Mary Poppins Skrevet 19. mars 2014 #821 Del Skrevet 19. mars 2014 Svettet nesten i hjel da jeg leste om din jordmor - skal si hun er veldig streng - er det ikke mulig å bytte om du ikke er fornøyd? Skal gå til min jordmor i april og håper jeg har bra kjemi med henne, og at hun ikke oppfører seg merkelig - så det er så skikkelig ukoselig - når hun skal jo følge deg hele svangerskapet ditt... Himlingen med øynene - høres så uproff ut.......Uff - hårreisende..... Hadde byttet jeg - og kose meg med en koselig og snill jordmor resten av månedene......... Men en ting jeg lurer på.........Når du går til henne - vil det si at hun har hovedansvar å følge deg frem til fødselen - eller får vi egen jordmor på det sykehuset vi søkte om? Ikke en fast jordmor under hele svangerskapet? .... Man får jordmor gjennom helsestasjonen (du må selv ta kontakt med dem). Det er helt valgfritt. Mange velger å ta annenhver kontroll hos lege og jordmor. Men for å være helt ærlig tror jeg at jeg kommer til å ta de fleste hos legen etter denne opplevelsen. Fordelen med jordmor er jo at man har bedre tid, og kan prate litt mer, mens legen som oftest er litt mer business. Jeg har jo vært gjennom denne prosessen en gang før, så jeg har mindre behov for å prate om fødsel osv denne gangen. Så da er det kanskje like greit med legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livelovelaugh Skrevet 19. mars 2014 #822 Del Skrevet 19. mars 2014 Man får jordmor gjennom helsestasjonen (du må selv ta kontakt med dem). Det er helt valgfritt. Mange velger å ta annenhver kontroll hos lege og jordmor. Men for å være helt ærlig tror jeg at jeg kommer til å ta de fleste hos legen etter denne opplevelsen. Fordelen med jordmor er jo at man har bedre tid, og kan prate litt mer, mens legen som oftest er litt mer business. Jeg har jo vært gjennom denne prosessen en gang før, så jeg har mindre behov for å prate om fødsel osv denne gangen. Så da er det kanskje like greit med legen. Ja, jeg har fått time hos jordmor gjennom helsestasjonen.......Men jeg kommer til å bytte på de to. Ja, kan forstå deg etter den opplevelsen så frister kanskje legen mest. Om du har noen viktige ting så kan du bite i det sure eplet og dra til henne, ellers kan du holde til legen så lenge du føler trygg på deg selv med den erfaringen fra før Trist at noen mennesker er slik :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 19. mars 2014 #823 Del Skrevet 19. mars 2014 Gratulerer til alle som har vært på UL Hvordan er formen her inne da? Her humper og går det, med noe bekkenplager (dansing i bryllup i helga gjorde nok ikke saken bedre, men gøy var det hvertfall ) Ellers var jeg på 24-ukers kontroll hos jordmor her om dagen, og må si jeg ble litt oppgitt (har flyttet siden sist svangerskap så denne jordmoren var ukjent for meg). I følge henne var det superviktig at all middag ble laget fra grunnen nå som jeg er gravid, og helst ikke spise noe pasta og annen karbo-rik mat. Yeah, right! Med krevende jobb samt 2,5-åring i hus er det ikke sannsynlig at jeg står og slaver over kjelene hele dagen. Og det sa jeg også rett ut. Jeg forklarte at vi spiser helt vanlig mat som f.eks. kjøttkaker med grønnsaker, men det var egentlig ikke godt nok for henne med mindre kjøttkakene var laget selv fra grunnen. Og da jeg også nevnte pasta bolognese som en favoritt (spesielt for jenta vår) ble det nærmest himling med øynene. Og godteri/kaker/boller etc, det skulle skje max en gang i uka, hvis ikke var det nærmest garantert at jeg fikk diabetes 2. Herrefred, hvilken verden lever denne dama i?! Jeg kom nå uansett til konklusjonen at jeg driter i hva hun sier, sålenge jeg selv føler at jeg spiser sunt og variert. Og jeg unner meg da selvfølgelig en bolle i ny og ne Håper dere andre har hatt mer flaks (og bedre kjemi) med jordmødrene deres! Så utrolig kjedelig. Selv er jeg kjempefornøyd med min jordmor. Ringte henne cirka uke 13 for å forhøre meg litt. Hun var utrolig hyggelig, og fortalte at neste kontroll normalt var uke 24. Imidlertid var jeg hjertelig velkommen innom en tur før det om jeg ønsket. Hun visste at førstegangsfødende gjerne hadde mange spørsmål og syntes det ble lenge til uke 24, så det var bare å komme før. Dermed kom jeg innom cirka uke 15, og det var supert. Var der en time, hun svarte på alle spørsmål - både de jeg hadde og de hun hjalp meg å komme på underveis. Hun