Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #81 Skrevet 4. mai 2004 http://www.parentingweb.com/lounge/newman/.../nm_toddler.htm
Gjest Madam Felle Skrevet 4. mai 2004 #82 Skrevet 4. mai 2004 Til deg som startet denne tråden. Jeg ville tatt det opp med henne før jeg blandet inn andre innstanser. Men nekter hun å høre på det øret ville jeg snakket med en på helsestasjonen. Jeg ville ikke gått til det skrittet og blandet inn barnevernet. Men jeg ville ikke snakket om sengevætingen i det hele tatt, for du har ikke nok kunnskap til å si at det kan eller ikke kan ha med ammingen å gjøre. Den biten får du overlate til profesjonelle folk. Men å ta opp ammingen med henne syns jeg du kan gjøre.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #83 Skrevet 4. mai 2004 De som så hardnakket påstår amming til 7 års alder er å grensen til barnemishandling, kan lese dette(skrevet av en barnelege): "IF YOUR CHILD WEANS WHEN SHE IS READY, you can feel confident that you have met your baby's physical and emotional needs in a very normal, healthy way. In cultures where there is no pressure to wean, children tend to nurse for at least two years. The World Health Organization and UNICEF strongly encourage breastfeeding through toddlerhood: "Breastmilk is an important source of energy and protein, and helps to protect against disease during the child's second year of life."(1) Our biology seems geared to a weaning age of between 2 1/2 and 7 years(2), and it just makes sense to build our children's bones from the milk that was designed to build them. " http://www.parentingweb.com/lounge/dw_wean.htm
Gjest Tex Skrevet 4. mai 2004 #84 Skrevet 4. mai 2004 [Jeg ville personlig synes 12 år er for lenge' date= Ja det får en da virkelig håpe!
la Flaca Skrevet 4. mai 2004 #85 Skrevet 4. mai 2004 De som så hardnakket påstår amming til 7 års alder er å grensen til barnemishandling, kan lese dette(skrevet av en barnelege): "IF YOUR CHILD WEANS WHEN SHE IS READY, you can feel confident that you have met your baby's physical and emotional needs in a very normal, healthy way. In cultures where there is no pressure to wean, children tend to nurse for at least two years. The World Health Organization and UNICEF strongly encourage breastfeeding through toddlerhood: "Breastmilk is an important source of energy and protein, and helps to protect against disease during the child's second year of life."(1) Our biology seems geared to a weaning age of between 2 1/2 and 7 years(2), and it just makes sense to build our children's bones from the milk that was designed to build them. " http://www.parentingweb.com/lounge/dw_wean.htm "The World Health Organization and UNICEF strongly encourage breastfeeding through toddlerhood" De fleste barn er over "krabbestadiet" når de er 7 år, noen til og med litt før...
Gjest Poirot Skrevet 4. mai 2004 #86 Skrevet 4. mai 2004 Jeg vil påstå at dette er psykisk skadelig fordi barnet kan få skyldfølelse senere i livet, når han oppdager at det faktisk er veldig uvanlig å få pupp noe særlig mer enn et år. Han vil sannsynligvis komme til å stille de samme spørsmålene som vi har gjort, men hvordan kan han ta opp det med mor? Det samme mener jeg.
ellapille Skrevet 4. mai 2004 #87 Skrevet 4. mai 2004 Nå har jeg lest en haug av innlegg her inne og ser at det er noe uenighet ute å går. Ingen har kommet med fakta på hva som er skadelig og ikke, så jeg bestemte meg for å prøve å gjøre noe med det. Jeg ringte helsesøster og hun sa: Dette er en helt ny problemstilling som vi ikke har erfaring med i det hele tatt. Så hun ba meg ringe Ammehjelpen. Ammehjelpen Postboks 112 2421 Trysil Det er ikke tillatt med telefon og e-post. Moderator Ammehjelpen sa: at det finnes noen få tilfeller de kaller langtidsamming og den er rundt 3-4 år og det er meget lenge. Morsmelk er ikke skadelig som alle vet. Mange har sluttet innen barnet er 2-3 år. Men de fleste slutter rundt 1- 1 1/2 år. Så det er helsemessig ikke dårlig. Men psykologisk sett med utvikling og løsrivelse kunne hun ikke si noe om. Så nevnte hun jo denne fine nærheten mor og barn får under amming også. Men når jeg nevnte at denne 7 åringen brukte bleier,da spurte hun meg om det var min venninne og at jeg da burde snakke med denne damen. Men jeg kjenner jo ikke dama jeg. At en annen innstans burde kobles inn om dette var noe som vedvarte mente hun måtte gjøres.Men hun var litt forsiktig med å si dette også,for hun sa i neste øyeblikk at jeg da måtte kontakte lege eller psykolog for å spørre ut om senvirkninger,løsrivelse og kanskje mammans eget ønske om å få beholde barnet sitt som en baby. Så det er ikke så mye svar å få. Så det jeg tror er vanlig sunn fornuft. Søsteren min ammet gutten sin til han var 2,da sa hun stopp,da orket hun ikke mer. Vi vil jo alle at ungene våre skal vokse opp å bli selvstendige,rive seg løs og det er jo veldig gøy å se de nye stadiene i barnets liv. Personlig så mener jeg det er mindre bra å amme så lenge om man skal tenke på det psykologiske plan. Ungene får da oppleve nærhet og kos selv om puppen er pakket vekk og gjemt for alltid Sengevæting er en ting,jeg var selv plaget med det til jeg var mange år og vet hva det er,men i dette tilfellet så føler jeg at sengevætingen og ammingen har en sammenheng. Jeg har i alle fall prøvd å komme med noe fakta,men det var ikke mye jeg klarte å hoste opp. ellapille.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #88 Skrevet 4. mai 2004 Sosiale press kan ofte føre til konsekvenser som slett ikke er sunne for et barn. Det er bare å se til USA hvor man har vært gjennom en periode hvor det nærmest ble uglesett å brystføde barnet sitt. Der var det mest sosialt akseptabelt å bi barnet flaskemelk. Nå er man heldigvis på vei bort fra dette igjen.
Gjest Primula Skrevet 4. mai 2004 #89 Skrevet 4. mai 2004 Jeg synes ikke det er sosialt press å synes amming av en 7- åring er rart. Jeg synes det er normal, sunn fornuft! Flott at du har sjekket opp litt ellapille. Ok at det ikke finnes fakta, men når ammehjelpen også mener det er grunn til bekymring står jeg fortsatt på mitt.
Gjest Tone B. Skrevet 4. mai 2004 #90 Skrevet 4. mai 2004 Flott tiltak ellapille :-) Men psykologisk sett med utvikling og løsrivelse kunne hun ikke si noe om. Så nevnte hun jo denne fine nærheten mor og barn får under amming også. Så psykologisk viste hun ikke, men allikvel følte hun for å si noe positivt om amming, selv når det gjalt et så stort barn...... Men når jeg nevnte at denne 7 åringen brukte bleier' date='da spurte hun meg om det var min venninne og at jeg da burde snakke med denne damen. Men jeg kjenner jo ikke dama jeg. At en annen innstans burde kobles inn om dette var noe som vedvarte mente hun måtte gjøres. [/quote'] Mens at en 7 åring bruker nattbleie, det reagerte hun på? Personlig anser jeg det som langt mere normalt at en 7 åring fortsatt sover med nattbleie, enn at en 7 åring får pupp!
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #91 Skrevet 4. mai 2004 Sosiale press kan ofte føre til konsekvenser som slett ikke er sunne for et barn. Hvilket sosialt press mener du finnes her? Mener du at det er pga det sosiale at barn vanligvis ikke ammes lengere enn til de er 2-3 år? Fra naturens side skal man jo for lengst ha fått ett nytt barn å amme innen barnet er blitt 7 år gammelt!
ellapille Skrevet 4. mai 2004 #92 Skrevet 4. mai 2004 Er enig i at det med bleia er mer naturlig for en 7 åring enn ammingen,men hun tenkte på de 2 tingene samtidig og da reagerte hun slik. Datteren min brukte bleie om natten til hun var nesten 6 og hun sluttet med det 3 uker uti 1 klasse fordi andre hadde fått høre det og hun syntes det var flaut.( og de erta henne litt) Hva vil ikke denne 7 åringen måtte tåle om det kommer ut att han fortsatt får bryst??? Ungene kan være så stygge med hverandre,de er ikke nådige i sine uttalelser.
Gjest Tone B. Skrevet 4. mai 2004 #93 Skrevet 4. mai 2004 Er enig i at det med bleia er mer naturlig for en 7 åring enn ammingen' date='men hun tenkte på de 2 tingene samtidig og da reagerte hun slik. [/quote'] Joda, det kan ha en sammenheng, men personlig tror jeg ikke det. Det er ikke så mye væske 7 åringen får i seg ved ammingen. Syns faktisk hun burde ha reagert mere på at et så stort barn får pupp enda. Det var jo leit :-( Vi tok dette opp med frøken ved skolestart vi, i tilfellet det skulle komme turer osv. Frøken tok da tak i dette og holdt en time med klassen der hun tok opp problemet. Hvor mange som tisser på seg i den alderen, og hvorfor de tisser og at man ikke måtte erte hverandre for dette. Så her i huset er det ikke noe problem å bruke bleier :-) Mmm, desverre :-( Men mange voksne er med på å bygge opp rundt dette, det er jo de som mener at ungene ikke skal bruke bleier etter en vis alder fordi de ikke er babyer lenger... håpløst, ikke rart ungene tenker slik at da.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #94 Skrevet 4. mai 2004 Hvilket sosialt press mener du finnes her? Mener du at det er pga det sosiale at barn vanligvis ikke ammes lengere enn til de er 2-3 år? Fra naturens side skal man jo for lengst ha fått ett nytt barn å amme innen barnet er blitt 7 år gammelt! Ettersom det er unormalt å amme lenge vil det, som mange påpekte, være stor risiko for å bli mobbet. Er ikke det sosialt press? Biologisk vil det være naturlig å slutte med pupp mellom 2,5 og 7 års alder. At man har fått et nytt barn vil ikke ha noe å si - man kan jo amme flere barn. I Norge er det eksempelvis større sosial aksept for amming overhodet enn i USA. I Afrika er det større sosial aksept for å amme lenger enn i Norge. Uansett vokser ungene opp.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #95 Skrevet 4. mai 2004 Ettersom det er unormalt å amme lenge vil det' date=' som mange påpekte, være stor risiko for å bli mobbet. Er ikke det sosialt press?.[/quote'] Selvfølgelig! Det jeg mente var at det jo ikke er pga sosialt press at mødre flest slutter å amme når de gjør det..
ellapille Skrevet 4. mai 2004 #96 Skrevet 4. mai 2004 Nei det er ikke mye væske en 7 åring får i seg ved amming,men tenk om 7 åringen føler et visst press på seg til å "SPILLE BABY" ? Det er jo sykt å tenke på og kanskje jeg er skikkelig på viddene her. Men en 7 åring er fortsatt et barn som blir akuratt det som vi foreldrene vil de skal bli om vi påvirker de nok. (for det meste) Handlinger,mammas dulling,forventninger kan være sterkere enn ord mange ganger. Hva om denne 7 åringen har inntatt en rolle fordi det skjønner at det får mest oppmerksomhet på den måten? Det er mange hvis her i dette temaet,men en får bare snakke om det,for noen fasit finnes ikke. Jeg ble vel litt overrasket at en 7 åring blir ammet enda. Og da er det vel meg som mange andre som forsøker å finne en forklaring eller i det minste forstå denne nye problemstillingen. For jeg mener det er et problem når ungen er 7 år. Hva godt kommer ut av dette liksom. Hva kan en ammende mor til en 7 åring gi barnet sitt som jeg ikke kan gi på andre måter til 6 åringen,9 åringen og 16 åringen min?
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #97 Skrevet 4. mai 2004 Selvfølgelig! Det jeg mente var at det jo ikke er pga sosialt press at mødre flest slutter å amme når de gjør det.. Hvordan kan du i så fall forklare at amerikanske mødre nærmest ikke ammet overhodet da? Når jeg ser på reaksjonene her skjønner jeg godt at de som kunne tenke seg å fortsette å amme etter ett år rett og slett ikke tør å gjøre det. De sosiale sanksjonene er jo helt tydelige her - det er kvalmt, unormalt, hårreisende og bør anmeldes til Barnevernet. Jeg vil påstå at det "biologisk" (for å bruke ditt ord) vil være naturlig å slutte innen barnet er 2 1/2.. Å amme i 5-6 års alderen kan vanskelig forsvares som "biologisk sett naturlig" i alle fall! Selv ville jeg aldri finne på å amme utover 1 år Om du ser på linkene jeg tidligere har oppgitt er dette skrevet av leger. Om du synes det vanskelig kan forsvares hadde det vært interessant å høre hvilken kvalifikasjoner du har for å kunne hevde dette.
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #98 Skrevet 4. mai 2004 Hvordan kan du i så fall forklare at amerikanske mødre nærmest ikke ammet overhodet da? Jeg snakket om Norge, ikke om usa. Når jeg ser på reaksjonene her skjønner jeg godt at de som kunne tenke seg å fortsette å amme etter ett år rett og slett ikke tør å gjøre det. De sosiale sanksjonene er jo helt tydelige her - det er kvalmt' date=' unormalt, hårreisende og bør anmeldes til Barnevernet.[/quote'] Vi snakker da om 7 åringer. Det er lenge mellom 1 år og 7 år!!! (prøv å få det inn i hodet, da?) Det står der at det kan være sunt å amme barnet til det er 2-3 år.. Det står ikke at det er "naturlig" fra menneskets evolusjonære historie! Og igjen er det stor forskjell på 2 år og 7 år! Prøv i alle fall å forstå en ting; det er ingen i denne debatten som er i mot amming.. eller amming offentlig.. eller amming utover 1 års alder..!!
Gjest Tone B. Skrevet 4. mai 2004 #99 Skrevet 4. mai 2004 Nei det er ikke mye væske en 7 åring får i seg ved amming' date='men tenk om 7 åringen føler et visst press på seg til å "SPILLE BABY" ?[/quote'] Uff ja, tenk om han ammer fordi han ikke vil skuffe mamma'en, vet at hun blir lei seg om han ikke vil ha pupp.... eller at han tisser i bleia kun fordi foreldrene tar den på han og vil at han skal sove med den fordi de syns han er liten enda :-(
Gjest Anonymous Skrevet 4. mai 2004 #100 Skrevet 4. mai 2004 Vi snakker da om 7 åringer. Det er lenge mellom 1 år og 7 år!!! (prøv å få det inn i hodet, da?) Det hjelper ikke å være frekk eller komme med en masse utropstegn. Argumentene dine(eller snarere fraværet) får ikke større tyngde av det. Det jeg skrev var relatert til sosialt press, som kan fungere uavhengig av hvilken alder barnet som ammes har. Det står der at det kan være sunt å amme barnet til det er 2-3 år.. Det står ikke at det er "naturlig" fra menneskets evolusjonære historie! Og igjen er det stor forskjell på 2 år og 7 år Jeg vet ikke om du forstår engelsk, men dette er hentet rett fra teksten: "Our biology seems geared to a weaning age of between 2 1/2 and 7 years(2), and it just makes sense to build our children's bones from the milk that was designed to build them." Så på hvilket grunnlag hevder du at det er unaturlig? Prøv i alle fall å forstå en ting; det er ingen i denne debatten som er i mot amming.. eller amming offentlig.. eller amming utover 1 års alder..!! Jeg forstår dette meget godt. Det jeg ikke forstår er hvorfor du ser deg nødt til å gjenta selvfølgeligheter som tidligere har vært avklart i debatten her. Og vær så snill - dropp utropstegnene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå