Gå til innhold

Monstrums Tenketank


Monstrum

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Sola de skrev:

Åååå. En sånn vil jeg og ha! Har bare en digital en uten noen finesser.

Da høres slyngen ut som et bedre alternativ :Nikke: Får du barnet foran eller bak deg da?

Bærer foran eller på hofta :)
Så hvis jeg skal ha henne på ryggen må jeg bruke sele. Forhåpentligvis kan jeg gjøre det når jeg blir i form til lengre turer :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Monstrum skrev:

Bærer foran eller på hofta :)
Så hvis jeg skal ha henne på ryggen må jeg bruke sele. Forhåpentligvis kan jeg gjøre det når jeg blir i form til lengre turer :jepp:

Formen vil komme rasende fort. Om du finner en fast løype. Gå litt lenger for hver dag. Vil kjennes lettere og lettere for hver gang. Eller ha med busskort eller penger til bussbillett med deg, så du kan gå så langt du orker for så ta bussen hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sola de skrev:

Formen vil komme rasende fort. Om du finner en fast løype. Gå litt lenger for hver dag. Vil kjennes lettere og lettere for hver gang. Eller ha med busskort eller penger til bussbillett med deg, så du kan gå så langt du orker for så ta bussen hjem igjen.

Hahahahah, bussen går to, maks tre ganger i døgnet her, så den belager jeg meg ikke på :hoho: 
Det største problemet til nå har vært at mini nekter vogn med mindre hun sover i den. Så de gangene jeg har gått så lenge at hun har våknet har det endt med at jeg har måttet dytte tom vogn hjem og bært ungen på armen :glare:  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Monstrum skrev:

Hahahahah, bussen går to, maks tre ganger i døgnet her, så den belager jeg meg ikke på :hoho: 
Det største problemet til nå har vært at mini nekter vogn med mindre hun sover i den. Så de gangene jeg har gått så lenge at hun har våknet har det endt med at jeg har måttet dytte tom vogn hjem og bært ungen på armen :glare:  

Du bor skikkelig på landet du da :ler:

Det blir litt tricky da. Men når hun blir for stor til den vogna hun nå har, så kanskje i en trille det vil bli lettere og hun vil jo sikkert synes hele verden er superspennende å se på også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sola de skrev:

Du bor skikkelig på landet du da :ler:

Det blir litt tricky da. Men når hun blir for stor til den vogna hun nå har, så kanskje i en trille det vil bli lettere og hun vil jo sikkert synes hele verden er superspennende å se på også :)

Ja, har byttet til sportsdel, så ryggen kan settes opp så hun sitter litt, og det går greit en liten stund :) Men hun er egentlig for liten, ikke sterk nok i mage/rygg til å sitte selv enda, så hun blir fort sliten og "siger" sammen så hun sitter vondt.
Så foreløbig får det bli "soveturer", også håper jeg kanskje å ordne barnevakt litt et par ettermiddager i uka. Da blir det å gå skikkelig utfor komfortsonen i så fall. Får se om jeg tør :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Monstrum skrev:

Ja, har byttet til sportsdel, så ryggen kan settes opp så hun sitter litt, og det går greit en liten stund :) Men hun er egentlig for liten, ikke sterk nok i mage/rygg til å sitte selv enda, så hun blir fort sliten og "siger" sammen så hun sitter vondt.
Så foreløbig får det bli "soveturer", også håper jeg kanskje å ordne barnevakt litt et par ettermiddager i uka. Da blir det å gå skikkelig utfor komfortsonen i så fall. Får se om jeg tør :P

Skaff deg hund. Da må du ut på tur flere ganger om dagen :hund:Og mini får verdens beste lekekompis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Sola de skrev:

Skaff deg hund. Da må du ut på tur flere ganger om dagen :hund:Og mini får verdens beste lekekompis :)

Har lyst! Kanskje en dag :) Akkurat nå har jeg hverken råd eller lov til dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Monstrum skrev:

