Laina Skrevet 3. mai 2004 #41 Skrevet 3. mai 2004 Hmmm, datteren min blir sju til sommeren... Jeg synest hun er blitt så "voksen". Klarer ikke å forestille meg å amme et barn i den alderen :klø: Datteren min er 4, og det er jo helt utenkelig å amme henne. Syns dette høres helt sprøtt ut.
Gjest Madam Felle Skrevet 3. mai 2004 #42 Skrevet 3. mai 2004 :o Herregud! Jeg hadde neppe klart å holde kjeft, når gutten hadde lagt seg så hadde jeg plumpa ut med "AMMER du en gutt på sju år?!?" Ikke rart ungen er sengevæter... Så sengevætingen kommer selvfølgelig på grunn av dette? Jaja, da vet dere lite om hva sengevæting egentlig er i den alderen. Men jeg er enig med det andre.
Gjest Tex Skrevet 3. mai 2004 #43 Skrevet 3. mai 2004 Å gi brystmelk til syvåringer er helt på jordet. Jeg husker da min sønn var noen måneder og jeg hadde besøk av hans tante fra farssiden og hennes sønn på tre. Jeg satte meg til å amme min sønn og jammen klatret ikke treåringen opp på mor si og fant veien selv. Jeg mistet munn og mæle, men kunne jo ikke gå noe sted... Hverken før eller siden har jeg vært så stolt over å kunne holde kjeft.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #44 Skrevet 3. mai 2004 Hva mener du ikke så galt? FACT: Hun dro fram puppen med andre til stede FACT: Ungen hun amma er sju år og går (sannsynligvis) i 2. klasse FACT: Det er vanlig å amme til barnet er ca 1 år. Hvordan kan dette på noen som helst måte mistolkes? Så det er galt å amme med andre til stede? Siden alle synes det er så ille å amme et barn på syv, hvor går da egentlig grensen for når man må tilkalle barnevernet? Om man fortsetter å amme etter at barnet er "ca 1 år" skal man da tikalle dem? Forøvrig så må det jo påpekes at det faktisk ikke er sikkert det er moren som ønsker å amme, det kan godt være sønnen selv som ønsker dette. Forøvrig hadde det vært interessant om noen hadde noe faktakunnskap om akkurat dette, ikke bare antagelser av typen "herregud, æsj så kvalmt og unormalt".
Gjest Tex Skrevet 3. mai 2004 #45 Skrevet 3. mai 2004 Forøvrig så må det jo påpekes at det faktisk ikke er sikkert det er moren som ønsker å amme, det kan godt være sønnen selv som ønsker dette. Og om hun da ikke klarer å si nei trenger hun IHVERTFALL hjelp.....
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #46 Skrevet 3. mai 2004 Og om hun da ikke klarer å si nei trenger hun IHVERTFALL hjelp..... Men du vet ikke om dette faktisk er skadelig? Og mener du det er like ille om ungen er tre år også?
Gjest Embla s Skrevet 3. mai 2004 #47 Skrevet 3. mai 2004 Så det er galt å amme med andre til stede? Siden alle synes det er så ille å amme et barn på syv, hvor går da egentlig grensen for når man må tilkalle barnevernet? Om man fortsetter å amme etter at barnet er "ca 1 år" skal man da tikalle dem? Forøvrig så må det jo påpekes at det faktisk ikke er sikkert det er moren som ønsker å amme, det kan godt være sønnen selv som ønsker dette. Forøvrig hadde det vært interessant om noen hadde noe faktakunnskap om akkurat dette, ikke bare antagelser av typen "herregud, æsj så kvalmt og unormalt". Ærlig talt :o Det er da ingen som påstar at det er "galt å amme (en baby) offentlig, her er det snakk om at en 7åring drar fram brystene til moren sin som det naturligste i verden mens de har kaffeslabras! Det er heller ingen som påstår at man skal "tilkalle barnevernet" om en mor ammer barnet sitt til det er over ett år. Tvertimot oppmuntres det fra mange hold til "extended brestfeeding" men dette er ikke "utvidet amming"!! Noen som ammer så lenge forsvarer seg jo med at det er "barnet som vil det". Og det er kanskje en tommelfingerregel blant noen at barnet selv finner ut når nok er nok, men da snakker man ikke om store skolebarn.. Hvis en mor ammer en 7åring fordi han insisterer, tar hun ikke foreldreansvaret på alvor.. (hva om han insisterer på å kjøre bil?) Det finnes ingen argumenter for at dette skal være bra for et barn, og det finnes mange argumenter for hvorfor dette ikke er særlig heldig (og de strekker seg litt utenfor "æsj så ekkelt og kvalmt" - argumentasjonen). Når det gjelder dette med at "når barnet selv kan be om det, er det for gammelt" syns jeg det er en tåpelig regel, noen barn blir aldri i stand til å be om dette, mens små babyer ber om dette, på sin måte, fra ganske tidlig alder!!
