Gå til innhold

Boliglån under gjeldsordning? Noen som kan hjelpe litt her?


79kreps

Anbefalte innlegg

Grunnet ett firma som gikk dunken er jeg nå kommet under gjeldsordning de neste 7 årene.

Jeg tjener forsåvidt greit og kunne hatt boliglån i vanlig bank hadde det ikke vært for gjeldsordningen.

Så til poenget:

Jeg ønsker ikke å leie for all tid, jeg vil gjerne kjøpe leilighet. Jeg vet at eneste mulighet jeg har under gjeldsordning er lån i kommunen. Reglene er vel da slik at jeg IKKE har lov å betale avdrag på lånet under gjeldsordnings perioden, men kun betale renter.

Så da lurer jeg litt på om noen har erfaringer selv eller via bekjente om har valgt å gjøre det på denne måten.

Forutsatt at boligprisene ikke synker så vil jeg jo bo billigere i en kjøpt leilighet enn jeg gjør nå ved å leie. Synder boligprisene kan jeg jo gå på en kraftig smell, men om boligprisene stiger vil jeg tjene på det.

Hvordan vil det være når årene i gjeldsordning er over med hensyn til lånet og nedbetalte renter, gjenstående renter + avdrag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, men du vil nok ikke få boliglån nå.

Anonymous poster hash: 72cb8...4c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe prob å betale både renter og avdrag under ordningen...så sant dette ikke virker støtende mot kreditorene. Om du får lån hos kommunen skal det vel strengt tatt ikke bli dyrere enn det du nå betaler i leie.

Men boliglån kan du få. Det må imidlertid klareres med Namsmann og kreditorer.



Anonymous poster hash: f2a5f...dff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnet ett firma som gikk dunken er jeg nå kommet under gjeldsordning de neste 7 årene.

Jeg tjener forsåvidt greit og kunne hatt boliglån i vanlig bank hadde det ikke vært for gjeldsordningen.

Så til poenget:

Jeg ønsker ikke å leie for all tid, jeg vil gjerne kjøpe leilighet. Jeg vet at eneste mulighet jeg har under gjeldsordning er lån i kommunen. Reglene er vel da slik at jeg IKKE har lov å betale avdrag på lånet under gjeldsordnings perioden, men kun betale renter.

Så da lurer jeg litt på om noen har erfaringer selv eller via bekjente om har valgt å gjøre det på denne måten.

Forutsatt at boligprisene ikke synker så vil jeg jo bo billigere i en kjøpt leilighet enn jeg gjør nå ved å leie. Synder boligprisene kan jeg jo gå på en kraftig smell, men om boligprisene stiger vil jeg tjene på det.

Hvordan vil det være når årene i gjeldsordning er over med hensyn til lånet og nedbetalte renter, gjenstående renter + avdrag?

Så lenge du er under gjeldsordning kan du ikke ta opp lån, du kan ikke eie noe.

Anonymous poster hash: 99ff7...29a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som ikke vet hva de snakker om tydeligvis. Om dere ikke vet men bare antar så vennligst ikke svar i denne tråden.

Fakta er at en KAN ta opp boliglån hos kommunen selv om en er under gjeldsordning. Det er fakta og uansett hva andre her sier så er det slik det er. Ferdig med den saken!

At en ikke kan eie noe er også bare tull! En kan eie både bil og bolig. Hva en bruker sitt livsopphold til under en gjeldsordning er opp til en selv. Om en vil spare pengene til en bil eller til å ha på konto for å ha i bakhånd eller bruke penger på ferie er helt opp til en selv så lenge en betaler sitt eventuelle overskudd inn til kreditorer.

Tror ikke det er noe prob å betale både renter og avdrag under ordningen...så sant dette ikke virker støtende mot kreditorene. Om du får lån hos kommunen skal det vel strengt tatt ikke bli dyrere enn det du nå betaler i leie.

Men boliglån kan du få. Det må imidlertid klareres med Namsmann og kreditorer.



Anonymous poster hash: f2a5f...dff

Fra hva jeg ble betalt får en ikke lov å betale avdrag under gjeldsordning. Dette fordi en ikke skal kunne opparbeide seg en formue under gjeldsordning ved boligkjøp. Mulig det kan gjøres unntak dersom det søkes om dette og lån+renter ikke overstiger husleie en har i fra før av.

Det jeg ble informert om hos namsfogden var ihvertfall at det var standard regler på dette og derfor skal kun renter betales i den perioden for at det skal være mest mulig å avse til kreditorer.