Har lyst! Kanskje en dag :) Akkurat nå har jeg hverken råd eller lov til dyr

Kanskje med jobb og ny bolig det blir en mulighet :sol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! I dag har vært en på-farten dag, så nå har jeg endelig fått lagt Mini og spist megaforsinka middag. Det er på sånne dager jeg er glad for at jeg setter av en dag i blant for å lage "ferdigmat" Så i dag ble det hjemmelagde kyllingkjøttboller, brokkoli og søtpotet. :spise:

Jeg fant fint nydelig garn i dag, til halv pris... Ble med meg... Eh. Noen... nøster hjem. :sjenert:  Nå må jeg bare finne ut hva jeg skal lage av det! Noe til Mini tenker jeg :Nikke: Er jo snart høst og vinter og kaldt! *rettferdiggjøre, rettferdiggjøre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, _marielle_ skrev:

Hva slags garn kjøpte du? :) 

Drops Air!   :rodmer:
Har kikket litt på gratisoppskriftene til Drops og det er en del fine med det garnet altså :Nikke: Men lurer litt på sånn "hel-lue" hvis du skjønner hva jeg mener? Altså sånn som dekker hele hodet og halsen, og man bare ser ansiktet? Men tror kanskje jeg må ha noe tynnere garn til det, redd det ikke blir tett nok med Air siden det er så stort.
Også var det aller meste hvitt da, så det var ikke så gjennomtenkt :P
Hmm. Kosepledd kanskje? :vetikke: Fant oppskrifter på jakker og, men det har jeg aldri strikket før så får se om jeg våger begi meg ut på det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det garnet tror jeg passer best til teppe eller genser, siden det er tjukt og luftig. Er du på ravelry? Der er det masse masse oppskrifter, og du kan lage prosjektsider og holde oversikt over hva du har strikka og sånn. Masse inspirasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, _marielle_ skrev:

Det garnet tror jeg passer best til teppe eller genser, siden det er tjukt og luftig. Er du på ravelry? Der er det masse masse oppskrifter, og du kan lage prosjektsider og holde oversikt over hva du har strikka og sånn. Masse inspirasjon :) 

Nei fader, Cloud heter det. Utgående garn.
Har kikket litt på Ravelry, men altså, jeg sliter nok med å forstå norske strikkeoppskrifter :P Men visste ikke at man kunne holde oversikt sånn! Det må jeg se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du lager en profil, så kan du opprette prosjekter, legge inn hva slags garn du bruker, notater og bilder og sånn, og linke til oppskrift. Ganske kjekt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble sittende oppe alt for lenge i går, med litt strikking og litt lesing/dokumentarseing. Egentlig vet man det jo. Spis mer plantebasert! Men det virker liksom så mye enklere med prossesert rødt kjøtt. Det går fortere.
Jeg tror jeg må bli flinkere på å bruke bittelitt tid på å forberede, skrelle, skjære opp, så det er enklere å ta de gode valgene. Det betyr ikke at jeg aldri noensinne skal spise kjøtt igjen, men litt mer plantebasert hadde vært bra for meg.

Kurset begynner på mandag, og jeg tror jeg har fått kursmateriell i posten i dag. Så vi skal ut å handle snart, og når jeg kommer hjem skal jeg se litt gjennom ting og sette meg inn i det. Jeg gjør dette for meg selv, men også mye for Mini. Hun spiser mer selv nå, og nærmer seg sterk nok til å sitte og spise sammen med meg Jeg vil gi henne et godt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var kursoppstarten? 😊

Jeg er ganske god på å spise plantebasert når jeg er bare meg, men mannen vil helst ha kjøtt, kjøtt og mere kjøtt :riste: Men jeg trumfer gjennom med 1-2 veggismiddager i uka da. Noen av favorittene mine er alle typer supper (restegrønnsaker, linser, krydder, buljong og matfløte eller kokosmelk, moses med stavmikseren), og gryter type curry, dal eller chili med linser, kikerter eller bønner.

https://runningonrealfood.com/vegan-sweet-potato-peanut-stew/

Denne er en favoritt her (jeg bruker rosiner i stedet for dadler og skipper gjerne frisk koriander siden det ikke er så lett å få tak i alltid og ganske dyrt), servert med couscous :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En stund siden jeg har skrevet nå, men de dagene her har bare vært... blæh.

Både jeg og mini har vært syke, eksen er en fjott, og alt har egentlig bare gått på tverke. Men nå! I dag har jeg bestemt meg for at det skal bli bedre! Jeg har nemlig startet morgenen med å pakke opp pakkene jeg hentet på posten i går. Resultatet av min fikk-igjen-på-skatten shopping :nigo:
Masse, masse fint treningstøy til meg, litt klær til mini, og litt spennende matvarer. Fant kalorifri sjokoladesaus blant annet, håper det kan funke greit når søtsuget tar overhånd. Alle klærne passet, bortsett fra to topper som jeg helt bevisst kjøpte en størrelse for liten. Det var til og med farger på noe av det! Jeg som alltid bruker svart og mørkeblått :P 

Var i møte med barnevernet tidligere i uka, og vi skal se litt på muligheten for besøkshjem. Altså noen som kan passe Mini litt fast. Situasjonen med eksen og familien der er komplisert, så de utgår litt egentlig. Men jeg må finne en måte å løse det på når jeg begynner i jobb igjen, noen som kan hente i barnehagen osv. Og så hadde det vært veldig greit med et par timer på ettermiddagen i blant, enten til trening eller husarbeid. Det sitter litt langt inne, det gjør det. Men noe må vi jo gjøre.

Ellers er saksbehandleren helt enig i at det er lurt å vurdere flytting, og hun synes det var veldig positivt at jeg har tatt tak i ting med Roede-kurs. Hun er så flott! Det er deilig å føle at noen har troa på deg, at barnevernet ikke bare er noe stort og skummelt som kommer for å stjele ungen din.
Kursstart har gått greit! FAen jeg har glemt å sette ut søpla!! Snakkes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for sein med søpla :glare: Supert, er jo bare en mnd til det blir hentet igjen, og den dunken er stappfull! Får smiske med naboene, det blir en del papp og papir altså:

Kurs ja! Det har gått greit, det første jeg har lært er at jeg tydeligvis har spist altfor lite, i et forsøk på å gå ned i vekt.  Energibehovet mitt ble regnet til 2700 kalorier, og jeg har spist ca 1200 en god stund. Som har resultert i sprekker, selvfølgelig. Nå skal jeg ligge på 1700, så får vi se. Det jeg er mest fornøyd med er egentlig dagboka på nett, der jeg registrerer mat. De har delt inn maten i Ja, Litt, og Obs-mat, som du får beskjed om når du registrerer det. Så får man en "score" på kostholdet sitt etter hvert, der 10 er best. Kan gå inn å se hva som påvirker scoren, feks for mye fett ift karbohydrater, ikke nok kalsium, ikke nok vann osv. Hadde 10 to dager på rad, og.. eh, ikke like bra i går. Døyver stress og følelser med fett gitt...
Men det var i går! Har ikke fått trent så mye heller, men to febersjuke og snufsete har ganske enkelt ikke orket.

Hvem skulle trodd at man klarte å skrive en halv novelle etter to dagers fravær? :klo::fnise:

 

Ha en fin dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer en del dritt nå, både på kg (faktisk), men mest på privaten. Så tar en pause noen dager (lenger enn det klarer jeg vel ikke holde meg unna :P) , men snoker nok rundt i noen dagbøker :blomst:

Og seriøst folkens: få barn med noen som ikke er fullstendig  *styggeordher* 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hannemor76

Vet hvor vanskelig det er å slutte å spise sjokolade. I alle fall når man virkelig prøver, da er det jo alt man tenker på. :fnise:

Prøv gjerne med sukkerfritt, men for min del blir søtsuget bare verre av det. De få ukene jeg klarer meg uten er de jeg lever på grovt brød, avokado, egg osv. Mye fett, men sunt fett. :)

Håper ting(drittet) roer seg hos deg snart. Det er virkelig ikke alltid lett når man skal sammarbeide om barn. 1000 kameler skal svelges sammen med stoltheten. 

Håper du har hatt en fin helg!

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...