Gå til innhold

Redd for å fortelle familien om graviditet og navn


Tanuki

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 25 år og venter barn med samboeren min. :danse: Når det gjelder forholdet vårt kan jeg absolutt ikke klage, vi gleder oss begge til å bli foreldre og støtter hverandre. Problemet er at jeg gruer meg noe helt vanvittig til å fortelle foreldrene mine om graviditeten og om navnet vi har valgt til barnet. :(

Jeg har akkurat blitt ferdig med min bachelorgrad, og skal nå begynne på master. Samboeren min studerer ved samme universitet som meg, og jobber en del i tillegg. Kort sagt, vi vet at det ikke kommer til å bli lett å ha barn samtidig som vi studerer, men vi støtter hverandre og heldigvis bor og studerer vi i S-Korea hvor det er litt lettere å få økonomien til å gå rundt. MEN, jeg her helt sikker på at foreldrene mine vil si jeg er dum, naiv etc. fordi jeg skal ha barn nå. Ville ikke blitt overrasket om de ba meg ta abort. :( :( :(
Kusina mi ble gravid da hun var 25, uten å ha en stabil jobb, og null utdanning, i tillegg hadde ikke den Australske mannen hennes noen skills eller utannelse, eller oppholdstilatelse i Norge, noe som fikk de fleste i familien til å mene at hun var dum som fikk barn i en sånn situasjon. Det endte med at moren hennes kjøpte leilighet til dem, møbler, TV etc. Nå betalter hun barnehage for dem og en del annent. Derfor gruer meg til å fortelle at jeg er gravid, jeg er redd for at de kommer til å sammenlikne meg med kunsina mi, og få meg til å føle meg dum som har barn nå.
Sist men ikke minst. Samboeren min er fra Mongolia, og har veldig lyst til at barnet skal ha et mongolsk navn, noe jeg syntes er helt ok, særlig siden vi planlegger å bosette oss i Norge så fort vi er ferdige med studiene. Desverre er jeg helt sikker på at alle i familien vil protestere. De vil insistere på et norsk navn, fordi de mener at det liksom er for dumt med utradisjonelle navn. Det samme skjedde da mannen til kusina mi ville at datteren deres skulle hete Ocean, hele familien gikk i mot dem og presset dem til å gi ungen et Norsk navn.
sukk....vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget her, og beklager for å skrive så mye, bare tenker på dette hele tiden, og greier ikke å få ro. Noen som har vert i samme situasjon?? :sjokkert:
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bare hoppe i det.

Hvis de setter seg på bakbeina så gir du beskjed om at det er uaktuelt med abort, endre navn osv uansett hva de kanskje skulle komme med.

Andre råd har jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff vanskelig men du må bare hoppe i det ja. Har selv en vanskelig svigerfamilie. Prøv å ignorere all dritten de kommer med og hold fast på deres egne meninger, ikke la dere presse :)



Anonymous poster hash: 6de04...3f0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell om barnet med stolthet og engasjement, type " vi gleder oss så til dere blir besteforeldre". Har de noe annen formening så si høflig at dette er deres valg og de ikke har noe med det. De kan enten glede seg med dere eller holde stilt :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si noe om navnet før barnet er født! Vanskeligere for folk å si kjipe ting om navnevalg når barnet er født og har fått navnet. Skjønt, er dem frekke nok får dere vel høre. Lykke til! :)

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt og holdent deres valg, jeg ville bare sagt at sånn er det og ikke brydd meg om deres reaksjon. Kan kanskje være lurt og ikke røpe navnet før barnet er født? Vanskeligere og protestere på navnet da :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke si noe om navnet før barnet er født! Vanskeligere for folk å si kjipe ting om navnevalg når barnet er født og har fått navnet. Skjønt, er dem frekke nok får dere vel høre. Lykke til! :)

Helt enig her. Hold navn-valget hemmelig frem til etter fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Ang navn.

Velg nå et norskt navn om dere skal bo i Norge. Det gjør livet hans lettere med tanke på jobbsøknader og slikt seinere.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang navn.

Velg nå et norskt navn om dere skal bo i Norge. Det gjør livet hans lettere med tanke på jobbsøknader og slikt seinere.

Må si jeg delvis støtter denne, men det kommer jo an på navnet da selvsagt. Om det godt er noe som kan funke på norsk ser jeg ikke problemet.

Hva angår at de synes du er dum, naiv osv. vis at du klarer dette selv med å ikke ta i mot noen hjelp, hverken gaver eller penger. Spør de hvorfor så sier du det jo bare som det er at du nekter å ta i mot gaver fra noen som synes du er dum og naiv.

Anonymous poster hash: 00d18...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang navn.

Velg nå et norskt navn om dere skal bo i Norge. Det gjør livet hans lettere med tanke på jobbsøknader og slikt seinere.

Ja, eller eventuelt norsk mellom navn..:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til en datter som ble gravid i utlandet med en samboer derfra (ikke europeisk), og som akkurat var ferdig med studier men ikke jobb, så ville jeg heller hatt andre bekymringer:

- Skal du føde i Sør-Korea? Har du forsikring som dekker det, da? Din vanlige studentforsikring inkluderer ikke slike ting.

- Skal du jobbe deg opp rettigheter i forhold til å få betalt svangerskapspermisjon? Da må du være ansatt i et norsk firma slik at du er medlem av pensjonskassa og betaler skatt til Norge. Har du bodd lenge i utlandet? Fortsatt medlem av pensjonskassa?

- Skal din samboer få seg jobb i Norge, må han enten ha en arbeidsgiver som garanterer ham jobb med inntekt over 500 000 i året, og som søker arbeidstillatelse på vegne av ham, eller så må han søke om opphold/familiegjenforening fra utlandet, mens du befinner deg i Norge. Sistnevnte tar tid, LANG tid! Her må du vise til inntekt over 280 000 kr (tror jeg det var), slik at du kan forsørge ham.

Mitt barnebarn har et navn som 3,2,1 eller færre har, i følge SSB, og det synes jeg bare er kult!



Anonymous poster hash: e8e50...bb0
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal dere være småbarnforeldre i Sør-Korea og kombinere det med å være studenter, hvem skal ta seg av barnet?



Anonymous poster hash: e8e50...bb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og skal dere være småbarnforeldre i Sør-Korea og kombinere det med å være studenter, hvem skal ta seg av barnet?

Anonymous poster hash: e8e50...bb0

Skal studere ja, vi skal ta oss av barnet, med hjelp fra en barnepike. Blir ikke lett, men syntes det er viktig a bli ferdig med studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mamma til en datter som ble gravid i utlandet med en samboer derfra (ikke europeisk), og som akkurat var ferdig med studier men ikke jobb, så ville jeg heller hatt andre bekymringer:

- Skal du føde i Sør-Korea? Har du forsikring som dekker det, da? Din vanlige studentforsikring inkluderer ikke slike ting.

- Skal du jobbe deg opp rettigheter i forhold til å få betalt svangerskapspermisjon? Da må du være ansatt i et norsk firma slik at du er medlem av pensjonskassa og betaler skatt til Norge. Har du bodd lenge i utlandet? Fortsatt medlem av pensjonskassa?

- Skal din samboer få seg jobb i Norge, må han enten ha en arbeidsgiver som garanterer ham jobb med inntekt over 500 000 i året, og som søker arbeidstillatelse på vegne av ham, eller så må han søke om opphold/familiegjenforening fra utlandet, mens du befinner deg i Norge. Sistnevnte tar tid, LANG tid! Her må du vise til inntekt over 280 000 kr (tror jeg det var), slik at du kan forsørge ham.

Mitt barnebarn har et navn som 3,2,1 eller færre har, i følge SSB, og det synes jeg bare er kult!

Anonymous poster hash: e8e50...bb0

Har forsikring (koreansk) som dekker fødsel og andre medisinske ugifter, og ja, jeg er medlem i folketrygden.Siden jeg studerer har jeg ikke tenkt til a ta noen svangerskapspensjon, uansett er feriene her ganske lange. Har ingen illusjoner om at det kommer til a bli lett a bosette seg i Norge, men vi maa gjennom prosessen uansett.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang navn.

Velg nå et norskt navn om dere skal bo i Norge. Det gjør livet hans lettere med tanke på jobbsøknader og slikt seinere.

Siden barnet kommer til a vokse opp i Norge, med norsk spraak og kultur, kommer vi til a gi et navn fra samboeren min sitt hjemland. Det syntes jeg er helt ok, og rettferdig. Med tanke paa jobb er det da ikke bare navn som har noe a si, saa det bekymrer meg ikke:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Med tanke paa jobb er det da ikke bare navn som har noe a si, saa det bekymrer meg ikke:)

Så fort man heter et unorskt navn blir man fort sortert ut av bunken med søknader. Bare sånn til info..

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet kommer til a vokse opp i Norge, med norsk spraak og kultur, kommer vi til a gi et navn fra samboeren min sitt hjemland. Det syntes jeg er helt ok, og rettferdig. Med tanke paa jobb er det da ikke bare navn som har noe a si, saa det bekymrer meg ikke:)

Ganske spesielt at du driter i om ungen blir diskriminert pga navn må jeg si? Sikker på at du er moden nok til å få barn?

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barnet kommer til a vokse opp i Norge, med norsk spraak og kultur, kommer vi til a gi et navn fra samboeren min sitt hjemland. Det syntes jeg er helt ok, og rettferdig. Med tanke paa jobb er det da ikke bare navn som har noe a si, saa det bekymrer meg ikke:)

Det har nok mer å si enn du tror er jeg redd..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi barnet ett mongolsk og ett norsk navn. Det vil reflektere bakgrunnen, og være enklere forbarnet selv. Klart foreldrene dine vil ha MYE å si om denne situasjonen, men er du voksen nok til å få barn og forsørge det selv, er du voksen nok til fortelle det og stå for det.

Har dere tenkt å gifte dere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...