Gå til innhold

Om skrikekurer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare skrive litt kort om et emne som opptar og engasjerer meg i disse dager, nemlig skrikekurer for å få barn til å sovne. Her på KG er det nærmest opplest og vedtatt at man er barnemishandler av verste sort dersom man benytter seg av Ferber eller tilsvarende tilnærminger for å lære barnet sitt å sove om natten. Svært mange her misjonerer om at man alltid bare må lytte til barnet, så går det seg jo til av seg selv.

Og her mener jeg at noe av problemet ligger med alle dere som mener at skrikekurer er verdens styggedom uansett. Hvem er dere til å uttale dere om dette, så lenge dere alle åpenbart uansett har barn som har lært seg å sovne av seg selv på andre måter? Dersom man opplever at soveproblemene går over av seg selv innen rimelighetens tid, er det selvsagt ingen grunn til å bruke skrikekur. Men det er faktisk ikke alle barn dette er tilfelle for!

Jeg er mor til en jente på drøye to år, og vi har den siste måneden endelig fått tilbake kveldene våre, samt nattesøvnen, etter at vi gjennomførte Ferber-opplegg på henne. I over to år har vi brukt rundt to timer på legging hver kveld, og vi har vært oppe med henne minst 3-4 ganger HVER natt, men ofte flere ganger, og vært våkne både 3 og 4 timer HVER natt så lenge hun har levd.

I høst har både jeg og mannen vært så fullstendig på felgen slitne at det har begynt å gå både på helsa og forholdet løs. Mannen holdt dessuten på å bli sagt opp på jobben tidligere i høst fordi han overhode ikke greide å yte skikkelig på grunn av alvorlig søvnmangel over tid.

I vårt tilfelle var det derfor på høy tid å få gjort noe med problemene, og etter å ha forsøkt "alt" i over to år, måtte vi tilslutt, etter anbefaling fra helsestasjonen, ty til skrikekur- og det hjalp! Etter bare tre netter med hyling, sov hun natten gjennom, og sover nå søtt og godt i sin egen seng fra kl 19 til kl 7.

Jeg skriver dette til trøst for alle dere stakkars foreldre som sliter med lignende ting som oss, dere skal vite at dere ikke er barnemishandlere og utsetter barna deres for omsorgssvikt selv om dette er mantraet blant alle hønemødrene her på KG. De som synes skrikekurer kvalifiserer til at man skal kalles verdens verste forelder vet uansett ikke hva de snakker om fordi de faktisk ikke har vært der selv!

Anonymous poster hash: 842f7...b40
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir som å høre på pappa: "De som mener at det er ondt å slå barn har aldri hatt en rebelsk drittunge i tenårene."

Anonymous poster hash: d26de...f67

• Liker 4
Skrevet

Blir som å høre på pappa: "De som mener at det er ondt å slå barn har aldri hatt en rebelsk drittunge i tenårene."

Anonymous poster hash: d26de...f67

Så du mener at det å sette grenser for et barn og vise et barn at natten er til for soving og for å lade batteriene til neste dag, kan likestilles med å slå et barn? Da håper jeg virkelig at du ikke har barn selv, det å sette grenser, og veilede barna gjennom livet, er en av de viktige oppgavene foreldre har.

Å la et barn gråte litt om natten (men å gå inn med jevne mellomrom, som er hele essensen i Ferber) har ikke det minste tilfelles med barnemishandling, og det å hevde noe sånt er nærmest en hån mot de barna som faktisk blir mishandlet.

• Liker 8
Skrevet

Hva tror dere barnehagene gjør? Bysser samtlige barn i søvn før de legges i vognene?

Anonymous poster hash: d6c95...c26
  • Liker 4
Skrevet

TS, jeg synes du er rimelig frekk som kalles oss som er imot skrikekurer for hønemødre. Det er like ille som om noen skulle kalle deg barnemishandler, sånn at du vet det.

• Liker 14
Skrevet

Så du mener at det å sette grenser for et barn og vise et barn at natten er til for soving og for å lade batteriene til neste dag, kan likestilles med å slå et barn? Da håper jeg virkelig at du ikke har barn selv, det å sette grenser, og veilede barna gjennom livet, er en av de viktige oppgavene foreldre har.

Å la et barn gråte litt om natten (men å gå inn med jevne mellomrom, som er hele essensen i Ferber) har ikke det minste tilfelles med barnemishandling, og det å hevde noe sånt er nærmest en hån mot de barna som faktisk blir mishandlet.

Jeg husker faktisk veldig godt da jeg var så liten og skrek meg i søvn kveld etter kveld. Det var grusomt og jeg har i alle år etterpå slitt med en følelse av å være helt alene i verden. Det er ikke alle barn som takler sånne "skrikekurer" og jeg syns det er totalt unødvendig å gjøre det slik når det finnes allverdens andre teknikker å ta i bruk. Barn skriker fordi de føler seg forlatt. Syns du virkelig det er greit? Barnet ditt sover kanskje, men føler hun seg trygg?

Anonymous poster hash: 65ef5...dec

• Liker 8
Skrevet

Ditt barn er over to år, du kan kommunisere med det og hun har mulighet til å gi uttrykk for f.eks magesmerter og tannutbrudd - noe en liten baby på noen måneder ikke har mulighet til... For alle venter ikke på langt mær så lenge som til to år..

• Liker 2
Skrevet

TS, jeg synes du er rimelig frekk som kalles oss som er imot skrikekurer for hønemødre. Det er like ille som om noen skulle kalle deg barnemishandler, sånn at du vet det.

Mener du virkelig det? Det er vel et vist sprang fra hønemor til barnemisshandler.

• Liker 5
Skrevet

Mener du virkelig det? Det er vel et vist sprang fra hønemor til barnemisshandler.

Mulig, men det er frekt begge deler. Det er ufint av TS å kalle folk som er uenig med henne for hønemødre.

• Liker 1
Skrevet

Mulig, men det er frekt begge deler. Det er ufint av TS å kalle folk som er uenig med henne for hønemødre.

Det skal jeg være enig i. Det er ikke pent hverken den ene eller den andre veien. Men å sammenligne hønemor med barnemisshandler blir i mine øyne alikevel å dra den litt langt. Om jeg personlig ville velge ville jeg mye heller vært en hønemor enn en barnemisshandler.

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker faktisk veldig godt da jeg var så liten og skrek meg i søvn kveld etter kveld. Det var grusomt og jeg har i alle år etterpå slitt med en følelse av å være helt alene i verden. Det er ikke alle barn som takler sånne "skrikekurer" og jeg syns det er totalt unødvendig å gjøre det slik når det finnes allverdens andre teknikker å ta i bruk. Barn skriker fordi de føler seg forlatt. Syns du virkelig det er greit? Barnet ditt sover kanskje, men føler hun seg trygg?

Fortell meg hvilke andre teknikker vi kunne ha tatt i bruk, da? Jeg er nemlig temmelig sikker på at vi har forsøkt dem alle sammen. Som sagt har vi jobbet med søvnproblemene hennes i over to år, vi eier fire bøker om barn og søvn, og har søkt og lest utallige artikler om barn og søvnproblemer på internett. Jeg vil tro vi har bedre innsikt og erfaring med alternative sovehjelpsteknikker enn de fleste andre foreldre.

Og ja, jeg tror barnet mitt sover trygt om natten. Hun er blid og fornøyd hver dag, og er faktisk i langt bedre humør nå som hun sover godt hver natt, enn hva hun var tidligere når hun alltid var utslitt på grunn av søvnunderskudd.

• Liker 3
Skrevet

Fortell meg hvilke andre teknikker vi kunne ha tatt i bruk, da? Jeg er nemlig temmelig sikker på at vi har forsøkt dem alle sammen. Som sagt har vi jobbet med søvnproblemene hennes i over to år, vi eier fire bøker om barn og søvn, og har søkt og lest utallige artikler om barn og søvnproblemer på internett. Jeg vil tro vi har bedre innsikt og erfaring med alternative sovehjelpsteknikker enn de fleste andre foreldre.

Og ja, jeg tror barnet mitt sover trygt om natten. Hun er blid og fornøyd hver dag, og er faktisk i langt bedre humør nå som hun sover godt hver natt, enn hva hun var tidligere når hun alltid var utslitt på grunn av søvnunderskudd.

Eier dere også boka "Sove uten gråt"?

Anonymous poster hash: 9f389...45f

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er det ofte slik at ettervirkninger ikke kommer frem før i voksen alder. Først da jeg ble voksen begynte jeg å forstå hvorfor jeg følte meg så utrygg innerst inne.

Foreldre som ender med å bruke skrikekurer på sine barn skulle etter min mening aldri ha fått barn.

• Liker 2
Skrevet

Dessverre er det ofte slik at ettervirkninger ikke kommer frem før i voksen alder. Først da jeg ble voksen begynte jeg å forstå hvorfor jeg følte meg så utrygg innerst inne.

Foreldre som ender med å bruke skrikekurer på sine barn skulle etter min mening aldri ha fått barn.

Av nysgjerrighet: Hvordan vet du at din utrygghet skyldes skrikekur?

• Liker 9
Skrevet

Ja, det var den første boka vi kjøpte om barn og søvn, og vi har forsøkt metodene der flere ganger uten hell helt siden jenta vår var to måneder gammel.

Dersom du har lest boka selv, regner jeg med at du har lest at også der anbefales faktisk skrikekurer (i mild form) dersom alt annet er forsøkt og man vet at det ikke er noe som feiler barnet.

• Liker 1
Skrevet

Av nysgjerrighet: Hvordan vet du at din utrygghet skyldes skrikekur?

Mange timer hos psykolog.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på en toåring og små babyer, som det gjerne snakkes om her på KG.

• Liker 2
Skrevet

Hva tror dere barnehagene gjør? Bysser samtlige barn i søvn før de legges i vognene? Anonymous poster hash: d6c95...c26

Tuller du, de lar vel ikke ettåringr skrike seg i søvn?

Anonymous poster hash: d0505...351

Skrevet

Eller "The No-Cry sleep solution"?

Skrikekurer er alltid galt!

Jeg synes TS skal skjemmes over at hun i 2013, når vi vet akkurat hvor farlige og ødeleggende skirkekurer er, gjorde akkurat den ene tingen man ikke skal gjøre. Triste greier.

• Liker 4
Gjest pysepusen
Skrevet

Hva tror dere barnehagene gjør? Bysser samtlige barn i søvn før de legges i vognene?

Anonymous poster hash: d6c95...c26

Hos oss bysses de som har behov for det.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...