Gå til innhold

Raketter har de råd til.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Klassekasse er frivillig, det er helvetes frekt av dere å presse på for å få penger.



Anonymous poster hash: 2fd77...df4
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis jeg ikke hadde betalt klassekassen så hadde jeg nok fått beskjeder og baksnakking rundt meg.

Nå var jeg så uheldig å betale 2 ganger beløpet jeg skulle, det var ingen som kom løpende etter meg å sa det, heller ingen som baksnakket det.

Ellers om naboer som ikke prioriterer hverken barn eller oppshining av hus rundt seg, er ikke sikkert det har med pengene å gjøre.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke lov å kreve penger av foreldrene, men klassekontaktene kan avtale med foreldrene "alle eller ingen" betaler. Har vi avtalt på et foreldremøte at alle betaler, slik at ingen snylter, kan vi iallefall presse på.

Jeg var klassekontakt i 2. klasse, og sa bare klart ifra at det er helt supert at nesten alle foreldrene har betalt, men at jeg manglet to, og at jeg regnet med at det bare var en forglemmelse. Jeg ga de beskjed privat etter møtet, og da kom pengene raskt inn.

Det er faktisk ikke en gang lov å utøve sosial press. Sosial press av den type du gjorde. Les deg opp i utdanningsloven. All bidrag, om det er penger, gaver eller dugnad er rett og slett frivillig for alle, det kan ikke avtales slik at det er bindende.

Jeg hadde av ren trass latt være å betale dersom noen var så frekk som du. Og jeg har baller nok å si fra høyt på foreldremøte.

Anonymous poster hash: 36ccf...c26

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er uhørt drøyt!!

Hvilken posisjon sitter du i som gir deg rett til å dømme andre?

Vi hadde så dårlig råd en periode at det var ett år vi ikke hadde sjans til å betale til klassekassa. (Her betales det forøvrig valgfritt beløp, og det er ingen som holder regnskap med hvem som betaler hva)

Har du dårlig økonomi, er det ingen ting som heter "bare 100 kroner".

Nyttårsaften det året ble vi sponset med fyrverkeri av snille besteforeldre, sånn at barna ikke skulle merke vår dårlige råd akkurat den dagen. Jeg er dem evig takknemlig, og er glad jeg har naboer som ikke ser ned på oss uten å kjenne detaljer...

Hadde jeg hatt såååå dårlig råd, hadde jeg nektet å tatt imot raketter. Da hadde jeg takket pent ja til gave, men sagt jeg heller ville byttet gaven i mat.

Det er faktisk ikke en gang lov å utøve sosial press. Sosial press av den type du gjorde. Les deg opp i utdanningsloven. All bidrag, om det er penger, gaver eller dugnad er rett og slett frivillig for alle, det kan ikke avtales slik at det er bindende.

Jeg hadde av ren trass latt være å betale dersom noen var så frekk som du. Og jeg har baller nok å si fra høyt på foreldremøte.

Anonymous poster hash: 36ccf...c26

TS: Vi avtalte på foreldremøte alle eller ingen. Ellers ble det slik at noen barn skulle sitte uten goder. Er det ok at du trasser, slik at andre MÅ betale for ditt barn? Eller er det bedre for barnet ditt at det ikke får is, når resten av klassen skal kose seg? Da tenker jeg at du hadde reagert, ja....(men du gidder ikke å betale som andre?)

Det er tull at man ikke har råd til 100 kr på et år. Da får du kutte ut colaen i helga et par ganger, sjokoladen eller røyken. Du kan også la bilen stå noen få ganger og heller bruke beina, og vips så har du en "gratis" 100 lapp.

Hadde du vært foreldre i vår klasse, så måtte du sagt ifra før avtalen ble fastsatt, at du ikke ville gi barna goder gjennom året. Og på den måten også ødelagt for alle de andre foreldrene som ønsket det.

Ja, jeg reagerer på at det i alle klassene til barna mine finnes snyltere, som ikke bidrar. Barn vi andre må betale for. Dette skaper utrolig irritasjon. Derfor har dette nå blitt tatt opp, rimelig kvast. Når jeg nå ser naboen fyrer opp haugevis med raketter/bomber og røyker som en damp, gidder jeg ikke å holde det for meg selv.

Anonymous poster hash: 43104...c31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg ikke hadde betalt klassekassen så hadde jeg nok fått beskjeder og baksnakking rundt meg.

Nå var jeg så uheldig å betale 2 ganger beløpet jeg skulle, det var ingen som kom løpende etter meg å sa det, heller ingen som baksnakket det.

Ellers om naboer som ikke prioriterer hverken barn eller oppshining av hus rundt seg, er ikke sikkert det har med pengene å gjøre.........

TS. Det hadde ikke skjedd hos oss. Jeg er rettferdig, veldig rettferdig. Det er derfor jeg reagerer veldig når noen snylter. Jeg opplevde at ei mor betalte dobbelt hos oss og ringte henne. Hun lot pengene stå, og slapp 100 lappen neste år ;-) Rett skal være rett.

Anonymous poster hash: 43104...c31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Hadde jeg hatt såååå dårlig råd, hadde jeg nektet å tatt imot raketter. Da hadde jeg takket pent ja til gave, men sagt jeg heller ville byttet gaven i mat.

TS: Vi avtalte på foreldremøte alle eller ingen. Ellers ble det slik at noen barn skulle sitte uten goder. Er det ok at du trasser, slik at andre MÅ betale for ditt barn? Eller er det bedre for barnet ditt at det ikke får is, når resten av klassen skal kose seg? Da tenker jeg at du hadde reagert, ja....(men du gidder ikke å betale som andre?)

Det er tull at man ikke har råd til 100 kr på et år. Da får du kutte ut colaen i helga et par ganger, sjokoladen eller røyken. Du kan også la bilen stå noen få ganger og heller bruke beina, og vips så har du en "gratis" 100 lapp.

Hadde du vært foreldre i vår klasse, så måtte du sagt ifra før avtalen ble fastsatt, at du ikke ville gi barna goder gjennom året. Og på den måten også ødelagt for alle de andre foreldrene som ønsket det.

Ja, jeg reagerer på at det i alle klassene til barna mine finnes snyltere, som ikke bidrar. Barn vi andre må betale for. Dette skaper utrolig irritasjon. Derfor har dette nå blitt tatt opp, rimelig kvast. Når jeg nå ser naboen fyrer opp haugevis med raketter/bomber og røyker som en damp, gidder jeg ikke å holde det for meg selv.

Anonymous poster hash: 43104...c31

Hva denne personen her bruker pengene sine på er vel strengt tatt ikke din sak? Om han velger å fyre opp raketter til 3000 kroner så får så være. Nå syns jeg det er veldig simpelt gjort av deg å sitte her på KG for å "få ut din frustrasjon", ved å henge ut denne familien på den måten. Okei, nå er kanskje faren en dritt, det vet jeg ingenting om, men jeg syns utrolig synd på barna hans. Ikke bare fordi at faren (kanskje) er en dritt som ikke deltar i skolekassen din, men fordi du sitter her og utleverer deres privatliv på den måten.

Foreslår at du kanskje tar deg en tur bort å baker på døren neste gang det er en "innkrevelse" og spørre om han har mulighet til å delta eller ikke. Var han på foreldremøte da dere bestemte at alle skulle betale? Var han enig? Og det er vel heller ikke lov til å kreve penger av foreldrene til barna som går på skole?

Kan ikke du/foreldrene til alle de andre barna være litt større personer å drite i denne ene hundrelappen dere ikke får? Som du sier så er det bare hundre kroner. 100 kroner delt på hvor mange? 10-20 foreldre?

Disse barna har det sikkert kjipt nok i fra før og hvis det er som du sier at de kommer i skitne/fillete klær så kommer det nok ikke til å bli bedre for de med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg hatt såååå dårlig råd, hadde jeg nektet å tatt imot raketter. Da hadde jeg takket pent ja til gave, men sagt jeg heller ville byttet gaven i mat.

Anonymous poster hash: 43104...c31

Å ha dårlig råd gjør en ikke automatisk verken utakknemlig eller frekk. "Takk for gaven, men jeg vil ikke ha den, så ta den med deg igjen og kom tilbake med noe annet" ligger ikke for meg å si!

Men vi er forskjellige, takk og pris! Vi klarte oss fint, og lærte en hel masse, både om økonomi og ikke minst om empati for andre i en vanskelig situasjon, så noe godt kom det ut av denne tiden.

Dessuten er det ikke alt som kan måles i penger. Få har flere dugnadstimer enn meg. ;)

Du er gjerne av dem som betaler deg fri? Spytter inn en 200-lapp og anser jobben som gjort, mens vi andre bruker et par kvelder fordi den 200-lappen uansett ikke klarer å løfte en malerkost?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt såååå dårlig råd, hadde jeg nektet å tatt imot raketter. Da hadde jeg takket pent ja til gave, men sagt jeg heller ville byttet gaven i mat.

Håper du tuller nå TS. Jeg syntes personlig at raketter er noe stort tull, men respekterer at veldig mange liker det. Man kan ikke alltid velge gavene man får heller, dersom rakettene skulle vise seg å være en gave.

Nei bry deg om ditt eget liv du TS. At han ikke pusser opp og røyker er da virkelig ikke din sak. Og den 100 lappen til klassekassa? Unnskyld meg, men da har du virkelig ikke nok bekymringer i verden om du klarer å gjøre dette til et irritasjonsmoment. Det finnes alltid noen som sluntrer unna slikt, og hadde dere oppført dere på samme måte ovenfor meg som det høres ut som om dere oppfører dere ovenfor de som ikke betaler hadde dere ikke fått en krone av meg heller. For det første er det ulovlig av dere og kreve inn disse pengene, og om dere ikke unner ungene til TS en stakkars grillpølse bør dere kansje se på deres egne verdier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Hadde du vært foreldre i vår klasse, så måtte du sagt ifra før avtalen ble fastsatt, at du ikke ville gi barna goder gjennom året. Og på den måten også ødelagt for alle de andre foreldrene som ønsket det.

...

Anonymous poster hash: 43104...c31

Eller så kan du snu på flisa og se at det er dere som på død og liv skal ha ekstra kos i klassen som ødelegger for de som syns det er helt unødvendig!

Tror du skal passe dine egne saker jeg, eventuelt ringe inn en bekymringsmelding til barnevernet hvis du virkelig mener at barna i den aktuelle familien har det så dårlig. Det er en plikt, vet du, også for privatpersoner!

:heks:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG, HVORDAN I HELVETTE VET DU TS AT DE IKKE HAR FÅTT RAKETTENE GRATIS HOS NOEN ANDRE!!!???

FYFAEN I HELVETTE!!!

Anonymous poster hash: 1e8b8...ec3

Hva med røyken? Tror du det er noen som sponser familien med tobakk også? At foreldre med dårlig råd har samvittighet til å røyke er for meg et mysterium!

Anonymous poster hash: bff64...69a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med røyken? Tror du det er noen som sponser familien med tobakk også? At foreldre med dårlig råd har samvittighet til å røyke er for meg et mysterium!

Anonymous poster hash: bff64...69a

Den der vil jeg også skrive under på! Han kan umulig ha fått all røyken i gave Jeg aner ikke hvor mye en pakke røyk koster nå om dagen, er det ikke 70-90 kr? Hadde han kuttet ut 1 pakke røyk i løpet av et ÅR hadde han råd til å betale for ungene sine i klassekassa. Makeb til feil prioriteringer. . Det verste er at det går utover ungene til denne slasken, slike burde steriliseres!

