Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Dere MÅ bare prøve lime-smoothie! Riv det ytterste skallet og press ut saften av en lime, rens og del en banan, kjør med stavmikser/blender med 100 gram yoghurt og 100 gram melk. Det smaker såååå godt!

Hmm, høres morsomt ut med Lime! Det må jeg prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Leste ett sted at spelt og kokosfett ikke er bra? Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youplait youghurten med kokossmak er helt nydelig etter et par timer i fryseren. Smaker akkurat som kokossorbet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett sted at spelt og kokosfett ikke er bra? Noen som vet noe mer om dette?

Spelt er korn, altså ikke bra. Kokosfett er bra hvis det er kaldpresset. Hold deg unna delfiafett altså. Men kaldpresset kokosfett som Cocosa er bra.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

korn, altså ikke bra.

Ingenting er bra hvis man ikke tåler det. Men korn er bra mat for de som tåler det, og det gjør de fleste.

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å lage meg bærsorbet hvis jeg er godesjuk, eller bare har lyst på et eller annet.

Tar frosne bær i blenderen sammen med en god dæsj kokosmelk eller vaniljekesam, og kjører det på høy hastighet til det blir som en tykk grøt. Supergodt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting er bra hvis man ikke tåler det. Men korn er bra mat for de som tåler det, og det gjør de fleste.

De fleste tåler faktisk ikke korn. Det er ikke bare de med cøliaki som ikke skal ha korn. Det er giftstoffer i kornskallet (så altså helkorn) som mennesket ikke bryter ned. Google antibeitestoffer. Hvis du bløtlegger kornet en god stund stund, så blir det spiselig. Men det er det få som gjør.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erstattet godteri med kylling, tro det eller ei, men det fungerte, jeg småspiser kylling hele tiden, jeg tror jeg er avhengi av kylling, herregud så godt. Nomnomnom, kyllingbiter.

Kusina mi erstattet det med fiskebiter.

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erstattet godteri med kylling, tro det eller ei, men det fungerte, jeg småspiser kylling hele tiden, jeg tror jeg er avhengi av kylling, herregud så godt. Nomnomnom, kyllingbiter.

Kusina mi erstattet det med fiskebiter.

Haha, ikke rart, dere er jo katter ifølge profilbildet ditt :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest BettyBoop

Spelt er korn, altså ikke bra. Kokosfett er bra hvis det er kaldpresset. Hold deg unna delfiafett altså. Men kaldpresset kokosfett som Cocosa er bra.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

hvorfor er ikke korn bra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Skulle ønske denne tråden bare kunne være en skikkelig inspurasjonstråd med sunnere alternativer, så kunne heller litt diverse sunnhetsdiskusjoner og sukkeravhengighetsdiskusjoner vært tatt i en annen tråd.. Tror vi bare må innse at vi alle er forskjellige og har forskjellige meninger om sunnhet og hva vi tåler, og så må man jo heller ikke lage alt man ser i denne tråden.

Mine bidrag:

Grove tortillachips (deler fullkornslefser i chipstrekanter, har på krydder og tørker i ovnen til de er sprø) med hummus eller kesam dip.

Grove bananmuffins med sjokoladebiter. Kun sunne ingredienser og 150 kalorier i hver muffins.

Grønt eple drysset med kanel og sukrin.

Grytepopcorn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cevita

Og en ting til, som kanskje ikke er super sunt, men som er et godt alternativ til vanlig sjokoladekake:

Kjøpe sunnere sjokoladekake fra funksjonell mat på Rema.

Bytte ut 1 dl solsikkeolje med 1 dl mager kesam

Med en gang kaken er tatt ut av ovnen legger du mellom 50-75g 70% sjokolade på toppen, og smører den utover etterhvert som den smelter.

Hvis du deler kaken i 16 biter, vil hver bit komme på ca 100 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Banan!

6 grunner til at du bør spise banan:

1.God kaliumkilde: En banan dekker ti prosent av dagsbehovet av kalium.

2.Blodtrykksdempende: Å spise mer kalium kan redusere faren for og demper høyt blodtrykk. Dette er vist å bety lavere dødelighet.

3.Godt for fordøyelsen: Det høye fiberinnholdet motvirker forstoppelse og modne, søte bananer hjelper mot diaré.

4. Godt for magesekken: Studier viser at bananer med litt grønnfarge virker styrkende på slimhinnen i magesekken og forebygger magesår.

5. Gir bedre humør: Bananer inneholder aminosyren tryptofan som er viktig for hjernens produksjon av serotonin. Ved depresjoner er hjernens innhold av serotonin svært lavt. Undersøkelser har vist at hjernens innhold av serotonin øker litt etter inntak av tryptofan.

6. Fungerer som sovemiddel: Bananer inneholder litt kobber og magnesium, mineraler som kan gi deg bedre søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er ikke korn bra?

Gluten, fytinsyre og anti-beitestoffer for å nevne noe. Du kan lese om det her.

Anonymous poster hash: c2e01...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kveldskosen min i det siste har vært gresk/tyrkisk naturell yogurt som jeg smaksetter med Stevia Vanilla Creme, og litt vaniljepulver. Dette spiser jeg med masse oppskåret frukt. Det det går mest av er banan og kiwi, men både mango og ananas har og vært spist med suksess.

Ei skål med ca. 100 g yoghurt, en banan og en kiwi kommer på omtrent 250 kcal noe ihverfall jeg synes er mer enn akseptabelt for ei stor skål med noe som føles som å spise dessert. Masse bra næring er det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldskosen min i det siste har vært gresk/tyrkisk naturell yogurt som jeg smaksetter med Stevia Vanilla Creme, og litt vaniljepulver. Dette spiser jeg med masse oppskåret frukt. Det det går mest av er banan og kiwi, men både mango og ananas har og vært spist med suksess.

Ei skål med ca. 100 g yoghurt, en banan og en kiwi kommer på omtrent 250 kcal noe ihverfall jeg synes er mer enn akseptabelt for ei stor skål med noe som føles som å spise dessert. Masse bra næring er det og :)

Hvor kjøper du tyrkisk/gresk yoghurt? evt merke som er bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...