Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #21 Skrevet 3. mai 2004 Og extended breastfeeding betyr at man skal amme barna til de er i skolepliktig alder
-ida- Skrevet 3. mai 2004 #22 Skrevet 3. mai 2004 Jeg hadde nok ikke sagt noe for jeg hadde fått sjokk. Synes ikke det er helt passende jeg da i den alderen, men det er min mning.
Gjest 1111 Skrevet 3. mai 2004 #23 Skrevet 3. mai 2004 :o Jeg hadde nok blitt mildt sagt sjokkert jeg. For det første kan det umulig vært sunt for ungen, for det andre visste jeg ikke at det gikk ann å amme så lenge :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #24 Skrevet 3. mai 2004 "Our culture has become overly obsessed with early independence for babies and breasts have become sexualized causing many people to "forget" that breasts were meant to nourish human babies. These and other issues have contributed to the downfall of extended breastfeeding in Western culture. " Dette er ute av kontekst, jeg er ganske sikker på at den blippen der kommer fra en kontekst hvor problemstillingen er at vestlige kvinner ikke ammer barna sine, og hvis i det hele tatt da meget kortvarig. Å amme en baby i ett år faller fint inn under extended breastfeeding. Å amme et barn i 7 år faller i en helt annen kategori, mor som har problemer med at barnet går fra baby til barn osv. Ungen begynner jo å bli ganske bevisst hva som er normalt og hva som ikke er normalt, og vil nok snart bli meget flau over å ligge ved morens bryst..
Gjest Embla s Skrevet 3. mai 2004 #25 Skrevet 3. mai 2004 Begrepet "normalt" defineres stadig snevrere - som en del skriver her ønsker de å anmelde denne moren fordi de tydeligvis oppfatter dette som "unormalt". Snart vil an bli anmeldt til barnevernet om man ikke har riktig farge på barnevogna. :o Dette er bortimot det dummeste jeg har hørt! Det er ingen som helst naturlig grunn til at en 7åring skal ammes og det er virkelig god grunn til å oppfatte dette som sykelig. (og ikke kom og si at jeg mener at alt som aviker fra A4 standarden er sykt, for det gjør jeg ikke!!!). Dette er ikke noe eksempel på en sunn mor eller et sunt mor/barn forhold. Dessverre.
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #26 Skrevet 3. mai 2004 Det er ingen som helst naturlig grunn til at en 7åring skal ammes og det er virkelig god grunn til å oppfatte dette som sykelig. Dette er ikke noe eksempel på en sunn mor eller et sunt mor/barn forhold. Dessverre. Alderes enig. Skjønner ikke at vi som sier at dette er sykelig får så mye pepper fordi vi generaliserer etc. Vi snakker om en gutt på 7 år her, ikke amming av ett spedbarn.
Gjest Yoni Skrevet 3. mai 2004 #27 Skrevet 3. mai 2004 Interessant tråd. Kan dette være sunt for barnets utvikling? Er det mulig at dette vil hemme barnets utvikling på noen måte (jeg vil tro det, men jeg er ikke noen psykolog)? Kan barnet senere som tenåring få problemer med å løsrive seg fra mor?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. mai 2004 #28 Skrevet 3. mai 2004 :o Herregud! Jeg hadde neppe klart å holde kjeft, når gutten hadde lagt seg så hadde jeg plumpa ut med "AMMER du en gutt på sju år?!?" Ikke rart ungen er sengevæter...
mari Skrevet 3. mai 2004 #29 Skrevet 3. mai 2004 Dette er ute av kontekst, jeg er ganske sikker på at den blippen der kommer fra en kontekst hvor problemstillingen er at vestlige kvinner ikke ammer barna sine, og hvis i det hele tatt da meget kortvarig. Å amme en baby i ett år faller fint inn under extended breastfeeding. Å amme et barn i 7 år faller i en helt annen kategori, mor som har problemer med at barnet går fra baby til barn osv. Ungen begynner jo å bli ganske bevisst hva som er normalt og hva som ikke er normalt, og vil nok snart bli meget flau over å ligge ved morens bryst.. Dette er hentet fra den linken over, hvor det sies at det er store fordeler ved å amme utover det ene året som man blir anbefalt avamerikanske (og norske) myndigheter. Jeg vet om folk som har ammet relativt lenge (i mine øyne veldig lenge), men de har nå sluttet i 4-5 års alderen. Min søster blandt annet ammet til midterste datteren var nesten 5. Vi sa ikke noe til henne, men tenkte vel vårt..... min gyldne regel er vel at; kan de spøre om pupp så er de for gamle!