Anonymous poster hash: d274d...1e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hinkelpinkel

Den der vil jeg også skrive under på! Han kan umulig ha fått all røyken i gave Jeg aner ikke hvor mye en pakke røyk koster nå om dagen, er det ikke 70-90 kr? Hadde han kuttet ut 1 pakke røyk i løpet av et ÅR hadde han råd til å betale for ungene sine i klassekassa. Makeb til feil prioriteringer. . Det verste er at det går utover ungene til denne slasken, slike burde steriliseres!

Anonymous poster hash: d274d...1e6

Kanskje kjøper han røyken i utlandet? Da er den langt ifra så dyr.

Og kanskje han syns at klassekassa er feil prioritering, kanskje har han råd men mener at skolen skal være gratis. Vet ikke om jeg hadde giddet å deltat i en klassekasse med sånne smålige foreldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp dette TS! De står fritt til å gjøre hva de vil. Og denne klassekassa er virkelig en ok ting å droppe om det er dårlig råd.

Anonymous poster hash: 9cd61...9c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

Nå kjenner jeg verken naboen din eller deg, har heller ingen anelse om hva slags person han er. Og det er godt mulig at han er en skikkelig idiot, for dem finnes det nok av. Men uansett så er ikke det ungenes feil at far/mor ikke eier gangsyn, de har heller ikke valgt den naboen din til forelder, derfor er det ikke riktig av deg ts, å involvere ungene oppi dette her. For alt vi vet kan ungene ha det grusomt nok i utgangspunktet, da de har naboen din som foreldre, for å ikke snakke om hvor flaut det er for dem at deres foreldre ikke dukker opp på møter og følger dem opp slik andre foreldre gjør. Ved å ta opp dette pp et fremtidig foreldremøte belyser du nettopp dette, enda tydeligere, noe som i verste fall kan føre til at ungene til naboen blir mobbet eller stigmatisert på skolen. Slik du selv nevner er det kun snakk om en 100kr, eller at han ikke bidrar i dugnader og diverse. Dette er et irritasjonsmoment, men jeg synes ikke ungene skal straffes for dette, samme hvor irriterende dette er for dere foreldre som bidrar.

Når det er sagt, skal du ikke nøle med å sende en bekymringsmelding til barnevernet, hvis du mener at ungenes ved og vel er i fare, eller om du har sterk mistanke om at de utsettes for omsorgssvikt eller lignende. Poenget er at det er ungene som skal settes først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke lov å kreve penger av foreldrene, men klassekontaktene kan avtale med foreldrene "alle eller ingen" betaler. Har vi avtalt på et foreldremøte at alle betaler, slik at ingen snylter, kan vi iallefall presse på.

Jeg var klassekontakt i 2. klasse, og sa bare klart ifra at det er helt supert at nesten alle foreldrene har betalt, men at jeg manglet to, og at jeg regnet med at det bare var en forglemmelse. Jeg ga de beskjed privat etter møtet, og da kom pengene raskt inn.

Anonymous poster hash: 43104...c31

Dette er ikke sant. I følge opplæringsloven kan man ikke kreve at foreldre betaler for noe i skolesammenheng - det er lovstridig.

Det er da virkelig ikke noe problem at de som har mye deler med de som har lite i denne sammenhengen. Det er UNGENE dette handler om, ikke hvor mye faren røyker eller betaler for raketter. Du kan sannsynligvis ikke gjøre noe med faren deres, men du kan gjøre noe bra for dem! Så hvorfor gjør du ikke det, og slutter med å sitte på din høye, arrogante hest med dine rene, velstelte barn og trygge hjem???!

Baksnakke dem gjør dere, også. Skam dere!

Anonymous poster hash: 76952...866

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som kjenner mitt brukernavn her inne, og vet dermed godt hvem som er mine naboer. Ser derfor ikke at jeg utleverer de ved at jeg er anonym. Hva mener du med det?

Jeg kommer selvsagt ikke til å si noe nå, men jeg kommer ikke til å holde fred på foreldremøte. Det er flere enn meg der som irriterer oss over at han aldri bidrar til noe, og at vi må betale for hans barn. (Klassekassa går til is, til gave til lærer, billetter til sv. hallen, grillpølser, kaker, leker osv.) Han bidrar aldri med loddgaver heller.

Det er heller ikke ok å se at barna går i fillete og møkkete klær.

For et par år siden ble det tatt opp at hvis folk hadde råd til å røyke/drikke brus/spise gotterier, som er helt unødvendig, så hadde de råd til 100 kr til klassekassa også. Etter det var det faktisk ingen som bare ga blaffen (bortsett fra han her, for han var ikke på møte)

Anonymous poster hash: 43104...c31

Vet du hva, du har absolutt ingenting med hva andre bruker pengene sine på, å det å blande seg oppi om andre drikker brus og spiser godteri er for meg helt tragisk og uhørt. Du må jo ha store fritidsproblemer.

Å hvis du mener at det går utover både deg og barna til naboen så får du gå bort å ringe på å si ifra istedenfor å gjemme deg bak anonym bruker her på KG. Makan til kjerring.

Anonymous poster hash: 8bc2b...c80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den der vil jeg også skrive under på! Han kan umulig ha fått all røyken i gave Jeg aner ikke hvor mye en pakke røyk koster nå om dagen, er det ikke 70-90 kr? Hadde han kuttet ut 1 pakke røyk i løpet av et ÅR hadde han råd til å betale for ungene sine i klassekassa. Makeb til feil prioriteringer. . Det verste er at det går utover ungene til denne slasken, slike burde steriliseres!

Anonymous poster hash: d274d...1e6

Å hvem er så du som tror du kan sitte å "bestemme" hvordan naboen prioriterer?

Anonymous poster hash: 8bc2b...c80

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg synes det er litt trist å fokusere på at noen "snylter". Det er ofte noen som ikke bidrar når klassen skal gjøre noe som koster penger. Enten fordi de ikke kan, ikke vil, glemmer det eller hva det måtte være. Jeg gidder ikke å irritere meg over det. Jeg kjenner ikke årsaken, så jeg velger heller å løse det på en måte som er best for elevene. Om jeg som lærer må kjøpe inn noen kalendergaver, ei ekstra pakke pølser eller hva det måtte være, så gjør jeg faktisk det. Det blir for stusslig å fokusere på småpenger, fremfor å bare løse det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha dårlig råd gjør en ikke automatisk verken utakknemlig eller frekk. "Takk for gaven, men jeg vil ikke ha den, så ta den med deg igjen og kom tilbake med noe annet" ligger ikke for meg å si!

Men vi er forskjellige, takk og pris! Vi klarte oss fint, og lærte en hel masse, både om økonomi og ikke minst om empati for andre i en vanskelig situasjon, så noe godt kom det ut av denne tiden.

Dessuten er det ikke alt som kan måles i penger. Få har flere dugnadstimer enn meg. ;)

Du er gjerne av dem som betaler deg fri? Spytter inn en 200-lapp og anser jobben som gjort, mens vi andre bruker et par kvelder fordi den 200-lappen uansett ikke klarer å løfte en malerkost?

TS: Nei, jeg mente absolutt ikke at du skulle være frekk. Men siden det var dine foreldre som kjøpte raketter FORDI de viste dere hadde dårlig råd, ville jeg nok heller hvis det var mulig i forkant hintet om at mat var viktigere. Står det så dårlig til hos noen, er mat primærbehovet, langt fremfor fest.

Jeg har også mange dugnadstimer, for jeg har heller ikke god råd. Jeg kunne ikke betalt meg ut fra noe slikt. Hadde jeg hatt overflod av penger, ville jeg heller ikke brydd meg om at noen snyltet på meg. Men jeg tar de grep jeg må, sparer inn der jeg må, for å ikke være en byrde for andre.

Er det da rart jeg reagerer på at noen velger å brenne opp pengene sine (røyk, fyrverkeri) når jeg da må betale for hans barn etterpå?

Anonymous poster hash: 43104...c31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...