Gå til innhold

Jeg fikk sjokk!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Jeg synes det er motbydelig å ha sex med ungene sine selv om de er voksne, det skader ingen, men det er likevel forbudt (uten sammenligning med tema for tråden forøvrig). Hvorfor er ikke det lov?

Gjest: Ammer du sjuåringen din, eller er du bare her for å kverulere?

Å ha sex med ungene sine fører til innavl og er derfor naturlig nok tabu i de fleste kulturer. Å sammenligne det med amming av et større barn er søkt.

Jeg kverulerer like mye som du gjør - dette er en debatt er det ikke?

Og, nei - jeg ammer ikke noen sjuåring.

Spørsmålet intresserer meg prinsippielt - hvor mener du grensen går for når amming kan forsvares?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Så lenge det er til det beste for barnet, så kan det forsvares.

Når h*n kan spise fast føde/annen mat så er det det beste.

Hvor vanskelig kan det være å forstå?

Jeg synes det er motbydelig å ha sex med ungene sine selv om de er voksne, det skader ingen, men det er likevel forbudt (uten sammenligning med tema for tråden forøvrig).

:roll:

Teskje? Med prevensjon blir det ikke innavl. Bare for kosens skyld, da. Er det greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så lenge det er til det beste for barnet, så kan det forsvares.

Når h*n kan spise fast føde/annen mat så er det det beste.

Hvor vanskelig kan det være å forstå?

:roll:

Teskje? Med prevensjon blir det ikke innavl. Bare for kosens skyld, da. Er det greit da?

For det første er det utsagn av typen "hvor vanskelig kan det være å forstå?" og "Teskje?" ikke argumenter, men hersketeknikk.

Du har ikke gitt meg et eneste argument for at det er skadelig, bortsett fra at det er "unormalt".

Når det gjelder sex mellom personer i samme slekt har det tradisjonelt foregått og foregår. Det har også vist seg å være mildt sagt genetisk uheldig. På grunn av dette faktum er det tabubelagt med slik forhold og derved svært uvanlig. Om man lblir varig ødelagt av å ha sex med prevensjon med en slektning er en annen sak.

Når det gjelder å spise fast føde - så kan de se til linken om breastfeeding- Der anbefales brytsmelk som et supplement, ikke fullgod erstatning. Dette er skrevet av en fagperson, men jeg skjønner at du mener du vet bedre. De skulle være interessant å vite hva slags kvalifikasjoner du innehar som kan uttale deg så bastant om hva som er bra og ikke bra mht amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare utfra hva andre syns at dette kan skade barnet. De fleste barn som blir fortalt at de fikk pupp når de var babyer, reagerer med vemmelse. Og da trenger de ikke være 7 år ennå, en gang. Et barn som er vant med dette hele tiden, vil nok synes det er helt greit, inntil det forstår at det ikke er vanlig. Barn trenger også å lære å løsrive seg fra foreldrene, og dekke sitt nærhetsbehov på andre måter enn ved amming. I en alder av 7 bør dette nærhetsbehovet dekkes ved å sitte på fanget og kose. Evt sove i sengen dersom det har mareritt. Jeg tror rett og slett det kan være særdeles skadelig for et barn å bli ammet så lenge. Psykisk skadelig, fordi det kanskje vil slite med vonde tanker om seg selv og sin mor.

Jeg syns faktisk ikke det er for drøyt å kontakte barnevernet i et slikt tilfelle. Barnevernet er nettopp rette instans (og helsestasjonen) da disse har lært om barns utvikling, psykologisk, og hvilke virkninger forskjellige hendelser og oppdragelse vil ha på barnet. Barnevernet vil nok ikke ta et barn fra foreldrene på et slikt grunnlag, men følge opp og se at det ikke er andre ting som også er galt i dette hjemmet. (Det trenger det selvfølgelig ikke å være.) Men jeg undrer meg over hvordan et menneske kan amme barnet sitt på 7 år foran andre mennesker. Spesielt uten å forklare hvorfor man gjør det i en slik alder. Er det noe man mener er viktig/riktig som strider så i mot den allmenne oppfatning, pleier det da å være normalt å forklare ens syn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Bruker jeg hersketeknikker nå? Det var nytt for meg... :hoho:

Kan du være så vennlig å gi meg ETT godt argument for at amming er sunt/tilrådelig ved sju års alder?

Du ber meg om å forklare meg, mens du selv bare kverulerer. Du har fortsatt ikke kommet med noe fornuftig argument.

Er sunn fornuft så utrolig usaklig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et argument som egentlig bvurde holde er

Den dagen han skal ha overnattingsgjester :o

Man legger jo opp til at gutten skal bli mobbeoffer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Bruker jeg hersketeknikker nå? Det var nytt for meg... :hoho:

Kan du være så vennlig å gi meg ETT godt argument for at amming er sunt/tilrådelig ved sju års alder?

Du ber meg om å forklare meg, mens du selv bare kverulerer. Du har fortsatt ikke kommet med noe fornuftig argument.

Er sunn fornuft så utrolig usaklig?

For det første har jeg ikke hevdet at amming er så tilrådelig ved sju års alder, men har etterspurt fakta som kan underbygge påstanden om at det er så skadelig at Barnvernet bør kobles inn. Noen mener sågar at barn på tre som fortsatt ammer er en uting - derfor har jeg gjentatte ganger spurt etter synspunkter på hvor grensen for sunt og usunt går mht alder og amming - uten å få svar.

Siden du åpenbart ikke har lest linken som ble vedlagt, kan jeg sitere(dette er argumenter i motsetning til : :hoho: og "du bare kverulerer"):

"The world wide average age of weaning is around four years old. In Western culture however, one year seems to be the magical moment in time that turns the natural act of providing comfort and nourishment of your child into a debatable issue. Why is it that most pediatricians, main stream parenting literature and our culture at large have decided that mothers should wean their babies by the age of one?"

"On a positive note, the American Academy of Pediatrics now recommends breastfeeding for at least 12 months, and for as long after that as "mutually desired.""

"Breastfeeding continues to provide health benefits to babies after one year. Despite myths to the contrary, your breast milk still contains antibodies, provides immunity, and is nutritionally rich. Although the vast majority of toddlers will be eating a well rounded diet, breastfeeding provides a nutritional boost to picky eaters, children that are severely allergic (and thus can't eat a wide variety of foods) and sick children who can't keep down solid foods. I look at it like a natural vitamin supplement for my nursing 2 year old. She eats a wide variety of healthy food so I know she is not at risk nutritionally, but I like the fact that she is getting a bit of a boost from breast milk....no vitamin pills needed! It has been demonstrated that breastfed toddlers have fewer illnesses. When they are sick it is for a shorter duration and they generally require less medical care than their peers who are not breastfed."

"Continuing to breastfeed can enhance the relationship between mother and child. Because your nursing toddlers needs are being met, she will feel better about herself and thus tend to accept discipline more easily."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ett eller annet tidspunkt har denne gutten helt sikkert prøvd å løsrive seg fra puppen. Det er en del av utviklingen og overlevelsesinstinktet til barn, noe som man ser veldig klart når de absolutt skal spise selv og bestemme OM de skal spise eller ikke. Mora har tydeligvis valgt å overse disse signalene fra gutten og det må ha hemmet utviklingen hans. Det er ikke naturlig eller sunt verken fra et biologisk eller sosialt prespektiv å amme barn til de er sju år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Jeg leser og leser på denen linken din Gjest, men jeg klarer fremdeles ikke å finne noe som tilsier at man skal amme 7- åringer! Det er stooor forskjell på en 2-3 åring og en 7- åring. Artikkelen kommer med mange fine argumenter for at man skal amme lengst mulig, men det er snakk om toddlere, altså 1-2 åringer, til nød 3- åringer.

Jeg tror ikke du vil finne noen dokumentsjon for at 7- åringer skal ammes, rett og slett fordi det er veldig, veldig uvanlig.

Men jeg tror at dette kan være skadelig. Jeg tror barnet vil etterhvert få en rart forhold til sin mor, ettersom han til slutt (om ikke han allerede har) oppdager at dette ikke er noe andre 7- åringer gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg har også lest de nartikelen mange ganger gjest , og som Lucia finner jeg ogsp mange gode argumenter for amming , til og med til alderen 4 år, men en 7 åring?

Nå synes jeg du må slutte og være difus og komme med konkrete eksepler selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Barn skal opprdas. Poenget med oppdragelsen er at barna skal bli selvstendige mennesker. I en alder av 7 år er barnet såpass gammel atr hanbør begynne å bli litt selvstendig. En 7-åring som blir ammet er neppe veldig selvstendig. I en alder av 7 år skal en unge gjøre en del ting selv, dette har med utvkiling å gjøre. Barnet skal faktisk bli voksen og da må han lære å klare seg selv.

Hvis mamma skal ordne alt for han resten av livet; hvordan skal han da klare ting på egenhånd etterhvert?

"Den sosiale bankboken

- Foreldre som ønsker å styrke barna til å stå imot rusmidler i 13 - 14 års alderen må putte mye på barnets "sosiale konto" allerede fra de er små. Sørg for åpenhet og nærhet ved å være til stede i barnets liv. Sitt på sengekanten helt i fra de er små, også gjennom de årene hvor barn ofte ikke krever så mye, i alderen 6 - 12 år. Da starter barnet gjerne på skole og blir gradvis mer selvstendig. "http://www.helsenytt.no/artikler/kamp_rusmidler.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg leser og leser på denen linken din Gjest, men jeg klarer fremdeles ikke å finne noe som tilsier at man skal amme 7- åringer! Det er stooor forskjell på en 2-3 åring og en 7- åring. Artikkelen kommer med mange fine argumenter for at man skal amme lengst mulig, men det er snakk om toddlere, altså 1-2 åringer, til nød 3- åringer.

Jeg tror ikke du vil finne noen dokumentsjon for at 7- åringer skal ammes, rett og slett fordi det er veldig, veldig uvanlig.

Men jeg tror at dette kan være skadelig. Jeg tror barnet vil etterhvert få en rart forhold til sin mor, ettersom han til slutt (om ikke han allerede har) oppdager at dette ikke er noe andre 7- åringer gjør.

Problemet er at det hevdes bestemt at det er skadelig for barn å amme til de er syv år. Jeg hevder ikke bestemt at det er sunt å amme til de er syv.

I artikkelen påpekes det at det sunt å amme lenge - jeg hevdet heller ikke at det er sunt helt til man er syv.

Men faktum er at amerikanske barneleger nå anbefaler å amme så lenge det er "mutually desired", og at globalt er barn fire år gamle når de avvennes pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Etter å ha lest artikkelen kan jeg ikke finne noen argumenter for å amme en 7 åring, og det er det denne tråden handler om.

I artikkelen står det om helsemessige fortrinn barn som har fått brystmelk har. Det er ikke presisert at barn som får brystmelk etter det "vanlige" første året har det bedre enn barn som har fått brystmelk i ca ett år.

Det er allment kjent at barn som har fått brystmelk har bedre helse enn barn som ikke har fått det. Jeg behøver verken å være ekspert, mor eller helsemedarbeider for å fatte det. Det jeg ikke kan se, er hvor det står at barna har det bedre dersom de får brystmelk mye lengre, som et supplement. Sitatet fra artikkelen er fra en mor som ammer, og om hva hun synes. Denne artikkelen beviser ingenting, det er synsing fra en mor som gjør det selv - og hun hadde vel neppe gjort det om hun ikke syntes det var positivt? Om hun har bakgrunn fra helsevesen el.l. har i grunnen ikke så stor betydning, det står jo helt tydelig at hun gjør det "for sikkerhets skyld".

Men, for å dra strikken enda litt lenger, hva med en 12-åring som får pupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Barn skal opprdas. Poenget med oppdragelsen er at barna skal bli selvstendige mennesker. I en alder av 7 år er barnet såpass gammel atr hanbør begynne å bli litt selvstendig. En 7-åring som blir ammet er neppe veldig selvstendig. I en alder av 7 år skal en unge gjøre en del ting selv, dette har med utvkiling å gjøre. Barnet skal faktisk bli voksen og da må han lære å klare seg selv.

Hvis mamma skal ordne alt for han resten av livet; hvordan skal han da klare ting på egenhånd etterhvert?

"Den sosiale bankboken

- Foreldre som ønsker å styrke barna til å stå imot rusmidler i 13 - 14 års alderen må putte mye på barnets "sosiale konto" allerede fra de er små. Sørg for åpenhet og nærhet ved å være til stede i barnets liv. Sitt på sengekanten helt i fra de er små, også gjennom de årene hvor barn ofte ikke krever så mye, i alderen 6 - 12 år. Da starter barnet gjerne på skole og blir gradvis mer selvstendig. "http://www.helsenytt.no/artikler/kamp_rusmidler.htm

Enig i dette, men det er ikke noe motsetningsforhold mellom disse tingene. Du kan øyensynlig amme et barn lenge og samtidig lære det å være selvstendig. På samme måte som du fortsatt kan lære barnet å være selvstendig samtidig som du bevarer kos og fysisk kontakt.

"Child-led weaning helps build trust between parent and child, allowing the child to develop independence at her own pace."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Problemet er at det hevdes bestemt at det er skadelig for barn å amme til de er syv år. Jeg hevder ikke bestemt at det er sunt å amme til de er syv.

I artikkelen påpekes det at det sunt å amme lenge - jeg hevdet heller ikke at det er sunt helt til man er syv.

Det er da ingen som har sagt at det ikke er sunt med amming. De fleste her er enige om at barnet bør ammes relativt lenge, men ikke til han er 7.

Men faktum er at amerikanske barneleger nå anbefaler å amme så lenge det er "mutually desired", og at globalt er barn fire år gamle når de avvennes pupp.

Der ser du! På globalt basis er barnet 4 år når de avvennes pupp, ikke 7!

Det er foskjelle på lenge og på halve barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vantro

Ser at det ble veldige reaksjoner på mitt innlegg og at de fleste reagerer som meg med sjokk og vantro over dette. Debatten går vedrørende sunnhet med amming eller ikke, men jeg tror de fleste er enig om at amming er sunt. Men det må jo gå en grense ett eller annet sted? Og sprø du meg så har man passert denne grensen for mange år siden med en 7 åring, uansett hvordan man vrir og vender på det. Etter mitt syn må dette være noe moren gjør for sin egen skyld, jeg kan ikke fatte at et barn på 7 år har behov for pupp!

Ser også at det er flere som mener at det kanskje er en sammenheng med bleiebruken på gutten om natten og ammingen. Vel, jeg vet ikke om det er noen sammenheng her, men har hørt de flere ganger de siste årene si at han sliter med tissing om natten. Så jeg velger å tro at dette problemet ikke har noen sammenheng med ammingen, og at de ikke tar på han bleie fordi de ønsker at han skal være baby. Hmm, det er vanskelig... men om det viser seg at de som hevder det er en sammenheng mellom de to tingene har rett, ja så er et jo forferdelig. En så stor gutt skal da ikke behøve å bli behandlet som en baby.

Jeg har tenkt og tenkt på dette siden helgen, og vurderer sterkt å ta dette opp med foreldrene. Først og fremst da angående ammingen. Er vel redd for at moren vil gå rett i forsvar om jeg kritiserer henne fordi hun fortsatt ammer. Kanskje jeg skal forsøke å snakke med mannen hennes først? Kan jo hende han i utgangspunktet er enig i at gutten er for stor til å ammes, men at han lar det gå fordi kona ikke vil slutte å amme?

Har liten lyst til å koble barnevernet inn i saken, da gutten virker blid og harmonisk ellers. Han ser ikke ut til å lide noen nød, men det er klart at hans utvikling mot selvstendighet hemmes med dette. Hva syns dere jeg bør gjøre? Snakke med de om ammingen? Koble tissingen om natten og bleiebruken opp mot ammingen, eller kun si at jeg syns de bør gjøre ting mer privat? At om dette kommer ut blandt andre så vil gutten bli mobbet For dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fighter

Jeg ville forklart alt sammen til en helsesøster, som sikkert kan gi deg råd. Kanskje helsesøsteren kan snakke med henne selv?Snakk uansett med en som ha kunnskap om barn og utvikling.Det tror jeg vil være bedre både for deg og henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å la være å si noe når du var der når det skjedde. Det hadde ikke jeg klart. Ville venta til ungen var lagt og så bare ..... HALLOOOOOO!!!!!...

Vis henne denne tråden davel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Tror jeg ville sagt noe sånt som at "jeg har lyst til å snakke med deg, for jeg lurer på hvorfor du fortsatt ammer X" og la henne ta det derfra.

Ikke koble inn sengevætingen på noen annen måte enn at siden han får pupp rett før han legger seg, så får han i seg en del væske, og den må jo ut igjen... Har lest tips om å ikke la barna få drikke mye før de legger seg.

Jeg lurer også på om hun har tenkt på mobbing, og selvfølelse hos gutten når han blir eldre. Og når hun har tenkt å slutte. Og kanskje gutten liker å føle seg liten, mange barn gjør det. Kanskje hun bør heller oppfordre til selvstendighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Etter å ha lest artikkelen kan jeg ikke finne noen argumenter for å amme en 7 åring, og det er det denne tråden handler om.

I artikkelen står det om helsemessige fortrinn barn som har fått brystmelk har. Det er ikke presisert at barn som får brystmelk etter det "vanlige" første året har det bedre enn barn som har fått brystmelk i ca ett år.

Det er allment kjent at barn som har fått brystmelk har bedre helse enn barn som ikke har fått det. Jeg behøver verken å være ekspert, mor eller helsemedarbeider for å fatte det. Det jeg ikke kan se, er hvor det står at barna har det bedre dersom de får brystmelk mye lengre, som et supplement. Sitatet fra artikkelen er fra en mor som ammer, og om hva hun synes. Denne artikkelen beviser ingenting, det er synsing fra en mor som gjør det selv - og hun hadde vel neppe gjort det om hun ikke syntes det var positivt? Om hun har bakgrunn fra helsevesen el.l. har i grunnen ikke så stor betydning, det står jo helt tydelig at hun gjør det "for sikkerhets skyld".

Men, for å dra strikken enda litt lenger, hva med en 12-åring som får pupp?

Jeg ville personlig synes 12 år er for lenge, men ville heller sagt fra på en forsiktig måte til mora. Forøvrig kan man jo spørre seg hvor skadelig dette uansett er. H

Ja, tråden handlet om å amme en 7-åring - og de fleste skrek opp om overgrep, incest, Barnevern etc.

Jeg synes fortsatt det ikke er kommet frem noe som kan rettferdiggjøre en slik reaksjon.

Denne artikkelen er skrevet av en lege og gir omtrent de samme råd som den første(siden du åpenbart mistror hennes argumenter).

Man kan jo stille seg spørsmålet om hvorfor man ikke anmelder mødre som bare gir barna sine flaskemelk fra fødselen - det er i det minste bedre påvist at dette er skadelig enn å amme en syvåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...