Gå til innhold

Årets julegave fra arbeidsgiver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser bedrifter kutter ut julegaven til ansatte, de gir heller til organisasjoner

Jeg får en flau smak i munnen av dette.

Dette er noe som blir gjort av flere bedrifter.

Er i en bedrift med 600 ansatte. det ble før(senest i fjor) gitt gaver til 600 kr.pr.person.

I år gir de pengene til gode formål, som de sier.

Dette er noe bedriften sparer på..de ser de slipper utlegg på sine ansatte. tror neppe det er hjertevarmen nei.

De gir 200.000 til røde kors. Syns de bør gi like mye som tiilsvarer summen pr.person. Lønnsomheten driver de. De kan grekke fra på skatten av dette. Så egentlig er det småpenger de gir bort.

Men det hjelper på og komme i avisen og fortelle om julegleden de føler med å gjøre dette.



Anonymous poster hash: caafd...fac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som arbeidsgiver for 10 ansatte blir jeg ganske overrasket over å lese denne tråden. Jeg trodde oppriktig det er vanlig å gi de ansatte en påskjønnelse før jul. Da mener jeg alle ansatte, ikke bare noen som har gjort en god jobb eller noe sånt. Sliter selv med å vise mine ansatte hvor stor pris jeg egentlig setter på dem og hvilken god jobb jeg mener de gjør gjennom hele året. Forteller dem selvsagt dette i løpet av året, men synes det er kjekt å gi dem julegave i tillegg.

Likevel føler jeg meg nå veldig "snill" som gir hver ansatt en blomst, noe julegodteri og gavekort på tusen kroner som kan brukes på mange ulike butikker. Jeg skriver også julekort til hver enkelt med noen få, utvalgte ord. Slenger også oppi et par flaxlodd og et par kinobilletter til hver. Min bedrift går absolutt ikke med stort overskudd eller noe liknende. Synes likevel det er viktig at de ansatte får en gave ved årets slutt. Trodde dette er vanligere enn det tydeligvis er.

Anonymous poster hash: ef166...56f

Wow sjefer som deg skulle det vært fler av :) Det er ikke mange som tar seg tid til å skrive noen utvalgte ord til hver enkelt, og som er så rause.

Anonymous poster hash: 39e0b...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Tar tilbake at jeg ikke fikk gave av sjefen. Han sendte meg med en vinflaske og noen hundrelapper rett før jeg dro siste arbeidsdagen før jul :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest en annen tråd her inne, ble jeg veldig nysgjerrig på hva folk får i julegave fra arbeidsgiver?

På arbeidsplassen min fikk vi en kalender med bilder av alle instansene i kommunen. Hurra...

I fjor fikk vi ludo og sjakk i reiseformat. :P

Hva fikk du i julegave i år?

Anonymous poster hash: 3849c...c58

Fikk en e-post om at Oslo kommune gjennom Utdanningsetaten hadde donert penger til en organisasjon som gave til de ansatte.

Jeg har prøvd å finne ut hva slags organisasjon dette er fordi jeg synes det virket interessant å vite da jeg er interessert i bistand og nødhjelpsarbeid og aldri hadde hørt om den.

Til dags dato har jeg enda ikke funnet denne organisasjonen nevnt i noe annet enn e-posten fra utdanningsdirektøren i Oslo.

(Om det er noen som leser dette og som er journalist eller kjenner noen som jobber i rikspressen og lurer litt på hvordan i alle dager Oslo kommune sender ut julekort om gaver til organisasjoner som man ikke kan finne så heter organisasjonen "Africa for Schools" og jeg kan seriøst ikke finne den noe sted. Informasjon om dette bør vel være tilgjengelig i offentlig postjournal...)

Anonymous poster hash: d5073...3a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste AB - de kan ikke ha stokket om på ordene da? At det dreier seg om Schools for Africa, Unicef?



Anonymous poster hash: 2f879...448
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ene jobben (kommunal) fikk vi samme gave som for to år siden, buff med kommunens logo :P

Den andre jobben, der jeg jobber 100%, er jeg litt skuffet over, jeg er pr dags dato sykmeldt og har ikke fått noe, samtidig som jeg ser her i tråden at det er gitt en veldig fin gave fra bedriften jeg jobber i.

Da jeg i fjor hadde ansvaret for utdeling ble det gitt beskjed til alle sykmeldte og alle som hadde permisjoner at de måtte komme oppom jobben så de fikk gaven sin.

Litt kjipt å ikke bli regna med når man ikke kan noe for at man ikke kan jobbe og i tillegg vet det ble ordna til absolutt alle i fjor uansett fraværsgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Fikk pose med kaffe,te,olje osv. Tror endel syns det var ganske rare ting som de ikke helt visste hva var, men de er ganske trauste der jeg jobber.

Jeg skal i hvert fall få til å bruke det meste av det som var oppi der, og forventet ikke å få noe egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gavekort på 1000,- til en kjede med et eksklusivt utvalg, og er veldig fornøyd. Både med gaven i seg selv og det symbolske i å gi noe som betyr noe annet enn å oppfylle en uformell plikt, jeg vet at dette er fordi sjefen faktisk setter pris på innsatsen vi har gjort i år.

Det betydde litt ekstra mye denne gangen. Jeg er langtidssykemeldt med alvorlig sykdom og litt nedfor fordi jeg ikke får bidratt noe for tiden, og selv om det er en gave alle får så varmet det veldig. Som i at det ikke bare er det at jeg for øyeblikket er syk og fraværende som teller, men at både innsatsen jeg har gjort så langt, og den det er forventet at jeg kommer til å gjøre når jeg blir frisk, er verdsatt.

Det slo meg at det er jo sikkert å legge litt mye i det, men når man er i en situasjon som min så skal det ikke så mye som skal til. Så ser jeg i tråden at det faktisk finnes arbeidsgivere som lar være å gi gaver til ansatte som er sykmeldt, så det er kanskje ikke så dumt tenkt likevel.

Og angående det så har jeg ikke ord. De fleste sykmeldte, deriblant jeg, skal jo tilbake til jobb en gang, og jeg forestiller meg at det å få en slik indirekte beskjed om at man ikke er verdsatt IKKE inspirerer hverken til å stå ekstra på for å komme raskere tilbake eller til å gjøre en ekstra innsats når man først er på plass igjen.

Slike arbeidsgivere burde skamme seg. Både for synet sitt på de ansatte, som utgjør arbeidskraften deres, og fordi det ikke tjener bedriften på lengre sikt. Glad jeg jobber i et selskap som setter pris på oss og innsatsen vi gjør.



Anonymous poster hash: c609a...979
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriften har donert 200.000 kroner til et godt formål, mener det gikk til Redd Barna.

Anonymous poster hash: b1f48...2b6

Det har egentlig ingenting med julegave til de ansatte å gjøre.

-

Vi har så vidt jeg husker aldri fått julegave og det har heller aldri vært julebord. Veldig merkelig arbeidsplass, men jobbet der i 5 år elns.

Eller, det har vært julebord, men bare for sjefer og mellomsjefer. Jeg tar det for gitt at disse får ordentlige julegaver også.

Endret av gyazo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mary Quant

Det har egentlig ingenting med julegave til de ansatte å gjøre.

Vi har så vidt jeg husker aldri fått julegave og det har heller aldri vært julebord. Veldig merkelig arbeidsplass, men jobbet der i 5 år elns.

Eller, det har vært julebord, men bare for sjefer og mellomsjefer. Jeg tar det for gitt at disse får ordentlige julegaver også.

Jovisst har det noe med gaven til de ansatte å gjøre.

Jeg er glad for at bedriften min velger å gi pengene til viktige humanitære organisasjoner i stedet for en gave til de ansatte. Vi trenger egentlig ingenting, vi har alt og mere til. Tenk hvor mye en 500-lapp eller en 1000-lapp per ansatt betyr for mennesker i nød.

Så jeg er stolt av å jobbe i en bedrift som har valgt å gi en stor pengegave til humanitære organisasjoner i stedet for å gi enda en gave til oss som allerede lever i overflod.

Jeg trenger i hvert fall ingen julegave som bevis på at bedriften setter pris på jobben jeg gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kommunen, og der får vi ikke julegaver... Mener det ble sagt for noen år siden at det blir gitt penger til en veldedig organisasjon, men har ikke hørt det fra leder. I kommunen jeg jobber er det leder som styrer budsjettet og står dermed fritt til å sette av penger gil for eksempel julegaver. Men vi får julebord og sommeravslutning, og det er et viktig sosialt tiltak synes jeg :)

Ektefellen min jobber i det private, der er det ikke julegaver eller julebord. De får imidlertid bonus utifra hvor mye overskudd firmaet får. Utbetales stort sett i februar. Det har også en sommerfest, når det er en rolige periode på året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst har det noe med gaven til de ansatte å gjøre.

Jeg er glad for at bedriften min velger å gi pengene til viktige humanitære organisasjoner i stedet for en gave til de ansatte. Vi trenger egentlig ingenting, vi har alt og mere til. Tenk hvor mye en 500-lapp eller en 1000-lapp per ansatt betyr for mennesker i nød.

Så jeg er stolt av å jobbe i en bedrift som har valgt å gi en stor pengegave til humanitære organisasjoner i stedet for å gi enda en gave til oss som allerede lever i overflod.

Jeg trenger i hvert fall ingen julegave som bevis på at bedriften setter pris på jobben jeg gjør.

Arbeidsgiver må gjerne gi penger til et veldedig formål isteden, men det er ingen kobling mellom denne pengegaven og gaver til de ansatte (bortsett fra at arbeidsgiver velger å bare bruke penger på ett av formålene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...