Gå til innhold

Hygiene og småbarn

Fremhevede innlegg

Gjest Whitestripes
Skrevet

Med olje i vannet gjør det ingenting :)

Jenta mi lukter veldig fort, så hun sitter i stampen noen minutter minst annen hver dag, helst hver dag. Bader ordentlig 1-2 ganger i uka :)

Anonymous poster hash: 2dc13...8ea

Olje hjelper mot tørr hud, og det er det. Veldig mange flere barn lider av astma og allergier i dag enn før, og overdreven renslighet er en del av problemet. Vi vasker både oss selv og klærne våre for mye.

Og det er da en kjent sak at man har andre rutiner for dusj/bad/kroppsvask på småbarn enn på voksne. Barn har sartere hud, og de skal opparbeide et sterkt immunforsvar. I tillegg svetter de ikke, har ikke utflod eller menstruasjon. Da sier det seg selv at man ikke trenger følge samme regime som en voksen.

At man lærer barn vanlig håndhygiene er en selvfølge, men dusjing hver dag, er unødvendig for små barn.

Det er jo helt borti natta å dra inn egen hygiene i debatten. Voksne og barn har ikke samme behov for dusj/bad.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skifter ikke hver dag selv heller med mindre jeg har mensen eller noe form for utflod. Anonymous poster hash: 75dc6...9c5

Seriøst?! Yuck.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenkte det samme. Man kan ikke sammenlikne hvor fort eller hvordan voksne lukter i forhold til små barn. Voksne svetter, kvinner har ofte utflod, vi har mens og vi har kroppshår. Barn har ikke noe av dette.

Snakk om å skyte spurv med kanon. Små barn klarer seg fint med lett vask nedentil daglig, i tillegg til dusj eller bad et par ganger i uka. At man vasker hender og ansikt er en selvfølge. Ærlig talt, for en hønsegård det er her inne.

Barn svetter de også. Og de får urin -og bæsjrester i underlivet, akkurat som voksne. Det hjelper ikke bare å tørke seg med papir.

Å vaske seg en gang i døgnet, burde være overkommelig for de fleste.

Anonymous poster hash: dc854...d0f

• Liker 2
Skrevet

Så grunnen til at du bruker truseinnlegg, er fordi du ikke orker å skifte truse hver dag?

Hva er det med verden? ;)

så det er eneste grunnen til at folk bruker truseinnlegg, mener du?

Noen har faktisk såpass mye utflod at man nærmest på skifte truse hver time(ja jeg overdriver sikkert litt, men du skjønner greia) , og da sier det seg selv at det er bedre å bruke truseinnlegg.

Anonymous poster hash: de6f7...b0b

Gjest Whitestripes
Skrevet

Barn svetter de også. Og de får urin -og bæsjrester i underlivet, akkurat som voksne. Det hjelper ikke bare å tørke seg med papir.

Å vaske seg en gang i døgnet, burde være overkommelig for de fleste.

Barnehagebarn svetter i små mengder, men det lukter ikke som voksen svette. At man vasker nedentil om det er urinlukt eller bæsjrester, er jo noe en hver apekatt forstår. Poenget er overrenslighet, som ikke er bra for noen. Overkommelig er ikke poenget mitt i det hele tatt.

• Liker 5
Skrevet

Olje hjelper mot tørr hud, og det er det. Veldig mange flere barn lider av astma og allergier i dag enn før, og overdreven renslighet er en del av problemet.

Såvidt meg bekjent er årsakene til astma og allergi delvis genetiske og delvis pga ukjente miljøfaktorer (som miljøgifter i luft, vann, næringsmidler osv).

Det var i middelalderen man trodde man ble syk av å vaske seg. I 2014 trodde jeg folk var litt mer opplyste.

• Liker 2
Skrevet

så det er eneste grunnen til at folk bruker truseinnlegg, mener du? Noen har faktisk såpass mye utflod at man nærmest på skifte truse hver time(ja jeg overdriver sikkert litt, men du skjønner greia) , og da sier det seg selv at det er bedre å bruke truseinnlegg. Anonymous poster hash: de6f7...b0b

Da burde man også vaske seg oftere enn annenhver dag, don't you think?

• Liker 2
Skrevet

Hva skjer hvis man ikke bytter truse hver dag?

Anonymous poster hash: f7425...050

Da kommer dodraugen og tar deg…

Vi fikk informasjon på sykehuset om at vi kunne bade hver dag.

Og tenke selv, det kan man ikke.

Anonymous poster hash: 4033c...160

• Liker 2
Gjest Whitestripes
Skrevet

Såvidt meg bekjent er årsakene til astma og allergi delvis genetiske og delvis pga ukjente miljøfaktorer (som miljøgifter i luft, vann, næringsmidler osv).

Det var i middelalderen man trodde man ble syk av å vaske seg. I 2014 trodde jeg folk var litt mer opplyste.

Tror du skal google dette, før du kaller andre uopplyste. Overdreven vasking er det jeg snakker om, ikke alminnelig hygiene.

• Liker 2
Skrevet

Tror du skal google dette, før du kaller andre uopplyste. Overdreven vasking er det jeg snakker om, ikke alminnelig hygiene.

Den er jeg med på. Men i denne tråden opprettholder jo enkelte ikke alminnelig hygiene en gang...

• Liker 4
Gjest Whitestripes
Skrevet

Den er jeg med på. Men i denne tråden opprettholder jo enkelte ikke alminnelig hygiene en gang...

Da er vi nok ikke så uenig likevel ;)

I følge denne artikkelen skal man også være forsiktig med å bruke for mye olje til småbarn:

http://www.klikk.no/foreldre/baby/article701017.ece

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg er litt overrasket over at barna sover med truse på. Jeg har alltid lært at huden trenger å puste, så her er det ingen truse under pysjen.

Anonymous poster hash: dce62...6eb

Samme her, jeg ble også overrasket over at "alle" sover med truse! Gjør dere det selv? :klo: Jeg sover alltid uten truse, trodde det var vanlig...

Mine barn bader nesten hver dag, hvis ikke de bader, hjelper jeg dem og vasker dem med klut i ansiktet og i skrittet/rumpa. De går på do selv, bare minsten som trenger hjelp med å tørke seg etter å ha gjort nummer to (4 år gammel).

• Liker 1
Skrevet

Som voksen skifter jeg truse hver dag, og vasker ansikt, underliv og under armene hver dag. Dusjing skjer derimot hver andre til tredje dag. Om mennesker ikke vasker seg på disse plassene og påstår de luker godt er det enten pga overdreven bruk av parfyme eller fordi medmennesker ikke tørr si skikkelig i ifra. For dere lukter, Spesielt når vi kommer inn på do etter dere.

Anonymous poster hash: e3fc4...342
  • Liker 6
Skrevet

Så grunnen til at du bruker truseinnlegg, er fordi du ikke orker å skifte truse hver dag?

Hva er det med verden? ;)

Jeg liker ikke å vaske klær mer enn nødvendig for å spare strøm og også miljøet - det er det med verden. :)

Anonymous poster hash: f1952...b52

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg liker ikke å vaske klær mer enn nødvendig for å spare strøm og også miljøet - det er det med verden. :)

Men det er bedre å bidra til søppel med truseinnlegg? :P

Truser er vel ikke det som tar opp størst plass i vaskemaskinen. Bedre å bruke håndklær flere ganger, ikke skifte sengetøy så ofte, gå med samme bukse mange ganger uten å vaske den osv hvis man er opptatt av ikke å vaske for mye.

• Liker 3
Skrevet

Men det er bedre å bidra til søppel med truseinnlegg? :P

Truser er vel ikke det som tar opp størst plass i vaskemaskinen. Bedre å bruke håndklær flere ganger, ikke skifte sengetøy så ofte, gå med samme bukse mange ganger uten å vaske den osv hvis man er opptatt av ikke å vaske for mye.

Jeg bruker håndklær flere ganger, skifter ikke sengetøy så ofte, bruker samme bukse mange ganger osv.

Og truseinnleggene er av tøy.

• Liker 3
Skrevet

Med truseinnlegg varer trusa en måned.

Anonymous poster hash: b4520...a75

Skrevet

Jeg liker ikke å vaske klær mer enn nødvendig for å spare strøm og også miljøet - det er det med verden. :)Anonymous poster hash: f1952...b52

Truser og sokker tar ikke opp så stor plass i vaskemaskinen. Det er som Riskjeks sier, sengetøy og håndklær som utgjør hoveddelen. Da er det bedre å kjøre fulle vasker (ha nok truser og sokker til å spare opp litt slittentøy).

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker håndklær flere ganger, skifter ikke sengetøy så ofte, bruker samme bukse mange ganger osv.Og truseinnleggene er av tøy. Anonymous poster hash: f1952...b52

Prøver å ikke forestille meg lukten...(som du sikkert ikke merker selv)...

• Liker 4
Skrevet

Hørt om å være hysterisk ?

Anonymous poster hash: 75dc6...9c5

Er ikke hysterisk å gå med rent undertøy.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...