Gå til innhold

Jeg fikk sjokk!!!

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Flere her inne sier at man skal kontakte barnevernet,men hva slags informasjon har de på dette området som ikke helsesøster eller ammehjelpen har?

Hun trenger ikke være en dårlig mor selv om hun ammer.

Men jeg er enig i at det er galt,men trengs barnevernet?

Da jeg ringte helsestasjonen sa de at de ikke hadde noen erfaring med en slik problemstilling,så jeg fikk beskjed om å ringe ammehjelpen,noe jeg også gjorde.

Hun hadde heller ingen erfaring med slike saker så om det var spørsmål om barnets eventuelle skader eller løsriving fra moren så sa hun at det måtte en psykolog svare på.

Det var ikke hennes felt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
hei

det er ikke noen sammenheng melom veske før legger seg og sengeveting blære skal holde på det til morgenen

hilsen

Vi har fått råd av legen vår om å ikke gi restriksjoner på drikke om kvelden, nettopp fordi man trenger å få utvidet blærekapasiteten gradvis.

Vet du' date=' jeg har jobbet i mange år med handikappede barn og hvordan man skal venne disse bort fra bleier og over på do. Og å minske væskeinntaket på kveldstid er DEFINITIVT en del av prosessen i en overgangsfase.[/quote']

Vel, det er forskjellige treningsprogrammer ute og går, og ingen av de er like.

Her er et referat fra et treningsprogram:

"Drikkerestriksjoner

Samtidig er er det en fordel om alle drikkerestriksjoner oppheves. Barnet skal nå ha fri tilgang på drikke, selv om foreldrene selvfølgelig kan ha en viss kontroll på hva slags drikke barnet inntar. Vann -som uomtvistelig er sundt- skal barnet kunne drikke så mye det bare vil av. Økt drikkeinntak øker sansynligheten for uhell, men det er bare positivt i forhold til treningsprogrammet."

Her er linken til treningsprogrammet sitatet er hentet i fra:

http://home.no.net/habilnet/bib1-sengevet.htm

Også har vi de som er verdensmestre og som tror at de har det eneste rette svaret :-( Det er rimelig dumt når fagfolk på området er svært uenige om hva som er riktig overfor en sengevæter.

Problemet med sengevæting er at man sjelden klarer å finne ut hva som forårsaker tissingen, og man kan ikke gi noen garanti for en behandlingsmåte som fungerer, desverre.

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
dette hørtes da merkelig ut... Kanskje ikke rart han bruker bleier enda når han som 7 åring enda ammer???

10 % av gutter i 7 års alderen tisser fortsatt på seg om natten, så det behøver overhodet ikke være noen sammenheng mellom ammingen og bleiebruken til denne gutten.

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei det trenger ikke å ha en sammen heng.

Men sammenhengen tyder sterkt på det synes jeg.

Hilsen tidligere sengevæter og mor til 3.

Skrevet

Å amme en 7 åring høres i mine ører helt vanvittig ut. Skikkelig ekkelt. Æsj,ungen er jo begynt på skolen!! Da får morsmelk være morsmelk,ærlig talt!

Skrevet

Dessuten har vi jo hun der forfatteren Gro Dahle, hun ammet ungene langt opp i åra - og serverte morsmelk i maten!! :o

Men til og med Gro Dahle sluttet å amme barna sine i 6 års alderen, mener jeg å ha hørt...

Skrevet
Flere her inne sier at man skal kontakte barnevernet' date=men hva slags informasjon har de på dette området som ikke helsesøster eller ammehjelpen har?

Da jeg ringte helsestasjonen sa de at de ikke hadde noen erfaring med en slik problemstilling,så jeg fikk beskjed om å ringe ammehjelpen,noe jeg også gjorde.

Hun hadde heller ingen erfaring med slike saker så om det var spørsmål om barnets eventuelle skader eller løsriving fra moren så sa hun at det måtte en psykolog svare på.

Vel, det er her barnevernet kommer inn. Dette var noe hverken ammehjelpen eller helsestasjonen kunne gjøre noe med. Barnevernet er her for å sjekke om det kan være andre ting som også er galt. Og de har kompetansen til å finne det ut. De har også tilknytning til psykolog som kan vite mer om hvilke skader det kan påføre barnet. De vil også kunne finne ut hvorfor moren velger å amme sønnen sin så lenge. Dersom det er en reell, gjennomtenkt, god grunn til det, og alt ellers er som det skal i hjemmet, skader det jo heller ikke å kontakte barnevernet. Men dersom det er andre ting som også er galt, vil barnevernet være rette instans til å finne det ut.

Barnevernspedagoger lærer jo om barns utvikling under studiet, og vil trolig lett se om gutten er adekvat utviklet ift alder. (Eller hva det nå heter...)

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns det er ganske ille å begynne å trekke sammenhenger mellom sengevæting og amming. Det er to helt forskjellige problemstillinger som ikke behøver ha noe med hverandre å gjøre i det hele tatt.

Sengevæting kan ha fysiologiske årsaker, og det kan ha psykiske årsaker.

Til mor med sengevæter: En mor jeg snakket med forsøkte Minerin nesespray (den er dyr, hun fikk den på blå resept). I hennes tilfelle var denne veldig effektiv, kan kanskje være verdt et forsøk?!

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
Jeg syns det er ganske ille å begynne å trekke sammenhenger mellom sengevæting og amming. Det er to helt forskjellige problemstillinger som ikke behøver ha noe med hverandre å gjøre i det hele tatt.

Helt enig!

Sengevæting kan ha fysiologiske årsaker' date=' og det kan ha psykiske årsaker.[/quote']

Sengevæting skyldes som oftest fysiske årsaker. Etter hva jeg har lest, og jeg har lest en god del om problemet opp igjennom årene, så er det i tilfeller der barnet har vært tørr men begynner å tisse på seg igjen at det er en psykisk årsak til problemet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Å amme en 7 åring høres i mine ører helt vanvittig ut. Skikkelig ekkelt. Æsj,ungen er jo begynt på skolen!!  Da får morsmelk være morsmelk,ærlig talt!

Nok et eksempel på glimrende argumentasjon. Utover det at du syntes det er "æsj" kan man jo kanskje komme med noe som ligner argumentasjon.

Skrevet

Vet du, jeg har jobbet i mange år med handikappede barn og hvordan man skal venne disse bort fra bleier og over på do. Og å minske væskeinntaket på kveldstid er DEFINITIVT en del av prosessen i en overgangsfase.

hei

¨jeg er enig med deg i en overgangsfase jeg ville bare mene at der er slikt og det mener jeg er riktig at blæra skol holde vesken til morgenen eller skal barnet vokne av at det må på do

hilsen

Skrevet

Hei poirot: Du har helt rett i dette her. Jeg var selv sengevæter til jeg var 10 år og væskeinntaket har masse og si. Når jeg ble voksen og fikk unger selv og skulle venne de av med bleier så måtte jeg selvfølgelig passe på at de ikke drakk for mye rett før leggetid. Og det gjorde resultater på bare noen uker. Det er endel som ikke har barn eller jobbet med barn eller opplevd slike ting selv og da er det så lett med slike uttalelser.

hei

det at noen er sengeveter har ikke med veske og jgøre som jeg sa til poirot bleren skal holde på van til morgen eller barnet skal kejnne at det må pisse og våkne når en er sengeveter så er det fordi bleren ikke klaerer og holde på det eller et disse signalene ikke er der det er selvsakt ikke bra med formye veske intak men du kan daikke gå og mene tro at de som er sengevetere er det fordi de drikker for mye

hilsen

Skrevet

Vi har fått råd av legen vår om å ikke gi restriksjoner på drikke om kvelden, nettopp fordi man trenger å få utvidet blærekapasiteten gradvis.

hei

endelig noen som har skjønt noe, det var dette jeg menete også, jeg tror det er feil og knipe oin på det man drikker og veske da vil ikke bleren utvide seg jeg syns det er dumt med foeldre som gjør seg til besservissere fordi noe har fungert for dem jeg tror det sier mer om forledrene en barna idette til felet her torr jeg det har med foreldrenes ønske om og bli ferdig med bleien fortest mulig pog ikke va asom er bra for barna jeg tror de barna for åproblemer med og holde vannet

hislen

Skrevet

Vel, det er her barnevernet kommer inn. Dette var noe hverken ammehjelpen eller helsestasjonen kunne gjøre noe med. Barnevernet er her for å sjekke om det kan være andre ting som også er galt. Og de har kompetansen til å finne det ut. De har også tilknytning til psykolog som kan vite mer om hvilke skader det kan påføre barnet. De vil også kunne finne ut hvorfor moren velger å amme sønnen sin så lenge. Dersom det er en reell, gjennomtenkt, god grunn til det, og alt ellers er som det skal i hjemmet, skader det jo heller ikke å kontakte barnevernet. Men dersom det er andre ting som også er galt, vil barnevernet være rette instans til å finne det ut.

Barnevernspedagoger lærer jo om barns utvikling under studiet, og vil trolig lett se om gutten er adekvat utviklet ift alder. (Eller hva det nå heter...)

hei

jeg vil si du tar litt feil her det er vel anskje mer en Bup sak de har mer slik kunskap, banrevenrets kunskap i opplærein er mangelfull når det gjelder den forksningen som er og veldig lite går inn i utdanningen og noe n har bare tre års skole og ikke mye erfaringsom foreldre jebgkan ikke si atjeg kan syne og tro at de har noe mer kunskap i og se om et banr utvikler seg normalt en andre det er et samarbeid med andre og de psykologene di har jovbber ofte litt for mye for dem

jeg var posistiv i sted men tneker og på at det kan vere en femmedkulturelle foreldre og barnevernet har ikke etter min mening kunskap nok til og kunne mene hvordan et banr av en annen kultur har det

hilsen

Skrevet
Flere her inne sier at man skal kontakte barnevernet,men hva slags informasjon har de på dette området som ikke helsesøster eller ammehjelpen har?

hei

jeg tror kanskej ikke de har så mye mer viten de helkler men de kan sparke ignang andre og bup for og få en utredning er det er problem kan de og henvise familien til nadre som har kunskap men og ivte noe mer tror jeg ikke de kan jeg tror ikke at det kan myue mer nå er det jo også det med økonomi imin nabokomune venter søtten barn på hjelp jeg tror ikke denne skaen ville komme gankse fort

hilsen

Skrevet

:o jeg er mildt sagt sjokkert jeg....Har hørt om jormødre som har oppfordrett til å amme til barnet er 3 år altså(les: på kvelden)Men 7 år?

Hjeeeelp sier jeg!

Skrevet

hei

jeg vil si du tar litt feil her det er vel anskje mer en Bup sak de har mer slik kunskap, banrevenrets kunskap i opplærein er mangelfull når det gjelder den forksningen som er og veldig lite går inn i utdanningen og noe n har bare tre års skole og ikke mye erfaringsom foreldre jebgkan ikke si atjeg kan syne og tro at de har noe mer kunskap i og se om et banr utvikler seg normalt en andre det er et samarbeid med andre og de psykologene di har jovbber ofte litt for mye for dem

jeg var posistiv i sted men tneker og på at det kan vere en femmedkulturelle foreldre og barnevernet har ikke etter min mening kunskap nok til og kunne mene hvordan et banr av en annen kultur har det

hilsen

Så du mener at trådstarter bør kontakte BUP? Hva skal hun si til de? At hun kjenner noen som ammer barnet sitt på 7 år, og be de vennligst kontakte denne familien for å undersøke barnets psyke?

Barnevernet kontakter evt BUP dersom de mener det er nødvendig. :roll:

• 2 uker senere...
Skrevet

Så du mener at trådstarter bør kontakte BUP? Hva skal hun si til de? At hun kjenner noen som ammer barnet sitt på 7 år, og be de vennligst kontakte denne familien for å undersøke barnets psyke?

Barnevernet kontakter evt BUP dersom de mener det er nødvendig. :roll:

hei

jeg er litt enig med deg, mne jeg kan ikke se at barnevernet skal kunne noe konkret om dette problemet og som jeg har skat dette familie kan vere fremmedkulturel og det er ikke sikkert det er farlig, vi vet veldig lite her og vis banret var normalt og ikke hadde det ille ville jeg ha ventet litt vis banret ikke utvikletseg normaslt ville jeg bedt dem om og søke hjelp og få banret utredet og hadde de ikker eagert så hadde jeg meldt det men jeg ville vite grunnen

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...