Gå til innhold

Vaske hverandre - sykepleierstudiet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet. Men de grensene er ofte vanskelig å sette fordi man hele tiden blir bedømt, og ikke vil stryke/få dårlig resultat.

Min erfaring er at de første praksisene blir man mer brukt som arbeidskraft. På sykehus er det bedre oppfølging og man går ikke like mye alene..

Ja, man blir delvis brukst som gratis arbeidskraft på sykehjemmene - ellers stryker man. Sånn har det vært i mange år nå. Kommer sykepleiestudentene noen gang til å slutte å finne seg i det? Studentorganisasjonene burde være mindre konfliktsky her. Det samme i fht å tilby sykepleiestudenter gratis hepatitt-B vaksine, slik medisinstudenter, politistudenter og brannmenn får.

På sykehus blir det ikke på den måten, nei :)

Anonymous poster hash: 3a992...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da vi skulle gjøre dette så valgte jeg å ikkela medstudenten vaske føttene mine, rett og slett pga komplekser. Det var helt i orden. Det var aldri fokus på at vi skulle kjenne på hvordan det var å bli vasket. Poenget var å øve på å vaske sånn som alle øvelsene vi gjør i praksissalen.

Å påstå at det er direkte viktig å kjenne selv på det å få hjelp til vask mener jeg blir litt feil. For det første så får man overhode ikke riktig inntrykk av hvordan det faktisk føles å bli vasket i en ekte pasient-pleier situasjon, for det andre så kan man forstå og lære varsomhet, å være diskret og gjøre det mest mulig behagelig uten at man selv har blitt vasket.

Lærerne tar faktisk slike hensyn hvis det er noe spesielt.

Endret av Teriyaki
Skrevet

Jeg har gått helsesekretær utdanning og det innebærer også noen ubehagelige oppgaver i samme gate, som ved EKG der man må ligge i bar overkropp, altså UTEN bh.

For oss var det frivillig å bli tatt EKG på og frivillig å bli stukket, men vi måtte selvsagt utflre EKG og stikke fordi det er en stor del av yrket.

Jeg hadde en del jenter i klassen som nektet å bli stukket og nektet å bli tatt ekg på. Fordi de var redd for sprøyter og fordi de ikke likte å kle av seg.

Selv så jeg på det som en stor del av læringsprosessen. Det er greit å få følelsen av hvordan pasienten har det, da lærer jeg hvordan jeg kan opptre bedre ovenfor pasienten. Så jeg stilte frivillig opp som pasient både ved ekg og ved blodprøver

Sorry at jeg sier det, men suck it up. Tenk på de som faktisk er pasienter som ligger der og må bli vasket av fremmede fordi de ikke klarer det selv, du må lære deg å sette deg litt i deres situasjon for å forstå hvordan de har det og for å lære hvordan å opptre best mulig ovenfor dem. Og for gudsskyld, det er overkropp og du kan beholde bhen på, det er ikke som om du skal ta av trusa og ligge med beina i været.

Anonymous poster hash: 6f61d...25e

Jeg har og gått helsesekretær, og vi ble aldri tvunget til å bli tatt EKG på. Og de som gjorde det, hadde BH'en på.

Anonymous poster hash: 33144...cc4

Skrevet

Vi lærer da venefloner og infusjoner på skolen.

Det med vasking er vel gjerne før sykehjems praksis. Personlig syns jeg tannstell er værre. Eller kateter, selv om det gjøres på dukke.

Og iløpet av studiet kommer man borti mange ubehagelige situasjoner, spesielt i praksis.

Ja, man lærer å sette PVK og infusjoner, men det er for lite øving. Vi fikk sette EN PVK på skolen, EN! Resten måtte læres i praksis. Men å vaske hverandre skulle læres supernøye. Merkelig mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 615e0...59f

• Liker 4
Skrevet

Ja, man lærer å sette PVK og infusjoner, men det er for lite øving. Vi fikk sette EN PVK på skolen, EN! Resten måtte læres i praksis. Men å vaske hverandre skulle læres supernøye. Merkelig mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 615e0...59f

Det er fordi det er så enormt fokus på at det trengs sykepleiere til sykehjem. På mitt studie så snakket de så og si bare om situasjoner fra sykehjem, og det var veldlig lite fokus på dette med sykehjem. Hadde litt fokus på det før første sykehuspraksis, men fokuset har vært lagt opp for å trekke oss til sykehjem. Funket ikke på meg, da.

• Liker 1
Skrevet

Det er fordi det er så enormt fokus på at det trengs sykepleiere til sykehjem. På mitt studie så snakket de så og si bare om situasjoner fra sykehjem, og det var veldlig lite fokus på dette med sykehjem. Hadde litt fokus på det før første sykehuspraksis, men fokuset har vært lagt opp for å trekke oss til sykehjem. Funket ikke på meg, da.

Det hadde også en motsatt effekt på meg, fikk overhodet ikke lyst til å jobbe på sykehjem. Samtidig var det flaut å gå ut som ferdig sykepleier uten bedre ferdigheter innen sårstell, blodprøvetaking (og vanlige referaanseverdier), litt mer inngående sykdomslære m.m. Vi måtte analysere en spisesituasjon på sykehjem opp og i mente, gjerne med diverse (merkelige) sykepleieteorier, men å stelle ulike typer sår ble nærmest nevnt i en bisetning. Nesten en skam.

• Liker 1
Skrevet

Nå skal jeg trå varsomt, men jeg har vært både pasient og ansatt på sykehus. Synes det er en viktig del av lærdommen.

Og , hvis du har så store issues med din kropp pga diverse ting, og dermed også med ditt selvbilde, så er det kanskje ikke det lureste yrket du har valgt . Du kommer til å høre mye rart , se mye , osv. du skal være ganske stødig som person for å takle folk i nød. Og nå kommer det " stygge " . Hvis du er såpass selvopptatt at du har problemer med å bli vasket av din med student , så kommer du til og møte en del ubehageligheter som jeg håper du takler som sykepleier.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 74037...b93

Tror du virkelig det er fordi TS er selvopptatt?

Jeg er sikker på at hun vil bli en mye mer sympatisk sykepleier enn mange av dere som har skrevet her inne.

• Liker 3
Skrevet

Tror du virkelig det er fordi TS er selvopptatt?

Jeg er sikker på at hun vil bli en mye mer sympatisk sykepleier enn mange av dere som har skrevet her inne.

Det var det jeg tenkte også, at TS kanskje vil bli en empatisk sykepleier nettopp fordi hun har erfaring med lidelse. Mange her inne viste veldig liten grad av empati for TS. Det er tøft å være sykepleierstudent, det vet de fleste som tar det studiet. Det betyr ikke at man ikke blir en god sykepleier.

Og om du fortsatt tør å lese denne tråden TS: en legeattest kan frita deg fra den øvelsen. Du kan bli en flott sykepleier uten å ha blitt vasket...

• Liker 4
Skrevet

Det kommer flere ubehagelige situasjoner på studiet, og det blir vanskelig å unngå alle. Bare vent til dere skal øve på å sette sprøyter på hverandre.

Anonymous poster hash: a9b20...2c6
  • Liker 1
Skrevet

Det kommer flere ubehagelige situasjoner på studiet, og det blir vanskelig å unngå alle. Bare vent til dere skal øve på å sette sprøyter på hverandre.

Det er ikke på alle skoler man får sette på hverandre.

Skrevet

Vil si det var en av de mest ubehagelige situasjonen i studiet for min del. Å sette en sprøye var noe av det enkleste vi lærte.

• Liker 1
Skrevet

Edit:

Vil si det å bli vasket var en av de mest ubehagelige (og minst lærerike) situasjonene i studiet for min del. Å sette en sprøye var noe av det enkleste vi lærte.

• Liker 2
Skrevet

Det kommer flere ubehagelige situasjoner på studiet, og det blir vanskelig å unngå alle. Bare vent til dere skal øve på å sette sprøyter på hverandre. Anonymous poster hash: a9b20...2c6

Det er da ikke ubehagelig det, og kan ikke sammenlignes med situasjonen som diskuteres her, hvis man har den issuen som ts har med seg selv.

Anonymous poster hash: decdd...6a1

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med personen ovenfor. Som sykepleier vil du oppleve mye rart, og mange mennesker syntes det er ubehagelig. Kanskje det er en fin øvelse for å kunne forstå seg på de fremtidige pasientene som også syntes det er ubehagelig.

En venninne av meg gikk på hudpleierskolen, der var det obligatorisk med brasiliansk voks, og alle måtte øve på hverandre. Også spraytan hvor de bare sto i truse og bh. Du har valg helse og omsorgsyrket, det ER mye ubehagelig man må gjøre, og man må klare å sprenge noen personlige grenser.

