Gå til innhold

Lite/ingen kroppspress blant menn - urettferdig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nettopp... Det er ikke bare å trene seg til en kvinnelig idealkropp. Man kan ikke trene hoftene eller skuldrene bredere eller smalere. Puppene får man ikke gjort noe som helst med - de er den størrelsen de er, og kan bare bli litt større hvis man går opp i vekt, eller litt mindre hvis man går ned. Rumpa er det mye av det samme med. Riktignok kan man trene den, men det er som du skriver en vanskelig muskel å trene. Ganske mye jobb for å få den fast og fin, og jo større den er fra naturens side, jo mer jobb er det å trene den. Samme med lårene, egentlig. Mange (deriblant meg selv) har såkalte "ridebukselår". Dette er svært vanskelig (umulig?) å trene bort.

Til tross for at jeg er veldig slank, har jeg en slik form på lårene mine. Stor rumpe har jeg også. Det er rett og slett der fettet mitt sitter samlet. Slik fasong ("pærefasong") har veldig mange kvinner, og det er ikke noe man kan trene bort.

I tillegg kommer dette med at kvinner føder barn, og kan få diverse skavanker pga det... Jeg snakker ikke bare om vektoppgang (som man kan gjøre noe med), men om løshud, strekkmerker, slappe pupper osv som man bare må leve med. Jeg vil si at det kvinnelige idealet i alle fall ikke er lettere å leve opp til.

Men mitt inntrykk er at den kvinnelige idealkroppen ikke er så strengt definert. Man har fitness idealet som selvsagt kan være tøft nok, men man har også "normalt slank" som ikke krever noen høy grad av styrketrening. I tillegg har man jo også "plus size" idealet som stadig er mer akseptert

For menn er nesten det eneste idealet som frontes bredskuldret, store armer, six pack og godt trente ben/rumpe.

Anonymous poster hash: 0f681...e04

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er fullstendig uenig angående høyde. Som du sier er ikke dette noe man kan gjøre med, og da kan man leve med det. En lav gutt kan f.eks. trene på seg litt muskler, og dermed bli meget attraktiv.

Å være overvektig er noe HELT annet. Det kan man gjøre noe med, og kvinner føler hele tiden et enormt press på seg pga. dette. Dette har ikke gutter.

Anonymous poster hash: b10d4...2f2

hva opplever da de stygge og lave guttene med små pensier da, hvis press ikke blir det rette ordet? fortapt? Det blir jo et press på menn dersom de ikke ser godt nok ut. Er vel ikke uten grunn at man bruker "napoleonsyndromet" om lave bodybuildere

Gjest Riskjeks
Skrevet

Men mitt inntrykk er at den kvinnelige idealkroppen ikke er så strengt definert. Man har fitness idealet som selvsagt kan være tøft nok, men man har også "normalt slank" som ikke krever noen høy grad av styrketrening. I tillegg har man jo også "plus size" idealet som stadig er mer akseptert

For menn er nesten det eneste idealet som frontes bredskuldret, store armer, six pack og godt trente ben/rumpe.

Anonymous poster hash: 0f681...e04

Er du mann? ;)

Å holde seg normalt slank, er for de fleste ikke noe problem. Problemet er at man ikke kan spise eller trene seg til en spesiell kroppsform. Man kan ikke trene seg til store pupper eller timeglassfasong. I tillegg kommer at det er større forventninger til hvordan kvinner skal sminke seg/ordne håret/kle seg.

Jeg er for all del fornøyd med kroppen min, men snakker generelt.

I virkeligheten tror (håper) jeg ikke kravene fra det motsatte kjønn er spesielt strenge. Det er nok fra sitt eget kjønn kravene kommer, og et diffust "samfunn". Mens det man burde konsentrere seg om, er de personene man bryr seg om, og ikke hva alle andre tenker.

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Men de fleste har jo ulik benbygning, smale hofter er ikke unormalt på kvinner, ei heller brede skuldre. Jeg er enig i at det er tung for menn å trene seg til muskler som passer inn i det idealet som blir fremstilt i media, men det er ikke slik at en kvinne automatisk får timeglassfigur av å unngå å spise seg lubben og ta et par knebøy. Rumpemusklen er en tung muskel å trene for begge kjønn, og har du smale hofter og ingen pupper så er plutselig idealet langt unna uansett, med mindre man er villig til å la seg operere.

Anonymous poster hash: 3dab2...7ab

Pfft, knebøy og hipthrust -> awesome rumpe.

Personlig har jeg mye bedre rumpe enn f.eks. overarmer :nigo:

Gjest Riskjeks
Skrevet

Pfft, knebøy og hipthrust -> awesome rumpe.

Personlig har jeg mye bedre rumpe enn f.eks. overarmer :nigo:

Haha, det skal svært lite til for en mann å få fast og fin rumpe. Rett og slett fordi den som regel er en god del mindre enn kvinners. Selv ganske overvektige og/eller helt utrente menn kan ha en fast og fin rumpe. Det er derimot ikke tilfellet for kvinner :P

• Liker 1
Skrevet

Haha, det skal svært lite til for en mann å få fast og fin rumpe. Rett og slett fordi den som regel er en god del mindre enn kvinners. Selv ganske overvektige og/eller helt utrente menn kan ha en fast og fin rumpe. Det er derimot ikke tilfellet for kvinner :P

handler vel mere om at menn har lettere for å bygge muskler enn det kvinner har. Dagens trend er nok den at dersom du har litt å ta i, aka junk in the trunk, så har du et bedre trenignsgrunnlag heller enn motsatt

Gjest Riskjeks
Skrevet

handler vel mere om at menn har lettere for å bygge muskler enn det kvinner har. Dagens trend er nok den at dersom du har litt å ta i, aka junk in the trunk, så har du et bedre trenignsgrunnlag heller enn motsatt

Ja, selvsagt har menn mer muskler enn kvinner. Og dermed vanskeligere for kvinner å bygge muskler enn menn.

Skrevet (endret)

Men de fleste har jo ulik benbygning, smale hofter er ikke unormalt på kvinner, ei heller brede skuldre. Jeg er enig i at det er tung for menn å trene seg til muskler som passer inn i det idealet som blir fremstilt i media, men det er ikke slik at en kvinne automatisk får timeglassfigur av å unngå å spise seg lubben og ta et par knebøy. Rumpemusklen er en tung muskel å trene for begge kjønn, og har du smale hofter og ingen pupper så er plutselig idealet langt unna uansett, med mindre man er villig til å la seg operere.

Anonymous poster hash: 3dab2...7ab

Nettopp... Det er ikke bare å trene seg til en kvinnelig idealkropp. Man kan ikke trene hoftene eller skuldrene bredere eller smalere. Puppene får man ikke gjort noe som helst med - de er den størrelsen de er, og kan bare bli litt større hvis man går opp i vekt, eller litt mindre hvis man går ned. Rumpa er det mye av det samme med. Riktignok kan man trene den, men det er som du skriver en vanskelig muskel å trene. Ganske mye jobb for å få den fast og fin, og jo større den er fra naturens side, jo mer jobb er det å trene den.

...

Til tross for at jeg er veldig slank, har jeg en slik form på lårene mine. Stor rumpe har jeg også. Det er rett og slett der fettet mitt sitter samlet. Slik fasong ("pærefasong") har veldig mange kvinner, og det er ikke noe man kan trene bort.

...

Poenget mitt var at man lever opp til sitt eget potensial kroppsmessig ved å holde seg slank (ikke spise for mye) og trene tunge knebøy. Gjør man dette har man gjort alt det man kan gjøre, og det ser i de fleste tilfeller ganske bra ut. Når det snakkes om kroppspress i media for kvinner er det gjerne snakk om slankepresset, og jeg synes ikke at det er et veldig høyt krav at man er slank. Benbygningen varierer en del, men det skal en del til før det alene gjør at man ikke kan ha en fin kropp. Jeg har ikke inntrykk av at dette vanligvis får mye fokus.

Hvorfor er stor rumpe et problem? Kvinnerumpene skal jo helst være store og faste. Størrelsen og formen får man av knebøy, men man må holde seg under en viss fettprosent for at de ikke skal henge.

Ja, selvsagt har menn mer muskler enn kvinner. Og dermed vanskeligere for kvinner å bygge muskler enn menn.

Rumpemuskelen vil jeg si er en av de letteste musklene å øke i størrelsen, for begge kjønn. Joda, kvinner har vanskeligere for å bygge muskler enn menn, men etter f.eks. 6 måneder med tunge knebøy så er rumpa garantert forandret.

Det er heller skuldre/armer/nakke/rygg hvor det skal veldig mye til for kvinner å bygge særlig muskler, og der trenger de dem ikke. Heller en ulempe om de er muskuløse på de områdene.

Endret av Eriks
Skrevet

hva opplever da de stygge og lave guttene med små pensier da, hvis press ikke blir det rette ordet? fortapt? Det blir jo et press på menn dersom de ikke ser godt nok ut. Er vel ikke uten grunn at man bruker "napoleonsyndromet" om lave bodybuildere

Få gutter bryr seg om at de er for lave. De registrerer det kanskje, men det er sjelden/aldri noe problem. Det er første gang jeg har hørt noen bruke det ordet, så det er absolutt ikke allmennkjent.

Gjest Katten.
Skrevet

Få gutter bryr seg om at de er for lave. De registrerer det kanskje, men det er sjelden/aldri noe problem. Det er første gang jeg har hørt noen bruke det ordet, så det er absolutt ikke allmennkjent.

Veldig mange gutter bryr seg om at de er lave. Veldig mange jenter òg.

Skrevet

Det stemmer ikke. :) Folk er ironiske over det, kanskje, men det er aldri noe problem for gutter.

Skrevet (endret)

Veldig mange bryr seg IKKE. Jeg er lav mann, men har aldri hatt noe problem med det, tvert imot liker jeg det. Hvorfor skulle jeg bry meg om noe jeg ikke kan gjøre noe med? Da er det verre med overvekt eller tynnhet. Der ligger det er press.

Endret av Odriks
Gjest Katten.
Skrevet

Siden jeg er ekstremt høy så får jeg høre mye fra jenter rundt det, i tillegg til at jeg har sett så alt for mange "jeg er lav og ikke verdt noe som helst"-tråder, så da er jeg vel bare farget av det :)

Skrevet

sjelden eller aldri et problem? tuller du? er vel forresten en egen wikipediaside om napoleon komplekset. Går ut på omtrent det samme som når menn kjøper store biler for å kompensere for "et eller annet"

Skrevet (endret)

Siden jeg er ekstremt høy så får jeg høre mye fra jenter rundt det, i tillegg til at jeg har sett så alt for mange "jeg er lav og ikke verdt noe som helst"-tråder, så da er jeg vel bare farget av det :)

KG er ikke verden, Katten. ;) Kan være ironisk over høyden min, men det er aldri noe problem. Trekker likevel dobbelt så mange damer som de store stygge over 183. ;) Tror aldri jeg har hørt om noen som har klagd over høyden sin i media etc., eller i min omgangskrets.

Endret av Odriks
Skrevet

sjelden eller aldri et problem? tuller du? er vel forresten en egen wikipediaside om napoleon komplekset. Går ut på omtrent det samme som når menn kjøper store biler for å kompensere for "et eller annet"

Hadde aldri hørt om det før, men takk. Nei, tror ikke det er så stort problem som enkelte på KG skal ha det til. Man leser mye rart på Internett, kan man vel konkludere med.

Skrevet

Siden jeg er ekstremt høy så får jeg høre mye fra jenter rundt det,

Trenger ikke være positivt rettet, det.... Kan være en ren observasjon.

Lave menn sees ofte på som søte og er derfor lettere å komme i kontakt med for jenter (Justin Bieber), mens mitt inntrykk er at en høy mann med "stygg" ansiktsform og spinkle armer, bein etc. sees fort på som småekkel.

Gjest Katten.
Skrevet

KG er ikke verden, Katten. ;) Kan være ironisk over høyden min, men det er aldri noe problem. Trekker likevel dobbelt så mange damer som de store stygge over 183. ;) Tror aldri jeg har hørt om noen som har klagd over høyden sin i media etc., eller i min omgangskrets.

Takk gud for det. Hadde blitt homofil umiddelbart om det var tilfellet.

Lave menn sees ofte på som søte og er derfor lettere å komme i kontakt med for jenter (Justin Bieber), mens mitt inntrykk er at en høy mann med "stygg" ansiktsform og spinkle armer, bein etc. sees fort på som småekkel.

Kan garantere deg at min oppmerksomhet er utelukkende positiv :)

Skrevet

Hadde aldri hørt om det før, men takk. Nei, tror ikke det er så stort problem som enkelte på KG skal ha det til. Man leser mye rart på Internett, kan man vel konkludere med.

da tror jeg du tror feil. Såklart, de kan jo ikek gjøre noe med det og de kan ikke grave seg ned av den grunn men at kvinner sliter så veldig mye mer psykisk med vekta enn det lave menn gjør med høyden tror jeg ingenting på. Vekta kan man som sagt gjøre noe med, enn så lenge man ønsker det sterkt nok (hvilket man ikke gjør dersom man heller gir etter for hamburgeren). Tror nok det er nok av 165 cm menn som kunne gjort (om ikke hva som helst) ganske mye for å bli 10 cm høyere. For man har ikke fulgt særlig godt med hvis man ikke vet om kvinners preferanser (ofte absolutte krav) på det området.

Skrevet

tror ikke småjentene på 10 år vet hvor høy bieber er, og jeg tviler på at småjenter er spesielt opmerksomme på høyde i den alderen uansett. Det kommer senere vettu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...