 75dc6...9c5

Oj. Jeg trodde "alle" skiftet truse hver dag... barn som voksen :/

• Liker 1
Skrevet

Har du hørt om skjulte smittebærere? Man kan faktisk bære smitte videre selv om man selv ikke er syk. Har man f.eks bakterier på hendene og kommer i nærheten av noen med nedsatt immunforsvar så kan den med nedsatt immunforsvar bli syk selv om bæreren ikke blir det.

Håndhygiene er så utrolig viktig, og enkelt tiltak for å begrense f.eks norovirusepidimier. Hvorfor tror du det på sykehus er så nøye med håndvask mellom rommene? Jo, pga man bærer smitte selv om man ikke er syk selv. Ta f.eks på fødeavd så skal man vaske hendene før man tar opp en nyfødt baby, selv om man ikke er syk selv så kan man bære med seg noe som smitter den nyfødte.

Nå er det en gang sånn at man aldri blir kvitt de som ikke vasker seg på hendene. Selv den vanlig mann i gata kan ikke å vaske seg skikklig på hendene. Dessverre så må de med nedsatt immunforsvar beskytte seg selv. Kjipt, men sånn er det. Forøvrig er norovirus også dråpesmitte og man vil derfor aldri bli kvitte smitte selv med grundig håndvask.

Skrevet

Nå er det en gang sånn at man aldri blir kvitt de som ikke vasker seg på hendene. Selv den vanlig mann i gata kan ikke å vaske seg skikklig på hendene. Dessverre så må de med nedsatt immunforsvar beskytte seg selv. Kjipt, men sånn er det. Forøvrig er norovirus også dråpesmitte og man vil derfor aldri bli kvitte smitte selv med grundig håndvask.

Man vil såklart aldri bli helt kvitt smitte, men man kan redusere faren betraktelig ved god håndhygiene.

Skrevet

Oj. Jeg trodde "alle" skiftet truse hver dag... barn som voksen :/

Man må jo begynne som barn for å få inn vanen...

• Liker 2
Skrevet

Vi skifter truse på vår barn hver dag, fordi det lett kommer tisseflekker på. Trusene er derfor møkkete selv om det ikke synes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...