jobber også dels på helsestsjonen og dels på sykehuset, så hun hadde mye fersk praktisk erfaring. Veldig blid, dyktig og trivelig - følte meg sett og ivaretatt. Tror jeg kommer til å gå til henne hver gang med mindre det dukker opp noen problemer. Legen min er grei hun, men jordmor kan jo akkurat dette mye bedre. Så man kan være heldig. Prøv å bytte og se om du er heldigere da, evt. få anbefalinger fra noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #824 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Her er formen min super! Ingen plager, kun at jeg er enormt hol, og tenker på pizza og taco hele tiden! Spiser nok litt mer dritt enn jeg burde, men prøver å holde meg i skinnet! Har gått opp 9 kg alt, men ser det ikke annet enn på magen og puppene! Så skjønner ikke helt hvor alle kiloene egentlig er! Trener jo da, så skal vel ikke bekymre meg for mye over disse kiloene For ei jordmor du hadde mary poppins! Ville vært foruten henne! Er det vanlig med 24 ukers kontroll forresten? Jeg var hos legen forrige uke, uke 23, tenkte meg ikke til jordmor før om et par uker kanskje. Ellers er det mye liv i magen, helst romestering, men får noen kraftige spark innimellom. Magen min er ikke heller ikke svææært stor akkurat, men man kan nok se at jeg er gravid Endret 19. mars 2014 av blomst12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bakepulver* Skrevet 19. mars 2014 #825 Del Skrevet 19. mars 2014 Jeg er i grunnen i toppform, jeg. Eneste jeg virkelig merker noe til er halsbrann på kveldene, og etter fysisk aktivitet. Når jeg har trent er det først et glass nyco, så et glass restitusjonsdrikk. Også har det begynt å komme litt mage (er i uke 17). Nok til at det synes, men jeg ser vel i grunnen mer kvapsete enn gravid ut Kjenner og kjenner og kjenner etter liv, og jeg lurer på om jeg kanskje merker bittebittelitt. Eller så er det luft. Baby, promp - ikke store forskjellen, tydeligvis. Hurra for alle dere som har vært på UL! Vi skal fredag til uka, gleder meg masse. Jeg hvber meg med hylekoret her, hun der jordmora di hørtes helt håpløs ut, Mary Poppins. Greit å gi noen tips om kosthold og slikt, men det hun sa synes jeg tyder på at det ikke akkurat er dyptpløyende fagkunnskap hun sitter på... Jeg får vel ta kontakt med helsestasjonen etterhvert jeg og. Hvor tidlig har dere gjort det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #826 Del Skrevet 19. mars 2014 (endret) Jeg er i grunnen i toppform, jeg. Eneste jeg virkelig merker noe til er halsbrann på kveldene, og etter fysisk aktivitet. Når jeg har trent er det først et glass nyco, så et glass restitusjonsdrikk. Også har det begynt å komme litt mage (er i uke 17). Nok til at det synes, men jeg ser vel i grunnen mer kvapsete enn gravid ut Kjenner og kjenner og kjenner etter liv, og jeg lurer på om jeg kanskje merker bittebittelitt. Eller så er det luft. Baby, promp - ikke store forskjellen, tydeligvis. Hurra for alle dere som har vært på UL! Vi skal fredag til uka, gleder meg masse. Jeg hvber meg med hylekoret her, hun der jordmora di hørtes helt håpløs ut, Mary Poppins. Greit å gi noen tips om kosthold og slikt, men det hun sa synes jeg tyder på at det ikke akkurat er dyptpløyende fagkunnskap hun sitter på... Jeg får vel ta kontakt med helsestasjonen etterhvert jeg og. Hvor tidlig har dere gjort det?Jeg tok kontakt ganske tidlig for å bestille time. Hadde første kontroll hos jordmor uke 16:) Har btw ikke kjent noe til halsbrann enda. Spent på hvordan det føles, men ligger vel i ordet.. Hehe Endret 19. mars 2014 av blomst12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #827 Del Skrevet 19. mars 2014 Svettet nesten i hjel da jeg leste om din jordmor Haha fikk meg en god latter over uttrykket ditt! Svettet seg ihjel ja haha ler faktisk høyt her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bakepulver* Skrevet 19. mars 2014 #828 Del Skrevet 19. mars 2014 Oi, har du ikke hatt halsbrann før? Jeg er plaget av det av og til til vanlig, kanskje ikke rart jeg har det nå også. Ja, navnet er jo litt beskrivende. Brann synes jeg er litt overdrevet i de fleste tilfeller, men det er som en slags svie/det føles litt "surt" på en måte i halsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #829 Del Skrevet 19. mars 2014 Oi, har du ikke hatt halsbrann før? Jeg er plaget av det av og til til vanlig, kanskje ikke rart jeg har det nå også. Ja, navnet