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2004 #48 Skrevet 3. mai 2004 Ærlig talt :o Det er da ingen som påstar at det er "galt å amme (en baby) offentlig, her er det snakk om at en 7åring drar fram brystene til moren sin som det naturligste i verden mens de har kaffeslabras! Det er heller ingen som påstår at man skal "tilkalle barnevernet" om en mor ammer barnet sitt til det er over ett år. Tvertimot oppmuntres det fra mange hold til "extended brestfeeding" men dette er ikke "utvidet amming"!! Noen som ammer så lenge forsvarer seg jo med at det er "barnet som vil det". Og det er kanskje en tommelfingerregel blant noen at barnet selv finner ut når nok er nok, men da snakker man ikke om store skolebarn.. Hvis en mor ammer en 7åring fordi han insisterer, tar hun ikke foreldreansvaret på alvor.. (hva om han insisterer på å kjøre bil?) Det finnes ingen argumenter for at dette skal være bra for et barn, og det finnes mange argumenter for hvorfor dette ikke er særlig heldig (og de strekker seg litt utenfor "æsj så ekkelt og kvalmt" - argumentasjonen). Når det gjelder dette med at "når barnet selv kan be om det, er det for gammelt" syns jeg det er en tåpelig regel, noen barn blir aldri i stand til å be om dette, mens små babyer ber om dette, på sin måte, fra ganske tidlig alder!! Ja, jeg venter fortsatt på de faktabaserte argumentene for at dette er SKADELIG for barnet. Du skriver jo selv at det er mange. Forøvrig er det listet opp en rekke argumenter for at det kan være sunt å brystføde barnet helt opp til det er 4-5 år under "extended breastfeeding-linken".
lille mor Skrevet 3. mai 2004 #49 Skrevet 3. mai 2004 Å amme i 7 år er noe drøyt, men det å sammenligne amming med noe seksuelt er sykt. Da kan du ikke ha ammet selv. Selv har jeg ammet mine tre barn i ca. 10 mnd og syntes det var lenge, min søster derimot ammet i 4 mnd og sa stopp. Å anmelde noen til barnevernet for at barnet ammer, og det ikke ligger andre mistanker om incest er kanskje å gå litt langt det og!!?? Men hadde det vært min venninne som hadde rullet ut puppen til sin syvåring(og jeg hadde vist at det ikke var noen grunn f.eks alergi) da hadde jeg nok høylytt lurt på hva hun gjorde. Forøvrig en kommentar til den som syntes det var galt å ta fram puppen i ditt eget hjem i forbinnelse med amming når det var folk til stede: du kan ikke ha mange venner med barn. Mitt første barn ammet hver time fra 18-21 på kvelden, og jeg hadde mange på besøk da, de hadde nok funnet det litt merkelig at jeg hadde oppholt meg på soverommet under hele visitten.
:-) anna Skrevet 3. mai 2004 #50 Skrevet 3. mai 2004 Kjære vene!!! :o Det er normalt å reagere på dette. Og faktisk så er det ganske åpenbart at dette er skadelig. Og da mener jeg ikke at brystmelk er fysisk skadelig for sjuåringer. Men det er skadelig for en sjuåring å amme fordi det gjør ham utsatt for reaksjoner fra både voksne og barn. Faktisk så ville jeg nok ringt til helsesøster ja. Om ikke annet for å be om råd.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #51 Skrevet 4. mai 2004 Ja, kom igjen, misforstå det jeg sa. Det jeg mente med "dro fram puppen med andre til stede", var at da var det jo øyenvitner da... Det er ikke løse rykter eller noen som påstår at de har hørt at hun gjør det, det er bevitnet av trådstarter. DET ER IKKE NOE FEIL MED Å AMME OFFENTLIG! Ok, da fikk jeg sagt det. Er det bare fysisk noe må være skadelig for at det ikke skal være sunt? Jeg vil påstå at dette er psykisk skadelig fordi barnet kan få skyldfølelse senere i livet, når han oppdager at det faktisk er veldig uvanlig å få pupp noe særlig mer enn et år. Han vil sannsynligvis komme til å stille de samme spørsmålene som vi har gjort, men hvordan kan han ta opp det med mor? Hva om noen han går på skole med oppdager dette? Siden moren gjør det med andre til stede (og da blir det faktisk feil!), så kan jo i teorien hvem som helst oppdage det - og unger er noe av det grusomste som finnes når det gjelder mobbing. Trenger noen virkelig forskningsresultater for å skjønne at dette ikke er sunt? Trenger noen forskningsresultater for å skjønne at det ikke er så sunt å spise sjokolade til alle måltider også?