Man skulle tro du hadde lært...



Anonymous poster hash: e3410...307

Hva skal det bety? Jeg var uheldig med ett firma, og det lærte jeg mye utav. Hva har dette med boliglån å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han jeg kjenner som er under gjeldsordning, får ikke lån ihvertfall, men kan være det varierer fra en person til en annen.



Anonymous poster hash: 99ff7...29a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra husbanken.no

Jeg er under gjeldsordning og ønsker å bygge ny bolig. Kan jeg forvente å få lån i HB?

Hovedregelen er at det ikke gis lån til kunder som har søkt gjeldsordning eller har inngått en gjeldsordningsavtale. Det kan vurderes å gjøre unntak fra hovedregelen hvis særlige hensyn tilsier det.

Anonymous poster hash: 72cb8...4c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på grunnlån i fra husbanken og startlån i fra kommunen. sistnevnte som jeg snakker om kan fint gis til personer under gjeldsordning. Det står også inne på husbanken i avsnittet under det du så fint siterte!

"Startlån kan gis til personer som er under gjeldsordning dersom bokostnadene blir vesentlig

lavere ved kjøp av bolig, eller dersom nåværende bosituasjon ikke er tilfredsstillende og
startlånet vil bidra til en varig situasjon med bedre og mer stabile boforhold uten at
bokostnadene øker vesentlig.
Eiendomsenheten innhenter opplysninger vedrørende inngått gjeldsordning for å kunne
vurdere om bruk av startlån til kjøp av bolig vil være en varig god løsning for søker.
Kreditorer som omfattes av gjeldsordningen må gi nødvendig samtykke til opptak av startlån"
"Det er normalt bare aktuelt å oppta ny gjeld dersom gjeldsordningen skal kombineres med et boliglån, for eksempel et Startlån fra kommunen, refinansiering el.l"

Som jeg skrev, dersom du ikke vet hva du snakker om, vennligst ikke svar i denne tråden da det ikke er til hjelp! Mitt spørsmål var heller aldri rettet mot hva dere tror angående hvem som får lån eller ikke, men mot hvordan det fungerer med hensyn til kun betaling av renter i 7 år og så gå over til renter + avdrag. Hvordan vil rentene ha minsket de syv årene? Er der noen lånekalkulator som kan sette opp hvordan en betalingsplan vil bli i ett slikt tilfelle?

Endret av 79kreps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare eventuell boliggjeld som er omfattet av gjeldsordninga som kun kan betjenes med renter.

Et nytt boliglån er ikke omfattet, og skal betjenes på vanlig måte, altså med både renter og avdrag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal det bety? Jeg var uheldig med ett firma, og det lærte jeg mye utav. Hva har dette med boliglån å gjøre?

Man er mer enn "uheldig med et firma" når man kommer under gjeldsordning. Da hadde du latt det gå altfor langt og ikke avviklet bedriften i tide. Og dette viser tegn på dårlig dømmekraft når det gjelder økonomi. Det går an å være "uheldig med et firma" og avvikle det uten å komme under gjeldsordning, og nettopp dette tar utlånere selvfølgeligvis i betraktning.

Anonymous poster hash: 3861a...0dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært temmelig provoserende for debitorene om du plutselig fikk kjøpe deg leilighet...

Kanskje kommer det en prisstigning som gjør at du selger med god gevinst, og sitter igjen med en god slump penger som du ikke trenger å betale noen. Med andre ord har du tjent godt på å være under gjeldsordning.

Mens debitorene har gått i tap pga deg.

Veldig respektfullt.

Litt selvinnsikt burde du ha.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er mer enn "uheldig med et firma" når man kommer under gjeldsordning. Da hadde du latt det gå altfor langt og ikke avviklet bedriften i tide. Og dette viser tegn på dårlig dømmekraft når det gjelder økonomi. Det går an å være "uheldig med et firma" og avvikle det uten å komme under gjeldsordning, og nettopp dette tar utlånere selvfølgeligvis i betraktning.

Anonymous poster hash: 3861a...0dd

Det vet vel du svært lite om da du ikke vet noe om hvilken type firma, hvordan gjelden oppstod eller gjeldens størrelse.

Hva om en av partnerne i firmaet underslo en stor sum med penger som gjorde at jeg satt igjen med stor gjeld? Så lenge du ikke aner hva du snakker om så er det bedre å holde kjeft!

Det er bare eventuell boliggjeld som er omfattet av gjeldsordninga som kun kan betjenes med renter.

Et nytt boliglån er ikke omfattet, og skal betjenes på vanlig måte, altså med både renter og avdrag.

Har du noen dokumentasjon på dette?

I følge namsmannen var det fastsatte regler at ved ett nytt lån skal en kun betale renter og ikke avdrag. Dette for å ha mest mulig til overs til kreditorer hver måned.

Det hadde vært temmelig provoserende for debitorene om du plutselig fikk kjøpe deg leilighet...

Kanskje kommer det en prisstigning som gjør at du selger med god gevinst, og sitter igjen med en god slump penger som du ikke trenger å betale noen. Med andre ord har du tjent godt på å være under gjeldsordning.

Mens debitorene har gått i tap pga deg.

Veldig respektfullt.

Litt selvinnsikt burde du ha.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

Lær deg forskjell på KREDITOR og DEBITOR! Du blander disse begrepene. Innlegget blir jo helt meningsløst når du ikke vet forskjell på disse to!

Nå er nå en gang loven slik at en kan ta opp lån til bolig under gjeldsordning, så hvorfor er dette respektløst og mangel på selvinnsikt?

Hva er det beste for kreditor over 7 år av å kjøpe og å leie?

Om jeg fortsetter å leie betaler jeg 10 000 i måneden i husleie.

Om jeg kjøper betaler jeg kanskje 6000 i måneden i renter, dermed 4000 ekstra å betale til kreditorer hver eneste måned. På 7 år utgjør dette 336 000,- ekstra til kreditorer.

Det er ingenting som tyder på at en bolig til to millioner skal øke med tilsvarende i samme tidsperiode, er det vel?

Endret av 79kreps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet vel du svært lite om da du ikke vet noe om hvilken type firma, hvordan gjelden oppstod eller gjeldens størrelse.

Hva om en av partnerne i firmaet underslo en stor sum med penger som gjorde at jeg satt igjen med stor gjeld? Så lenge du ikke aner hva du snakker om så er det bedre å holde kjeft!

Har du noen dokumentasjon på dette?

I følge namsmannen var det fastsatte regler at ved ett nytt lån skal en kun betale renter og ikke avdrag. Dette for å ha mest mulig til overs til kreditorer hver måned.

Lær deg forskjell på KREDITOR og DEBITOR! Du blander disse begrepene. Innlegget blir jo helt meningsløst når du ikke vet forskjell på disse to!

Nå er nå en gang loven slik at en kan ta opp lån til bolig under gjeldsordning, så hvorfor er dette respektløst og mangel på selvinnsikt?

Hva er det beste for kreditor over 7 år av å kjøpe og å leie?

Om jeg fortsetter å leie betaler jeg 10 000 i måneden i husleie.

Om jeg kjøper betaler jeg kanskje 6000 i måneden i renter, dermed 4000 ekstra å betale til kreditorer hver eneste måned. På 7 år utgjør dette 336 000,- ekstra til kreditorer.

Det er ingenting som tyder på at en bolig til to millioner skal øke med tilsvarende i samme tidsperiode, er det vel?

Det sier seg selv at jeg mente kreditorer her, og bare var litt trøtt når jeg skrev.

Maken til aggressiv holdning på deg.

Du har tydeligvis satt deg selv i offer-rollen! Du s

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at jeg mente kreditorer her, og bare var litt trøtt når jeg skrev.

Maken til aggressiv holdning på deg.

Du har tydeligvis satt deg selv i offer-rollen! Du s

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

Fortsetter..

Du spør på et DISKUSJONSFORUM, da får du tåle at alle ikke dikker og syns synd på deg.

Bare tenk på alle KREDITORENE som taper penger pga din situasjon. Jeg håper ikke du får lån til å kjøpe bolig ut fra det du skriver, samt holdningen til dette, og det er min mening.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til poenget:

Jeg ønsker ikke å leie for all tid, jeg vil gjerne kjøpe leilighet. Jeg vet at eneste mulighet jeg har under gjeldsordning er lån i kommunen. Reglene er vel da slik at erfaringer selv eller via bekjente om har valgt å gjøre det på denne måten.

Forutsatt at boligprisene ikke synker så vil jeg jo bo billigere i en kjøpt leilighet enn jeg gjør nå ved å leie. Synder boligprisene kan jeg jo gå på en kraftig smell, men om boligprisene stiger vil jeg tjene på det.

1) Du mistet retten til å "ville" kjøpe noe med lån når du kom under gjeldsordning.

2) Du skriver selv at du håper å tjene på å kjøpe! Bli enig med deg selv.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg skrev, dersom du ikke vet hva du snakker om, vennligst ikke svar i denne tråden da det ikke er til hjelp! Mitt spørsmål var heller aldri rettet mot hva dere tror angående hvem som får lån eller ikke, men mot hvordan det fungerer med hensyn til kun betaling av renter i 7 år og så gå over til renter + avdrag. Hvordan vil rentene ha minsket de syv årene? Er der noen lånekalkulator som kan sette opp hvordan en betalingsplan vil bli i ett slikt tilfelle?

Altså...dette er et diskusjonsforum, ikke et advokatfirma. Skal du være sikker på å få riktige råd, og i tillegg kunne få kjefte på de som gir dem dersom de er gale, så må du ut og kjøpe deg en advokat el.l.

Det er jo ikke slik her at du kan slenge på et "her til mitt innlegg vil jeg bare ha proffe og riktige svar, de som bare tror eller bare vil diskutere får pelle seg unna og henge i en annen tråd".

Har sett noen av disse i det siste, og selv om man mange ganger får veldig gode og riktige råd her, så må man nok forholde seg til hva KG er for noe og selv ta ansvaret med sorteringen av hvilke råd du evt. vil følge eller ikke.

Anonymous poster hash: 7a4df...450

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har nå prøvd å finne svar på om trådstarter kan betale renter og avdrag eller kun renter på et kommunalt boliglån (som det forøvrig står entydig svart på hvitt i kommunenes retningslinjer kan bli innvilget for personer under gjeldsordning under gitte forutsetninger) uten hell. Her tror jeg du må kontakte kommunens boligkontor og eventuelt namsmannen for å få svar.

Du skrev noe om at rentekostnader går ned i perioden du har gjeldsordning. Den skjønte jeg ikke helt. Det hender det er rentereguleringer også på kommunale lån, og med mindre du har fastrente vil du også oppleve disse svingningene. Men hvis du ikke betaler avdrag i hele gjeldsordningsperioden vil månedsbeløpet ikke gå ned (unntatt ved endring i rentesatsene) fordi lånet jo er like stort som den dagen det ble tatt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det kan også være på sin plass å nevne at trådstarter har inngått en frivillig gjeldsordning. Det betyr at kreditorene til trådstarter har godtatt betingelsene for dette og erkjent at for å få dekket sine krav er det bedre å godta litt fremfor hele. Det stilles krav til trådstarter, men det er også krav til kreditorene.

Dere som svarer på alt mulig trådstarter ikke spør om fordi dere mener at dere har rett til å utøse deres moralske harme bør kanskje ta inn over dere at ordningen er frivillig for alle parter og administrert av namsmannen. Ordningen er søknadspliktig, og trådstarter har kvalifisert til ordningen.

Startånordningen er behovsprøvd - dvs at også denne må det søkes om og de resterende kreditorene må være enige. Det er altså en del nåleøyne trådstarter har vært og skal gjennom.

Kan også gjøre oppmerksom på at ingen flere startlånsøknader bevilges i år fordi pengesekken er tom, så trådstarter må belage seg på å vente til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være på sin plass å nevne at trådstarter har inngått en frivillig gjeldsordning. Det betyr at kreditorene til trådstarter har godtatt betingelsene for dette og erkjent at for å få dekket sine krav er det bedre å godta litt fremfor hele. Det stilles krav til trådstarter, men det er også krav til kreditorene.

Dere som svarer på alt mulig trådstarter ikke spør om fordi dere mener at dere har rett til å utøse deres moralske harme bør kanskje ta inn over dere at ordningen er frivillig for alle parter og administrert av namsmannen. Ordningen er søknadspliktig, og trådstarter har kvalifisert til ordningen.

Startånordningen er behovsprøvd - dvs at også denne må det søkes om og de resterende kreditorene må være enige. Det er altså en del nåleøyne trådstarter har vært og skal gjennom.

Kan også gjøre oppmerksom på at ingen flere startlånsøknader bevilges i år fordi pengesekken er tom, så trådstarter må belage seg på å vente til neste år.

Ja, det er frivillig av kreditorene, men de har på en måte ikke noe valg..

Uansett, det jeg reagerer på her, er hvor aggressiv ts er. Man kommer langt ved å være litt ydmyk, enn å være aggressiv og fly i strupen på alt og alle.

Anonymous poster hash: c4ae4...fa2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...