er jo litt beskrivende. Brann synes jeg er litt overdrevet i de fleste tilfeller, men det er som en slags svie/det føles litt "surt" på en måte i halsen. Nei, aldri opplevd. Men forventer nesten å få det nå i svangerskapet. Virker som de fleste får det, hvertfall mot slutten når alt presser oppover :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bakepulver* Skrevet 20. mars 2014 #830 Del Skrevet 20. mars 2014 Kan jo hende. Som en liten trøst, så er detjo for de fleste ihvertfall bare irriterende - ikke direkte vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livelovelaugh Skrevet 20. mars 2014 #831 Del Skrevet 20. mars 2014 Har begynt å få halsbrann får begynne å ta mandler 2 ganger om dagen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 20. mars 2014 #832 Del Skrevet 20. mars 2014 Mary Poppins: Synes jordmora di gikk over streken... OK, kanksje det ER sunnere med hjemmelagde kjøttkaker og mindre pasta, men det visste du kanskje fra før? En annen ting å si at en MÅ lage det ellers så... Kan vel holde langt med en oppfordring, men godta at matplanene i familier idag ikke alltid er helt etter husmorboka (særlig ikke når mødrene er i jobb og IKKE husmødre osv osv.). Hun høres forøvrig ut som svigermor.. jeg overser henne også (henter litt inspirasjon bare, men lar meg ikke tvinge). Jeg ringte helsestasjon tidlig, og fikk time. Men det er jo ikke før i uke 24 eller noe, leeeenge til.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjøhest Skrevet 20. mars 2014 #833 Del Skrevet 20. mars 2014 Går til legen jeg, gidder ikke sånn følelses-greier og en drøss med "gode råd". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 20. mars 2014 #834 Del Skrevet 20. mars 2014 Hehe, takk for støtteerklæringer Men jeg må presisere at denne dama var helt grei når det gjelder de andre temaene altså, det var bare dette med mat som var så himla voldsomt. Jaja, jeg er jo heller ikke den som er lettest å vippe av pinnen, så jeg tar "rådene" hennes med en teskje (spade) med salt Halsbrann ja, det er et av de store problemene med å være gravid, etter min erfaring. Har begynt å merke det nå de siste ukene. Sist svangerskap ble det skikkelig vondt de siste ukene, og jeg har ikke tall på hvor mange flasker med Nyco jeg konsumerte! Men, det som er så bra er at alle disse plagene vil forsvinne og glemmes raskt etter fødsel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bakepulver* Skrevet 20. mars 2014 #835 Del Skrevet 20. mars 2014 Hehe, takk for støtteerklæringer Men jeg må presisere at denne dama var helt grei når det gjelder de andre temaene altså, det var bare dette med mat som var så himla voldsomt. Jaja, jeg er jo heller ikke den som er lettest å vippe av pinnen, så jeg tar "rådene" hennes med en teskje (spade) med salt DU MÅ PASSE PÅ SALTINNTAKET NÅR DU ER GRAVID! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 20. mars 2014 #836 Del Skrevet 20. mars 2014 DU MÅ PASSE PÅ SALTINNTAKET NÅR DU ER GRAVID! Hææ?! Og jeg som har levd etter "jo mer salt jo bedre"-prinsippet i ukesvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klatremusa Skrevet 21. mars 2014 #837 Del Skrevet 21. mars 2014 Dere som plages med halsbrann: kjøp galieve på apoteket. Tyggetabletter. Jeg hadde så halsbrann at jeg kastet opp. Halsbrannen forsvinner nesten helt med en slik tablett. Anbefales!! Trygt for gravide Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blomst12 Skrevet 23. mars 2014 Forfatter #838 Del Skrevet 23. mars 2014 Hvordan har helga deres vært? Runder 25 uker idag og føler magen har vokst bare i helga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*bakepulver* Skrevet 23. mars 2014 #839 Del Skrevet 23. mars 2014 De gjør kanskje noen vokse-"hopp" innimellom de magene? Jeg har jobba med folk jeg syntes har vokst noe enormt over helga noen ganger. Ei fikk kommentarer fra kollegaene hver mandag en periode. Jeg har blitt ganske sikker på at jeg kjenner liv. Innmari stas, ganske rart, og litt irriterende at jeg ikke er 100% sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missHeidiM Skrevet 24. mars 2014 #840 Del Skrevet 24. mars 2014 Jeg har også plutselig fått mage, men har venta så fælt på det, så syns det bare er kos at den endelig "spratt" ut! kjenner masse liv hver dag <3 og nyter at formen er topp :-D rundet 22 uker på fredag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå