Gjest Lei gjeste kverulanter Skrevet 4. mai 2004 #101 Del Skrevet 4. mai 2004 Kan dere to, gjest og gjest.... være så snille å slutte å kverulere med hverandre nå? Dere ødelegger tråden her ved å fortsette å rakke ned på hverandre uten å tilføre noe nytt til debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #102 Del Skrevet 4. mai 2004 Kan dere to' date=' gjest og gjest.... være så snille å slutte å kverulere med hverandre nå? Dere ødelegger tråden her ved å fortsette å rakke ned på hverandre uten å tilføre noe nytt til debatten.[/quote'] og det sier du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 4. mai 2004 #103 Del Skrevet 4. mai 2004 Denne tråden er ett glitrende eksempel på hvorfor det skulle vært påbudt å registrere seg. Det ser ut som om det er en gjest her som kverulerer med seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4. mai 2004 #104 Del Skrevet 4. mai 2004 Denne tråden er ett glitrende eksempel på hvorfor det skulle vært påbudt å registrere seg. Det ser ut som om det er en gjest her som kverulerer med seg selv. Tenkte det samme jeg, og...... Hele tråden gir meg forøvrig hakeslepp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. mai 2004 #105 Del Skrevet 4. mai 2004 "The world wide average age of weaning is around four years old. In Western culture however, one year seems to be the magical moment in time that turns the natural act of providing comfort and nourishment of your child into a debatable issue. Why is it that most pediatricians, main stream parenting literature and our culture at large have decided that mothers should wean their babies by the age of one?" Når ungene er rundt 1 år, får de tenner. Dette fører til: a) De kan spise fast føde B) De rasper med tennene på morens brystvorte og det gjør vondt for moren Ut ifra dette så er vel ikke 1 år slikt et magisk øyeblikk likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 4. mai 2004 #106 Del Skrevet 4. mai 2004 Hvordan kan du i så fall forklare at amerikanske mødre nærmest ikke ammet overhodet da? Nå forenkler du veldig. Hvorfor folk ammer eller ikke ammer, er som regel et sammensatt komplekst bilde. Ting som spiller inn her, er f.eks sosial aksept for å amme i offentlighet, press på utseende for å bevare spretne pupper, veldig kort svangerskapspermisjon før man må ut i jobb igjen - derfor ofte ikke praktisk å amme lenge, myndigheters fokus på å oppmuntre mødre til å amme osv osv. I tillegg forenkler du ved å si at "alle amerikanske mødre nærmest ikke ammer overhodet", dette kjenner jeg ikke igjen. Min erfaring er at de ammer så sant de har mulighet til det, gjerne opp til to-årsalder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #107 Del Skrevet 4. mai 2004 Når ungene er rundt 1 år, får de tenner. Dette fører til: a) De kan spise fast føde B) De rasper med tennene på morens brystvorte og det gjør vondt for moren Ut ifra dette så er vel ikke 1 år slikt et magisk øyeblikk likevel... Det står at gjennomsnittlig alder for barnet når det ble avvent var 4 år globalt sett. Så da kan de i det minste stilles spørsmål ved hvorfor ett år skulle være spesielt riktig. Om det plager moren så er det ikke noe i veien for å avslutte amming ved 1 års alder, men det er vel heller ikke noe som taler for at hun MÅ avslutte da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #108 Del Skrevet 4. mai 2004 Nå forenkler du veldig. Hvorfor folk ammer eller ikke ammer, er som regel et sammensatt komplekst bilde. Ting som spiller inn her, er f.eks sosial aksept for å amme i offentlighet, press på utseende for å bevare spretne pupper, veldig kort svangerskapspermisjon før man må ut i jobb igjen - derfor ofte ikke praktisk å amme lenge, myndigheters fokus på å oppmuntre mødre til å amme osv osv. I tillegg forenkler du ved å si at "alle amerikanske mødre nærmest ikke ammer overhodet", dette kjenner jeg ikke igjen. Min erfaring er at de ammer så sant de har mulighet til det, gjerne opp til to-årsalder. Ja, jeg satte det på spissen. Men alle disse faktorene du nevner er med i det sosiale press som påvirker i hvilken grad amming foregår. Som du selv skriver så var det amerikanske samfunnet "fiendtlig" innstilt til amming. Nå som trenden er snudd og amerikanske mødre ammer mye mer enn før - og legene anbefaler det også. (Jeg sa forøvrig ikke at amerikanske mødre ikke ammer, men at de ikke ammet - altså for en del år tilbake) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 4. mai 2004 #109 Del Skrevet 4. mai 2004 En normal norsk kvinne ammer ikke en gutt på 7 år uten å være syk på sinnet eller pedofil. Noe som er enda mer urovekkende (hvis dette er sant) er at hun gjorde det foran andre mennesker som om det var helt normalt. Denne kvinnen/familien er ikke normal og jeg håper at Vantro kontakter barnevernet for i det minste å få noen råd om hva hun skal gjøre. Husk på at dette