Ciara Skrevet 25. august 2014 #1261 Skrevet 25. august 2014 ...på den måten får Mafalda slappet av litt også.
Mafalda Skrevet 26. august 2014 Forfatter #1262 Skrevet 26. august 2014 Avslapning, ja... *drømme* smittogsmule.jpg Kom an, Smitt! Smulis venter på deg................................ Der er de jo, selveste originalene! Så søte! Jeg har jo tippet at smitt kommer før september har startet, så nå er det ikke lenge igjen, og jeg har en skikkelig-skikkelig følelse av det altså! Jeg tenker; Når du har fått så mange barn, så bør jo hvertfall en til komme før termindato.. Sånn for statistikkens skyld altså. Enig i det! Men det spørs nok om ikke Ciaras før-termindato, eller rundt der, er det aller mest sannsynlige. Jaja, vi får snart fasiten, om det nå blir sånn eller slik. Det kjipeste hadde vært om han faktisk kom 1.september. Hva hadde vært vitsen med det, liksom? Da kunne han like gjerne sørget for en uke til med fred og ro. Eller skal vi si, "fred og ro"? "Snev av OCD", flicka? Nå lo jeg godt! Oi, her er det jo føding snart! Hva skjer?!? Jeg var jo nettopp i sjokk over at dere skulle ha barn nr seks, og her er det straks termin! Ikke sant... synes i grunnen det har gått ganske fort. Ikke sånn superfort, det er det bare andres svangerskap som gjør, men relativt radig likevel. De seige ukene midt på sommeren, da jeg både hadde vært gravid lenge og det fremdeles var lenge igjen, gikk på et vis de også- og nå på slutten har det bare rast av gårde. Minner meg om at jeg kanskje burde begynne å pakke litt snart. Vi har jo ingenting annet på stell, så en bag ville vært greit. Ett stressmoment mindre, i hvert fall! Jeg ser den med barnehageplassgaranti når man faktisk føder i august og ungen dermed skal begynne når alle andre unger har sluttet. Jeg var så teit at jeg trodde garanti var garanti, alle maste jo så om det når jeg forbannet overtermingåing til januar - men det er jo bare tull! Noen må jo slutte for at bolla skal få plass, og....hvem slutter i januar? Ingen. Ihvertfall ikke i Oslo ser jeg for meg. Mitt eneste håp er at disse som flytter hit og dit fra Oslo plutselig slutter da i en småbarnsavdeling og så vips så er jeg fus i køen. Barnehagetull altså..............jeg vil ikke ha kontantstøtte(med mindre den tilsvarer lønna mi, da blir jeg gledelig hjemme altså, ikke meg imot). Eller altså; blir det kontantstøttetvang må pent mannen maile jobben og varsle hjemmegåing med unge siden mor faktisk er den som tjener mest. Jeg tenker at januar ikke er heeeelt håpløst. Når det først ikke er sommerbarn (og dere helst vil unngå ulønnet permisjon), er det i alle fall hakket bedre enn november eller mars. Men, ideelt er det jo ikke, og som du sier: noen må jo slutte eller gå over til stor avdeling. Og som folk sikkert er griselei av å høre: jeg hater hele 1. september-opplegget! Joda, tanken om lovfestet plass var god. Men i praksis var det faktisk mye enklere før. Nå søker jo alle på 1. august, også de som egentlig ikke hadde tenkt å la småtten begynne i barnehage da. Og alt av jordmødre og fødeavdelinger og helsestasjoner får smake ettervirkningen av at alle vil ha vår- og sommerbarn. Snart er det vel knapt unger igjen med bursdag i 2. halvdel av året. Og da har man bare tatt ett problem (mangel på barnehageplasser) og byttet ut med en syk datofiksering. Snakker om problemløsning! ************* Nå er mor passe mentalt utladet her... Etter morgenkaoset vårt satt jeg igjen med to unger: SnillVimsen og Smule. SnillVimsen skulle kjøres til et sted der han skal gjennomgå noen tester (vil ikke være for konkret her, men la oss si det sånn at de mistankene jeg har hatt i årevis, om at han har flere utfordringer enn Hvermannsen, antagelig viser seg å stemme. En lang og kronglete prosess, med mye ups and downs og bekymringer...). Ett stykk biltur med Dype Samtaler med bekymret gutt. Deretter skulle Smule til helsestasjonen. Hun showet og var blid og fornøyd, helt til stikket kom- og da var hundreogett ute. De ville gjerne ha henne i barnehagen selv om hun kom sent, men så sovnet hun i bilen og jeg måtte levere gråtende unge igjen. Nå venter jeg bare på telefon om å hente SnillVimsen og kjøre ham til skolen. Og så får jeg vel en halvtime hjemme før jeg skal hente Smule klokka ett for å gå på sangkurs. For en dag. Storebarnsbekymringer og småbarnstårer i skjønn forening, og aller mest tid i bilen. Vel vel. HK-jenta hadde første fløytetime i går (den som kræsjer med balletten, noen som har noen magiske triks her?), og etterpå var hun som førsteklassinger flest: kunne ikke dy seg, men MÅTTE gjøre alle leksene på ukeplanen. Det er spennende med skolestart! Spennende for Susain også, som har sine første forseringstimer i dag. Hun får ta engelsk ett år opp på en annen skole, så det blir travelt for henne- men hun trives jo med det, og som en ekstrabonus kan hun hente HK-jenta på SFO på tirsdager! Kommer godt med når Smitt må henge med på Smules sangkurs etter hvert. Kjenner allerede på bekymringen om at han kommer til å måtte bruke vel mye tid i bilen, han også Så... ja. Ingen tegn til snarlig fødsel, selv om det var mye murringer og rariteter i natt også. Men det er kanskje like greit, akkurat i dag Smule har for øvrig lagt seg til en skummel vane med å stå opp i firetiden og rømme fra senga vår, så i natt måtte vi lukke døra inn til soverommet for å unngå at rømlingen klatrer opp trappe og setter seg til å bade i skåla med vann til Dyret. Oh, happy times! Vakkert høstvær er det, da, i det minste! Det er en fin tid i året Smitt blir født på, såpass mye er sikkert! Gleder meg allerede til mørke høstkvelder med regn på vindusruta og Champions League-hymnen på TV. Og muligens litt rødt i glasset Ha en flott tirsdag, folkens. Ukas glemte dag, er det ikke det de sier?
Mafalda Skrevet 26. august 2014 Forfatter #1263 Skrevet 26. august 2014 Hah, forresten er jeg gift med en illojal fillemann! Er ikke noe av poenget med pappaperm at fedrene skal få kjørt seg litt? Kjenne på hvor slitsomt det er å gå hjemme med baby? Vel, Gubben har nå jobbet i to uker og lengter allerede tilbake til "late permisjonsdager". Det var visstnok mye mindre stress med spinnvill unge som krevde tur tre ganger om dagen og konstant oppsyn resten av tiden. Så der fikk jeg den, det neste året er det jeg som er heldig og han som er sliten, nemlig. (og selv om det var fristende, klarte jeg å motstå impulsen til å påpeke at noe av det kanskje hang sammen med husarbeidsfrekvensen. Ti poeng for å unngå den verste kjerringfella, null poeng på likestillingsbørsen. Hmpf. Men jeg trodde oppriktig at de fleste pappaer skulle få sjokk av permisjonen, men altså: ikke min. Flaks igjen!)
missdior Skrevet 26. august 2014 #1264 Skrevet 26. august 2014 Jeg har ikke ord. Blir sliten bare av å lese alt du styrer med om dagen, du gale, høygravide kvinne!
Ciara Skrevet 26. august 2014 #1265 Skrevet 26. august 2014 Hah, forresten er jeg gift med en illojal fillemann! Er ikke noe av poenget med pappaperm at fedrene skal få kjørt seg litt? Kjenne på hvor slitsomt det er å gå hjemme med baby? Vel, Gubben har nå jobbet i to uker og lengter allerede tilbake til "late permisjonsdager". Det var visstnok mye mindre stress med spinnvill unge som krevde tur tre ganger om dagen og konstant oppsyn resten av tiden. Så der fikk jeg den, det neste året er det jeg som er heldig og han som er sliten, nemlig. (og selv om det var fristende, klarte jeg å motstå impulsen til å påpeke at noe av det kanskje hang sammen med husarbeidsfrekvensen. Ti poeng for å unngå den verste kjerringfella, null poeng på likestillingsbørsen. Hmpf. Men jeg trodde oppriktig at de fleste pappaer skulle få sjokk av permisjonen, men altså: ikke min. Flaks igjen!) Satte kaffen i halsen her, trodde du skrev "fittemann". Og jeg er så barnslig at jeg faktisk ler ennå Men til det jeg har uthevet - dette er et uløselig problem. Har noen noen tips? 1
Gjest AllisHagtorn Skrevet 26. august 2014 #1266 Skrevet 26. august 2014 Satte kaffen i halsen her, trodde du skrev "fittemann". Og jeg er så barnslig at jeg faktisk ler ennå Men til det jeg har uthevet - dette er et uløselig problem. Har noen noen tips? Har bare vulgære kommentarer på lager nå, du skal slippe. Men angående husarbeid må du nesten utdype. Mener du det uløselige problemet at Ciaramannen ikke ser hybelkaninene og de moste smulene på gulvet på like lang avstand som deg?
Mafalda Skrevet 26. august 2014 Forfatter #1267 Skrevet 26. august 2014 Jeg har ikke ord. Blir sliten bare av å lese alt du styrer med om dagen, du gale, høygravide kvinne! Uff ja, det tar litt av om dagen... Men, jammen godt jeg har permisjon, i det minste! Ellers skulle det vært et salig kaos her Satte kaffen i halsen her, trodde du skrev "fittemann". Og jeg er så barnslig at jeg faktisk ler ennå Men til det jeg har uthevet - dette er et uløselig problem. Har noen noen tips? "Fittemann"! Neida, så ille er det ikke. Lurer forresten på hvordan en fittemann ser ut, men det er muligens best å leve i uvitenhet akkurat på dette punktet. Til det uthevede, så har vi jo allerede en KG-fasit: du må slippe mannen til da, serru, og slutte å være en sånn petimeterkontrolldame! Så går det så greit så! Er det ikke det de sier? Det er bare så synd at det ikke alltid funker slik i praksis...
¤flicka¤ Skrevet 26. august 2014 #1268 Skrevet 26. august 2014 Er ikke noe av poenget med pappaperm at fedrene skal få kjørt seg litt? Kjenne på hvor slitsomt det er å gå hjemme med baby? Tror jeg er gift med en sånn fi**emann jeg også, for han her gruer seg veldig til å begynne å jobbe fullt igjen. Han har nemlig oppdaget at han er en ekstremt populær figur i barnehagen (ikke så mange menn som jobber der), og soler seg i glansen fra 10 ett- og toåringer både ved henting og bringing - og uttalte at han gjerne kunne jobbet i barnehage. Ja, forutsatt at han fikk lov til bare å leke og kunne slippe det kjedelige bleieskift/spise/sove/kle på-elementet ved jobben, såklart.
Gjest AllisHagtorn Skrevet 26. august 2014 #1269 Skrevet 26. august 2014 Åkkei, jeg må stjele plass til spørsmål. Jeg synes nemlig å huske at et menneske her inne linket til en side hvor man kunne se hvor det var mest sannsynlig å få plass i bhg i Oslos forskjellige bydeler(eller noe sånt). Hvem var det mennesket(kan det ha vært Susa?) - og hva var linken? På forhånd takk!
LilleBallerina Skrevet 26. august 2014 #1270 Skrevet 26. august 2014 Noen ganger er det greit å bo i utkant-Norge Her får vi plass når som helst
Mus-Katt Skrevet 26. august 2014 #1271 Skrevet 26. august 2014 Der jeg kommer fra også... Si ifra på mandag at du trenger plass, så får du komme tirsdag
Mus-Katt Skrevet 26. august 2014 #1272 Skrevet 26. august 2014 Til det uthevede, så har vi jo allerede en KG-fasit: du må slippe mannen til da, serru, og slutte å være en sånn petimeterkontrolldame! Så går det så greit så! Er det ikke det de sier? Det er bare så synd at det ikke alltid funker slik i praksis... Ah, jeg hørte dette ordet (selv om petimeterkontrolldame strengt tatt ikke et ord i ordboka) av en venninne da jeg påpekte at hun hadde gitt meg feil oppstartsdato for skolen da jeg ønsket henne lykke til med de nye fagene. Lurte fælt på hva petimeter betydde. Nå ser jeg jo det!
Gjest Nesevisa Skrevet 26. august 2014 #1273 Skrevet 26. august 2014 Der jeg kommer fra også... Si ifra på mandag at du trenger plass, så får du komme tirsdag Liker det jeg hører!
Susa Skrevet 26. august 2014 #1274 Skrevet 26. august 2014 Noen ganger er det greit å bo i utkant-Norge Her får vi plass når som helst Sånn er det her også! Kunne velge 3 forskjellige barnehager, som hadde plass på dagen. (noen fordeler må jo bygdenorge ha og.) For øvrig ikke meg som har postet noen barnehage-plass-link altså, sorry Allis.
Susa Skrevet 26. august 2014 #1276 Skrevet 26. august 2014 Syns forresten det er helt idiotisk det barnehagestyret de driver på med nå. Juni, juli og august er fullbooka av barnefødsler, og folk trygler seg til keisersnitt for å rekke barnehage-fristen! Likevel så sier regjeringen vi har nå at de ikke satser på flere barnehageplasser, men kontantstøtte! (Selv om jeg synes kontantstøtte er greit, og har mottatt det til nå.)
LilleBallerina Skrevet 26. august 2014 #1277 Skrevet 26. august 2014 Tror vi må få ny regjering! Eneste fornuftige! Ja, jeg er fremdeles litt sur over valgresultatet i fjor høst 6
Gjest Tekola Skrevet 26. august 2014 #1278 Skrevet 26. august 2014 Man slutter vel aldri å bekymre seg for avkommet, uansett hvor gamle de er? Håper det kommer noe bra ut av utredningen! Smule har også en forkjærlighet for vannskåler, ja? Vesla er i himmelen når vi drar på besøk til mine foreldre og deres to hunder. Spesielt når hennes onkel ikke tenker så langt og setter frem en vannskål igjen når han oppdager at de ikke har vann stående fremme... Unger og vann, altså Jeg satt og så Hobbiten i går, og innså at babyer er litt som trollmenn. De er aldri for tidlige eller for sene, de ankommer akkurat når de selv har tenkt.
Gjest AllisHagtorn Skrevet 27. august 2014 #1279 Skrevet 27. august 2014 (endret) Nå har jeg en av de nettene Mafalda har hatt endel av: Syk, ikke få sove(begge to gjelder begge foreldre), unge som våkner hundre ganger når en først har sovnet, rørlegger som plutselig skulle komme 08.00 for å sjekke rør på badet vårt(ja, vi har jo bare hatt rørlegger her hundre ganger allerede). Men det er som er DEILIG er at vi endelig(tok bare ett år med leting gitt!) har funnet noe greit å leie et annet sted, i den bydelen vi ville tilbake til. Alle ønskene fikk vi ikke, vi må klare oss på ett soverom foreløpig(bor her i byen midlertidig og har en leilighet i hjembyen vi ikke har solgt) - men I don`t care. Klok av skade skal jeg jo ikke hoppe i taket før jeg faktisk har bodd der ei stund(her lærte jeg jo at det er ikke gull alt som glitrer), men det er et relativt nybygg ved Akerselva, fin utsikt, masse unger i nabolaget og kaaaaanskje tilogmed en barnehage med prioriteringsrett for de som bor der Ikke at det hjelper om ingen slutter, men jeg velger se det positive. Og ikke minst; vi bor ikke ved siden av huseier som jeg mistenker har OCD Minuset er at vi nok må flytte midt i jule/romjulsstri................................og på den tiden er det jo meget uvisst hvem som kan hjelpe oss med flytting og ikke minst kjøring av flyttebil. Jaja, den tid den sorg Poenget er at det blir ikke mer grøsselig vestkant på oss Prøver trygle far i huset inn på helsestasjonens pappagruppe før vi har byttet adresse, men jeg tror de er strenge på sånt. Her i bydelen har de visstnok ikke kapasitet, dog har de skrytt veldig av det på forhånd............. Ja til regjeringsskifte forøvrig! Endret 27. august 2014 av AllisHagtorn
Ciara Skrevet 27. august 2014 #1280 Skrevet 27. august 2014 Nå har jeg en av de nettene Mafalda har hatt endel av: Syk, ikke få sove(begge to gjelder begge foreldre), unge som våkner hundre ganger når en først har sovnet, rørlegger som plutselig skulle komme 08.00 for å sjekke rør på badet vårt(ja, vi har jo bare hatt rørlegger her hundre ganger allerede). Men det er som er DEILIG er at vi endelig(tok bare ett år med leting gitt!) har funnet noe greit å leie et annet sted, i den bydelen vi ville tilbake til. Alle ønskene fikk vi ikke, vi må klare oss på ett soverom foreløpig(bor her i byen midlertidig og har en leilighet i hjembyen vi ikke har solgt) - men I don`t care. Klok av skade skal jeg jo ikke hoppe i taket før jeg faktisk har bodd der ei stund(her lærte jeg jo at det er ikke gull alt som glitrer), men det er et relativt nybygg ved Akerselva, fin utsikt, masse unger i nabolaget og kaaaaanskje tilogmed en barnehage med prioriteringsrett for de som bor der Ikke at det hjelper om ingen slutter, men jeg velger se det positive. Og ikke minst; vi bor ikke ved siden av huseier som jeg mistenker har OCD Minuset er at vi nok må flytte midt i jule/romjulsstri................................og på den tiden er det jo meget uvisst hvem som kan hjelpe oss med flytting og ikke minst kjøring av flyttebil. Jaja, den tid den sorg Poenget er at det blir ikke mer grøsselig vestkant på oss Prøver trygle far i huset inn på helsestasjonens pappagruppe før vi har byttet adresse, men jeg tror de er strenge på sånt. Her i bydelen har de visstnok ikke kapasitet, dog har de skrytt veldig av det på forhånd............. Ja til regjeringsskifte forøvrig! Velkommen til østkanten! Når jeg leser innlegget ditt slår det meg hvordan livet er disse årene. Tidlig opp, ikke tid til å være syk, mye styr med bolig for de fleste. Det er ikke noe slaraffenliv! Teller dere på knappene hvor lenge dere skal bo her i byen? Høres ut som en ekstra kompliserende faktor. Men: Alt ordner seg! Helt sant
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå