Gå til innhold

Tynne jenter på H&Ms treningsklærreklame


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klærne er nok ment for de som trener aktivt. De som trener pleier å ha slike trente kropper. Tror ikke budskapet er "begynn å trene for å se slik ut", men "bruk disse klærne når du trener". Jeg synes TS har misforstått target-gruppen her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt normale jenter. Hadde de vært feitere så hadde de vært usunne og ikke tiltrekkende for allmennheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man på død og liv tråkke den ene gruppen ned for å fremheve den andre?

Noen av oss er bare tynne, sånn er det bare. Lev med det!

Anonymous poster hash: 4d8e9...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Det jeg reagerte på i denne reklamefilmen, var at fokuset var på kroppene, ikke på klærne.

For eksempek, hva var hensikten med å vise den ene kvinnens muskuløse mage, når hun kun hadde på seg bukse og bh slik at magen var bar?

Anonymous poster hash: 4c72e...234

Det er veldig vanlig f.eks innenfor friidrettsmiljøet at man bruker kun treningsbh og tights. Ikke spør meg hvorfor, men ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig f.eks innenfor friidrettsmiljøet at man bruker kun treningsbh og tights. Ikke spør meg hvorfor, men ja :P

Det er jeg klar over, og jeg skjønner heller ikke hvorfor, men det var ikke poenget mitt.

I reklamefilmen ble magen filmet i nærbilde, selv om den ikke var dekket av klær.

Da er det ikke klærne det reklameres for lenger, men kroppen.

En flott kropp for all del, men klippet var ikke relevant for budskapet. :)

Anonymous poster hash: 4c72e...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder meg utenfor diskusjonen om hvorvidt det er OK eller ikke.

Men for å være helt ærlig, så gikk jeg forbi de plakatene her om dagen og tenkte at om de jentene hadde hatt litt pupper og litt mer juice rumpe, hadde jeg vært mer tilbøyelig til å kjøpe klærne. Når jeg ser slike "perfekte" jenter blir jeg ikke det spor motivert til å trene eller dra på meg noen av tightsene, for jeg kommer ALDRI til å se slik ut uansett hvor mye jeg trener og hvor lite jeg spiser. Jeg synes jo de er pene, men ikke noe spesielt ved de som fanger mitt øye.

Hadde f.eks. Kate Upton eller Beyonce derimot vært avbildet i en slik kampanje så hadde jeg løpt inn i butikken med det samme. For de har en kropp som ser fantastisk ut, og som jeg i det minste har mulighet til å strebe litt etter.

Faktisk så trener jeg på et treningssenter (bor ikke i Norge) hvor de har en dame som representerer hele treningsenterkjeden. Hun ser fantastisk bra ut, trent er hun også. Men hun er den type jente som aldri blir pinne tynn, for hun har former. Her hvor jeg bor er det en intern spøk om at gutter trener i det fitness senteret bare for å se på henne. Hver gang jeg går inn der blir jeg motivert når jeg ser bilde av henne, for det er realistisk mål, men alikevel ser hun bra ut.

Anonymous poster hash: 8e67e...962

For meg har ikke de du nevner en kropp det er realistisk for meg å strebe etter. Vi alle har forskjellige kroppstyper og utgangspunkt. Det blir umulig å tilpasse reklamemodellen slik at vi alle ser på de som et realistisk mål å strebe etter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med deg jeg. Sier ikke at det er sånn for alle. Jeg mente bare å si hvordan jeg hadde det med det. Som du sier vi er alle forskjellige. På meg fungerer dette rett og slett ikke som reklame, selvom det gjør det for andre, så ville jeg bare lage et poeng ut av at slike reklamer ikke treffer alle jenter. Vi har forskjellige måter å se på en slik kropp, ikke alle kan assosiere seg med det.

Anonymous poster hash: 8e67e...962

Nei kanskje ikke denne reklamen treffer alle kvinner, på samme måte som bikini reklamen med Beyonce ikke traff alle kvinner, men jeg tenker heldigvis so what.

Om man må ha kliss lik kropp som modellene for å kjøpe plagget så har man i utgangspunktet et enormt problem synes jeg.

Skulle jeg tenkt slik måtte jeg boikottet så og si alle kleskjeder, og alle klesplagg da de aller aller fleste modellene er langt høyere enn meg selv, og jeg får således ikke et reelt inntrykk av hvordan plagene sitter på min kropp.

Forrige gang var det "din" kroppstype som ble brukt i en H&M reklame, denne gangen er det "min" kroppstype som ble brukt.. Ser ikke hvorfor man må være kliss lik reklame plakatene for at reklamen skal nå brukeren, men det er da altså bare meg. Jeg klarer ikke helt å se situasjonen fra din side men selvsagt skal du få ha dine meninger og "boikotte" produktet og reklamen om du ønsker det.

Som jeg har svart over meg, dette er MIN mening. I en debatt tilføyer man sine egne synspunkter og meninger. Jeg ville bare si at uansett om disse jentene er anorektiske eller ikke, eller om h&m burde bruke fyldigere modeller eller ikke av politisk korrekthet; fra et PR perspektiv ville det funket bedre på meg om modellene var fyldigere. Jeg tror det er flere jenter som har det slik.

Vi kjøper det vi trenger, men reklamer har noe å si for hvor vi kjøper det hen.

For å gjøre eksemplet mitt klarere:

Jeg er mer tibøyelig til å kjøpe denne treningstightsen (nå er ikke hun her den fyldigste jeg har sett, men det jeg fant nå):

http://nelly.com/dk/tøj-til-kvinder/sportstøj/tights/nike-1013/nike-legend-20-ti-poly-pant-108282-14/

Enn denne:

http://www.hm.com/dk/product/21522?article=21522-B

Både fordi jeg ser hvordan den vil se ut på meg, i tillegg til at jeg streber mer etter å se ut som hun øverste enn hun nederste. Mine øyne synes øverste kropp ser mer fristende ut enn nederste.

Poenget mitt er vel at jeg blir ikke sjalu eller stødt av modellene h&m bruker, reklamen fungerer bare ikke på meg. Jeg mener det er minst like fint med litt fyldigere modeller.

Anonymous poster hash: 8e67e...962

Hvorfor i alle videste dager konspirerer du om disse kvinnene har anoreksi? Hvor kom det inn i bildet? Hva skal det være godt for :klo:

Hvorfor, hver eneste gang en kvinne er tynn så dukker ordet anoreksi opp i en eller annen form, jeg ikke forstå :vetikke:

Det blir like tussete og ikke minst respektløst som at man slenger ut teorier og spm om kvinnene i pluss size reklamer har tvangs og overspisings problemer.. Det har ingen ting i denne sammenheng å gjøre. Om vi som samfunn er komt der til at vi ikke kan se en tynn, fit kvinne uten å spekulere i hennes helsetilstand så er det noe galt en plass, ikke med tynne spreke kvinner men at andre ikke tåler å se andres kropp uten å finne feiler og lyter ved den.

H&M HAR brukt fyldigere modeller før, men nå denne gangen brukte de ikke det, og jeg tror de fleste kvinner trenger å se flere kroppstyper en, det finnes langt flere kroppstyper enn Beyonce som de har brukt før, det er politisk korrekthet, ikke det å si fy-fy til tynne kvinner og mene at deres kropp ikke passer inn noen plass og bør gjemmes vekk.. Som jeg har sagt, jeg synes det er flott at de har brukt ulike kropper før, men denne gangen var det disse kvinnene de brukte, og jeg og mange andre kvinner (som du nå har fått tilsvar på fra andre enn meg også) så er dette idealet og kroppen langt mer oppnåelig enn Beyonce sin kropp. Skulle jeg fått hennes kropp hadde det verken hjulpet med treningsklær eller trening men med en haug av operasjoner og hva nøyaktig skulle det være godt for? Men jeg tåler å se at andre har en slik kropp uten at jeg må boikotte kjeder som bruker hennes kropp som markedsføring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker atletiske kvinner for å reklamere for treningsklær, hva var problemet igjen? Ei heller er de ekstremt tynne.

de er både meget trente og meget tynne spør du meg

Anonymous poster hash: be949...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de var atletiske og pene, helt naturlig i en reklame for treningstøy.
Helt uenig med dem som påstår de er sykelig tynne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er når dere sier at de ikke er tynne, at jeg skjønner at det er 16-åringer man diskuterer med her inne



Anonymous poster hash: be949...734
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er når dere sier at de ikke er tynne, at jeg skjønner at det er 16-åringer man diskuterer med her inne

Anonymous poster hash: be949...734

Er det noen som har skrevet at de ikke er tynne?

Folk har skrevet at de ikke er sykelig tynne/ avmagret/anorektiske, stor forskjell på det vet du :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes disse jentene var perfekte for reklamen. Ser godt forskjell på den atletiske jenta/klærne, den løpeglade jenta/klærne og den yogatrenende jenta/klærne - så jeg synes reklamen er vellykket.

Jentene er slanke/tynne med godt trente og pene kropper, passende for en reklame for treningstøy.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er når dere sier at de ikke er tynne, at jeg skjønner at det er 16-åringer man diskuterer med her inne

Anonymous poster hash: be949...734

Det som er blitt sagt er at de ikke er FOR tynne. Forskjell på å være tynn og for tynn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner ikke hvorfor noen i det hele tatt orker å bruke energi på å la seg provosere av dette... er egentlig drittlei den utslitte diskusjonen rundt at modeller er urealistiske i kropp blablabla... at veldig mange modeller har et urealistisk/mer uoppnåelig utseende er jo ikke akkurat noe nytt.. velkommen etter..

Når det er sagt skjønner jeg ikke hvorfor du lar deg sjokkere av at det brukes veldig slanke/veltrente jenter til reklame for treningsklær. Mye av grunnen til at folk trener er jo nettopp for å få en strammere kropp.. Som en annen her sier skal jo klærne kunne selge, og selvom jeg er større og har mer fett enn disse jentene så tror jeg at det frister mer for meg å kjøpe klærne når jeg ser dem på jenter som i denne reklamen enn om en lett overvektig dame med skikkelig mage og litt kvapsete lår hadde hatt de på seg feks.. Da hadde jeg egentlig lurt litt på hva HM driver med.. jeg synes det er flott at det på disse bildene fokuseres mye på aktivitet enn disse cubusreklamene som spiller mye mer på sex.. som en annen sa: en svett dame som gnir seg mot en vegg.. :P

Og jeg synes det er merkelig at noen her inne sier de kun kjøper klær når de ser dem på kropper som KAN være oppnåelige.. eller som er et forbilde på dem.. da har man jo litt problemer med å kunne kjøpe seg klær i det hele tatt..:P Skal jeg, som da er mye større enn disse jentene, tenke at: "nei, siden de kroppene der er noe jeg ikke kan ha, så skal jeg bare drite i å trene og sette meg på rævva istedet..":P Jeg er selv i nogenlunde god aktivitet og er blitt mer og mer glad i å jogge og blir faktisk mer motivert når jeg feks så bildet av hun som jogget, men la faktisk mest merke til de freshe treningsklærne og så faktisk for meg meg selv i noe sånt.. Jeg blir nemlig mer motivert til å trene om jeg har litt kule treningsklær..

men at man kan bli provosert av visse modeller og bilder kan jeg forstå.. men skjønner ikke helt hvorfor du hyler ut om dette.. men synes det er passe retard av noen her å si at om jentene hadde vært LITT større så hadde de være usunne? haha.. give me a break.. Selvom jeg forstår at disse kroppene sikkert selger klærne bedre.



Anonymous poster hash: 21b37...d6e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blubberella

Jeg skjønner tanken til TS men føler ikke helt på det samme. Så lenge modellene ser trente og friske ut blir jeg fristet og motivert til å hive meg i treninga. Ikke fordi jeg har håp om å få kropp som dem men fordi reklamen er laget sånn at det ser deilig ut å trene, og at klærne er deilige å trene i. De eneste modellene som ikke klarer å selge meg treningsklær er de som er typisk modelltynne, type syltynn med lite former. Ofte er de avbildet i oppstilte situasjoner som ikke gir assosiasjoner til trening, bare "se på meg så tynn og fin jeg er i disse treningsklærne". Jeg forbinder det med dem som går på treningssenter for å vise seg frem istedet for å trene.

Reklamen til H&M må jo funke siden jeg, som er overvektig, får lyst til å både kjøpe noen av klærne og hive meg i treninga. Jeg likte spesielt bruken av lys og farger i reklamen, den har noe friskt over seg som gir assosiasjoner til at trening er deilig. Jeg legger også merke til at de bruker en annen minoritet i modellbransjen; asiatisk utseende modell! Hun ser i tillegg smashing ut og gir meg lyst til å trene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes de virker demotiverende, uansett hvor mye jeg trener vil jeg aldri kunne se slik ut, for min del kan gjerne klær like godt bare bli vist på utstilingsdukker eller uten modeller



Anonymous poster hash: be949...734
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er heldige. Sånn er det bare.

Slanke, trene mennesker er ikke heldige, de har jobbet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er så teit at bare de som er superslanke og trente skal betegnes som "heldige" hva kropp angår? Er mange kroppsformer som kan være fine.. :P Feks er det mange som synes helt vanlige, utrente men tynne jenter er "heldige", for MEG er ikke det idealet, vi har alle forskjellig smak og ønsker rundt hvordan vi ønsker å se ut og hva som er oppnåelig.



Anonymous poster hash: 21b37...d6e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...