faktisk kan være skadelig for guttens utvikling. Dette er sykt og perverst- blir kvalm over at det finnes slike mennesker. Dette er ikke en sak for barnevernet!! Himmel...men særlig sundt for egenutvikling hos barnet er det IKKE!! Har en (inngiftet) tante som ammet frem til skolestart, han var og er rar i hodet. Vært innlagt på psyk. oppgjennom, ble stullet og dillet for gjennom hele oppveksten. Han gjorde absolut alt hva han ville. Selv når lensmannen banket på døra, svarte moren "jammen han er bare sånn, han like ikke å bli bestemt over.." Enkelte burde ikke fått lov å føde barn.. Men man må se på helheten. Hvis den aktuelle ungen "bare" blir ammet er det igrunn moren/familien/guttens sak - hvis det er frivilllig fra mor/gutt sin side. Dessuten har vi jo hun der forfatteren Gro Dahle, hun ammet ungene langt opp i åra - og serverte morsmelk i maten!! :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 5. mai 2004 #110 Del Skrevet 5. mai 2004 Mezzaluna skrev: En normal norsk kvinne ammer ikke en gutt på 7 år uten å være syk på sinnet eller pedofil. Noe som er enda mer urovekkende (hvis dette er sant) er at hun gjorde det foran andre mennesker som om det var helt normalt. Jeg mener at dette er å gå altfor langt i sine uttalelser om dette her. Pedofili har ingenting med amming å gjøre. Det er noe vi alle vet. Barnevernet kan ikke ta ifra en mor ungen fordi hun ammer lenge heller. En psykolog for moren hadde kanskje vært bra sånn at hun fikk se hva hun holder på med. Selve ammingen er jo ikke noe problem. Det er jo ungen som sannsyneligvis vil sitte igjen med et eller flere meen av dette her. 7 åringen synes det er trygt og godt i mammas favn og han tror vel det er normalt siden mamma sier at det er ok ved å fortsette. En mamma som ammer er 7 åring er enten syk på sinnet eller pedofil ble det sagt av en annen her inne. Ei dame som ammer til ungen er 3 år er kanskje en begynnende pedofil da. Ja for den tittelen oppstår vel ikke bare ved tallet 7. Eller? Lengden på ammetiden er vel ikke så ille som hva som egentlig blir gjort med et så stort barn psykisk og mentalt eller hva det heter. Jeg kan ikke se at en 7 åring kan ha noe bra av å ligge ved mammas bryst og suge. Men barnet kan ligge på mammas fang og bli strøket over ryggen og få massasje om man trenger nærhet. Det finnes uendelige mange måter å oppnå nærhet på og for en 7 åring så mener jeg personlig at dette er helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #111 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg kan ikke se at en 7 åring kan ha noe bra av å ligge ved mammas bryst og suge. Men barnet kan ligge på mammas fang og bli strøket over ryggen og få massasje om man trenger nærhet. Det finnes uendelige mange måter å oppnå nærhet på og for en 7 åring så mener jeg personlig at dette er helt feil. Klart det er feil. En 7 åring skal ikke få nærhet ved å suge pupp og bli klappet over bleierumpa som en liten baby!!! Nærhet og kos får de da gi ungen på annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 5. mai 2004 #112 Del Skrevet 5. mai 2004 Det står at gjennomsnittlig alder for barnet når det ble avvent var 4 år globalt sett. Så da kan de i det minste stilles spørsmål ved hvorfor ett år skulle være spesielt riktig. Om det plager moren så er det ikke noe i veien for å avslutte amming ved 1 års alder, men det er vel heller ikke noe som taler for at hun MÅ avslutte da. Ok, da får jeg tegne mere da. Hva ellers skjer når barnet er rundt 1 år som gjør det naturlig med avvenning av brystmelk? Svangerskapspermisjonen er ofte over. Mor begynner på jobb, barnet i barnehage. Det kan ammes litt på morgenen og kvelden, men brystmelk som viktig faktor i barnets næring går mot slutten. Så kan vi se globalt sett: Barnedødeligheten er mye høyere i de fleste land i verden enn i Norge (vesten). En måte å sikre at barnet får i seg trygg føde på, er å holde seg til morsmelk. En annen faktor er næringstilgang og muligheter for tilberedelse av mat til noen som ikke har så mange tenner. Det er ikke alltid like lett overalt. I tillegg er det mye sjeldnere at mor jobber utenfor heimen. Så å sette slik grov sammenligning globalt blir jo helt tåpelig når man ser på hvor forskjellig utgangspunkt mødre har. At en lege tar et globalt utgangspunkt for å preke en sannhet, sier mer om legen enn om mødrene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 5. mai 2004 #113 Del Skrevet 5. mai 2004 Ok, da får jeg tegne mere da. Hva ellers skjer når barnet er rundt 1 år som gjør det naturlig med avvenning av brystmelk? Svangerskapspermisjonen er ofte over. Mor begynner på jobb, barnet i barnehage. Det kan ammes litt på morgenen og kvelden, men brystmelk som viktig faktor i barnets næring går mot slutten. Så kan vi se globalt sett: Barnedødeligheten er mye høyere i de fleste land i verden enn i Norge (vesten). En måte å sikre at barnet får i seg trygg føde på, er å holde seg til morsmelk. En annen faktor er næringstilgang og muligheter for tilberedelse av mat til noen som ikke har så mange tenner. Det er ikke alltid like lett overalt. I tillegg er det mye sjeldnere at mor jobber utenfor heimen. Så å sette slik grov sammenligning globalt blir jo helt tåpelig når man ser på hvor forskjellig utgangspunkt mødre har. At en lege tar et globalt utgangspunkt for å preke en sannhet, sier mer om legen enn om mødrene. Men da er vi enige da. At barn avvennes ved 1 års alder i Norge er altså et fenomen som skyldes den sosiale og samfunnsmessige struktur man har i Norge. Det samme gjelder andre samfunn - eks kort amming i USA, lang amming i mindre utviklede samfunn. Sammenligningen i artikkelen ble forøvrig ikke brukt for å preke noen sannhet. Det var nok mer for å få perspektiv på amming i et globalt perspektiv. Det påpekes også at amming har funksjoner langt utover den ernæringsmessige delen - bl.a sikre en trygg tilknytning mellom mor og barn. Alt i alt er artikkelen svært lite fordømmende ovenfor de som må eller ønsker å avslutte ammingen tidlig, men peker derimot på faktorer som kan være positivt ved å amme lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 5. mai 2004 #114 Del Skrevet 5. mai 2004 En normal norsk kvinne ammer ikke en gutt på 7 år uten å være syk på sinnet eller pedofil. Noe som er enda mer urovekkende (hvis dette er sant) er at hun gjorde det foran andre mennesker som om det var helt normalt. Denne kvinnen/familien er ikke normal og jeg håper at Vantro kontakter barnevernet for i det minste å få noen råd om hva hun skal gjøre. Husk på at dette faktisk kan være skadelig for guttens utvikling. Dette er sykt og perverst- blir kvalm over at det finnes slike mennesker. hei dette har ingen ting med pedofili og gjøre men det kan være at moren prøver og ha han som beibi, vi vet ingen tin om den familien va om den fremmedkulturell, uansett og ta kontakt med barnevernet kan vere en god ting i et slik tilfelle kanksje han ar et problem ikke utvikler seg og atppt eller noen instanser er inne dakan man få vite det og kan rolig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 5. mai 2004 #115 Del Skrevet 5. mai 2004 Tror jeg ville sagt noe sånt som at "jeg har lyst til å snakke med deg, for jeg lurer på hvorfor du fortsatt ammer X" og la henne ta det derfra. Ikke koble inn sengevætingen på noen annen måte enn at siden han får pupp rett før han legger seg, så får han i seg en del væske, og den må jo ut igjen... Har lest tips om å ikke la barna få drikke mye før de legger seg. Jeg lurer også på om hun har tenkt på mobbing, og selvfølelse hos gutten når han blir eldre. Og når hun har tenkt å slutte. Og kanskje gutten liker å føle seg liten, mange barn gjør det. Kanskje hun bør heller oppfordre til selvstendighet. hei det er ikke noen sammenheng melom veske før legger seg og sengeveting blære skal holde på det til morgenen hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 5. mai 2004 #116 Del Skrevet 5. mai 2004 hei det er ikke noen sammenheng melom veske før legger seg og sengeveting blære skal holde på det til morgenen hilsen Vet du, jeg har jobbet i mange år med handikappede barn og hvordan man skal venne disse bort fra bleier og over på do. Og å minske væskeinntaket på kveldstid er DEFINITIVT en del av prosessen i en overgangsfase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMSP Skrevet 5. mai 2004 #117 Del Skrevet 5. mai 2004 Fint at folk engasjerer seg. Jeg ber imidlertid om at man prøver å holde seg til saken og ikke kaste skitt på hverandre moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mai 2004 #118 Del Skrevet 5. mai 2004 Vet du, jeg har jobbet i mange år med handikappede barn og hvordan man skal venne disse bort fra bleier og over på do. Og å minske væskeinntaket på kveldstid er DEFINITIVT en del av prosessen i en overgangsfase. Hei poirot: Du har helt rett i dette her. Jeg var selv sengevæter til jeg var 10 år og væskeinntaket har masse og si. Når jeg ble voksen og fikk unger selv og skulle venne de av med bleier så måtte jeg selvfølgelig passe på at de ikke drakk for mye rett før leggetid. Og det gjorde resultater på bare noen uker. Det er endel som ikke har barn eller jobbet med barn eller opplevd slike ting selv og da er det så lett med slike uttalelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viwi Skrevet 5. mai 2004 #119 Del Skrevet 5. mai 2004 dette hørtes da merkelig ut... Kanskje ikke rart han bruker bleier enda når han som 7 åring enda ammer??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snitta Skrevet 5. mai 2004 #120 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg er også helt enig med Mezzaluna!! Det går ikke ann å amme en 7 åring . Kontakt noen i barnevernet for råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå