Gå til innhold

Redd for å fortelle familien om graviditet og navn


Tanuki

Anbefalte innlegg

En venn av meg var født i Norge av norsk mor og iransk far. Dvs han hadde vokst opp her, hadde journalistutdannelse og snakket selvsagt helt flytende norsk. Han brukte over ett år på å i et hele tatt bli kalt inn på intervju. Og det skjedde først etter han sendte en søknad om navneendring til et mer norsk navn, da fikk han jobb på en mnd. Jeg sier bare, for ditt barns beste, velg noe som også fungerer på norsk. Det er masse diskriminering og fremmedfrykt i arbeidslivet i Norge. Hvor såret hadde dere ikke blitt hvis ditt barn når han/hun er 18 søker om å endre/fjerne det navnet dere valgte og velger et norsk navn selv. Vil du ikke være med og velge der navnet barnet skal ha resten av livet?

Anonymous poster hash: a4506...28a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal studere ja, vi skal ta oss av barnet, med hjelp fra en barnepike. Blir ikke lett, men syntes det er viktig a bli ferdig med studiene.

Jeg sier ikke dette for å være ekkel, men jeg tror du bør stikke fingeren i jorda og innse (de fremtidige) realitetene.

Selv om dere får en såkalt sovebaby så er det slitsomt å få en baby. Du kommer mest sannsynlig å sove lite og oppstykket, og hjernen kommer til å være så stappfull av babydetaljer at å studere samtidig vil være svært vanskelig, med mindre du går på et veldig enkelt studie. Og kombinasjonen masterstudie+Sør Korea gir meg inntrykket at så ikke er tilfelle.

En annen ting du bør ta innover deg først som sist er at "life as you know it is over".

Og klart det er viktig å bli ferdig med studiene, men når man velger å få barn så er det faktisk barnet som er viktigst, særlig den første tiden. Prioriteringsrekkefølgen vil være baby, baby, baby, baby, baby og så deg. Og selv om planen er at pappaen skal bidra like mye så kommer det ikke til å bli sånn, uansett hvor likestilte dere i utgangspunktet er.

Hvis jeg var deg ville jeg belaget meg på å utsette studiene et år først som sist, så slipper du å utsette deg selv, og ikke minst babyen, for å ikke strekke til, på noe plan.

Tro meg, du skjønner ikke hva du har begitt deg ut på før du sitter der med bustehår og puppen ute på endte time et par dager etter du har kommet hjem fra sykehuset ;)

Når det er sagt så gjør alle seg forskjellige erfaringer. Mine erfaringer er dog basert på å få en enkel baby som har sovet mye, spist godt og grått svært lite.

Endret av Frøken Vims
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med statsborgerskap til ungen om den blir født i sør korea?

Leste om en norsk gutt som ble født på ferie i spania og fikk spansk statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 65fde...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å gå fint! Alt går, vi er flinke til å tilpasse oss nye situasjoner. Om du føler foreldrene dine dømmer deg etter kusina di sitt opplegg, så kan dere bare gå inn i det og bevise det motsatte.

Når det gjelder navn: skal dere bo i Norge, så sørg for at barnet har norsk etternavn. Som et annet innlegg påpeker; det er dessverre en viss diskriminering i norsk arbeidsliv. Tenk over dette. Hva med å ha et mongolsk mellomnavn, mens fornavn og etternavn er norske? Eller mongolsk fornavn, norsk mellomnavn og norsk etternavn? Jeg ville nok prøvd å holde fast ved noe av det mongolske også. I visse sammenhenger er det en styrke og karakter at man har en mer internasjonal bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt marokkansk og fikk et arabisk navn. Bårde fornavn og etternavn. Det har ødelagt masse for meg. (Er gutt). I voksen alder har jeg tatt etternavnet til den norske siden av familien og lagt til et norsk fornavn (navnet til oldefaren min). Irriterer meg fortsatt at jeg ikke har hatt et norsk navn fra starten. Jeg er norsk, det er her er ble født og har vokst opp.

Hver så snill og la barnet få et norsk navn.



Anonymous poster hash: b6cab...390
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norsk fornavn og arabisk etternavn og har aldri opplevd noen form for diskriminering pga navnet mitt. Potensielle arbeidsgivere har bare vært nysgjerrig på hvor etternavnet mitt kom fra og de har utelukkende vært positive til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste om en norsk gutt som ble født på ferie i spania og fikk spansk statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 65fde...2cb

Det er i så fall bare tøv, alle som har enten norsk mor eller norsk far har krav på norsk statsborgerskap, etter 2006.

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Statsborgerskap/Statsborgerskap-for-barn/

Anonymous poster hash: 153f2...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du forteller det så må du være selvsikker, positiv, stolt og trygg på deg selv! Ikke gi den rom til å tvile på beslutningen dere har tatt, hvis de er som du beskriver dem vil de utnytte en hver form for sårbarhet som du viser, til å fremme sin mening. Bare mann deg opp til å si det, og ikke godta at de tviler og stiller seg negativt til dette, dersom dere virkelig har bestemt dre for å få dette barnet nå :) Tenk godt i gjennom hvordan dere vil løse alle praktiske utfordringer som flytting, barnepass, økonomi osv. for de kommer sikkert til å spørre om det.. Lykke til :)



Anonymous poster hash: d90b0...9c4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar:) Til dere som bekymrer dere veldig for at barnet ikke skal faa jobb pga navnet; takk for omtanken, men et Mongolsk navn blir det uansett. Jeg er klar over at folk med utenlandske navn kan faa problemer med a faa seg jobb, men vi snakker om +20 aar i fremtiden!

Jeg maa fortelle familien om graviditeten for eller senere, saa tenker jeg hopper i det saa snart vi vet om det er gutt eller jente. Gleder meg masse til a bli mamma, selvom det kommert til a bli et slit, men vi skal klare det. Igjen takk for flotte svar og innspill :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ville valgt et dobbeltnavn der det er et norsk og et Mongolsk navn.



Anonymous poster hash: bc669...98c
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med baby i vente. Eg veit ikkje kva et mongolsk navn er (altså eksempler), men eg syns det er naturlig at barnet får et navn som speilar hans fars kultur.

Framstå som trygg og glad når du forteljer om babyen, uansett betyr de lite kva alle andre syns.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke velge et norsk navn side dere skal bo i Norge? Synes det er trist med alle de rare navnene som foreldrene gir barna sine nå til dags...



Anonymous poster hash: a364f...194
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt marokkansk og fikk et arabisk navn. Bårde fornavn og etternavn. Det har ødelagt masse for meg. (Er gutt). I voksen alder har jeg tatt etternavnet til den norske siden av familien og lagt til et norsk fornavn (navnet til oldefaren min). Irriterer meg fortsatt at jeg ikke har hatt et norsk navn fra starten. Jeg er norsk, det er her er ble født og har vokst opp.

Hver så snill og la barnet få et norsk navn.

Anonymous poster hash: b6cab...390

Du kan jo endre fornavnet ditt slik at du får et norsk navn...

Anonymous poster hash: a364f...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er et typisk mongolsk navn? Sånn, Thomas/Marius/Elise/Marie er vanlige norske navn, hva er vanlige mongolske navn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan dere ikke velge et norsk navn side dere skal bo i Norge? Synes det er trist med alle de rare navnene som foreldrene gir barna sine nå til dags...

Anonymous poster hash: a364f...194

Vi skal bo i Norge ja, men faren er tross alt ikke Norsk, derfor vil vi at barnet skal ha et navn som reflekterer farens kultur. Det er ikke snakk om at barnet skal ha et spesielt eller fancy navn for morro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bo i Norge ja, men faren er tross alt ikke Norsk, derfor vil vi at barnet skal ha et navn som reflekterer farens kultur. Det er ikke snakk om at barnet skal ha et spesielt eller fancy navn for morro skyld.

Utrolig at dere ikke tar hensyn til barnet! Selv om det er lenge til han/hun skal søke jobb så kommer den dagen.

Om noen skal kalle inn en person til jobbintervju og må velge mellom Ole-Henrik og Ocean tror jeg jeg vet hvem som blir innkallt.

Noen foreldre er så opptatt av at de skal være "spesielle" at de glemmer at dette faktisk går ut over en uskyldig unge. SYND! Noen burde heller bli voksne og se konsekvenser FØR de blir gravide!

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er et typisk mongolsk navn? Sånn, Thomas/Marius/Elise/Marie er vanlige norske navn, hva er vanlige mongolske navn?

Jentenavn: Misheel, Narzaya, Badma, Bayara, Oyun, Tuya, Saran, Chimeg, Altan, Sonam, Dolma

Guttenavn: Batar, Ganbat, Todrol, Temujin, Tsende, Erdene, Altai , Jamukha,

Det er noen av de faa som jeg vet om, i tillegg kan de fleste av navnene bli kombinert, saa de fleste fra Mongolia har lange navn, selvom vi vil velge et kort et. En annen vri er at farens fornavn blir barnets etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentenavn: Misheel, Narzaya, Badma, Bayara, Oyun, Tuya, Saran, Chimeg, Altan, Sonam, Dolma

Guttenavn: Batar, Ganbat, Todrol, Temujin, Tsende, Erdene, Altai , Jamukha,

Det er noen av de faa som jeg vet om, i tillegg kan de fleste av navnene bli kombinert, saa de fleste fra Mongolia har lange navn, selvom vi vil velge et kort et. En annen vri er at farens fornavn blir barnets etternavn.

Jeg hadde seriøst valgt er mer nøytralt fornavn, ettersom barnet skal vokse opp og antageligviis leve store i deler av livet sitt i Norge.

Ikke bare snakker vi om dette med jobbsøking (som mange i denne tråden har vært innom), men hvordan i huleste skal man uttale de navnene der? I dine eksempler klarer jeg heller ikke se forskjell på guttenavn og jentenavn.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentenavn: Misheel, Narzaya, Badma, Bayara, Oyun, Tuya, Saran, Chimeg, Altan, Sonam, Dolma

Guttenavn: Batar, Ganbat, Todrol, Temujin, Tsende, Erdene, Altai , Jamukha,

Det er noen av de faa som jeg vet om, i tillegg kan de fleste av navnene bli kombinert, saa de fleste fra Mongolia har lange navn, selvom vi vil velge et kort et. En annen vri er at farens fornavn blir barnets etternavn.

Ja, det er jo flott på en unge som skal vokse opp i Norge! Stakkars!

Vet du hva mobbing er? Hvordan det føles for små barn å bli mobbet? Hvordan det føles for en voksen å bli diskriminert fordi foreldrene ville være spesielle?

Hvorfor må dere gjøre ting som ikke er til barnets beste? For dere kan umulig mene at det er til barnets beste å få et navn som Todrol eller Chimeg?!?! Idiotisk og egoistisk!

Anonymous poster hash: e1bef...1d7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...