Gå til innhold

Lite/ingen kroppspress blant menn - urettferdig

Fremhevede innlegg

Skrevet

For det første - dette handler jo om kvinners preferanser. Hvis kvinner var like nazi på hvordan menn så ut, så ville det vært samme kroppspress på menn. Selvsagt har kjekke menn en fordel og kvinner bryr seg om høyde osv. Men jevnt over tar en kvinne en mann som har alle kvalitetene hun ser etter og er mer midt på treet utseendemessig. Mange kvinner som klager over dette gjør de samme valgene selv fordi det ligger i deres natur.

Et eksempel er feminister som har klaget over at det er halvnakne damer på forsiden av både manneblader og kvinneblader. Enkelte magasiner har respondert ved å sette halvnakne menn på forsiden et par ganger, men da kjøper ikke kvinner det. Så det forblir status quo - manneblader viser snertne kvinner og kvinneblader har guider om hvordan man blir en snerten kvinne.

Jeg synes for så vidt ikke det er noen krise, fordi det simpelthen bare reflekterer hvordan menn og kvinner er forskjellige. Kvinner prioriterer å bli begjært.

For det andre, menn opplever mange former for press som kompenserer for mindre kroppspress. Det gjelder selvtillit, sosial status, utdannelse og karriere.

For menn gjelder det som regel å komme inn i en god sirkel. Gjøre seg vant til å prate med jenter, god utdannelse, god karriere, godt nettverk, god jobb, gode sosiale evner, få erfaring med kvinner, bli komfortabel med kvinner osv. De som faller utenfor faller helt utenfor. De har ikke selvtillit til å ta initiativ overfor kvinner, hvilket er essensielt.

Så nei, menn har det ikke lettere. De faller inn i "vinnere" og "tapere" og man må være i vinner-kategorien for å få en attraktiv dame.

Veldig mye tull her. Helt ærlig: jeg tror ikke folk bryr seg. PH-gutter får mange damer, uten at de er særlig kloke, har særlig god jobb, sosiale evner eller bra lønn.

Anonymous poster hash: b10d4...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her motsier du jo egentlig deg selv. "Bare å legge på seg litt muskler" indikerer jo en oppfatning av at gutter bør ha muskler og er på ingen måte uvanlig i dag. Altså har du en forestilling om hva slags type kropp menn bør ha for å være attraktive, samtidig som du i åpningsinnlegget påstod at menn ikke opplever kroppspress.

Og man trenger ikke titte langt for å skjønne at også menn har kroppspress. Idealet i dag er relativt muskuløst kombinert med en veldig lav fettprosent. Jeg tror ikke du skjønner hva som skal til for å opprettholde en høy muskelmasse kombinert med en lav fettprosent, men jeg kan fortelle deg at det som regel krever en høyere innsats enn å opprettholde et kvinnelig ideal.

Anonymous poster hash: 0f681...e04

Høy muskelmasse kombinert med en lav fettprosent er det etter mine erfaringer kun 5 % som bryr seg om. Hos en gutt betyr utseende på jenta mer, hos en jente tror jeg andre ting verdsettes høyere, blant annet personlighet.

Skrevet

Veldig mye tull her. Helt ærlig: jeg tror ikke folk bryr seg. PH-gutter får mange damer, uten at de er særlig kloke, har særlig god jobb, sosiale evner eller bra lønn.

Beklager, vet ikke hva PH-gutter betyr?

Skrevet

Beklager, vet ikke hva PH-gutter betyr?

Paradise Hotel. Poenget er at alt det du sier betyr minimalt hvis de finner en kjemi. Å ha kontroll på livet sitt er essensielt, men mye annet kommer som en bonus.

Skrevet

Høy muskelmasse kombinert med en lav fettprosent er det etter mine erfaringer kun 5 % som bryr seg om. Hos en gutt betyr utseende på jenta mer, hos en jente tror jeg andre ting verdsettes høyere, blant annet personlighet.

Vi jenter tar den peneste av dem, vi også.

• Liker 2
Skrevet

Vi jenter tar den peneste av dem, vi også.

Min erfaring er ikke det.

Skrevet

Min erfaring er ikke det.

Vel, vel.

• Liker 1
Skrevet

Paradise Hotel. Poenget er at alt det du sier betyr minimalt hvis de finner en kjemi. Å ha kontroll på livet sitt er essensielt, men mye annet kommer som en bonus.

Selvsagt, men når jeg sier "attraktive kvinner" så mener jeg attraktive all around - vakre, respektable, intelligente. Og at en mann kan en slik kvinne.

Å få seg billig sex koster lite i et liberalt land. Og jeg vil ikke stemple kvinnene som ligger med "PH-menn" som høy kaliber.

Men generelt trengs det mer av en mann for å få seg noe i mindre seksuelt promiskuøse land enn Norge.

Skrevet

PH-menn og PH-kvinner.

Steinbra begrep på fenomenet.

• Liker 1
Skrevet

Vi kvinner opplever veldig mye kroppspress for tiden. Vi skal ikke være tjukke/lubne. Menn har ikke slikt kroppspress. De kan spise så mye de vil, uten at det påvirker særlig. De kan som regel se ut slikt de ønsker. Er ikke det urettferdig?

Menn opplever ikke kroppspress? Har du hørt noe så dumt? Se på treningsstudioene, du har minst like mange menn som kvinner som er der og trener. Hvorfor? Jo fordi de ikke er fornøyde, fordi de opplever kroppspress hver eneste dag.

Tror du ikke en mann blir bekymret om han legger på seg 5-10 kilo? Tror du ikke menn ser seg selv i speilet, tenker at de burde ha litt mer muskler, litt mindre fett? Hver eneste dag?

Tror du virkelig ikke at mann føler at de er for lubne eller for tynne? At de får en dårlig følelse av å se på seg selv på bilder der de ikke ser bra ut?

Anonymous poster hash: b5408...017

• Liker 5
Skrevet

Menn opplever ikke kroppspress? Har du hørt noe så dumt? Se på treningsstudioene, du har minst like mange menn som kvinner som er der og trener. Hvorfor? Jo fordi de ikke er fornøyde, fordi de opplever kroppspress hver eneste dag.

Tror du ikke en mann blir bekymret om han legger på seg 5-10 kilo? Tror du ikke menn ser seg selv i speilet, tenker at de burde ha litt mer muskler, litt mindre fett? Hver eneste dag?

Tror du virkelig ikke at mann føler at de er for lubne eller for tynne? At de får en dårlig følelse av å se på seg selv på bilder der de ikke ser bra ut?

Anonymous poster hash: b5408...017

Ikke i like stor grad som kvinner, nei. De fleste med muskler på treningssenterne ser bra ut fra før, og gjør det vel bare av egen vinning/forfengelighet. Tror neppe en jente bryr seg så veldig om han har muskler eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Det er massevis av kroppspress blant menn. Spiseforstyrrelser øker mer og mer og det er ikke bare bare å få svære muskler, enorm penis, eller beholde håret på hodet.

Du burde heller jobbe for å senke kroppspresset blant kvinner, enn å ønske at det var verre for menn.

I linken nedenfor står det bl.a at 50% av gutter i Oslo misliker kroppen sin. Fornøyd nå, TS?

http://www.tv2.no/gmn/-raatt-sixpackpress-mot-gutter-3829901.html

Anonymous poster hash: 63b6a...03c
  • Liker 3
Gjest Belle âme
Skrevet

P skulen vår er det annerledes...

Eg veit f.eks penisstørrelsen til alle guttene i klassen.

Kor store man boobs noken av dem har.

Magen

Skrevet

Jeg er ikke et sekund i tvil om at menn opplever et like stort kroppspress som kvinner. Særlig av de yngre/unge voksne og kanskje mer i enkelte miljøer.

Men jeg tror gutta håndterer det på en annen måte enn jentene. For det første er de gjerne mer direkte når de "presser". Den som blir "presset" takler der gjerne bedre enn en kvinne ville gjort og de går ikke nødvendigvis på en eller annen fancy slankekur, men trener i stedet.

Dessuten har kvinner et helt annet ideal. Vi har pupper og rumpe og mage fra naturens side. Og idealet vårt er ofte vanskelig å leve opp til, fordi vi ikke uten videre kan trene oss inn i den formen vi vil ha (store pupper, små pupper, smale hofter, brede hofter, flat mage osv).

Men det er mer fokus på kroppspresset blant kvinner enn menn. Det er kvinner de skriver om i media og kvinner som får spiseforstyrrelser og kvinner som blir mishandlet (for den saks skyld). I hovedsak tror jeg menn er flinkere (i mange tilfeller) til å takle presset, til å stå i mot og ikke gå over alle støvleskaft. Jeg tror heller ikke at menn bruker utfrysningstaktikken og sladring og skvaldring så mye som kvinner gjør. Gutta gidder stort sett ikke å danse bloggerdansen og henge seg opp i hvordan supermodeller og andre idoler ser ut. Så det blir litt mer lokalt.

• Liker 1
Skrevet

Men det er mer fokus på kroppspresset blant kvinner enn menn. Det er kvinner de skriver om i media og kvinner som får spiseforstyrrelser og kvinner som blir mishandlet (for den saks skyld). I hovedsak tror jeg menn er flinkere (i mange tilfeller) til å takle presset, til å stå i mot og ikke gå over alle støvleskaft. Jeg tror heller ikke at menn bruker utfrysningstaktikken og sladring og skvaldring så mye som kvinner gjør. Gutta gidder stort sett ikke å danse bloggerdansen og henge seg opp i hvordan supermodeller og andre idoler ser ut. Så det blir litt mer lokalt.

Kanskje ikke mot hverandre, men de slarver og fryser ut jenter de ikke synes ser bra nok ut.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje ikke mot hverandre, men de slarver og fryser ut jenter de ikke synes ser bra nok ut.

Det kjenner jeg ikke til (er sikkert for gammel), men mot hverandre er menn gjerne inkluderende og direkte. Sjelden jeg ser menn som rotter seg sammen mot en i omgangskretsen.

Skrevet

Det kjenner jeg ikke til (er sikkert for gammel), men mot hverandre er menn gjerne inkluderende og direkte. Sjelden jeg ser menn som rotter seg sammen mot en i omgangskretsen.

Det har jeg gjort, men ikke pga hans utseende, men pga hans skryt.

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Det er nok ikke til å komme bort fra at kvinner alltid har blitt dømt mer på utseende enn menn, utseende er vår fremste verdi, vi måles stadig på det og blir stadig presentert for hvordan vi skal se ut (til dere som sier at det "bare er å slutte å lese moteblader": er du dum, døv eller blind?). Ingen tvil om at menn også opplever kroppspress, men det er tullete å påstå at det er i nærheten av hva kvinner opplever og har opplevd gjennom historien.

Jeg tror dog det har eskalert litt de siste årene for menn. Da tenker jeg ikke bare på i treningsmiljøene, jeg tror egentlig det er mest en hobby/sport for mange av disse "bolerne", og at målet er mestring og fremgang i styrke, ikke at man skal passe inn i drømmedressen til bryllupet eller være klar for bikinkroppen 2014. Jeg tenker mer på den metrofile greia eller hva man skal kalle det, hvor det rett og slett er veldig viktig at mannen er ren og pen og slank og velkledd. Man finner disse også på treningssenteret, men de står ikke og pumper jern, de står på ellipsemaskinen og svetter for å få bort fettet på flankene.

Vet ikke om det at begge kjønn skal ha det like vanskelig helt er mitt ideal for likestilling da.

Til TS som tydeligvis mener det så kan du trøste deg med at menn opplever et helvetes stort press i livet de også og har mange andre arenaer hvor de føler seg utiltstrekkelige selv om de kan være strålende fornøyd med pondusen og den hårete ryggen sin.

• Liker 1
Skrevet

Man finner disse også på treningssenteret, men de står ikke og pumper jern, de står på ellipsemaskinen og svetter for å få bort fettet på flankene.

Hahaha. Dummeste jeg har lest noensinne.

Skrevet

Hahaha. Dummeste jeg har lest noensinne.

Argumenter for påstanden, er du snill.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...