Jump to content
ol93

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?

Recommended Posts

skruf

Kanskje jeg har hatt for høy temperatur eller hatt de inne for lenge.

Hvor lenge pleier du å bake dem?

Anonymous poster hash: 27b38...84a

Jeg vet ikke helt eksakt antall minutter, men det er ikke lenge.. Du kan sjekke etter 5-8min på 180g hvordan de kjennes ut da. Sett formen midt i ovnen.

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vet ikke helt eksakt antall minutter, men det er ikke lenge.. Du kan sjekke etter 5-8min på 180g hvordan de kjennes ut da. Sett formen midt i ovnen.

Tusen takk:)

Det er så sykt godt, men jeg har bare ikke helt fått det til tidligere.

skruf

Tusen takk:)

Det er så sykt godt, men jeg har bare ikke helt fått det til tidligere.

Den kan kanskje være at det går an i microovn også, hvis du har det. Har ikke micro selv, så har ingen erfaring hvordan det funker..

Missi89

Tar meg en riskake med 70% sjokoladetrekk. Smaker så godt. Får kjøpt de på meny :).

Pringle

Jeg tror fremdeles mye av søtsug skyldes for lite av ett eller flere næringsstoffer.... eller en (u)vane med å måtte ha snop... eller rett og slett for lite mat... eller for mye sukker... eller en reaksjon på tilsetningsstoffer... Jeg har gått fra "godtegris" til "rene råvarer" og vil ikke gå tilbake... Noen som har noen tanker om dette?

lillemeg90

Mango! Godt og søtt :)

Annonse

AnonymBruker

Jeg tror fremdeles mye av søtsug skyldes for lite av ett eller flere næringsstoffer.... eller en (u)vane med å måtte ha snop... eller rett og slett for lite mat... eller for mye sukker... eller en reaksjon på tilsetningsstoffer... Jeg har gått fra "godtegris" til "rene råvarer" og vil ikke gå tilbake... Noen som har noen tanker om dette?

Igjen er jeg enig med deg. :) Sukkeravhengighet finnes og er vanligere enn folk tror. Å erstatte smågodt med frukt er et steg i riktig retning, men det er som å erstatte rulletobakk med filtertobakk. Man opprettholder avhengigheten.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Lea2

Men det er ikke (nødvendingvis) sukkeravhengighet som gjør at man vil ha noe godt i skåla under gullrekka på fredag eller dessert etter middagen på søndag. Frukt bør man spise uansett og de fleste bør mest sannsynlig spise mer frukt enn de gjør. Det er sunt å kose seg en gang i blant. Alt med måte.

AnonymBruker

Sukkefritt AS sin sjokolade. den mørke. 0 % sukker. SÅ GOD!!!
jeg kjøper den på rema 1000 eller meny. den ligger i glutenfri-avedlingen. spis med god samvittighet :D

Anonymous poster hash: 28f88...37e

Pringle

Igjen er jeg enig med deg. :) Sukkeravhengighet finnes og er vanligere enn folk tror. Å erstatte smågodt med frukt er et steg i riktig retning, men det er som å erstatte rulletobakk med filtertobakk. Man opprettholder avhengigheten.

Det er en SVÆR diskusjon om sukkeravhengighet er en ekte avhengighet eller ikke. Noen forskere har kommet fram til at det er mer avhengighetsskapende enn heroin (kokain (heroin?) -avhengige rotter fortrekker sukker fremfor narkotika), og mange avvente rusmisbrukere går over til å misbruke sukker (eller Jesus). Men det er ikke så viktig om det teknisk sett er en avhengighet - kan det behandles ved å betrakte det som en avhengighet, så er jo det et kjempemessig fremskritt! De som protesterer, tror at avhengige bruker det som en unnskyldning til å fortsette, herlighet, bare en ny unnskyldning i tillegg til dårlig tid, dårlig råd, gener, stoffskifte... men det er ikke sånn.

Jeg tror det er litt forskjell fra person til person. Jeg må jo tro på det når folk sier at de får stilt søtsuget med litt mørk sjokolade... men det er vanskelig! Jeg blir heller mer sugen når jeg smaker noe søtt. Kakao går bra, men jeg har ikke spist sjokolade siden midten av oktober, og jeg har ikke lyst på heller. Begynner å tenke på å spise litt is innimellom, men jeg spiser så mye annet godt at det til nå har blitt med tanken.

Selv spiser jeg tre porsjoner frukt om dagen, og "normale" mengder ris, pasta og potet, et par knekkebrød, havregryn ol, det gir meg ikke søtsug. Jeg spiser frukt fordi det er godt og vitaminrikt, ikke som snop (men eple med peanøttsmør er jo snop, haha) og ris og pasta fordi det er godt og billig og mettende. Nekter meg ingenting, men er forsiktig med trigggere og passer på kaloribudsjettet.

Guest BettyBoop

Mange av forslagene her er jo ikke sunne? Banan med sjokoladetrekk feks er jo godteri og ikke sunt; bare sukker.

For meg har også fett vært løsningen på sukkersug! Funker som bare det også når det gjelder vektnedgang

Anonymous poster hash: fa171...2bd

jeg leste en herlig artikkel om at folk som spiste sjokolade ofte holdt seg slankere

Guest Ciegus

Fullstendig uenig i at man kan sammenligne frukt vs snop som rulletobakk vs filtertobakk, det er jo en helt ekstrem overdrivelse!

Jeg har alltid vært glad i frukt, og har alltid spist det med god samvittighet. Da jeg bestemte meg for å venne meg av med sukkeravhengighet (reell eller ei) så kuttet jeg bare ut snop, sjokolade, boller og den slags. Ting med vanlig, hvitt sukker i. Frukt spiste jeg fortsatt. Og avhengigheten forsvant den, altså. Frukt gir hvertfall ikke meg samme "tilfredsstillelse" som en sjokolade. I tillegg inneholder frukt mange sunne næringsstoffer, noe verken sjokolade eller filtertobakk gjør.

For noen ekstreme tilfeller må det nok være nødvendig å kutte ut frukten for å bli kvitt en avhengighet, men vi er jo ikke alle ekstreme tilfeller. Da er det litt håpløst med ekstreme sammenligninger.

venus_

- deler opp et eple i biter og varmer det noen sekunder i mikro, spiser det med vaniljekesam/cottage cheese og kanel.

- cottage cheese med blåbær og litt sukrin

- kakao-te

- kanelknekkebrød (sikkert ikke særlig sunt, men tenker det er bedre enn feks sjokolade)

- speltlomper med peanøttsmør (økologisk fra green choice inneholder bare peanøtter og salt!)

- god spekeskinke/spekepølse

- en god ost

- et glass vin

(mulig det kun er meg som ser på de tre siste som tilsvarende til godteri :) )

Annonse

AnonymBruker

Fullstendig uenig i at man kan sammenligne frukt vs snop som rulletobakk vs filtertobakk, det er jo en helt ekstrem overdrivelse!

Med tanke på avhengighet. Frukt er et litt bedre alternativ til snop akkurat som filtertobakk er et litt bedre alternativ til rulletobakk. Men frukt er med på å opprettholde sukkeravhengigheten akkurat som filtertobakk er med på å opprettholde nikotinavhengigheten. Jeg sa ikke at frukt er like usunt som tobakk.

Guest Ciegus

Med tanke på avhengighet. Frukt er et litt bedre alternativ til snop akkurat som filtertobakk er et litt bedre alternativ til rulletobakk. Men frukt er med på å opprettholde sukkeravhengigheten akkurat som filtertobakk er med på å opprettholde nikotinavhengigheten. Jeg sa ikke at frukt er like usunt som tobakk.

Men det er jo det jeg prøver å si, at frukt IKKE opprettholder min sukkeravhengighet. Og jeg tror nok mange erfarer det samme, at de fint kan holde seg unna usunne sukkerprodukter uten å føle "cravings" selv om de spiser frukt.

AnonymBruker

Men det er jo det jeg prøver å si, at frukt IKKE opprettholder min sukkeravhengighet. Og jeg tror nok mange erfarer det samme, at de fint kan holde seg unna usunne sukkerprodukter uten å føle "cravings" selv om de spiser frukt.

Det er ikke sikkert at DU er sukkeravhengig. Alle er ikke sukkeravhengige. Men veldig mange er det. Og for de mange av oss som er det, så funker det dårlig å erstatte sukker med sukker. Jeg snakker av egen erfaring og også andres erfaringer. Og når du skriver dette:

I tillegg inneholder frukt mange sunne næringsstoffer, noe verken sjokolade eller filtertobakk gjør.

så virker det jo som at du trodde jeg mente at frukt var like usunt som tobakk. Forresten er det ingenting av det nyttige i frukt som du ikke finner i grønnsaker. Og Ernæringsrådet anbefaler MAX 2 porsjoner frukt om dagen på grunn av sukkeret. Jeg spiser null porsjoner frukt, men minst fem porsjoner grønnsaker hver dag.

Test om du er sukkeravhengig (tatt fra SEMSA)

Svarer du ja på fire eller flere av spørsmålene under, kan du ha et avhengighetsforhold til sukker eller andre matvarer.

Tabellen er laget etter det såkalte UNCOPE-ststemet (U = Unplanned use, N = Neglect, C = Cut down, O = Objections, P = Preoccupation, E = Emotional discomfort) som brukes for å kartlegge alkoholisme. Her er ordet alkohol erstattet med "søtsaker".

*Søtsaker inkluderer også brød, pasta, poteter, ris, all slags chips (potetskruer, potetgull osv.), kaker, is m.m.

• Har du i løpet av det siste året noen gang spist mer søtsaker* enn du hadde tenkt og/eller fortsatt å bruke søtsaker* når du ikke hadde tenkt deg det?
  • Har du noen gang i løpet av det siste året forsømt noen av dine plikter på grunn av at du har spist for mye søtsaker*?
  • Har du i løpet av det siste året følt at du ønsket eller trenger å kutte ned på ditt forbruk av søtsaker*?
  • Har noen det siste året, for eksempel familie, venner, kollegaer eller andre klaget på hvor mye søtsaker* du spiser?
  • Har du det siste året noen gang vært helt oppslukt av tanken på når du skal få spise eller kjøpe søtsaker*?
  • Har du noen gang det siste året brukt søtsaker* for å lindre følelsesmessige ubehag som for eksempel nedstemthet, irritasjon, kjedsomhet eller energiløshet?

Missi89

Idag la jeg appelsinene i kjøleskapet og skjærte dem opp i båter. La dette frem for en halv time siden og de forsvant fort. Mannen min spiser egentlig ikke appelsiner fordi han hater å skrelle de hehe.

Guest Lolita8

Gulrot og mandler spiser jeg mye av!

Guest Ciegus

Det er ikke sikkert at DU er sukkeravhengig. Alle er ikke sukkeravhengige. Men veldig mange er det. Og for de mange av oss som er det, så funker det dårlig å erstatte sukker med sukker. Jeg snakker av egen erfaring og også andres erfaringer. Og når du skriver dette:

Nei men for mange funker det fint å erstatte sukker med frukt. Jeg ER ikke sukkeravhengig nei, men tro meg, jeg har vært der! Og det funket helt fint å droppe snopet og snacksen, og fortsette med frukten. Frukten opprettholdt ikke sukkeravhengigheten min. Og jeg vet at det fungerer helt fint for mange andre også. Det er jo så klart innen rimelighetens grenser også, å erstatte en sjokolade med ti enheter frukt til dagen er litt verre. Men du trenger ikke å hevde at å erstatte snop med frukt er som å erstatte røyk med røyk.

AnonymBruker

Nei men for mange funker det fint å erstatte sukker med frukt. Jeg ER ikke sukkeravhengig nei, men tro meg, jeg har vært der! Og det funket helt fint å droppe snopet og snacksen, og fortsette med frukten. Frukten opprettholdt ikke sukkeravhengigheten min. Og jeg vet at det fungerer helt fint for mange andre også. Det er jo så klart innen rimelighetens grenser også, å erstatte en sjokolade med ti enheter frukt til dagen er litt verre. Men du trenger ikke å hevde at å erstatte snop med frukt er som å erstatte røyk med røyk.

Vel, man erstatter sukker med sukker så det er jo som å erstatte røyk med røyk. Filtertobakk er sunnere enn rulletobakk akkurat som at frukt er sunnere enn snop. Jeg står ved at det er en god sammenligning.

Har du forresten prøvd å kutte ut frukten også? Og korn? Går det fint eller blir du fysen? Det høres ut som at du egentlig ikke har testet å kutte ut godteri OG frukt.

Jeg ser folk som spiser en halv kilo druer og tror de vært sunne som har spist frukt. Hvis denne halve kiloen med druer er i stedet for stor plate melkesjokolade så er det jo et sunnere valg, men sunt? NEI. En halv kilo druer er faktisk 40 sukkerbiter. Normalt blodsukker er faktisk så lite som 2-3 sukkerbiter fordelt på fem liter blod.