Gå til innhold

En Smitt til Smule


Mafalda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det verste er jo at han sikkert hadde kommet hvis vi hadde forklart tingenes tilstand og gitt ham noen kronasjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjerne også kommet på surprisevisitt da! Det hadde sikkert vært hyggelig å se en vaskende Almaas i nettoen, men hovedattraksjonen måtte jo vært Mafalda. Hvor dyp rød hadde ansiktsfargen hennes vært der hun lå på sofaen, liksom? :ler:

VG pleier jo å ha solbrent-skalaen på baksiden hver sommer, hvor den mest ekstreme rødfargen er "fyrtårn"... Den tror jeg ikke hadde vært rød nok da! :ler:

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Det verste er jo at han sikkert hadde kommet hvis vi hadde forklart tingenes tilstand og gitt ham noen kronasjer...

Det tror faktisk jeg også. Han er selvopptatt nok til å falle for smisk.

Jeg kunne begynt med en sånn "Det er et foredrag, eller......ja, la oss kalle det en opptreden. Eller.....altså, vi snakker en kvinne som har født flere barn enn snittet - ikke gøye fødsler heller, og hun sjonglerer hele bølingen pluss hund pluss fulltidsjobb pluss mor som er kjempenøye på rot pluss ektemann pluss svigerfamilie pluss helt sinnsyke mengder kaker og boller til alskens greier og ca hundre turer i året og sånne frivillige foreldregrupper. Ja, hun har det greit altså bortsett fra når hun er gravid - men jeg tror dagen hadde blitt bedre om du kunne stilt i vaskehjelpkostyme. Uten klær. Med støvkost. Men du kan ikke tullerydde altså, vi snakker storrengjøring som i den boka di. Og forresten, vi blir en 10 stykker der eller noe, men ikke bry deg om oss. Vi er bare der for mental støtte."

Jeg ringer ham nå, jeg :nigo::husarbeid:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O..... M..... G! :overrasket:

Har noen fortalt dere jenter at dere er full-sten-dig gærne? :skratte::rulle:

Jeg lo så jeg grein i går kveld da jeg snek meg til noen mobiloppdateringer innimellom, for et fantastisk påfunn. Jon Almaas i bare nettoen med vaskefilla, det hadde virkelig vært litt av et syn! Selv om SmallTalk nok har rett i at ansiktsfargen ville vært faretruende nær dette: :flau:

Men altså, han påstår jo å være så god på vasking at han har skrevet en bok om det, og man må da være mann for sitt ord? Jeg skal love dere at han hadde fått nok å henge fingrene i :nigo:

For, kanskje ikke overraskende, det gjenstår litt på vaskefronten fremdeles... OK, badene er tatt, takket være gutta, og spisestua er og blir Susain sitt domene. Men resten av vaskinga mi ble det så som så med. For det første kom ikke moren min innom likevel, og for det andre serverte Smule en skikkelig "blessing in disguise" rett etter gårsdagens frustrasjonsinnlegg. Hun ville nemlig ikke slutte å gråte etter at Gubben og ungene dro. FULLE sirener. Antagelig en kombinasjon av tenner (hun har fremdeles bare to nede, men fullt av vonde kuler i underkjeven) og trøtthet, og hun ville ikke gi seg samme hva jeg gjorde. Så etter en time gikk det som det måtte gå- hun sovnet av ren utmattelse, og jammen gjorde ikke jeg det samme. Så da lå vi der da, en stor og en liten utslitt klump i dobbeltsenga. Og snorket i nesten to timer.

Huset ble ikke renere. Men humøret ble veldig mye bedre :nigo:

Takk til Smule som serverer de underligste former for hjelp til a'mor.

Dagen i dag har bare gått som en røyk: HK-jenta på koroppdrag i kirken, Susain og ensemblet hadde avslutningskonsert etter helgens kurs, og så skulle Nani på kamp før det var tid for den vanlige søndagsmiddagen hos farfar og farmor. Og fra uventet hold kom det enda en liten "blessing in disguise"- en lagkompis av Nani som aldri blir kjørt noe sted, og dit de skal i dag er det dårlig med kollektivtrafikk. Ergo var det ikke plass til meg i bilen. Huffameg, så trist! :fnise:

Så da blir det litt KG-tid på mor, hehe, mens de andre kjører til og fra kamp og er på middag. Tro meg, det føles helt ok! Og dette med KG-tid er jammen ikke lett. Som sagt var jeg støtt og stadig innom og kikket i går, men selv som entusiastisk og fornøyd tenåringsmamma er det bare å innrømme at store barn medfører en helt ny type begrensning: jeg kan jo ikke både kjefte på ungene for å være online hele tiden, og gjøre det samme selv. Sitte og knatre på pc'en en lørdagskveld, henge på mobilen, og så slenge ut "Susain, nå må du se til å legge vekk den hersens mobilen din, da, du er så usosial atte!". Det faller litt på sin egen urimelighet.

Hvilket minner meg på sex-tråden på Gravid akkurat nå: "Når blir sexlivet bra igjen etter fødselen?"

Svar: når ungene flytter ut. :sukk:

Min mann har lansert en sexkampanje for å få ut Smitt før 1. september. Og det til tross for at jeg mistenker at han egentlig setter stor pris på at babyen holder seg inne, enn så lenge (jeg nevnte det på vei inn på Kiwi tidligere i dag, for å panikk-kjøpe kaffe. Smule og de andre ventet i bilen, og han og jeg kunne bare løpe raskt inn og ut. "Det er jo egentlig ganske lett nå. Men tenk, om tre ukers tid har vi enda en å drasse på i slike situasjoner"... noe som frembragte et oppgitt sukk fra min bedre halvdel. Han er nok litt for godt kjent med hva som venter oss :ler:). Jeg er ikke fremmed for noen sexkampanje, selv om jeg ofte er akkurat litt for trøtt til å faktisk sette planene ut i livet, men det er likevel ikke hovedproblemet. Derimot er det vanskelig gjennomførbart når du har 1) minst en unge i senga 2) en tenåring i stua 3) en tenåring som aaaaldri sovner vegg i vegg med soverommet vårt. "Begrensning" er liksom bare forbokstaven. Jeje, det er en tid for alt. Og skulle Gubben bli gammel og slapp (no pun intended) før Smitt og Smule flytter hjemmefra, så finnes det mye bra på boks, har jeg hørt! :hoho:

I morgen er en stor dag: første skoledag!

SnillVimsen er passe lunken, men har kommet fram til at friminutt og gym skal bli greit å ha, tross alt. Nani er glad og spent for det meste, og nervøs for hvordan det blir med valgfag og lærere. Susain er preget av stundens alvor og gruer seg nok til et slitsomt år. Men hun er glad i skolen sånn i utgangspunktet, så det går nok bra.

Og lille frøken HK-ballerina-diva-gladklump? Hun bare gleder seg! Mørkeblå kjole innkjøpt i London ligger klar, og matchende øredobber og splitter ny sekk og pennal med masse fine spisse blyanter. Hun er klar som et egg, og jeg er så spent på hennes vegne! Så sosial og trygg som hun er regner jeg med at det går lekende lett, så da er min jobb egentlig begrenset til å ha med lommetørkle og for all del unngå "Det var en spennende dag for Josefine."

Og etter det... så er det jobb på tirsdag, og pakke ned og rydde kontor på onsdag- og deretter starter jammen permisjonen. Det gikk! Jeg skal ikke påstå at det har gått med verdighet og stil hele veien, men jaggu klarte jeg å karre meg igjennom hele sommeren uten større sammenbrudd og kriser. Juhu!

... så, da er det klart for neste prosjekt! Skal ta meg på tak og sende et par mailer, og høre om det er muligheter for noe spennende framover... to be continued! :sjarmor:

Men aller først skal klesvasken henges opp, og så skal Vålerenga ta tre poeng på Åråsen *breial*.

Håper alle har en fin søndagskveld, og når jeg vinner i Lotto skal vi jammen ta oss råd til et Jon Almås-party, komplett med champagne og uten barn til stede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muligheter for noe spennende? Hva skjer'a, Baghera? ;)

Ja, tenk, snart permisjon! Tenk så bra det blir! Synes du er kjempeflink som har holdt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sosial og trygg som hun er regner jeg med at det går lekende lett, så da er min jobb egentlig begrenset til å ha med lommetørkle og for all del unngå "Det var en spennende dag for Josefine."

...Og med det kom det fortrengte minnet tilbake. I...1997? hvor vi øvde ukentlig på denne sangen som vi skulle fremføre på 17.mai. Hun skulle synge, et mannsband på snittalder 40 spilte gitar +, og jeg da, på keyboard. Som ikke var plugget inn (og det var ikke fordi jeg var ræva, var faktisk innmari god på piano back in the days...) Med oransje bukser og Buffalo-sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart permisjon på deg jo!!! Tror du må være min stor helt som har holdt ut med jobb midt oppe i alt!

Tenke på deg før i dag, da jeg måtte haste-bake ei kake. Fikk plutselig litt uventa besøk.

Mens jeg sto og bakte, tenkte jeg at, denne oppskriften må jeg dele i dagboka til Mafalda.

Den tar sånn 3 minutter å røre sammen,eneste som tar litt tid er å dele plommer eller epler.

Superrask plommekake.

50 g smør

2 egg

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1,5 dl sukker

2,5 dl mel

Smelt smør i en kjele, ta kjelen av platen og ha i to egg. Bland i det tørre.

Ha over i en smurt kakeform. (Liten, må nok doble om du skal ha ei rund springform.)

Del plommer i to og dytt ned i deigen, tett i tett. (Kan godt byttes ut med epler eller noe annet.)

Stek på 175 gr i 35-40 min.

That's it :biggrin:

Har lagd den med hell mange ganger. og så blir den så spø.og god på toppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innmari glad da jeg leste om de små 'blessings in disguise' som gjorde helga di mer overkommelig! :klem:

Lykke til med skolestart, og tenk at du har holdt ut så lenge og snart har permisjon! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innmari glad da jeg leste om de små 'blessings in disguise' som gjorde helga di mer overkommelig! :klem:

Takk! :klem:

Og det var virkelig fiffig, hvordan ting som tilsynelatende var av typen "dum og uønsket" viste seg å ha helt flotte konsekvenser. Godt at det er den veien innimellom, sier jeg bare :ler:

Tenke på deg før i dag, da jeg måtte haste-bake ei kake. Fikk plutselig litt uventa besøk.

Mens jeg sto og bakte, tenkte jeg at, denne oppskriften må jeg dele i dagboka til Mafalda.

Den tar sånn 3 minutter å røre sammen,eneste som tar litt tid er å dele plommer eller epler.

Superrask plommekake.

50 g smør

2 egg

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1,5 dl sukker

2,5 dl mel

Smelt smør i en kjele, ta kjelen av platen og ha i to egg. Bland i det tørre.

Ha over i en smurt kakeform. (Liten, må nok doble om du skal ha ei rund springform.)

Del plommer i to og dytt ned i deigen, tett i tett. (Kan godt byttes ut med epler eller noe annet.)

Stek på 175 gr i 35-40 min.

That's it :biggrin:

Har lagd den med hell mange ganger. og så blir den så spø.og god på toppen!

Tusen takk for oppskrift! :strix:

Jeg samler på enkle og knallgode slengesammenkaker, så denne skal jeg prøve ut asap. Er så heldig å ha en stemor med skikkelig stor kolonihage, så snart setter plomme- og eplesesongen inn for alvor. Da skal her bakes!

Håper ellers det går bra med deg :klem:

...Og med det kom det fortrengte minnet tilbake. I...1997? hvor vi øvde ukentlig på denne sangen som vi skulle fremføre på 17.mai. Hun skulle synge, et mannsband på snittalder 40 spilte gitar +, og jeg da, på keyboard. Som ikke var plugget inn (og det var ikke fordi jeg var ræva, var faktisk innmari god på piano back in the days...) Med oransje bukser og Buffalo-sko.

Hehe, og dette minnet har du fortrengt fordi...? Mangelen på plug-in, mannsbandet på 40+ eller Buffalo-skoene? :fnise: Synes jeg ser det for meg!

Men uff, for en forferdelig sang. Eller, den er vel egentlig fin og rørende. Det blir bare too much når man står der i skolegården og hører på rektor snakke, og ser alle de bittesmå (merkelig. Da Susain begynte på skolen, syntes jeg hun var ganske stor. Men nå ser jeg bare teeny-tiny rygger med litt for store sekker, og dressjakker som henger litt skeivt og strømper på vei nedover leggene, mens spenningen er til å ta og føle på... :grine:) personene som skal starte skolegangen sin, og all statistikk tilsier at for noen av dem kommer dette til å bli mye tøffere enn man skulle ønske. Snufs.

Men, vår skolestarters første skoledag gikk over all forventning. Hun var, som forutsett, strålende fornøyd med dagen. Kom hjem med sin første bok som skulle ha bokbind (de andre har jo omtrent 20 bøker hver, så dere kan tenke dere hva vi drev på med i går kveld...), og med grønn caps og timeplan klar til å henges opp. Så spiste vi pølser, på hennes befaling, og hun fikk bake en enkel rullekake med litt assistanse fra mor, og det var den feiringen. Ikke noe store greier, men likevel en stor dag!

... og en veldig fin dag, på mange måter. Veldig hyggelig at Nani, Susain og SnillVimsen ventet på seremonien sammen med oss, og de to eldste ble med hele veien fram til henting av førsteklassingen vår. De satt sammen med alle foreldrene inne i aulaen og drakk bubbletea og pratet, og jeg blir forbauset over hvor hyggelige og greie tenåringer jeg har :ler:

SnillVimsen spilte kamp på ettermiddagen, og alle ble med bort for å se. Og deretter kakespising i fellesskap. Og midt i alle skolebøkene og middagsrestene og kjøkkenrotet måtte jeg bare snu meg til Gubben og si at jøss, vi har det egentlig ganske hyggelig sammen, eller hva? Travelt, kaotisk og en smule rotete, javisst, men vi har en liten flokk som (når de ikke krangler :lol:) heier på hverandre og tar vare på hverandre, og vi to er sjelden spesielt sure- på hverandre eller på barna- og det er ikke så verst, bare dt? Heldigvis hadde han vett til å være enig! :ler:

Men gårsdagen hadde sin pris for gamlemor :roll:

Det ble veldig mye løping på meg. Fram og tilbake til barnehagen, fram og tilbake til skolen, fram og tilbake til barnehagen igjen (med innlagt høygravid styrkeløft i regnvær, når Smule + vogn skulle opp en lang trapp ved undergangen), og så en time på kamp. Og utover kvelden hadde jeg så vondt i rumpa (altså ikke den egentlige rumpa, men hoftene og halemusklene og hele veien rundt at det var så vidt jeg kunne kreke meg rundt. Kynnere i et sett og bare mas- og det fortsatte natta igjennom. Så i morges var jeg totalt ødelagt, og min planlagte nest siste dag på jobben ble skrinnlagt til fordel for å trøste hylende Smule med tannfrembrudd og deretter en tur rett i senga.

Men, jeg får jobbet i morgen og torsdag. Jeg var rimelig lav i hatten da jeg ringte inn til jobben i morges og forklarte at 1) jeg kunne ikke få levert før jentungen hadde roet seg og 2) når hun var på plass i barnehagen, måtte jeg bare hjem og sove... det var jo ikke sånn det skulle bli på slutten! Men altså, hvis noen skulle leve i den villfarelse at alt alltid går bra her i heimen, så gjør det altså ikke det ;) I dag var det nærmere "full kræsj" enn "permisjonsforberedelse med stil", men du skal få en dag i mårå og så videre og så videre...

Muligheter for noe spennende? Hva skjer'a, Baghera? ;)

Hehe... med fare for å være kryptisk, så kan jeg si så mye at jeg prøver meg på noe jeg ikke kan. Igjen.

Satt leeeenge her om dagen og bare leste igjennom mailen jeg hadde skrevet, og hadde annenhver gang lyst til å trykke "send" og "delete". Kort sagt dreide det seg om å forslå et prosjekt for noen, og det kan kanskje gå i boks eller kanskje ikke. Går det i boks, så må jeg prøve meg i en helt ny rolle- tenk i retning tekstforfatter, oversettelse, den duren der ;) Så griper panikken meg, og jeg tenker at jeg må være gal, blottet for selvinnsikt, eller muligens begge deler. Jeg kan jo ikke dette!

... men, så tenker jeg på all den dritten jeg har lest, og ser at det er jammen mange andre som ikke kan det heller. Så hvorfor skulle jeg være noe verre stilt? :lol:

Det kan godt hende det bare fisler ut i ingenting, altså, for det er mangt og mye som er involvert. Ingen grunn til å heise flagget for høyt riktig ennå. Men hvis det går i boks, så får du høre mer siden! :)

*********************

Og ellers, snart 37 uker her. Hmm, på tide å få vasket ned den vogna, kanskje? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg sitter med snorkebaby på fanget og sliten barnehagejente i sofaen kan jeg ikke si at jeg misunner deg akkurat! Men sprek er du. Eller gal? ;) Snart er du ferdig med å være gravid!

Jeg måtte tørke en tåre i går da jeg kjørte til barnehagen i nitiden. Passerte flere spente førsteklassinger på vei til første skoledag. Nye sekker, stolte foreldre og øyne som glitret! Og så ble det en hel haug da jeg kjørte fra barnehagen for Veslas første to timer alene... Hormoner, hva er vel det? :sjenert:

🐨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høre mer om prosjektet ditt ved neste anledning :) Bra du satser, jeg er helt sikker på at du kan lykkes i det meste du prøver på. Sprø er du i hvert fall ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som gleder seg til å ha en roligere dag i morgen, Mafalda? Tenk at du holdt ut i jobb helt til permisjonen, jeg kan ikke annet enn å si at jeg synes du er veldig tøff. Og ikke så rent lite sta, slik du har unngått å snakke skikkelig med legen din ;)

Men! Har du snakket med jordmor og Gubben om fødsel og epidural?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AllisHagtorn

Lurer på hvor mange poster som skal til for at Mafalda følerdet er naturlig å omgå epiduralmaset vårt............men, vi burde jo ikke mase på Mafalda, vi burde ringe Ullevål.(begynner å bli endel telefoner opp dit nå)

"Hei, der, føde A takk .- fortrinnsvis en anestesilege. Vi sender dere et bilde av ei dame, hun trenger seriøst epidural og alle slags drugs dere måtte tilby. I det sekund hun kommer inn har dere med å tilby sprudlevann, styrkedrikker, nøtteblanding, kjeks, saft(nei, ikke det skvipet som står i gangene, hjemmelaget saft takk), kluter til panna, ei sinnsykt god seng, badekar, dusj, kvalmestillende, akupunktur og massasje av alle slags vonde steder. Og en doula på vent i ganga etter behov. Etterpå skal hun trilles pent inn på enerom på barsel hvor hun behandles som en dronning. DRONNIING, intet mindre! Enhver sur ansatt har med å holde ræva si borte fra det rommet, og Mafalda skal få matservering fra....fra......fra......et eller annet lokalt bakeri slash restaurant på Sagene/Løkka, samt skikkelig god kaffe fra Kaffebrenneriet på Sagene. Ja, hver dag. Tenk. Hun skal og få time på spaet dere har i kjelleren der nede, mens noen triller lille sovende Smitt i ganga i plastsenga si. E-P-I-D-U-R-A-L OG DRUGS, skriv det ned - lim bildet på vaktrommet og sett igang forberedelsene. Takk"

Sånn. Nå kan Mafalda bare føde.

Forøvrig skrev jeg i fødebrev at jeg ikke ville bli pushet til å droppe epidural, og det gjorde de ikke heller. De kom med et pent forslag om å vente en halvtime og så se an, men om jeg var deg ville jeg lagt til i fødebrevet at "sier jeg at jeg vil ha så skal jeg faen meg ha, ferdig snakka".

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får rusle dit opp sammen, Allis, og si dem et par sannhetsord! (Forferdelig festlig at autocorrect ville ha Allis til å bli Alkis akkurat nå :ler:)

Faktisk ville det vært å slå to fluer i et smekk, for sannsynligvis ville vi fått en husmorferie på Dikemark (finnes Dikemark fortsatt?) i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...