Du MÅ ikke kunne brasiliansk voks eller spraytan for å bli hudpleier. Dette sier jeg fordi jeg er hudpleier selv. Men å massere hverandre, gi aromaterapi, der man ligger i bare trusa, ja det må man. Man skal øve på hverandre, og lære et yrke, derfor må man bruke hverandre. Jeg forstår TS veldig godt, det er en grense man går over, og kan oppleves veldig ubehagelig. Likevel, det finnes mye verre ting enn å vaske hverandre. Som sykepleier må man vaske både barn og eldre. Og dette er en fin øvelse å lære seg hvordan det er å bli vasket og. Dette klarer du, ts. Det er jeg helt sikker på.

Anonymous poster hash: fd5c7...c71

Skrevet

I alle yrker hvor en behandler eller steller pasienter eller behandler kunder, vil det å selv ha vært i pasient/kunderollen være nyttig lærdom. Dette læringspotensialet utnyttes i et visst monn i grunn- og videreutdannelse, men det kunne godt vært utnyttet bedre.

Bruk av medstudenter og kolleger som modell for innøving av prosedyrer vil gi større anledning til øving før man går direkte på pasienter/kunder, samtidig som det er en nyttig erfaring for modellen. Det begrenser seg imidlertid mot prosedyrer som vil være smertefulle eller skadelig å gjøre på friske modeller.

Slik jeg kjenner disse studiene begrenser det seg også mot prosedyrer som krever mer avkleddhet enn studentene er bekvem med. Jeg synes denne begrensningen burde utfordres oftere, men da må man overvinne både enkeltstudenters og samfunnets angst for nakenhet.

At man selv må ha gjennomgått alt man gjør med pasienter/kunder er imidlertid en umulighet. En lege må kunne behandle kreftpasienter uten selv å ha hatt kreft, en barnevernsarbeider må kunne gjennomføre omsorgsovertakelse uten selv å ha blitt fratatt barna sine, en lege må kunne undersøke en kvinnelig pasients underliv uten selv å ha en vagina, og en sykepleier kan ikke selv være død for å stelle døende pasienter.

Anonymous poster hash: 90b30...865
  • Liker 1
Skrevet

Get over it, alle sykepleierstudentene må igjennom dette (hvis det er likt fra lærested til lærested.) Jeg syntes det var en nyttig erfaring, det er lurt å få en smakebit på hvordan det er å være pasient!

• Liker 1
Skrevet

Get over it, alle sykepleierstudentene må igjennom dette (hvis det er likt fra lærested til lærested.) Jeg syntes det var en nyttig erfaring, det er lurt å få en smakebit på hvordan det er å være pasient!

Vil du si det samme til en pasient med angst og spiseforstyrrelser: "get over it!"? Empatien som blir TS til del er mikroskopisk - og det fra helsearbeidere.

• Liker 3
Skrevet

Vil du si det samme til en pasient med angst og spiseforstyrrelser: "get over it!"? Empatien som blir TS til del er mikroskopisk - og det fra helsearbeidere.Anonymous poster hash: 3a992...569

Jeg er fullstendig enig med deg, og dette er ikke bare noe som skjer her på forumet, men også i sjokkerende stor grad på sykepleiestudiene og lærerne.

Anonymous poster hash: decdd...6a1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er fullstendig enig med deg, og dette er ikke bare noe som skjer her på forumet, men også i sjokkerende stor grad på sykepleiestudiene og lærerne.Anonymous poster hash: decdd...6a1

Ja, de er ofte lite støttende på hverandres vegne. Man snakker så mye om empati og sette seg i den andres sted. Men å gjøre det med hverandre er visst vanskelig :(

Skrevet

Vil du si det samme til en pasient med angst og spiseforstyrrelser: "get over it!"? Empatien som blir TS til del er mikroskopisk - og det fra helsearbeidere.

Beklager, men jeg overså at TS hadde skrevet at hun hadde spiseforstyrrelse, veldig beklagelig!

Uansett måtte alle gjøre dette på spl studiet, ingen ble gjort forskjell på selv om de var tynne, tykke eller normale! Selv er jeg en av de som går under tynne og liker ikke selv å "vise med frem" for andre men dette gikk helt fint for meg fordi jeg var sammen med medstudenter som skulle gjennom akkurat det samme! Denne øvelsen gjorde bla. at vi studentene ble mer trygge på hverandre og mer komfortable med våre kropper! I dag er "gjengen" jeg gikk igjennom denne øvelsen med gode venner som henger sammen hele tiden! Uansett, husk på at de andre er sikkert like nervøs som deg, og dere er ikke der for å måle hverandre opp og ned og kritisere hverandres kropper, dere skal lære hvordan det er å vaske noen og å bli vasket!

Uansett, dere skal nok ikke vaske hverandre i undertøyet, vi fikk ha på singlet og shorts!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...