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #52 Skrevet 4. mai 2004 Kjære vene!!! :o Det er normalt å reagere på dette. Og faktisk så er det ganske åpenbart at dette er skadelig. Og da mener jeg ikke at brystmelk er fysisk skadelig for sjuåringer. Men det er skadelig for en sjuåring å amme fordi det gjør ham utsatt for reaksjoner fra både voksne og barn. Faktisk så ville jeg nok ringt til helsesøster ja. Om ikke annet for å be om råd. Altså er handlingen skadelig kun ut fra de reaksjonene den frembringer hos andre? Den samme logikken ble i sin tid brukt i forhold til homofile/lesbiske - i den forstand at dette var "unormalt" kunne man regne med at folk ville reagere negativt om man sto frem med. Det ble også mer enn antydet at det var "skadelig". Hvor langt skal vi gå for å presse folk til å være "normale". Allerede i dag er det slik at foreldre er redde for å gi ungen "feil" navn, for mye krydder i maten eller ikke kjøpe de siste moteklærne av frykt for at barnet skal mobbes i barnehage/skole. Ved å gi etter for denne typen press om at alle skal være "normale"/like er vi selv med å tilrettelegge for at denne typen press skal bli normen i samfunnet. Jeg tar gjerne en debatt på hvorvidt det faktisk er skadelig for en syvåring å amme(som det muligens er), men ikke basert på argumentet om at det er "unormalt".
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #53 Skrevet 4. mai 2004 Du - det er ikke skadelig å ha sex på stuebordet mens svigers sitter og spiser middag heller - men du gjør det ikke for det, gjør du vel?
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #54 Skrevet 4. mai 2004 Trenger noen virkelig forskningsresultater for å skjønne at dette ikke er sunt? Trenger noen forskningsresultater for å skjønne at det ikke er så sunt å spise sjokolade til alle måltider også? Forskjellen er vel faktisk at det er påvist utallige ganger at sjokolade er skadelig i for store mengder. Om det ikke hadde vært for dette hadde mange sikkert fortsatt spist sjokolade til frokost, lunsj middag og kvelds.
Gjest Tex Skrevet 4. mai 2004 #55 Skrevet 4. mai 2004 Bra kommentar, Bjørnsdatter. Jeg har for min del ammet både på trikken og og på slottsplassen, og ingenting i verden kunne hindret meg i å amme på en hvilken som helst kafe. Men skolebarn skal ikke ammes, hverken offentlig eller under dyna hjemme. Det er rett og slett motbydelig.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #56 Skrevet 4. mai 2004 Du - det er ikke skadelig å ha sex på stuebordet mens svigers sitter og spiser middag heller - men du gjør det ikke for det, gjør du vel? Ok, så du mener det er greit å amme sjuåringen så lenge ingen ser det? Det er vel omtrent de samme argumentene som brukes for å forhindre kvinner fra å amme offentlig i eksempelvis USA - det kan nemlig oppfattes som "støtende". Jeg trodde faktisk vi var litt mer progresive her i Norge.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #57 Skrevet 4. mai 2004 Gjest: Har du LEST noen av innleggene mine? Har du sett dem i sammenheng? Jeg trodde virkelig ikke det var nødvendig å gjenta seg selv i hvert innlegg sånn at ingen misforsto noe... Jeg synes det er forkastelig å amme et så stort barn, og jeg påstår at det verken er sunt eller heldig for barnet. Samme om folk ser på eller ikke.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #58 Skrevet 4. mai 2004 Bra kommentar, Bjørnsdatter. Jeg har for min del ammet både på trikken og og på slottsplassen, og ingenting i verden kunne hindret meg i å amme på en hvilken som helst kafe. Men skolebarn skal ikke ammes, hverken offentlig eller under dyna hjemme. Det er rett og slett motbydelig. Så om noen synes det er motbydelig å se deg amme så skal vedkommende ha anledning til å forby deg det? Du har ingen saklige argumenter mot det, men synes bare det er motbydelig og derfor skal du også ha anledning til å uttale deg bombastisk og næmest forby det?
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #59 Skrevet 4. mai 2004 Gjest: Har du LEST noen av innleggene mine? Har du sett dem i sammenheng? Jeg trodde virkelig ikke det var nødvendig å gjenta seg selv i hvert innlegg sånn at ingen misforsto noe... Jeg synes det er forkastelig å amme et så stort barn, og jeg påstår at det verken er sunt eller heldig for barnet. Samme om folk ser på eller ikke. Jeg har lest dem og etterspør saklig faktabaserte argumenter for at dette er skadelig for barnet - som du jo hevder det er. Jeg ser mange ting jeg ikke liker hver dag, men jeg går ikke å rapporterer det til politiet eller andre myndighetspersoner av den grunn - kun basert på argumentet om at det er "unormalt" (og derved skadelig?).
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. mai 2004 #60 Skrevet 4. mai 2004 Jeg synes det er motbydelig å ha sex med ungene sine selv om de er voksne, det skader ingen, men det er likevel forbudt (uten sammenligning med tema for tråden forøvrig). Hvorfor er ikke det lov? Gjest: Ammer du sjuåringen din, eller er du bare her for å kverulere?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå