Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Kroppen vår klarer ikke å bruke mer enn ca 50g fruktose.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Det gjør den vel. Men kalorioverskudd gjør oss tykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør den vel.

Nope. Det finnes ikke en eneste prosess i kroppen som trenger fruktose så derfor må det konverteres til glukose. Fruktosen konverteres i leveren og leveren har begrenset kapasitet for fruktose->glukose-konvertering.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Det finnes ikke en eneste prosess i kroppen som trenger fruktose så derfor må det konverteres til glukose. Fruktosen konverteres i leveren og leveren har begrenset kapasitet for fruktose->glukose-konvertering.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Men hva skjer med den da? Går den rett igjennom? Da er det vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer med den da? Går den rett igjennom? Da er det vel ikke noe problem?

Resten blir konvertert til fett og lagret.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten blir konvertert til fett og lagret.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Blir fruktosen omdannet eller ikke? TIl fett eller glukose? Jeg har hørt om dette før, men er stadig forvirret! Kroppen kan jo bruke både fett og glukose. Ingenting av dette blir lagret (annet enn midlertidig) hvis vi bruker det opp. Men hvis vi ikke bruker det opp, blir det jo selvfølgelig lagret. Som alt annet av fett, karbohydrat og protein som vi ikke bruker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fruktosen omdannet eller ikke? TIl fett eller glukose? Jeg har hørt om dette før, men er stadig forvirret! Kroppen kan jo bruke både fett og glukose. Ingenting av dette blir lagret (annet enn midlertidig) hvis vi bruker det opp. Men hvis vi ikke bruker det opp, blir det jo selvfølgelig lagret. Som alt annet av fett, karbohydrat og protein som vi ikke bruker opp.

Kroppen klarer bare å konvertere ca 50g fruktose til glukose og så bruke det. Resten blir konvertert til triglyserider. Dette er altså "kolesterol" av verste sort. Kolesterol er ikke farlig, men faktisk livsnødvendig. Men et høyt nivå av triglyserider er sterkt assosiert med økt risiko for hjertesykdom. Ola Nordmann spiser over 50g fruktose hver dag. Det antas forresten at høyt inntak av fruktose over tid fører til ikke-alkoholisk fettlever.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte jeg skulle prøve meg på hjemmelaget tørket frukt, noen som vet hordan jeg gjør dette?

Er jo mye sunnere å lage selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve meg på hjemmelaget tørket frukt, noen som vet hordan jeg gjør dette?

Er jo mye sunnere å lage selv! :)

De pleier ikke å tilsette noe i det du kjøper altså... Men hvis du vil lage selv kan du tørke i stekeovnen. Vi hadde en frukttørker hjemme faktisk og tørket epler på høsten.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chlorophyll

Nope. Det finnes ikke en eneste prosess i kroppen som trenger fruktose så derfor må det konverteres til glukose. Fruktosen konverteres i leveren og leveren har begrenset kapasitet for fruktose->glukose-konvertering.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Interessant. Dette skal jeg lese mer om

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Dette skal jeg lese mer om

Søk opp dokumentaren/forelesning: "Sugar - the bitter truth" på youtube.

Anonymous poster hash: 7db02...8fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av forslagene her er jo ikke sunne? Banan med sjokoladetrekk feks er jo godteri og ikke sunt; bare sukker.

For meg har også fett vært løsningen på sukkersug! Funker som bare det også når det gjelder vektnedgang

Anonymous poster hash: fa171...2bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av forslagene her er jo ikke sunne? Banan med sjokoladetrekk feks er jo godteri og ikke sunt; bare sukker.

For meg har også fett vært løsningen på sukkersug! Funker som bare det også når det gjelder vektnedgang

Anonymous poster hash: fa171...2bd

  • Mange mener unødvendig fett ikke er sunt.
  • Ikke alle tror at alt av karbohydrater er som djevelen selv.
  • Banan med mørk sjokolade er iallefall bedre enn Snickers el.l.

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mange mener unødvendig fett ikke er sunt.
  • Ikke alle tror at alt av karbohydrater er som djevelen selv.
  • Banan med mørk sjokolade er iallefall bedre enn Snickers el.l.

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

"bedre enn snickers" betyr jo ikke at det er sunt.

Og det er ikke snakk om unødvendig fett, men om nødvendig fett.

Anonymous poster hash: fa171...2bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at både trådstarter og veldig mange andre her er ute etter sunnere alternativer til kos. Altså sunnere enn en godtepose, et stort kakestykke (eller tre), en hel pakke cookies, en pose potetgull osv. Det er vel heller tvilsomt om mennesker som lever et normalt liv i Norge (eller andre land for den saks skyld) får i seg for lite fett i utgangspunktet.

Mat som kos er livsglede. Det gir en følselse av å ikke leve på diett, i motsetning til veldig mye annet.

Her fokuseres det mye på at frukt er sukker. Jepp.. frukt er søtt. Men frukt har også ofte ting som fiber og vitaminer som kroppen trenger. Kanskje mindre i tørket stilstand.. det vet jeg lite om. Men frukt er ikke usunt selv om det har fruktsukker.

Ikke alle som ønsker sunnere alternativer til lørdagskosen ønsker eller trenger å gå ned i vekt, men å gjøre kosen litt minde usunn og få i seg noe som er litt mer nyttig enn slikkerier, kaker og potetgull med dip.

Endret av Lea2
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"bedre enn snickers" betyr jo ikke at det er sunt.

Og det er ikke snakk om unødvendig fett, men om nødvendig fett.

Anonymous poster hash: fa171...2bd

Jeg tror det er ganske mange som mener banan er sunt og også mørk sjokolade. Snickers derimot inneholder helt sikkert noe transfett, herdet drittfett, og mye annet gørr.

Og siden begge ingredienser anses av mange (de fleste som ikke sverger til lavkarbo faktiskt) som sunne, er det naturlig at det foreslås her. Trådens tittel etterspør alternativ til godteri. Da er neppe brokkoli tilfredstillende svar.

Anonymous poster hash: 14afb...8fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kutte opp ei eple i skiver, og legger den lag i lag i ei lita langpanne. Drysser over kanel og sukrin, og steker den på 180g til eplene er møre. Smaker nesten som eplekake:D

Kan gjerne ta ei skje med vaniljekesam ved siden av:)

Ei skål med cottage cheese, sukkerfri jordbærsyltetøy og kanel er også godt..

Jeg har prøvd eplebiter med kanel og sukrin i ovnen, men hos meg skrumper de og blir tørre. Noen ide om hva jeg gjør feil?

Anonymous poster hash: 27b38...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd eplebiter med kanel og sukrin i ovnen, men hos meg skrumper de og blir tørre. Noen ide om hva jeg gjør feil?

Anonymous poster hash: 27b38...84a

Vet ikke helt jeg…. har du for høy temperatur i ovnen kanskje? Eller de står for lenge? De skal ikke stå så lenge, bare til de er møre, prikk litt i de med en gaffel så kjenner du.

Når jeg legger skivene i formen så bruker jeg å legge de sånn at de overlapper hverandre litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg. har du for høy temperatur i ovnen kanskje? Eller de står for lenge? De skal ikke stå så lenge, bare til de er møre, prikk litt i de med en gaffel så kjenner du.

Når jeg legger skivene i formen så bruker jeg å legge de sånn at de overlapper hverandre litt..

Kanskje jeg har hatt for høy temperatur eller hatt de inne for lenge.

Hvor lenge pleier du å bake dem?

Anonymous poster hash: 27b38...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...