Gå til innhold

Boliglån under gjeldsordning? Noen som kan hjelpe litt her?


79kreps

Anbefalte innlegg

TS, vi ble informert om (av namsmannen) at det ikke er noen grunn til at du ikke skal kunne få startlån, og det blir da et vanlig lån der du betaler både renter og avdrag, men alt må dekkes av den summen du har fått tildelt til husleie. Dvs, du kan ikke betale mer i måneden enn du ville ha betalt i husleie (den satsen du har fått tildelt i gjeldsordningen). Da må det eventuelt tas av livsoppholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal det bety? Jeg var uheldig med ett firma, og det lærte jeg mye utav. Hva har dette med boliglån å gjøre?

Uheldig? Prøv uansvarlig. Det betyr at du igjen tar risiko på kreditorers bekostning. Du er ikke på noen som helst måte garantert at verdien på boligen vil øke på denne tiden og det er en risiko du tar på andres bekostning. Ha litt skamvett og la folk som ikke har drevet på sine kreditorers bekostning en sjangse til å få et lån de ikke ville fått i en vanlig bank, det er ikke slik at det er nok til alle som vil ha lån.

Bli ferdig med gjeldsordningen og gjør opp med kreditorene først. Det er ikke slik at de får dekket sitt fulle tap.

Anonymous poster hash: e3410...307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...dette er et diskusjonsforum, ikke et advokatfirma. Skal du være sikker på å få riktige råd, og i tillegg kunne få kjefte på de som gir dem dersom de er gale, så må du ut og kjøpe deg en advokat el.l.

Det er jo ikke slik her at du kan slenge på et "her til mitt innlegg vil jeg bare ha proffe og riktige svar, de som bare tror eller bare vil diskutere får pelle seg unna og henge i en annen tråd".

Har sett noen av disse i det siste, og selv om man mange ganger får veldig gode og riktige råd her, så må man nok forholde seg til hva KG er for noe og selv ta ansvaret med sorteringen av hvilke råd du evt. vil følge eller ikke.

Anonymous poster hash: 7a4df...450

Fortsetter..

Du spør på et DISKUSJONSFORUM, da får du tåle at alle ikke dikker og syns synd på deg.
Bare tenk på alle KREDITORENE som taper penger pga din situasjon. Jeg håper ikke du får lån til å kjøpe bolig ut fra det du skriver, samt holdningen til dette, og det er min mening.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

Ikke bedt om at noen skal synes synd på meg, det synes jeg ikke selv heller.

Det jeg derimot ber om er korrekt informasjon. Om en ikke vet noe om tema en snakker om er det vel bedre å la være å svare? På alle svarene som er kommet i denne tråden så er det faktisk ikke ett eneste svar som går på det jeg faktisk lurer på, men en hel haug med bedrevitere som skal ta avgjørelser på kommunens vegne angående om jeg får lån eller ikke.

1) Du mistet retten til å "ville" kjøpe noe med lån når du kom under gjeldsordning.

2) Du skriver selv at du håper å tjene på å kjøpe! Bli enig med deg selv.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

1) En kan få lån i kommunen, dermed ikke mistet retten til å kjøpe med lån

2) Hvor skriver jeg at jeg håper å tjene på å kjøpe?

Jeg har nå prøvd å finne svar på om trådstarter kan betale renter og avdrag eller kun renter på et kommunalt boliglån (som det forøvrig står entydig svart på hvitt i kommunenes retningslinjer kan bli innvilget for personer under gjeldsordning under gitte forutsetninger) uten hell. Her tror jeg du må kontakte kommunens boligkontor og eventuelt namsmannen for å få svar.

Du skrev noe om at rentekostnader går ned i perioden du har gjeldsordning. Den skjønte jeg ikke helt. Det hender det er rentereguleringer også på kommunale lån, og med mindre du har fastrente vil du også oppleve disse svingningene. Men hvis du ikke betaler avdrag i hele gjeldsordningsperioden vil månedsbeløpet ikke gå ned (unntatt ved endring i rentesatsene) fordi lånet jo er like stort som den dagen det ble tatt opp.

Takker for to gode svar fra deg, omsider:-)

Jeg mente aldri at rentekostnaden går ned, og jeg vet at lånet står på stedet hvil til dagen jeg kan betale avdrag.

Det jeg lurer på er hvordan ett regnestykke vil se ut. Ved vanlig lån betaler en jo x kroner i renter og x kroner i avdrag hver måned. På denne måten minsker gjenstående renter og avdrag på lånet for hver innbetaling.

Det jeg lurer på er om renter vil minke når jeg kun betaler renter slik at den dagen jeg kan begynne å betale avdrag så er forholder renter-restlån justert derettere, eller om hele totalen renter/lån står på stedet hvil selv med betalte renter i 7 år.

Jeg er forøvrig klar over at det ikke gis ut nye startlån før i 2014, men det gir meg bare en fin mulighet til å klare å føre korrekte avdrag og vise at jeg frem til da har klart å opprettholde min del av avtalen på en tilfredsstillende måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er frivillig av kreditorene, men de har på en måte ikke noe valg..

Uansett, det jeg reagerer på her, er hvor aggressiv ts er. Man kommer langt ved å være litt ydmyk, enn å være aggressiv og fly i strupen på alt og alle.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

Jeg kan ikke svare på om TS har vært uansvarlig eller ikke, men det er ikke rart man blir litt agressiv når han blir møtt med slike fordommer og moralsk fordømmelse som han blir. Han har fått en frivillig gjeldsordning, det er en hel del regler han må forholde seg til, han får kun en viss sum å beholde i mnd, og dette er lovfestet. Har dere noen problemer med livsoppholdssatsene og hvem som får gjeldsordning, får dere ta det med politikerne. Det er ingen grunn til at TS ikke skal få se fremover og jobbe for egen fremtid, selv i en sånn situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, vi ble informert om (av namsmannen) at det ikke er noen grunn til at du ikke skal kunne få startlån, og det blir da et vanlig lån der du betaler både renter og avdrag, men alt må dekkes av den summen du har fått tildelt til husleie. Dvs, du kan ikke betale mer i måneden enn du ville ha betalt i husleie (den satsen du har fått tildelt i gjeldsordningen). Da må det eventuelt tas av livsoppholdet.

Kjempe bra, dette var det jeg lurte på:-)

Uheldig? Prøv uansvarlig. Det betyr at du igjen tar risiko på kreditorers bekostning. Du er ikke på noen som helst måte garantert at verdien på boligen vil øke på denne tiden og det er en risiko du tar på andres bekostning. Ha litt skamvett og la folk som ikke har drevet på sine kreditorers bekostning en sjangse til å få et lån de ikke ville fått i en vanlig bank, det er ikke slik at det er nok til alle som vil ha lån.

Bli ferdig med gjeldsordningen og gjør opp med kreditorene først. Det er ikke slik at de får dekket sitt fulle tap.



Anonymous poster hash: e3410...307

Som jeg alt har nevnt så er det INGEN her inne som vet bakgrunnen og historien rundt gjeldsproblemene, så da ser jeg heller ingen grunn til at du skal dømme på ett så svakt grunnlag.

Og det er riktig at det ikke er noen garanti for at boligen stiger i verdi, og det potensielt er ett tapsprosjekt. Dette er jo også en av tingene jeg ønsket seriøse innspill på, hvor stor risikoen er dersom en kjøper men ikke betaler avdrag de neste årene kontra det å betale avdrag de neste årene dersom boligprisene står på stedet hvil.

Jeg vil jo ha betalt inn en god del i renter på lånet i denne perioden, men som jeg har spurt om tidligere så er jeg usikker på om disse innbetalte rentene vil ha noen påvirkning på totalsummen av renter som skal betales inn på lånet, eller om disse rentene jeg betaler inn bare holder lånet på stedet hvil.

Ja, det er frivillig av kreditorene, men de har på en måte ikke noe valg..
Uansett, det jeg reagerer på her, er hvor aggressiv ts er. Man kommer langt ved å være litt ydmyk, enn å være aggressiv og fly i strupen på alt og alle.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

Det er sant, en kommer langt med å være ydmyk. Men om du faktisk gidder å se over de fleste svar som er kommet her så er det nesten ingen som er interessert i å hjelpe med det jeg lurer på, men kun ute etter å dømme på områder de har lite eller ingen kunnskap om.

Når det er sagt så er jeg meget takknemlig for de svarene som er kommet som faktisk er hjelpsom:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på om TS har vært uansvarlig eller ikke, men det er ikke rart man blir litt agressiv når han blir møtt med slike fordommer og moralsk fordømmelse som han blir. Han har fått en frivillig gjeldsordning, det er en hel del regler han må forholde seg til, han får kun en viss sum å beholde i mnd, og dette er lovfestet. Har dere noen problemer med livsoppholdssatsene og hvem som får gjeldsordning, får dere ta det med politikerne. Det er ingen grunn til at TS ikke skal få se fremover og jobbe for egen fremtid, selv i en sånn situasjon.

Takk:-)

Når det gjelder satsene så er de foreslått nedjustert med kroner 3400,- for enslig og kroner 6800,- for par hver måned. Dette utgjør en ganske stor sum i løpet av ett år.

Jeg er enig i at satsene den dag i dag er høyere enn de burde være for en som er under gjeldsordning, men jeg synes også at justeringene som er foreslått er litt i overkant.

Det er uansett ikke noe som er avklart enda, og det er heller ikke avklart om dette vil ha en tilbakevirkende kraft for eksisterende avtaler eller kun for nye avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg mente aldri at rentekostnaden går ned, og jeg vet at lånet står på stedet hvil til dagen jeg kan betale avdrag.

Det jeg lurer på er hvordan ett regnestykke vil se ut. Ved vanlig lån betaler en jo x kroner i renter og x kroner i avdrag hver måned. På denne måten minsker gjenstående renter og avdrag på lånet for hver innbetaling.

Det jeg lurer på er om renter vil minke når jeg kun betaler renter slik at den dagen jeg kan begynne å betale avdrag så er forholder renter-restlån justert derettere, eller om hele totalen renter/lån står på stedet hvil selv med betalte renter i 7 år.

Jeg er forøvrig klar over at det ikke gis ut nye startlån før i 2014, men det gir meg bare en fin mulighet til å klare å føre korrekte avdrag og vise at jeg frem til da har klart å opprettholde min del av avtalen på en tilfredsstillende måte.

Hva mener du at renter vil minke?

La oss si at du har boliglån 1.000.000 og at renter og avdrag vil utgjøre kr 5.900/mnd. Renten alene uten avdraget vil være kr 4.250 (tenkt eksempel, ikke brukt kalkulator) på et annuitetslån. Etter 7 år med avdragsfrihet vil du ha betalt kr 4.250/mnd i 7 år og lånet vil fortsatt være 1.000.000. Hvis boligmarkedet har snudd og falt vil du ha "tapt" og den eneste gevinsten er eventuelt at du betaler kr 4.250 i husleie istedenfor 10.000. Mellomlegget der går vel muligens til dine kreditorer? Hvis boligmarkedet har vært stabilt eller økt vil du ha høyere verdi i boligen og fått rimeligere husleie.

Jeg kan dessverre ikke gå bort fra siden mens jeg skriver innlegg uten å risikere å bli kastet ut av KG, så jeg får ikke brukt reelle tall fra en lånekalkulator.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at renter vil minke?

La oss si at du har boliglån 1.000.000 og at renter og avdrag vil utgjøre kr 5.900/mnd. Renten alene uten avdraget vil være kr 4.250 (tenkt eksempel, ikke brukt kalkulator) på et annuitetslån. Etter 7 år med avdragsfrihet vil du ha betalt kr 4.250/mnd i 7 år og lånet vil fortsatt være 1.000.000. Hvis boligmarkedet har snudd og falt vil du ha "tapt" og den eneste gevinsten er eventuelt at du betaler kr 4.250 i husleie istedenfor 10.000. Mellomlegget der går vel muligens til dine kreditorer? Hvis boligmarkedet har vært stabilt eller økt vil du ha høyere verdi i boligen og fått rimeligere husleie.

Jeg kan dessverre ikke gå bort fra siden mens jeg skriver innlegg uten å risikere å bli kastet ut av KG, så jeg får ikke brukt reelle tall fra en lånekalkulator.

Altså jeg vet jo ikke, men jeg lurer.

Si jeg har ett lån på 1 million. I løpet av 25 år skal det da betales inn 1 million i lån og 450 000 i renter ut i fra totalen. ( fiktive tall)

Når jeg da i 7 år betaler inn 5000 i måneden i renter utgjør dette totalt 420 000 som er innbetalt i renter på lånet.

Så da lurer jeg på om det som er innbetalt trekkes i fra totalen på lån + renter slik at det resterende da er 1 million i lån og 30 000 i renter, eller om totalen fortsatt vil stå på 1 million i lån og 450 000 i renter slev etter 420 000 kroner innbetalt.

Alstå, står gjenstående gjeld med lån og renter på stedet hvil når en kun betaler inn renter?

Endret av 79kreps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet vel du svært lite om da du ikke vet noe om hvilken type firma, hvordan gjelden oppstod eller gjeldens størrelse.

Hva om en av partnerne i firmaet underslo en stor sum med penger som gjorde at jeg satt igjen med stor gjeld? Så lenge du ikke aner hva du snakker om så er det bedre å holde kjeft!

Oj da... Svaret ditt snakker for seg selv...

Anonymous poster hash: 3861a...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, dersom du ikke vet hva du snakker om, vennligst ikke svar i denne tråden da det ikke er til hjelp! Mitt spørsmål var heller aldri rettet mot hva dere tror angående hvem som får lån eller ikke, men mot hvordan det fungerer med hensyn til kun betaling av renter i 7 år og så gå over til renter + avdrag. Hvordan vil rentene ha minsket de syv årene? Er der noen lånekalkulator som kan sette opp hvordan en betalingsplan vil bli i ett slikt tilfelle?

Jeg mente aldri at rentekostnaden går ned, og jeg vet at lånet står på stedet hvil til dagen jeg kan betale avdrag.

Det jeg lurer på er hvordan ett regnestykke vil se ut. Ved vanlig lån betaler en jo x kroner i renter og x kroner i avdrag hver måned. På denne måten minsker gjenstående renter og avdrag på lånet for hver innbetaling.

Det jeg lurer på er om renter vil minke når jeg kun betaler renter slik at den dagen jeg kan begynne å betale avdrag så er forholder renter-restlån justert derettere, eller om hele totalen renter/lån står på stedet hvil selv med betalte renter i 7 år.

Jeg er forøvrig klar over at det ikke gis ut nye startlån før i 2014, men det gir meg bare en fin mulighet til å klare å føre korrekte avdrag og vise at jeg frem til da har klart å opprettholde min del av avtalen på en tilfredsstillende måte.

Altså jeg vet jo ikke, men jeg lurer.

Si jeg har ett lån på 1 million. I løpet av 25 år skal det da betales inn 1 million i lån og 450 000 i renter ut i fra totalen. ( fiktive tall)

Når jeg da i 7 år betaler inn 5000 i måneden i renter utgjør dette totalt 420 000 som er innbetalt i renter på lånet.

Så da lurer jeg på om det som er innbetalt trekkes i fra totalen på lån + renter slik at det resterende da er 1 million i lån og 30 000 i renter, eller om totalen fortsatt vil stå på 1 million i lån og 450 000 i renter slev etter 420 000 kroner innbetalt.

Alstå, står gjenstående gjeld med lån og renter på stedet hvil når en kun betaler inn renter?

Oisann! :sjokkert:

Anonymous poster hash: c5e8b...9b6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alstå, står gjenstående gjeld med lån og renter på stedet hvil når en kun betaler inn renter?

Ja. Betaler du ikke avdrag, så minker selvfølgelig ikke lånet ditt. Rentene løper like herlig uansett og du ender til slutt med å betale mer enn nødvendig på lånet.

Eks fra Skandiabanken:

  • 1 mill i lån over 20 år med nominell rente på 3,735% uten noen avdragsfrihet rente gir en total tilbakebetalingssum på 1 422 565 kr hvorav 421 505 kr er renter.

  • 1 mill i lån over 20 år med nominell rente på 3,735% rente og 7 års avdragsfrihet gir en total tilbakebetalingssum på 1 526 937 kr hvorav 525 877 kr er renter.

Du betaler med andre ord over 104 000 ekstra i renter ved avdragsfriheten...

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Det er åpenbart at du er nærmest som analfabet og regne hva kommer til økonomi når vi leser hva du skriver om renter. Det er jo tydelig at du ikke vet hva renter er en gang! Hold deg langt unna boliglån!



Anonymous poster hash: 82b69...1d6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er litt på "oisann" jeg og,

Renter løper etterhvert.

Altså la oss ta denne millionen. La oss si 4% årlig rente. La oss si 25 års nedbetaling og 7 års avdragsfrihet. La oss si at lånet tas opp 1. Januar 2014.

Da vil avdrag og renter på et annuitetslån utgjøre kr 5.278/mnd. Men: det er avdragsfrihwt, og du skal da bare betale rentene i 7 år. Månedlig rentebeløp utgjør kr 3.333/mnd.

Hvis du verken betaler avdrag eller rente vil gjelden øke med kr 3.333/mnd. Men siden du betaler renten hver måned øker ikke lånet og blir stående på 1.000.000.

Jeg tror ikke du kan regne med å få et lån der du ikke må betale hele rentebeløpet hver måned. Den eneste måten kan øke på er at du ikke betaler renten hver måned.

Og ja: som nevnt ender du med å betale mer - selvsagt - i de 7 årene er millionen din rentebærende. Som jeg nevnte tidligere må du faktisk ta en avveiing om 7 års rente på kjøpesummen er verdt det i forhold til å betale leie.

NB: i tillegg til renter må du betale termingebyr på et sted mellom 40 og 80 kr.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt på "oisann" jeg og,

Hvis du verken betaler avdrag eller rente vil gjelden øke med kr 3.333/mnd. Men siden du betaler renten hver måned øker ikke lånet og blir stående på 1.000.000.

Hvis man ikke oppfyller kravene ved avdragsfriheten (betale rentekosten), så vil vel strengt tatt leiligheten gå på tvangssalg og boliglånet bli overtatt av kemneren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil avdrag og renter på et annuitetslån utgjøre kr 5.278/mnd. Men: det er avdragsfrihwt, og du skal da bare betale rentene i 7 år. Månedlig rentebeløp utgjør kr 3.333/mnd.

Hvis du verken betaler avdrag eller rente vil gjelden øke med kr 3.333/mnd. Men siden du betaler renten hver måned øker ikke lånet og blir stående på 1.000.000.

Gjelden vil øke med mer enn det på grunn av renters rente.

Anonymous poster hash: 82b69...1d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis man ikke oppfyller kravene ved avdragsfriheten (betale rentekosten), så vil vel strengt tatt leiligheten gå på tvangssalg og boliglånet bli overtatt av kemneren?

Misligholde kan han ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Gjelden vil øke med mer enn det på grunn av renters rente. Anonymous poster hash: 82b69...1d6

Hvordan kan han få renters rente når han betaler inn hele rentebeløpet hver måned hele tiden? Boligen ender med å bli veldig mye dyrere grunnet avdragsfriheten, men lånet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan han få renters rente når han betaler inn hele rentebeløpet hver måned hele tiden? Boligen ender med å bli veldig mye dyrere grunnet avdragsfriheten, men lånet?

Jeg svarte på om man hverken betalte renter eller avdrag. Burde ha fjernet mer av sitatet for å klargjøre.

Anonymous poster hash: 82b69...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg svarte på om man hverken betalte renter eller avdrag. Burde ha fjernet mer av sitatet for å klargjøre.Anonymous poster hash: 82b69...1d6

Det er opplagt at dersom en verken betaler rente eller avdrag (noe som betyr mislighold - jeg tror ikke man får til en ordning noe sted der en ikke betaler hele den månedlige rentekostnaden) så vil boligens kostnad øke med rente og renters rente i hele den perioden man ikke betaler noe på det.

Altså betyr det at den første måneden er beløpet øket fra 1.000.000 til 1.003.333 og neste måneds rentebeløp regnes da fra dette og ikke fra 1.000.000.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fremdeles ikke hva du svarte på.

Men det er opplagt at dersom en verken betaler rente eller avdrag (noe som betyr mislighold - jeg tror ikke man får til en ordning noe sted der en ikke betaler hele den månedlige rentekostnaden) så vil boligens kostnad øke med rente og renters rente i hele den perioden man ikke betaler noe på det.

Du skrev at dersom man ikke betalte hverken renter eller avdrag økte gjelden med 3333 kr i måneden. Men du har rett i at minimumskrav vil være at alle renteutgifter betales.

Anonymous poster hash: 82b69...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...