Gå til innhold

Smarte sunne ideer istedenfor godteri?


ol93

Anbefalte innlegg

Yoghurtnøtter?

Noen som har en god smoothie oppskrift?

Anonymous poster hash: d3ba3...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yoghurtnøtter?

Noen som har en god smoothie oppskrift?

Anonymous poster hash: d3ba3...4ba

Yoghurtnøtter er ikke sunt i det hele tatt. Det er masse sukker i yoghurten, så det kan sammenlignes med å spise sjokoladenøtter.

Anonymous poster hash: 4d9cc...72c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Vet ikke om det er nevnt fra før av, men hvis man fryser ned druer så blir de som sorbetkuler! Veldig godt og friskt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en her:) Vikingmelk i en  høy (kan koke over så pass på)bakebolle i microen med tagatelle/tagatose. Smak til. Så skal det koke i ca 8 min, rør av og til. Dypp eplebiter i den deilige karamellen😜 Vikingmelk innholder lite fett så det er bare kos uten særlig mye kalorier.  Nam nam

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er tagatelle? :)

29 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Jeg har en her:) Vikingmelk i en  høy (kan koke over så pass på)bakebolle i microen med tagatelle/tagatose. Smak til. Så skal det koke i ca 8 min, rør av og til. Dypp eplebiter i den deilige karamellen😜 Vikingmelk innholder lite fett så det er bare kos uten særlig mye kalorier.  Nam nam

 

Endret av ol93
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brente mandler. Dvs mandler som er kokt i sukker, gjerne sammen med sesamfrø og det man vil ha av krydder.

Lag en tjukk sukkerlake i steikepanne, og kok på den en stund før du hiver oppi mandlene. Fortsett å koke, til laken begynner å bli brun. Da har du smltet sukker i panna, og temperaturen kan bli ganske høy, så det er på tide å skru ned varmen litt.. Mens mandlene ligger i denne røra, så kokes vannet ut av dem. Når de kjølner vil de være deilig sprø. Og en anelse brente.

Etter noen minutter sprer man mandlene ut over bakepapir på en rist. Da er det viktig at man skiller dem, slik at de ikke ligger inntil hverandre. Når sukkeret stivner, blir det ganske hardt og ting klistrer seg sammen.

Og det man sitter igjen med til sist er sprøstekte mandler med et tynt belegg sukker. Hvis du altså har passet på å skille hver enkelt mandel fra de andre. Hvis ikke, har du en klump, men det er deilig, det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, ol93 skrev:

Nå spør jeg kanskje dumt, men hva er tagatelle? :)

 

Det er mye bedre søtningsmiddel en sukrin som kjøpes på helsekosten. Også eneste kunstige sukkere som karamelliserer seg. Ingen kjølig smak. Jeg er veldig sensitiv for den kjølige smaken du får av sukrin, men den fins ikke i tagatelle:)) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Hmmmmmm skrev:

Det er mye bedre søtningsmiddel en sukrin som kjøpes på helsekosten. Også eneste kunstige sukkere som karamelliserer seg. Ingen kjølig smak. Jeg er veldig sensitiv for den kjølige smaken du får av sukrin, men den fins ikke i tagatelle:)) 

Så kjekt! Da får jeg se på helsekosten om de har det (y) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hmmmmmm skrev:

Det er mye bedre søtningsmiddel en sukrin som kjøpes på helsekosten. Også eneste kunstige sukkere som karamelliserer seg. Ingen kjølig smak. Jeg er veldig sensitiv for den kjølige smaken du får av sukrin, men den fins ikke i tagatelle:)) 

Det heter tagatesse.

Anonymkode: 7d875...d17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter tagatesse.

Anonymkode: 7d875...d17

Og selve stoffet heter tagatose. Jeg prøvde å gogle tagatelle, og alt jeg fikk var pastalinker. Mange millioner pastalinker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are

Jeg bruker sorbet is eller en god smoothie( gjerne medbringebær og jordbær) Og selvfølgelig proteinbarer med frukt.Nydelig :-) Holder meg unna smågodt og potetgull.

 

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19. januar 2016 at 20.13, Mann 42 skrev:

Brente mandler. Dvs mandler som er kokt i sukker, gjerne sammen med sesamfrø og det man vil ha av krydder.

Lag en tjukk sukkerlake i steikepanne, og kok på den en stund før du hiver oppi mandlene. Fortsett å koke, til laken begynner å bli brun. Da har du smltet sukker i panna, og temperaturen kan bli ganske høy, så det er på tide å skru ned varmen litt.. Mens mandlene ligger i denne røra, så kokes vannet ut av dem. Når de kjølner vil de være deilig sprø. Og en anelse brente.

Etter noen minutter sprer man mandlene ut over bakepapir på en rist. Da er det viktig at man skiller dem, slik at de ikke ligger inntil hverandre. Når sukkeret stivner, blir det ganske hardt og ting klistrer seg sammen.

Og det man sitter igjen med til sist er sprøstekte mandler med et tynt belegg sukker. Hvis du altså har passet på å skille hver enkelt mandel fra de andre. Hvis ikke, har du en klump, men det er deilig, det også.

Sunt? I mine ører så faller brente mandler inn under kategorien godteri

Anonymkode: 60875...d8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sunt? I mine ører så faller brente mandler inn under kategorien godteri

Anonymkode: 60875...d8a

På hvilken måte da? Det er i det alt vesentlige mandler som er litt mer knas enn vanlige mandler, og sukkerlaget som blir igjen på dem, er ganske tynt. TS ville ha energirike ting. Mandler er energirikt og har mye proteiner og fett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Semulegrøt med 50/50 melk og vann, søtet med suketter. Er også godt med hamburgerrygg som blir "poppa" i mikro til.

havregrøt med vann, søket med suketter + sukkerfritt eplesyltetøy og kanel!

kokossnacks laget av 50/50 kokos og semulegryn. Tilsett melk til grøt konsistens, og bland godt sammen (søtes med suketter), bre utover en tallerken og stek i mikro på full guffe til det blir en klump du kan skjære i biter :

iskaffe med ferdigblandet kaffe blandet ut med like mye vann, støtes med suketter og en skvett melk. Litt kakaopulver oppi er også godt.

gele med funsaft.

mager cottage cheese med sukkerfritt eplesyltetøy og kanel. 

Varm melk med suketter(!!) digg :) 

 

ja jeg elsker suketter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. januar 2016 at 1.31, Ennasus skrev:

Semulegrøt med 50/50 melk og vann, søtet med suketter. Er også godt med hamburgerrygg som blir "poppa" i mikro til.

havregrøt med vann, søket med suketter + sukkerfritt eplesyltetøy og kanel!

kokossnacks laget av 50/50 kokos og semulegryn. Tilsett melk til grøt konsistens, og bland godt sammen (søtes med suketter), bre utover en tallerken og stek i mikro på full guffe til det blir en klump du kan skjære i biter :

iskaffe med ferdigblandet kaffe blandet ut med like mye vann, støtes med suketter og en skvett melk. Litt kakaopulver oppi er også godt.

gele med funsaft.

mager cottage cheese med sukkerfritt eplesyltetøy og kanel. 

Varm melk med suketter(!!) digg :) 

 

ja jeg elsker suketter :P 

Den kokossnaksen hørtes godt ut! 

Anonymkode: d3ba3...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Lag nachochips med salt av speltlompe i ovn (oppskrift på google) og avkjøl.

Smør så på på kavli tynt lag kavli magerost naturell og strø over med hjemmelaget tacokrydder :) stekes i ovn eller mikro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...