Gå til innhold

40% av dansker mener menn bør ha rett til "juridisk abort"

Anbefalte innlegg

Det er ravende likegyldig om kvinnen bruker sikkerhetsnettet som motivasjon eller kun det faktum at hun er verpesjuk og ønsker barn. Det er nok ingen som tenker at det å få barn vil være greit kun pga pengene, men hvis jenta virkelig ønsker barn men ikke har noen mann, så hjelper det nok å tenke at hun i tillegg vil få hjelp økonomisk sammen med det barnet hun helst ønsker.

Det jeg sier er at hvis sikkerhetsnettet forsvant rundt åpenbart uønskede/uplanlagte barn, så ville det vært færre alenemødre her i landet.

Du kan jo uansett kose deg med dette lesestoffet:

http://www.nettavisen.no/na24/3593205.html

" I 2012 var det 22.171 alenemødre som mottok totalt 2,55 milliarder kroner i overgangsstønad.

Ifølge Probas rapport gir den aggregerte sannsynlighetsfordelingen en ventet svindelandel på 12,8 prosent, noe som ville tilsvare 327 millioner kroner i 2011.

Men Proba utelukker heller ikke at svindelprosenten kan være 28 prosent, noe som innebærer at mer enn hver fjerde krone utbetalt kan være svindel."

Det du skulle bevise var dine egne påstander i forhold til at støtteordninger gir flere alenemødre og at kvinner utnytter dette i forbindelse med sex - se nedenfor. Det har du ikke gjort. Du kan jo prøve igjen eller eksplisitt trekke tilbake disse påstandene. Da faller imidlertid det meste av argumentasjonen din. Du må gjerne komme med flere anekdotiske bevis og mer snakk ut av din egen bakende, men det får deg ikke akkurat til å fremstå som en seriøs og saklig debattant. (Dine manglende kunnskaper om prevensjonsmidler for kvinner kan vi la ligge for denne gang.)

Derfor, la meg minne deg på det du selv har sagt:

1000 ganger bedre med ramaskrik enn stadig flere alenemødre som lener seg mot støtte fra staten og barnebidrag rundt avgjørelsen rundt det å ha sex og ikke. Denne trenden er jo ikke akkurat sunn, og den er overdøvende her i norge for kvinner for så mye støtteordninger. Hvorfor ser vi ikke den samme trenden i andre land?

Hva slags bevis trenger du? Må jeg finne ei random dame på byen, filme henne samt spørre om hun ble gravid for å få penger? Isåfall, for noe pisspreik. Bruk hodet ditt og "connect the dots". Hvorfor er andelen alenemødre større i land hvor de får støtteordninger sammen med barnet?

Anonymous poster hash: c44c3...385

• Liker 2

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvordan dette skal gjøres på en best mulig måte, uten at det går utover barnet? Det er jo den som blir skadelidende av å vokse opp uten en far, uten nok økonomiske midler. Hvorfor ikke bare kreve 50-50 deling? Så slipper du å "sponse morens shoppingvaner" som jeg ser det blir kalt.

Staten skal ikke ta over ansvaret for menn som ikke bruker kondom. At abort er et alternativ ser jeg bort ifra, ettersom "skaden" allerede er skjedd, og en kan ikke ,under noen omstendigheter, tvinge en kvinne til å gjennomføre det

Så logikken er at menn må ta ansvar, kvinner må ikke?

• Liker 2
Gjest avocadoen

Hvorfor mener du at kvinnen ikke har ansvar? Om mannen er for umoden til å stille opp som pappa så er det kvinnen som faktisk er den som må ta ansvar, ikke bare i 18 år, men for resten av livet.

Jeg vil si at det er et mye større ansvar å ta vare på et barn enn å gi litt penger hver mnd.

• Liker 3

Hele ansvaret faller jo på kvinnen som har barnet helt alene. Få hodet ut av ræven og se litt lengre enn dine egne egoistiske holdninger! Tror du det er lett å oppdra et barn helt alene uten en far? Tror du det er lett for et barn å vokse opp med en far som hater moren og skulle ønsket at han aldri var født?

KONDOOOOM!!! Hvor vanskelig er det å forstå? Du tar den på, og puler i vei Blir det barn av det er dere maks uheldige, og ansvar må tas. Abort kan ikke brukes som argument! Da faller igjen alt ansvar på kvinnen, med de komplikasjoner en abort medfører.

• Liker 4
Gjest Riskjeks

Jeg lurer for det første på hvordan dette skal kunne gjennomføres - hvordan skal man kunne bevise at mannen ble "lurt"? Det vil jo bare være ord mot ord, med mindre det var andre personer tilstede (og det er det vel sjelden). Og hvor lenge skal denne retten gjelde?

Jeg mener i utgangspunktet at begge parter har like stort ansvar for prevensjon, og at alle - menn som kvinner - som ikke ønsker barn MÅ beskytte seg, uansett hva den andre parten sier. Man må IKKE stole på en person som sier at han/hun er steril etc. Helt sykt at noen faktisk stoler på dette, med personer de ikke kjenner. Har folk tilfeldig sex, bruk kondom, uansett hva. Så når det gjelder tilfeldige forbindelser, synes jeg ikke særlig synd på folk som har blitt "lurt" til å bli fedre.

Når det gjelder forhold, blir det litt mer komplisert. Jeg mener det er et enormt svik å la være å bruke prevensjon med hensikt å bli gravid, når partneren ikke ønsker barn. Men om det er riktig at far skal fraskrive seg ansvaret, er jeg mer usikker på. Jeg mener i utgangspunktet at barnets rettigheter må veie tyngre enn fars, selv om jeg for all del har forståelse for menn som blir lurt at kjæresten/kona. Når man er i et forhold, skal det være basert på tillit, og å lure noen til å bli far i et forhold, er etter min mening en million ganger verre enn når det skjer ved tilfeldig sex.

• Liker 1

Hvorfor mener du at kvinnen ikke har ansvar? Om mannen er for umoden til å stille opp som pappa så er det kvinnen som faktisk er den som må ta ansvar, ikke bare i 18 år, men for resten av livet.

Jeg vil si at det er et mye større ansvar å ta vare på et barn enn å gi litt penger hver mnd.

Nå hopper du over hele innlegget jeg siterer og tar dermed setningen ut av konteksten som forklarte den. Kvinnen må ingen ting fordi hun bla. har tilbud om abort.

• Liker 1

Annonse

Hele ansvaret faller jo på kvinnen som har barnet helt alene. Få hodet ut av ræven og se litt lengre enn dine egne egoistiske holdninger! Tror du det er lett å oppdra et barn helt alene uten en far? Tror du det er lett for et barn å vokse opp med en far som hater moren og skulle ønsket at han aldri var født?

KONDOOOOM!!! Hvor vanskelig er det å forstå? Du tar den på, og puler i vei Blir det barn av det er dere maks uheldige, og ansvar må tas. Abort kan ikke brukes som argument! Da faller igjen alt ansvar på kvinnen, med de komplikasjoner en abort medfører.

Dette var åpenbart så sårt for deg at du ikke klarer å diskutere saklig. det er synd.

Ansvaret faller på kvinnen først når hun velger å få barn. Hun sitter med det valget, selv om hun kanskje var litt korttenkt og hadde ubeskyttet sex. En mann som glemmer kondom i ett svakt øyeblikk har ingenting han skulle ha sagt. Derfor er det ikke urimelig om han selv får bestemme om han ønsker å ta ansvar for ett barn.

Og nei, jeg tror ikke det er lett å oppdra ett barn alene. Det er nettopp derfor du ikke bør få barn med tilfeldige mennesker som ikke er interessert i å få barn med deg. Angående det siste avsnittet ditt så regner jeg med du bruker samme logikk ovenfor jenter som vil ta abort?

• Liker 2

Det du skulle bevise var dine egne påstander i forhold til at støtteordninger gir flere alenemødre og at kvinner utnytter dette i forbindelse med sex - se nedenfor. Det har du ikke gjort. Du kan jo prøve igjen eller eksplisitt trekke tilbake disse påstandene. Da faller imidlertid det meste av argumentasjonen din. Du må gjerne komme med flere anekdotiske bevis og mer snakk ut av din egen bakende, men det får deg ikke akkurat til å fremstå som en seriøs og saklig debattant. (Dine manglende kunnskaper om prevensjonsmidler for kvinner kan vi la ligge for denne gang.)

Derfor, la meg minne deg på det du selv har sagt:

Anonymous poster hash: c44c3...385

Jeg trudde jeg virkelig ikke trengte å bevise det, da det er ganske logisk. Jeg har aldri sagt at de økonomiske fordelene er hovedgrunnen til at enkelte ønsker barn, det er jo det "sikkerhetsnettet" jeg har snakket om som gjør at det å få barn ikke er så galt som det ville vært uten det, og at det dermed er mulig. Med et barn så kan en kvinne klare seg med å jobbe 50-60% stillinger, og likevell tjene like mye som andre som jobber 100%. Om latskap er en årsak vet jeg ikke, men en kan ikke utelukke at det er det.

Uansett, her har du jo noe som støtter oppunder det jeg sier.

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/179586/Kap6-Ugreninov.pdf?sequence=1

"Sammenlignet med mødre som lever i parforhold, er det en dobbelt så høy andel

alenemødre uten tilknytning til arbeidsmarkedet"
Alenemødre jobber altså dobbelt så lite som andre mødre.. Alenefedre på den andre siden bunner ikke denne statistikken, og dermed kan man heller ikke skylde på at barnet er den "virkelige" jobben, når man fint kan jobbe deltid, samt være hjemme "med barne"t halve uken selv om barnet går i barnehage.
Statestikken som taes her handler også om ALLE kvinner som ender opp med å bli alenemødre, og ikke de som med vilje går ut og skal få seg et barn. Jeg vil tru at det er disse kvinnene som drar statestikken opp angående NAV'ing og juks enn kvinnene som forlater et reelt forhold og blir alenemødre.

Da er det vell strengt tatt høyt på tide at du tar for deg det jeg skriver, og ikke henger deg opp i noe jeg skrev for en stund siden om du vil fortsette diskusjonen.

• Liker 2

Dette var åpenbart så sårt for deg at du ikke klarer å diskutere saklig. det er synd.

Ansvaret faller på kvinnen først når hun velger å få barn. Hun sitter med det valget, selv om hun kanskje var litt korttenkt og hadde ubeskyttet sex. En mann som glemmer kondom i ett svakt øyeblikk har ingenting han skulle ha sagt. Derfor er det ikke urimelig om han selv får bestemme om han ønsker å ta ansvar for ett barn.

Og nei, jeg tror ikke det er lett å oppdra ett barn alene. Det er nettopp derfor du ikke bør få barn med tilfeldige mennesker som ikke er interessert i å få barn med deg. Angående det siste avsnittet ditt så regner jeg med du bruker samme logikk ovenfor jenter som vil ta abort?

Det er ikke et sårt tema, jeg er dritt lei temaet og drittlei av at jeg faktisk drar meg selv inn i disse diskusjonene :fnise:

Det er ikke han eller hun som har ubeskyttet sex. Det er begge to! Glemmer han kondom i et svakt øyeblikk, så var det dumt av de begge. Er forglemmelse en gyldig årsak i dine øyne da? Da syns jeg hvertfall argumentene for "juridisk abort" faller sammen. Det er begges ansvar, uansett hvordan en vrir og vender på det. Hva om graviditeten oppdages altfor sent? Ikke alle har like stabil syklus, og mange faktorer påvirker den. Skal en mann fraskrive seg ansvar selv når kvinnen ikke lengre har et valg om abort?

Debatten er interressant, for all del. Jeg har den ytterste sympati for menn i forhold som blir lurt av kjærestene sine. De er ikke mange, men de finnes dessverre. Jeg har ikke like mye sympati for menn som ikke liker kondom når de har sex med ukjente, da de ikke har tatt forhåndsreglene som kunne beskyttet de mot uønsket graviditet. Mitt spørsmål er hva er løsningen? Og løsningen MÅ ta hensyn til barnet først, ikke far eller mor. Skal vi ha et senter der alle disse barna samles? Mor fratas barnet ved fødsel og de blir frigitt for adopsjon? Det er for så vidt ingen gode løsninger, slik jeg ser det.

Usikker på hvilken loggikk jeg anvender ovenfor jenter som vil ta abort? Hvis det var uklart så var poenget mitt at abort er kun en persons valg. Til syvende og sist. Det bør være en samtale, men det er kvinnens kropp som må gjennom en abort, og det kan ikke påtvinges noen som ikke ønsker det. Jeg ser ikke for meg at samtalen er veldig saklig og medfølende mellom noen av disse mennene en hører om her, og kvinnen som ble gravid.

• Liker 3
Gjest avocadoen

Nå hopper du over hele innlegget jeg siterer og tar dermed setningen ut av konteksten som forklarte den. Kvinnen må ingen ting fordi hun bla. har tilbud om abort.

Og igjen for 10000000-de gang betyr ikke et tilbud om abort at det er et alternativ for mange kvinner. Visste du at 1 av 5 kvinner sliter psykisk etter en abort? Tror ikke du at dette tallet vil øke drastisk om man skal true kvinner med at far bare kan velge at han ikke vil være far? Når han faktisk har gjort kvinnen gravid. VI er til info ikke jomfru maria hele gjengen.

En alenemor får da kuttet 50% av det barnet skal ha å leve på. Hva har du tenkt løsningen på dette skal være? La barnet sulte ihjel?

Hvorfor ønsker du å straffe et uskyldig barn? Nå har veldig mange brukere unngått å svare på dette. Eller ønsker du å betale for umodne fedre via skatt? Dette er faktisk eneste alternativet. Øke skatten.

Og igjen for 10000000-de gang betyr ikke et tilbud om abort at det er et alternativ for mange kvinner. Visste du at 1 av 5 kvinner sliter psykisk etter en abort? Tror ikke du at dette tallet vil øke drastisk om man skal true kvinner med at far bare kan velge at han ikke vil være far? Når han faktisk har gjort kvinnen gravid. VI er til info ikke jomfru maria hele gjengen.

En alenemor får da kuttet 50% av det barnet skal ha å leve på. Hva har du tenkt løsningen på dette skal være? La barnet sulte ihjel?

Hvorfor ønsker du å straffe et uskyldig barn? Nå har veldig mange brukere unngått å svare på dette. Eller ønsker du å betale for umodne fedre via skatt? Dette er faktisk eneste alternativet. Øke skatten.

http://www.dinside.no/579/alenemor-god-butikk

Alenemødre som jobber deltid og har lønn på rundt 200,000 kr får barna (eksempelet er gjort med to barn) 100% dekket av staten og barnebidraget fra far, som i dette tilfellet kun tjener 300,000 kr. Ikke bare er barna dekket 100% av andre enn henne, men hun sitter igjen med over 60,000 kr i året som hun kan bruke på seg selv i dette eksempelet satt opp mot at hun ikke var alenemor.

Far som tjener 300,000 kr i året, sitter igjen med 137,000 kr i året.

Mor som tjener 200,000 kr i året, sitter igjen med 205,000 kr i året.

Endret av Timza
  • Liker 3

Det er ikke et sårt tema, jeg er dritt lei temaet og drittlei av at jeg faktisk drar meg selv inn i disse diskusjonene :fnise:

Det er ikke han eller hun som har ubeskyttet sex. Det er begge to! Glemmer han kondom i et svakt øyeblikk, så var det dumt av de begge. Er forglemmelse en gyldig årsak i dine øyne da? Da syns jeg hvertfall argumentene for "juridisk abort" faller sammen. Det er begges ansvar, uansett hvordan en vrir og vender på det. Hva om graviditeten oppdages altfor sent? Ikke alle har like stabil syklus, og mange faktorer påvirker den. Skal en mann fraskrive seg ansvar selv når kvinnen ikke lengre har et valg om abort?

Det stemmer at når to mennesker har ubeskyttet sex med hverandre så er de to om det. Det tror jeg ikke noen benekter. Om du har gått gravid i tre måneder uten å oppdage det er det selvfølgelig leit, og kanskje litt rart, men jeg kan ikke se hvorfor dette skulle påvirke ansvaret mannen har.

Debatten er interressant, for all del. Jeg har den ytterste sympati for menn i forhold som blir lurt av kjærestene sine. De er ikke mange, men de finnes dessverre. Jeg har ikke like mye sympati for menn som ikke liker KONDOM når de har sex med ukjente, da de ikke har tatt forhåndsreglene som kunne beskyttet de mot uønsket graviditet. Mitt spørsmål er hva er løsningen? Og løsningen MÅ ta hensyn til barnet først, ikke far eller mor. Skal vi ha et senter der alle disse barna samles? Mor fratas barnet ved fødsel og de blir frigitt for adopsjon? Det er for så vidt ingen gode løsninger, slik jeg ser det.

Folk gjør dumme ting som de angrer på, derfor har vi bla. abort der jenter som har satt seg selv i den samme situasjonen har ett valg, og der vi forventes å vise stor sympati. Løsningen slik jeg ser det er at det å få barn skal være ett valg man er to om, ellers så bør ikke noen av partene tvinges til å ta ett foreldreansvar. For de som velger å få barn med noen som selv ikke ønsker det, og i tillegg ikke er i stand til å forsørge barnet er det støtteordninger for å sørge for at de ikke havner på gata, og jeg ser for meg en behovsprøvd ekstra støtte for de vanskeligste tilfellene. "Løsningen" du nevner aner jeg ikke hvor kommer fra så det blir litt vell søkt å kommentere den.

Usikker på hvilken loggikk jeg ANVENDER ovenfor jenter som vil ta abort? Hvis det var uklart så var poenget mitt at abort er kun en persons valg. Til syvende og sist. Det bør være en samtale, men det er kvinnens kropp som må gjennom en abort, og det kan ikke påtvinges noen som ikke ønsker det. Jeg ser ikke for meg at samtalen er veldig saklig og medfølende mellom noen av disse mennene en hører om her, og kvinnen som ble gravid.

Du sier du ikke har særlig med sympati for menn som har tilfeldig sex uten kondom, og da regner jeg med samme logikk gjelder for jenter som gjør det samme og som var ett hot tema under reservasjonsrett-debatten?

• Liker 2

Og igjen for 10000000-de gang betyr ikke et tilbud om abort at det er et alternativ for mange kvinner.

Akkurat som en juridisk abort ikke vil være ett alternativ for alle menn. Hva er relevansen?

Tror ikke du at dette tallet vil øke drastisk om man skal true kvinner med at far bare kan velge at han ikke vil være far? Når han faktisk har gjort kvinnen gravid. VI er til info ikke jomfru maria hele gjengen.

Ingen snakker om å true kvinner, men å også la mannen bestemme over egen kropp. Hvorvidt du er Jomfru Maria eller ikke kan jeg heller ikke se relevansen i.

En ALENEMOR får da kuttet 50% av det barnet skal ha å leve på. Hva har du tenkt løsningen på dette skal være? La barnet sulte ihjel?

Ingen norske barn kommer til å sulte som en følge av en slik lov. Vi har i dag ett veldig omfattende velferdssystem som sørger for dette:

www.tv2.no/a/3167053

Hvorfor ønsker du å straffe et uskyldig barn? Nå har veldig mange brukere unngått å svare på dette. Eller ønsker du å betale for umodne fedre via skatt? Dette er faktisk eneste alternativet. Øke SKATTEN.

Det er ingen straff at moren din ikke kan kreve penger fra faren din. Ikke noe mer enn det er en straff å bli født inn i en familie som ikke er rike, og da mister igjen ordet all mening. Vi betaler allerede i dag for umodne mødre, behovsprøvde ordninger finnes i dag og vil selvfølgelig også eksistere om menn blir gitt denne friheten.

• Liker 4

Annonse

Jeg har sterilisert meg, men det var ikke akkurat et enkelt valg. Men når du har så mange gale kvinnfolk der ute er det like greit.

Det hadde vert langt mer rettferdig om mødre kunne bli tvunget til abort og eventuelt tvangssterilisering slik at de ikke kan gjøre det igjen.

Anonymous poster hash: 2f154...b5a

Rettferdig å bli tvunget til abort??! Du er gæærn!

Anonymous poster hash: 32a44...ebe

• Liker 3

Det stemmer at når to mennesker har ubeskyttet sex med hverandre så er de to om det. Det tror jeg ikke noen benekter. Om du har gått gravid i tre måneder uten å oppdage det er det selvfølgelig leit, og kanskje litt rart, men jeg kan ikke se hvorfor dette skulle påvirke ansvaret mannen har.

Folk gjør dumme ting som de angrer på, derfor har vi bla. abort der jenter som har satt seg selv i den samme situasjonen har ett valg, og der vi forventes å vise stor sympati. Løsningen slik jeg ser det er at det å få barn skal være ett valg man er to om, ellers så bør ikke noen av partene tvinges til å ta ett foreldreansvar. For de som velger å få barn med noen som selv ikke ønsker det, og i tillegg ikke er i stand til å forsørge barnet er det støtteordninger for å sørge for at de ikke havner på gata, og jeg ser for meg en behovsprøvd ekstra støtte for de vanskeligste tilfellene. "Løsningen" du nevner aner jeg ikke hvor kommer fra så det blir litt vell søkt å kommentere den.

Du sier du ikke har særlig med sympati for menn som har tilfeldig sex uten kondom, og da regner jeg med samme logikk gjelder for jenter som gjør det samme og som var ett hot tema under reservasjonsrett-debatten?

Mannen har et ansvar fordi han var 50 % med på å lage den ungen. Derfor. Jeg syns at "mennesker gjør ting de angrer på" er et dårlig arument å bruke i denne settingen. Det å ha sex uten beskyttelse er jo et bevisst valg en tar! Og en er fullstendig klar over konsekvensene ved å ha ubeskyttet sex. Både i form av potensiellt svangerskap, hiv, klamydia osv.

"Løsningen" min var ikke ment som et alvorlig bidrag, men mer kun for å påpeke hva løsningen skal være hvis far skal fritas ansvar. Det er det jeg lurer på, og det får jeg ikke svar på fra deg. Hvem skal betale for dette barnet som to personer laget? Mor og stat? NIKS! Staten hjelper mer enn nok til fra før av, og skal ikke belastes fordi unge mennesker ikke tar ansvar. Mor og far? Det er vel det eneste reelle alternativet.

Jeg skal omformulere, jeg har ingen sympati for mennesker som har sex uten kondom og som i ettertid angrer. Dama går gravid, føder og har ansvar for barnet, mannen kan bidra økonomisk, eller stille opp og dermed slippe å punge ut store summer hver måned. Abort er kroppslig inngrep, og noe utrolig mange kvinner ikke ønsker av ulike årsaker, og det må respekteres. Det er slik at for noen står en mellom to valg som er like uønsket, et uplanlagt barn resten av livet med en mann som lager helvete, eller abort . Dama vinner ikke på noen måte.

• Liker 2

Jeg skal omformulere, jeg har ingen sympati for mennesker som har sex uten kondom og som i ettertid angrer

Så du er imot abort? Alle skal ta ansvar for egne handlinger?

Eller er du for abort?

Det jeg lurer mest på er hvorfor du ønsker at kvinner og menn skal ha ulike rettigheter når det kommer til abort og fødsel?

For eksempel, -hvorfor vil du ikke at abort er noe man skal være to om?

• Liker 2
Annonse

Så du er imot abort? Alle skal ta ansvar for egne handlinger?

Eller er du for abort?

Det jeg lurer mest på er hvorfor du ønsker at kvinner og menn skal ha ulike rettigheter når det kommer til abort og fødsel?

For eksempel, -hvorfor vil du ikke at abort er noe man skal være to om?

Mitt ståpunkt ang abort er ikke tema her, og jeg har egentlig ikke et bastant standpunkt der. Ville aldri gjort tatt det selv, men bryr meg ikke om hva andre gjør med sin kropp.

Jeg er for ansvar for egne handlinger, og med det mener jeg FØR barnet er unnfanget.

Jeg mener menn har ingen rettigheter ang abort før de faktisk er de som aborten utføres på, dvs aldri. Dessverre er det kvinnens kropp, og det er ikke bare bare for alle å ta en abort.

Abort BØR en være to om, absolutt, det er det optimale. Problemet oppstår når to personer som ikke er i et forhold skal ta den beslutningen. Det sier seg selv at det er vanskelig å ha en ordentlig samtale basert på gjensidig respekt og kjærlighet ovenfor hverandre.

Jeg er mest opptatt av barnets rettigheter. Når uhellet er skjedd ser jeg på det som akkurat like mye mannens feil som det er kvinnens. Og etterdet må en nesten ta utgangspunkt i at det vil bli født et barn som begge har ansvar for. Å basere seg på at kvinner tar abort er en naiv holdning, og ikke noe mannen får gjort noe med.

• Liker 1

Mitt ståpunkt ang abort er ikke tema her, og jeg har egentlig ikke et bastant standpunkt der. Ville aldri gjort tatt det selv, men bryr meg ikke om hva andre gjør med sin kropp.

Jeg er for ansvar for egne handlinger, og med det mener jeg FØR barnet er unnfanget.

Jeg mener menn har ingen rettigheter ang abort før de faktisk er de som aborten utføres på, dvs aldri. Dessverre er det kvinnens kropp, og det er ikke bare bare for alle å ta en abort.

Abort BØR en være to om, absolutt, det er det optimale. Problemet oppstår når to personer som ikke er i et forhold skal ta den beslutningen. Det sier seg selv at det er vanskelig å ha en ordentlig samtale basert på gjensidig respekt og kjærlighet ovenfor hverandre.

Jeg er mest opptatt av barnets rettigheter. Når uhellet er skjedd ser jeg på det som akkurat like mye mannens feil som det er kvinnens. Og etterdet må en nesten ta utgangspunkt i at det vil bli født et barn som begge har ansvar for. Å basere seg på at kvinner tar abort er en naiv holdning, og ikke noe mannen får gjort noe med.

Siden du er mest opptatt av barns rettigheter, - hvorfor bør ikke en mann kunne forsørge et barnet og heller kvinnen gi fra seg barnet i stedet for å ta abort?

Om vi forbyr abort så skaper vi likestilling blant begge kjønn, og vern om det ufødte barn.

Er du ikke enig?

• Liker 1

Siden du er mest opptatt av barns rettigheter, - hvorfor bør ikke en mann kunne forsørge et barnet og heller kvinnen gi fra seg barnet i stedet for å ta abort?

Om vi forbyr abort så skaper vi likestilling blant begge kjønn, og vern om det ufødte barn.

Er du ikke enig?

Helt greit for meg! Dersom det er det mannen ønsker, og det er mulig vær så god. Jeg mener ikke at barnet automatisk skal være kvinnens. Det er begges. Hans barn, hennes barn. Jeg føler jeg har understreket poenget mitt så til de grader! Begges ansvar. Kvinner har nok en litt for sterk stilling når det kommer til fordeling av barn, noe jeg er sterkt i mot! Så jeg er for å styrke mannens posisjon som omsorgsperson når det kommer til det!

Jeg ønsker ikke å forby abort, jeg mener ingen kan tvinges til det. Barnets rettigheter og oppvekst er viktigere enn mor og fars egoistiske tanker. Make a baby, have a baby!

• Liker 1

Mannen har et ansvar fordi han var 50 % med på å lage den ungen. Derfor. Jeg syns at "mennesker gjør ting de angrer på" er et dårlig arument å bruke i denne settingen. Det å ha sex uten beskyttelse er jo et bevisst valg en tar! Og en er fullstendig klar over konsekvensene ved å ha ubeskyttet sex. Både i form av potensiellt svangerskap, hiv, klamydia osv.

Hvorvidt argumentet at folk gjør ting de angrer på er godt eller ikke skal jeg ikke ta stilling til, men det er noe snurrig å se det bli brukt i diskusjon rundt abort for kvinner, mens det i dette tilfellet ikke ser ut til å være gyldig.

"Løsningen" min var ikke ment som et alvorlig bidrag, men mer kun for å påpeke hva løsningen skal være hvis far skal fritas ansvar. Det er det jeg lurer på, og det får jeg ikke svar på fra deg. Hvem skal betale for dette barnet som to personer laget? Mor og stat? NIKS! Staten hjelper mer enn nok til fra før av, og skal ikke belastes fordi unge mennesker ikke tar ansvar. Mor og far? Det er vel det eneste reelle alternativet.

Du påpeker ikke hva løsningen blir ved å foreslå en "liksomløsning" som du så sier at du ikke ønsker, all den tid ingen andre har tatt til orde for noe slikt. Ellers så stusser jeg på at du hevder jeg ikke gir noe svar på hvilken løsning jeg ser for meg når du siterer meg på følgende:

Løsningen slik jeg ser det er at det å få barn skal være ett valg man er to om, ellers så bør ikke noen av partene tvinges til å ta ett foreldreansvar. For de som velger å få barn med noen som selv ikke ønsker det, og i tillegg ikke er i stand til å forsørge barnet er det støtteordninger for å sørge for at de ikke havner på gata, og jeg ser for meg en behovsprøvd ekstra støtte for de vanskeligste tilfellene.

Jeg skal omformulere, jeg har ingen sympati for mennesker som har sex uten KONDOM og som i ettertid angrer. Dama går gravid, føder og har ansvar for barnet, mannen kan bidra økonomisk, eller stille opp og dermed slippe å punge ut store summer hver måned. Abort er kroppslig inngrep, og noe utrolig mange kvinner ikke ønsker av ulike årsaker, og det må respekteres. Det er slik at for noen står en mellom to valg som er like uønsket, et uplanlagt barn resten av livet med en mann som lager helvete, eller abort . Dama vinner ikke på noen måte.

Selvfølgelig skal vi respektere at kvinner ikke velger abort, akkurat som jeg mener vi bør respektere det når kvinner og menn ikke ønsker barn.

• Liker 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...