Gå til innhold

Redd for å fortelle familien om graviditet og navn


Tanuki

Anbefalte innlegg

Jentenavn: Misheel, Narzaya, Badma, Bayara, Oyun, Tuya, Saran, Chimeg, Altan, Sonam, Dolma

Guttenavn: Batar, Ganbat, Todrol, Temujin, Tsende, Erdene, Altai , Jamukha,

Det er noen av de faa som jeg vet om, i tillegg kan de fleste av navnene bli kombinert, saa de fleste fra Mongolia har lange navn, selvom vi vil velge et kort et. En annen vri er at farens fornavn blir barnets etternavn.

Nå skal jeg være helt ærlig. Greit nok at man vil være spesielle og originale, men jeg syntes ikke det er særlig snilt at foreldrenes ønske om originalitet gå foran hensynet til et barn. Skulle dere bosatt dere i Mongolia hadde det vært helt annerledes.

Prøv å tenke litt på den som skal bære navnet også (ikke minst når denne skal søke jobb, som flere her har nevnt).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dere er fryktelige egoistiske som ikke gir barnet ett norsk navn i tillegg til det mongolske så den stakkars ungen ikke ender opp med å bli diskriminert hele livet. Vi tenkte på det når vi navnga vårt barn for han eget beste. Han har nå utenlandskt fornavn og etternavn, men norskt mellomnavn. Det er faktisk ungen sitt beste dere burde sette i høysetet her og ikke dere selv.



Anonymous poster hash: eb5c0...c79
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar:) Til dere som bekymrer dere veldig for at barnet ikke skal faa jobb pga navnet; takk for omtanken, men et Mongolsk navn blir det uansett. Jeg er klar over at folk med utenlandske navn kan faa problemer med a faa seg jobb, men vi snakker om +20 aar i fremtiden!

Jeg maa fortelle familien om graviditeten for eller senere, saa tenker jeg hopper i det saa snart vi vet om det er gutt eller jente. Gleder meg masse til a bli mamma, selvom det kommert til a bli et slit, men vi skal klare det. Igjen takk for flotte svar og innspill :biggrin:

Da foreslår jeg at du gir barnet to fornavn, så kan han velge hvilket han vil bruke i jobbsammenheng når han blir eldre.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i blandet forhold selv - og er veldig klar på at et barn skal ha norsk fornavn og utenlandsk mellomnavn, for barnets beste... Tør ikke satse på at Norge har endret seg i forhold til diskriminering når barnet skal ut i jobb, selv om det er lov til å håpe...

Ønsker dere lykke til med barnet. Håper dere også tenker på tiden etter studietiden og hvordan dere skal få til å stifte familie i Norge, ikke alt er så enkelt som man kanskje tror... Ville anbefalt deg å begynne å lese litt på UDI sine sider. Om du må reise til Norge først for å begynne jobbe/tjene penger mens "pappaen" er igjen i Sør-Korea fordi dere ikke har fått innvilget visum for han vil nok det også bli en ganske tøff periode...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere er fryktelige egoistiske som ikke gir barnet ett norsk navn i tillegg til det mongolske så den stakkars ungen ikke ender opp med å bli diskriminert hele livet. Vi tenkte på det når vi navnga vårt barn for han eget beste. Han har nå utenlandskt fornavn og etternavn, men norskt mellomnavn. Det er faktisk ungen sitt beste dere burde sette i høysetet her og ikke dere selv.

Anonymous poster hash: eb5c0...c79

Diskriminert hele livet?? ok, jeez

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminert hele livet?? ok, jeez

Slik er virkeligheten, desverre. Enten du liker det eller ei burde du ikke la det gå ut over barnet ditt.

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i blandet forhold selv - og er veldig klar på at et barn skal ha norsk fornavn og utenlandsk mellomnavn, for barnets beste... Tør ikke satse på at Norge har endret seg i forhold til diskriminering når barnet skal ut i jobb, selv om det er lov til å håpe...

Ønsker dere lykke til med barnet. Håper dere også tenker på tiden etter studietiden og hvordan dere skal få til å stifte familie i Norge, ikke alt er så enkelt som man kanskje tror... Ville anbefalt deg å begynne å lese litt på UDI sine sider. Om du må reise til Norge først for å begynne jobbe/tjene penger mens "pappaen" er igjen i Sør-Korea fordi dere ikke har fått innvilget visum for han vil nok det også bli en ganske tøff periode...

ja, er klar over reglene til UDI, kjenner en norsk dame med koreansk mann som sliter med det. Et annet par jeg kjenner endte opp med a flytte til Sverige siden da ville det bli lettere for mannen a faa oppholdstilatelse i Norge etterpaa. Saa er fult klar over at det ikke er lett, uansett er det noe vi maa gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminert hele livet?? ok, jeez

Det skal jeg love deg. Helt fra barnehagen kommer dette merkelige navnet til å være noe andre barn hakker på. Stakkars barn, tenk på barnet, ikke dere selv!!!

Anonymous poster hash: a4506...28a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordomsfulle dere er. Dette er jo bare tull. Herregud unger i Norge i dag har jo så mye forskjellige navn. Synes dere alle burde gå i dere selv og jobbe med fordommene deres. Sier faktisk mye mer om dere enn om TS.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordomsfulle dere er. Dette er jo bare tull. Herregud unger i Norge i dag har jo så mye forskjellige navn. Synes dere alle burde gå i dere selv og jobbe med fordommene deres. Sier faktisk mye mer om dere enn om TS.

NEI, det sier mer om deg enn noe annet! Du bor tydeligvis under en stein om du ikke har fått med deg at de med utenlandske navn ikke får jobb ol. Det har vært hovedoppslag i mange aviser både på nett og på tv, at noen ikke har fått med seg det syntes jeg er veldig merkelig.

Du følger tydeligvis ikke så mye med i hva som skjer i samfunnet vi lever i.

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI, det sier mer om deg enn noe annet! Du bor tydeligvis under en stein om du ikke har fått med deg at de med utenlandske navn ikke får jobb ol. Det har vært hovedoppslag i mange aviser både på nett og på tv, at noen ikke har fått med seg det syntes jeg er veldig merkelig.

Du følger tydeligvis ikke så mye med i hva som skjer i samfunnet vi lever i.

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

JEG har utenlandsk navn! Og jeg har aldri hatt noe problemer med det. Snarere tvert imot. Har fått med meg at det er en del som sliter med å få jobb, men det er mange som får jobb også. Gode jobber. Om som TS sier så kan mye skje på 20 år. Nordmenn må rett og slett gå i seg selv og slutte å være så forbanna fordomsfulle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er nå mobbingen, en annen ting er å gå gjennom livet og måtte stave navnet sitt HVER ENESTE GANG, samt den der "Åja lille Klumphgu ja... si meg, er det gutt eller pike?".

Å ha en mongolsk navn i Norge vil gjøre det unødvendig vanskelig og knotete for ungen. Jeg forstår at barnefar ønsker å videreføre sin kulturarv til barnet sitt, men jeg syntes det er fryktelig synd at fars behov for å markere seg skal gå på bekostning av barnet.

Hvorfor ikke ha to navn, et mongolsk og et norskt, så kan barnet velge selv når det kommer i alder?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har utenlandsk navn! Og jeg har aldri hatt noe problemer med det. Snarere tvert imot. Har fått med meg at det er en del som sliter med å få jobb, men det er mange som får jobb også. Gode jobber. Om som TS sier så kan mye skje på 20 år. Nordmenn må rett og slett gå i seg selv og slutte å være så forbanna fordomsfulle.

Selv om DU ikke har problemer med diskriminering, så betyr det at det ikke finnes? Har undersøkelser som er blitt gjort opp gjennom årene bare på moro skyld eller?

Anonymous poster hash: a3639...35c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er nå mobbingen, en annen ting er å gå gjennom livet og måtte stave navnet sitt HVER ENESTE GANG, samt den der "Åja lille Klumphgu ja... si meg, er det gutt eller pike?".

Å ha en mongolsk navn i Norge vil gjøre det unødvendig vanskelig og knotete for ungen. Jeg forstår at barnefar ønsker å videreføre sin kulturarv til barnet sitt, men jeg syntes det er fryktelig synd at fars behov for å markere seg skal gå på bekostning av barnet.

Hvorfor ikke ha to navn, et mongolsk og et norskt, så kan barnet velge selv når det kommer i alder?

Klumphgu :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG har utenlandsk navn! Og jeg har aldri hatt noe problemer med det. Snarere tvert imot. Har fått med meg at det er en del som sliter med å få jobb, men det er mange som får jobb også. Gode jobber. Om som TS sier så kan mye skje på 20 år. Nordmenn må rett og slett gå i seg selv og slutte å være så forbanna fordomsfulle.

Hvordan skal du få alle nordmenn til å gå i seg selv og slutte å være så fordomsfulle, da? Det går ikke det, skjønner du! Da er du bare naiv.

Det er fler og fler innvandrere som legger til et norsk navn til sitt vanlige navn fordi de blir diskriminert. Har du virkelig ikke fått med deg noe av det der? Hvor har du oppholdt deg de siste 10 åra? :sjokkert:

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumphgu :fnise:

Jeg bare klasket håndflaten ned på tastaturet ;)

Endret av Alice123
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De utenlandske navne-eksempelene var ihvertfall IKKE pene. :(



Anonymous poster hash: fd8d6...5b0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere burde vurdere et internasjonalt navn iallefall. Trenger jo ikke være Per eller Kari, men f.eks Alexander, Felix, David eller lignende?



Anonymous poster hash: 210fa...850
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentenavn: Misheel, Narzaya, Badma, Bayara, Oyun, Tuya, Saran, Chimeg, Altan, Sonam, Dolma

Guttenavn: Batar, Ganbat, Todrol, Temujin, Tsende, Erdene, Altai , Jamukha,

Det er noen av de faa som jeg vet om, i tillegg kan de fleste av navnene bli kombinert, saa de fleste fra Mongolia har lange navn, selvom vi vil velge et kort et. En annen vri er at farens fornavn blir barnets etternavn.

Dersom ungen nå skulle vokst opp i Mongolia, hadde vel disse navnene vært utmerket. Men stakkars unge som vokser opp i Norge og heter Dolma eller Todrol ....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...