Gjest MrsL Skrevet 3. mai 2004 #30 Skrevet 3. mai 2004 Helt forferdelig mener nå jeg. Greit å amme lenger enn mange andre kanskje ville gort men dette er å dra tidsperspektivet litt langt :o
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #31 Skrevet 3. mai 2004 Jeg er overbevist om at det finnes ekstreme tilfeller av dette slaget. For ikke så veldig lenge siden var det jo en dokumentar på dette området om at mødre ammet barna sine til de var endel år gamle. At det er på tide å slutte er jo helt sant. At det er skadelig for gutten å amme og ikke slippe taket til en mer selvstendig tilværelse er helt klart. At det er mye sundt i morsmelken er jo også sant,men dette går over alle støvleskaft. Synes at helsestasjonen bør kontaktes for råd. Gutten har det ikke bra. Hva med Faren til denne gutten da? han må da mene noe han også. Og den øvrige familien også,de kan ikke ha klart å skjult dette i 7 år når mamman alikevel ammer såpass åpenlyst. Gutten vil bli så plaget om dette kommer ut. Om ikke så veldig mange år kommer han i puberteten og greier,vil han da utvikle dårlig samvittighet og skjems over seg selv og kroppen fordi han ikke er mammas baby og ikke lenger vil ha bryst da?? Nå sier jeg ikke at han kommer til å amme så lenge,men psyken kan spille disse små barna alvorlige puss. Tenk å huske at man lå ved morens bryst som 7 åring,ja kanskje eldre også i dette tilfellet. Nei denne moren hemmer barnet sitt noe aldeles grundig. Tenker hun på næringsstoffene i melka så er gutten så stor at det vil dekkes med et sunt og normalt kosthold. Og til slutt: jeg hadde heller ikke sagt noe om jeg hadde sett noe sånt. Jeg hadde blitt så sjokka og kvalm altså. Det finnes grenser. Ikke innlogget ellapille.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #32 Skrevet 3. mai 2004 min gyldne regel er vel at; kan de spøre om pupp så er de for gamle! Det blir vel litt vel generelt vel? Noen barn kan jo spørre etter pupp før de er ett år gamle!
Jinx Skrevet 3. mai 2004 #33 Skrevet 3. mai 2004 :o Herregud! Jeg hadde neppe klart å holde kjeft, når gutten hadde lagt seg så hadde jeg plumpa ut med "AMMER du en gutt på sju år?!?" Ikke rart ungen er sengevæter... Tror du er inne på noe vesentlig der ja.. Å jeg hadde nok heller ikke klart å holdt kjeften min i en slik situasjon ..
Gjest ide Skrevet 3. mai 2004 #34 Skrevet 3. mai 2004 Det er ikke sikkert det er så galt som dere tror. Det er veldig lett, og tydeligvis, veldig kjekt, å dømme folk.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. mai 2004 #35 Skrevet 3. mai 2004 Hva mener du ikke så galt? FACT: Hun dro fram puppen med andre til stede FACT: Ungen hun amma er sju år og går (sannsynligvis) i 2. klasse FACT: Det er vanlig å amme til barnet er ca 1 år. Hvordan kan dette på noen som helst måte mistolkes?
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #36 Skrevet 3. mai 2004 Jeg husker en eldre dame fortalte at datteren hennes ammet sin sønn til han var 7 år. Hun fortalte at dette var veldig hysj-hysj blant de andre i familien, og hos henne selv. De ville ikke at noen skulle vite om det, de skammet seg slik på hennes vegne!
Gjest Myumi Skrevet 3. mai 2004 #37 Skrevet 3. mai 2004 Det er ikke sikkert det er så galt som dere tror. Det er veldig lett, og tydeligvis, veldig kjekt, å dømme folk. Unnskyld meg men hvor gammel er du?
snexi Skrevet 3. mai 2004 #38 Skrevet 3. mai 2004 Hmmm, datteren min blir sju til sommeren... Jeg synest hun er blitt så "voksen". Klarer ikke å forestille meg å amme et barn i den alderen :klø: Begynner og undre meg litt over moren siden dette trolig er helt normalt for henne. Ang sengevæting, så trenger ikke det å henge sammen med at hun ammer eller ønsker å ha baby lengst mulig. Det er ganske stor prosent sengevætere blant barn, og legene anbefaler ikke å sette i gang tiltak før barnet er 6-7 år gammel.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #39 Skrevet 3. mai 2004 Er det slik at alt som er utenfor A-4 er unormalt?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå